Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2016

ΓΙΑΤΡΟΣ ΑΠΑΥΔΗΜΟΣ



του Τάκη Σπετσιώτη*




Ελάχιστα εκδηλωτικός ο επί δεκαοχτώ χρόνια γιατρός μου, μόνο για πολιτικές συζητήσεις δεν προσφερότανε ανέκαθεν. Περιόρισα το χιούμορ και τις χαριτωμενιές μου κι εγώ. Ας πούμε, όταν είδε σήμερα ότι για το προγραμματισμένο ραντεβού μας των 12.30 μμ δεν είχαν κατεβάσει τον φάκελλο με το ιστορικό μου '' γιατί ήταν ογκώδης και βαρύς'', όπως είπε, πήρα ένα μοιραίο ύφος πετάγοντας ένα : '' Βαρύ ποινικό μητρώο, βλέπετε...''. Και μόνο όταν επανέλαβε, υπομειδιώντας, την ατάκα μου, πήρα λιγάκι παραπάνω θάρρος κι είπα περισπούδαστα: ''Θα τον χρησιμοποιήσω στην συγγραφή της αυτοβιογραφίας μου που αρχίζει αμέσως μετά τις εκλογές. Σήμερα το πρωί βρήκα τον τίτλο… ''Ποιος είναι ο τίτλος;'' χαμογέλασε. ''Δεν μπορώ να σας τον πω, μήπως τον μαρτυρήσετε πουθενά'', απάντησα. Οι εξετάσεις ήταν καλές. Ο γιατρός με διαβεβαίωσε ότι ασφαλώς θα προλάβω να συγγράψω ένα τέτοιο πολύτομο και απαιτητικό σύγγραμμα όπως η ''Αυτοβιογραφία''. Δεν υπάρχει λόγος, προς το παρόν, να ανησυχώ. Μετά - κι ενώ μούδινε το καθιερωμένο του, επί δεκαοχτώ χρόνια, σημείωμα για το επόμενο ραντεβού-, δεν ξέρω πώς, αλλά η συζήτηση κύλησε στα πολιτικά. Ανέκαθεν ανένταχτος και μετριοπαθής πολιτικά, ανήκοντας απλώς στον διευρυμένο ''προοδευτικό'' χώρο (έτοιμος αφανάτιστα να επικροτήσω το καλό και να στηλιτεύσω το κακό απ' όπου κι αν προέρχονται) αποφεύγω να φανατίζομαι παραμονές εκλογών, να διαπληκτίζομαι, να έρχομαι ως και στα χέρια, ιδίως επί των ημερών μας με την κοινή απογοήτευση του κόσμου απ' όλες τις πολιτικές και τα φθαρμένα πια κόμματα. Πόσο μάλλον όταν προέχει το εγχείρημα της συγγραφής της ''Αυτοβιογραφίας'' ως υψίστης πολιτικής πράξης, παρά της κάλπης. Εμφάνισα μιαν απροθυμία ,ως ετεροδημότης, να μετακινηθώ για να ψηφίσω, ιδίως με κακό καιρό, δεν οδηγώ, το ταξί κοστίζει, η ηλικιωμένη μητέρα μου κι εγώ προσέχουμε τις μετακινήσεις με το κρύο, τους κλειστούς χώρους με τους ιούς όταν σέρνονται επιδημίες κλπ κλπ.. άσε που για κανέναν δεν είμαι εντελώς σίγουρος πια πολιτικά- όλ' αυτά έθιξα λοιπόν μπρος στον γιατρό τόσο όσο να μην γίνουν εκλογική γκρίνια. Κι ούτε που το περίμενα ότι ο επί δεκαοχτώ χρόνια εγκρατής γιατρός μου θα ξεσπάθωνε έτσι, μη αποδεχόμενος την, κατά κάποιο τρόπο, κολακευτική προς τις συνήθειές του μετριοπάθειά μου: '' Ναι, αλλά δεν πάει άλλο πια κι αυτή η κατάσταση, βρε Τάκη...'', μου είπε. Κι αυτό είν' ένα ακόμη κείμενο που μού θύμισε, μόλις, το φεισμπουκ ότι τόχα αναρτήσει πέρσι τέτοια μέρα, δίστασα προς στιγμήν, ''Τί στο καλό, τώρα δεν έχουμε εθνικές εκλογές'' είπα μέσα μου, αλλά εκτιμώντας ότι μια απ' τις ''αρετές'' μας ως έθνους είναι να βρισκόμαστε πάντα σε μια τεταμένη, ως επί το πλείστον, ατμόσφαιρα προεκλογική, το αντέγραψα ηλεκτρονικώς και το ξαναδημοσιεύω για φίλους που δεν το διάβασαν πέρσι, σήμερα, που, με τους πόνους στη μέση μου, μόνο για κείμενα στο φεισμπουκ και για ''Αυτοβιογραφίες'' δεν είμαι.


ΤΑΚΗΣ ΣΠΕΤΣΙΩΤΗΣ


* Ο Τάκης Σπετσιώτης είναι σκηνοθέτης και συγγραφέας.


Πέμπτη 14 Ιανουαρίου 2016

Γιώργος Θεοτοκάς (1905-1966)

Πηγή:http://gym-koimis.ser.sch.gr/downloads/astropeleki/theotokas_giorgos.html




Ηλίας Βενέζης
Όταν πρωτοδιάβασα την Αργώ του Θεοτοκά ήμουν στα πρώτα χρόνια της εφηβείας μου, όταν τη λογοτεχνία την προσλαμβάνεις περισσότερο με την καρδιά παρά με το μυαλό. Είχα μια θετική εικόνα χωρίς να τη θυμάμαι καλά-καλά και περίμενα να μου δοθεί μια ευκαιρία να την ξαναπιάσω, ώριμος πια. Η αφορμή δόθηκε όταν πρόσφατα η Λέσχη μας την πρόκρινε για ανάγνωση και συζήτηση.

Ο Θεοτοκάς ανήκει στη λογοτεχνική γενιά του '30 μαζί με τους Μυριβήλη, Βενέζη, Κοσμά Πολίτη, Καστανάκη, Καραγάτση, Τερζάκη, κ.α. Η Αργώ είναι το πρώτο του μυθιστόρημα και κυκλοφόρησε σε δύο τόμους, ο πρώτος το 1933 κι ο δεύτερος το 1936. Είναι ένα μυθιστόρημα ιδεών και λιγότερο προσώπων. Ο κεντρικός άξονας είναι η οικογένεια Νοταρά, ο καθηγητής της Νομικής Θεόφιλος Νοταράς και οι τρεις γιοι του, Νικηφόρος, Αλέξης και Λίνος. Παράλληλα με αυτούς κινούνται διάφορα άλλα πρόσωπα: ο Δαμιανός Φραντζής, νέος κομουνιστής από την Πόλη, ο Μανόλης Σκυριανός, πρόεδρος του φοιτητικού σωματείου η Αργώ, ο φιλόδοξος πολιτικός Παύλος Σκινάς και η γυναίκα του, Όλγα, ερωμένη του Νικηφόρου Νοταρά, η Μόρφω, μήλο της έριδος ανάμεσα στους δύο φίλους Αλέξη και Μανόλη, και πολλοί ακόμη δευτερεύοντες χαρακτήρες.
Ήλιος
Ένα από τα αγαπημένα μυθιστορήματα του Γιώργου Θεοτοκά είναι και η «ΑΡΓΩ».

Η Αργώ 
είναι το πρώτο του μυθιστόρημα και κυκλοφόρησε σε δύο τόμους, ο πρώτος το 1933 κι ο δεύτερος το 1936.
(
http://el.wikipedia.org/wiki/Αρχείο:Η Αργώ, εξώφυλλο (1936).jpg )
Γιώργος Θεοτοκάς
Γιώργος Θεοτοκάς
Η πλοκή δεν έχει κάποια συνεκτική αφηγηματική γραμμή. Αντίθετα, διασπάται ακολουθώντας τις παράλληλες ιστορίες των διαφόρων προσώπων που πότε εφάπτονται και πότε απομακρύνονται. Είναι φανερό πως για τον Θεοτοκά οι ατομικές ιστορίες δεν είναι το επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Η εστίαση μετατοπίζεται προς το ιστορικό γίγνεσθαι του Ελληνισμού, όχι γενικά αλλά σε μια συγκεκριμένη ιστορική περίοδο μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, το τέλος της Μεγάλης Ιδέας και τα πολιτικά πράγματα των αρχών της δεκαετίας του '30. Η τριτοπρόσωπη αφήγηση βοηθάει τονΘεοτοκά να κρατήσει αποστάσεις από τους ήρωές του, να τους δει αντικειμενικά, υιοθετώντας όμως την οπτική γωνία αυτού που κάθε φορά έρχεται στο προσκήνιο. Πολλές φορές διακρίνουμε στην αφήγηση έναν ιδιότυπο "διάλογο" ανάμεσα στις απόψεις του συγγραφέα και του ήρωα. Αυτό καταλήγει συνήθως σε μια λεπτή ειρωνεία αλλά και συμπάθεια απέναντι στα μυθιστορηματικά πρόσωπα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο Θεοτοκάς, φιλελεύθερος αστός ο ίδιος, ενστερνίζεται τις απόψεις των χαρακτήρων που περιγράφει. 
Στην Αργώ δεν υπάρχουν καλοί και κακοί - τα πιστεύω τους απορρέουν από την κοινωνική τους θέση και την ιδιοσυγκρασία τους.

Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του μυθιστορήματος είναι οι ζωηρότατες ρεαλιστικές περιγραφές του, με αποκορύφωμα τις σκηνές πλήθους, που αντίστοιχές τους μόνο στο μεγάλο ευρωπαϊκό μυθιστόρημα (Φλομπέρ, Ουγκό, Τολστόι, κλπ.) συναντάς. Ίσως αυτό να μην ισοφαρίζει την έλλειψη μιας συνεκτικής μυθιστορηματικής σύνθεσης, αλλά σίγουρα τον αναγνώστη θα τον συναρπάσει η πάλη των ιδεών που τόσο μοιάζει με του σήμερα, η καθαρή, ρέουσα γλώσσα και η ιστορική αίσθηση που διαπερνά το σύνολο του έργου.

Η κατάληξη της Αργώς είναι αντίστοιχη με το πνεύμα που διακατέχει το σύνολο του έργου: η ήττα της Μεγάλης Ιδέας δεν οδήγησε σε ένα καινούργιο εθνικό στόχο. Η Ιστορία μοιάζει να μην έχει νόημα. Έτσι κι η Αργώ - επιτρέψτε μου τη μεταφορά - πλέει ξυλάρμενη στα πέλαγα του κόσμου σε μιαν Οδύσσεια χωρίς τέλος, με τους Αργοναύτες νεκρούς, απογοητευμένους ή ξεχασμένους στις αγκαλιές της Καλυψώς (πχ. του Παρισιού). Το καθήκον (το "χρέος") που βρίσκει ως διέξοδο ένας από τους ήρωες είναι ίσως ένας λόγος ύπαρξης στον μικρόκοσμο που καλείται να ζήσει κανείς όταν οι μεγάλες ιδέες πεθαίνουν. Αυτό, κι η Τέχνη. 
( Παναγιώτης Αλεξανδρίδης ) 

greenbullet
greenbullet
greenbulletΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΤΟΚΑΣ : Εργογραφία
ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΤΟΚΑΣ : Βιογραφικό(1905-1966)
Ο Γιώργος Θεοτοκάς γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, γιος του δικηγόρου Μιχαήλ Θεοτοκά και της Ανδρονίκης το γένος Νομικού. Στην Κωνσταντινούπολη τέλειωσε το Ελληνογαλλικό Λύκειο και το 1922 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στην Αθήνα, όπου γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου.
χχ
Το 1925 εκλέχτηκε Γενικός Γραμματέας της δημοτικιστικής οργάνωσης Φοιτητική Συντροφιά (για τη δράση του κινδύνευσε το 1926 να αποβληθεί από το Πανεπιστήμιο) και υποδέχτηκε τον Γιάννη Ψυχάρη στη Χίο. Μετά την αποφοίτησή του (1927) έφυγε για τρία χρόνια στο Παρίσι και το Λονδίνο. Στο Λονδίνο έγραψε το πρώτο του βιβλίο Ελεύθερο Πνεύμα, που θεωρήθηκε ως το μανιφέστο της γενιάς του Τριάντα (δημοσιεύτηκε στην Αθήνα το 1929). Το 1929 επέστρεψε στην Αθήνα, όπου εργάστηκε ως δικηγόρος και δημοσίευσε πολλά κείμενά του στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο. Μετά την αποφοίτησή του (1927) έφυγε για τρία χρόνια στο Παρίσι και το Λονδίνο. Στο Λονδίνο έγραψε το πρώτο του βιβλίο Ελεύθερο Πνεύμα, που θεωρήθηκε ως το μανιφέστο της γενιάς του Τριάντα (δημοσιεύτηκε στην Αθήνα το 1929). Το 1929 επέστρεψε στην Αθήνα, όπου εργάστηκε ως δικηγόρος και δημοσίευσε πολλά κείμενά του στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο. Το 1940, αν και αγύμναστός, κατατάχτηκε ως εθελοντής, αποπέμφθηκε, επανακατατάχθηκε τον Μάρτιο του 1941, εκπαιδεύτηκε αλλά τελικά δεν πολέμησε. Το 1948 παντρεύτηκε τη φιλόλογο Ναυσικά Στεργίου, η οποία πέθανε το 1959. Το 1952 ταξίδεψε στην Αμερική, το 1955 έθεσε υποψηφιότητα στις βουλευτικές εκλογές στο νομό Χίου, χωρίς επιτυχία.
Γιώργος Θεοτοκάς
Το 1966 παντρεύτηκε την ποιήτρια Κοραλία Ανδρεάδη. Πέθανε τον ίδιο χρόνο στην Αθήνα.
Συνεργάστηκε με πολλά λογοτεχνικά περιοδικά και με την εφημερίδα Το Βήμα, ενώ υπήρξε επίσης μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού Εποχές. Υπήρξε συνιδρυτής του περιοδικού Νέα Γράμματα (1935). Διετέλεσε διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου (1945-1946 και 1951-1952) και πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Κ.Θ.Β.Ε. Εκπροσώπησε την Ελλάδα στις διεθνείς συναντήσεις της Γενεύης και στο Διεθνές Συνέδριο του Εδιμβούργου. Ταξίδεψε σε πολλές χώρες και έργα του μεταφράστηκαν σε πολλές ξένες γλώσσες. Τιμήθηκε με το βραβείο πεζογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών (1939 για το μυθιστόρημα Το δαιμόνιο) και το Α' Κρατικό Βραβείο Δοκιμίου (1957 για το έργο του Τα προβλήματα του καιρού μας). Ο Γιώργος Θεοτοκάς τοποθετείται στη γενιά του '30, της οποίας υπήρξε ένα από τα πολυγραφότερα πρόσωπα. Ασχολήθηκε με την πεζογραφία, το θέατρο, την ποίηση, το δοκίμιο, την κριτική , την ταξιδιωτική λογοτεχνία. Με το έργο του έθεσε τις βάσεις της θεωρίας της γενιάς του Τριάντα για την ελληνικότητα, η οποία πηγάζει παράλληλα από την ελληνική παράδοση (αρχαιοελληνική, βυζαντινή, λαϊκός πολιτισμός) αλλά και από την ευρωπαϊκή παράδοση και σύγχρονη πραγματικότητα. Ο αφηγηματικός του λόγος επηρεάστηκε έντονα από την ελληνική πεζογραφική δημιουργία του 19ου αιώνα. Από τα έργα του σημειώνουμε ως ορόσημα τον Λεωνή, τους Ασθενείς και οδοιπόρους, το Δαιμόνιο και την Αργώ. 1. Για περισσότερα βιογραφικά στοιχεία του Γιώργου Θεοτοκά βλ. Αργυρίου Αλεξ. - Γεωργουσόπουλος Κώστας, «Θεοτοκάς Γιώργος», Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό4. Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1985, Γιαλουράκης Μανώλης, «Θεοτοκάς Γιώργος», Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας7. Αθήνα, Χάρη Πάτση, χ.χ., Τζιόβας Δημήτρης, «Χρονολόγιο Γιώργου Θεοτοκά», Διαβάζω137, 12/2/1986, σ.8-11 και Αράγης Γιώργος, «Γιώργος Θεοτοκάς», Η Μεσοπολεμική πεζογραφία . Από τον πρώτο ως τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο (1914-1939)Δ΄, σ.8-81. Αθήνα, Σοκόλης, 1992.
Πάνω μέρος
ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΤΟΚΑΣ : Ενδεικτική Βιβλιογραφία
. Αθανασιάδης Τάσος, «Ανιχνεύσεις στην πεζογραφία του Γιώργου Θεοτοκά», Νέα Εστία131, ετ.ΞΣΤ΄, 1η/2/1992, αρ.1550, σ.145-149.
. Αράγης Γιώργος, «Γιώργος Θεοτοκάς», Η Μεσοπολεμική πεζογραφία · Από τον πρώτο ως τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο (1914-1939)Δ΄, σ.8-81. Αθήνα, Σοκόλης, 1992.
. Αργυρίου Αλεξ. - Γεωργουσόπουλος Κώστας, «Θεοτοκάς Γιώργος», Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό4. Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1985.
. Βαρίκας Βάσος, «Δοκίμια και μελέτες. Γιώργου Θεοτοκά: Πνευματική πορεία (μελέτες)», και «Άνθρωποι εν πολέμω. Γιώργου Θεοτοκά: Ασθενείς και οδοιπόροι», Συγγραφείς και κείμεναΑ΄ (1961-1965), σ.57-59 και 226-230. Αθήνα, Ερμής, 1975 (πρώτη δημοσίευση στην εφημερίδα Το Βήμα, 10/12/1961 και 30/8/1964).
. Βασιλικός Βασίλης, «Ανεπίδοτο γράμμα στον Γιώργο Θεοτοκά», Η λέξη119, 1-2/1994, σ.4-9.
. Βίττι Μάριο, Η γενιά του τριάντα, σ.311-324. Αθήνα, Ερμής, 1977.
. Δημαράς Κ.Θ., Ο Γιώργος Θεοτοκάς και το Ελεύθερο Πνεύμα. 1973.
. Καραντώνης Αντρέας, «Γιώργος Θεοτοκάς», Πεζογράφοι και πεζογραφήματα της γενιάς του '30, σ.64-127. Αθήνα, Παπαδήμας, 1977.
. Καραντώνης Ανδρέας, «Γιώργος Θεοτοκάς», Φυσιογνωμίες· Τόμος δεύτερος, σ.288-315. Αθήνα, Παπαδήμας, 1977.
. Κοκκινάκη Νένα Ι., Η ανήσυχη αναζήτηση και η δικαίωση· Ξαναδιαβάζοντας Γιώργο Θεοτοκά. Αθήνα, Δόμος, 1996.
. Κωνσταντουλάκη-Χάντζου Ιωάννα (επιμέλεια-εισαγωγή), Γιώργος Θεοτοκάς - Νικόλας Κάλας. Μια αλληλογραφία. Αθήνα, Πρόσπερος, 1989.
. Μητσάκης Κάρολος, «Γιώργος Θεοτοκάς», Νεοελληνική πεζογραφία· Η γενιά του '30, σ.49-53. Αθήνα, Ελληνική Παιδεία, 1977.
. Μητσάκης Κάρολος, «Γιώργος Θεοτοκάς», Νεοελληνική πεζογραφία. Η γενιά του '30, σ.49-53. Αθήνα, Ελληνική Παιδεία, 1977.
. Μητσάκης Κάρολος, Νεοελληνική πεζογραφία - η γενιά του '30. Αθήνα, 1977. . Μοσχονάς Εμμ.Ι., Βιβλιογραφία Γιώργου Θεοτοκά. Αθήνα, 1978.
. Νιάρχος Θανάσης Θ., Κριτική για το Η ορθοδοξία στον καιρό μας, Διαβάζω2, 3-4/1976, σ.50-51.
. Ορφανίδης Νίκος, «Σεφέρης - Θεοτοκάς και Κύπρος του 1954 . Τα κείμενα και ένα σχόλιο στην Αλληλογραφία», Ακτή28, Φθινόπωρο 1996, ετ.Ζ΄, σ.459-470.
. Παναγιωτόπουλος Ι.Μ., «Γιώργος Θεοτοκάς», Τα πρόσωπα και τα κείμεναΒ΄, σ.81. Αθήνα, 1943.
. Πανσέληνος Α., Η παράξενη φιλία μας με το Γιώργο Θεοτοκά . ανάτυπο από το περιοδικό Η Συνέχεια5, 7/1973. Αθήνα, 1978.
. Πενά Νικολαΐς, «Κοινωνικές και πολιτικές απόψεις του Γ.Θεοτοκά στο μυθιστόρημα Αργώ», Πόρφυρας56 (Κέρκυρα), 1-3/1991, σ.145-150.
. Σαββίδης Γ.Π. - Πιερής Μιχάλης (επιμέλεια), Σημαίες στον ήλιο. Αθήνα, Ερμής, 1985.
. Σαχίνης Απόστολος, Αναζητήσεις της νεοελληνικής πεζογραφίας στη μεταπολεμική εικοσαετία, σ.95-96 και 125-126. Αθήνα, 1945.
. Σαχίνης Απόστολος, Η σύγχρονη πεζογραφία μας, σ.40-44 και 209-214. Αθήνα, Ίκαρος, 1951.
. Richer Renee, «Το νόημα και η μοίρα του έργου του Γ.Θεοτοκά», Η λέξη119, 1-2/1994, σ.10-17.
Αφιερώματα περιοδικών . Χιακή Επιθεώρησις13, ετ.Ε΄, 1-2/1967.
. Νέα Εστία94, ετ.ΜΖ΄, 1η/12/1973, αρ.1114.
. Νέα Εστία94, ετ.ΜΖ΄, Χριστούγεννα 1973, αρ.1115, σ.236-353.
. Τομές12, ετ.1, 12/1975.
. Διαβάζω137, 12/2/1986.
. Τετράδια Ευθύνης26, 1986.
1. Για αναλυτική εργογραφία και βιβλιογραφία Γίωργου Θεοτοκά βλ. Μοσχονάς Εμμ.Ι., Βιβλιογραφία Γιώργου Θεοτοκά. Αθήνα, 1978.
Πάνω μέρος
Εργογραφία
(πρώτες αυτοτελείς εκδόσεις)
Ι. Πεζογραφία
. Αργώ Α΄ - Β΄. Αθήνα, Πυρσός, 1936 (και οριστική μορφή σε έναν τόμο Αθήνα, Πυρσός, 1936).
. Ευριπίδης Πεντοζάλης και άλλες ιστορίες. Αθήνα, Πυρσός, 1937.
. Το δαιμόνιο· Μυθιστόρημα. Αθήνα, Πυρσός, 1938.
. Λεωνής. Αθήνα, Πυρσός, 1940.
. Ιερά Οδός. Αθήνα, Ίκαρος, 1950.
. Ασθενείς και οδοιπόροι Α΄ - Β΄. Αθήνα, Φέξης, 1964.
. Οι καμπάνες. Αθήνα, Εστία, 1970.
ΙΙ. Δοκίμιο
. Διγενής, Ορέστης, Ελεύθερο πνεύμα. Αθήνα, Ράλλης, 1929.
. Εμπρός στο κοινωνικό πρόβλημα. Αθήνα, Πυρσός, 1932.
. Στο κατώφλι των νέων καιρών. Αθήνα, Ίκαρος, 1945.
. Δοκίμιο για την Αμερική. Αθήνα, Ίκαρος, 1954.
. Προβλήματα του καιρού μας. Αθήνα, Ίκαρος, 1956.
. Η εθνική κρίση. Αθήνα, Θεμέλιο, 1966.
. Η ορθοδοξία στον καιρό μας. Αθήνα, Οι εκδόσεις των Φίλων, 1975.
. Πολιτικά κείμενα. Αθήνα, Ίκαρος, 1976.
. Στοχασμοί και θέσεις · Πολιτικά κείμενα 1925-1966Α΄ (1925-1949). Αθήνα, Εστία, 1996
. Στοχασμοί και θέσεις · Πολιτικά κείμενα 1925-1966Β΄ (1950-1966). Αθήνα, Εστία, 1996
ΙΙΙ. Ποίηση
. Ποιήματα του μεσοπολέμου. Αθήνα, Ίκαρος, 1944 (περιλαμβάνονται οι δύο πρώτες ποιητικές συλλογές του Φύλλα ημερολογίου και Φύλλα ημερολογίου ΙΙ και οι δύο του 1934).
ΙV. Θέατρο
. Θέατρο. Αθήνα, Άλφα, 1944.
. Ο τελευταίος πόλεμος· Δράμα μονόπρακτο. Ανάτυπο από το περ. Εποχές, 1965.
. Θέατρο1· Το τίμημα της λευτεριάς (Κατσαντώνης) · Έργο σε τρεις πράξεις. Αθήνα, Εστία, 1958.
. Θέατρο2· Συναπάντημα στην Πεντέλη ·Κωμωδία σε τρεις πράξεις. Αθήνα, Εστία, 1958.
. Θέατρο3· Το γεφύρι της Άρτας · Έργο σε πέντε πράξεις. Αθήνα, Εστία, 1959 (έκδοση β΄, αναθεωρημένη).
. Θέατρο4· Αλκιβιάδης · Έργο σε τρεις πράξεις και επτά εικόνες. Αθήνα, Εστία, 1959.
. Η άκρη του δρόμου· Δράμα σε τρεις πράξεις και πέντε εικόνες. Αθήνα, Φέξης, 1963.
. Θεατρικά Α΄ - Νεοελληνικό λαϊκό θέατρο (Αντάρα στ' Ανάπλι, Το γεφύρι της Άρτας, Όνειρο του Δωδεκάμερου, Το κάστρο της Ωριάς, Το παιχνίδι της τρέλας και της φρονιμάδας, Συναπάντημα στην Πεντέλη, Το τίμημα της λευτεριάς). Αθήνα, Εστία, 1965.
. Θεατρικά Β΄ - έργα διάφορα (Πέφτει το βράδυ, Αλκιβιάδης, Ο τελευταίος πόλεμος, Λάκκαινα, Σκληρές ρίζες, Η άκρη του δρόμου). Αθήνα, Εστία, 1967.
. Το παιχνίδι της τρέλας και της φρονιμάδας - Το κάστρο της ώριας. Αθήνα, Ίκαρος, 1947 (στη σειρά Θέατρο, αρ.ΙΙ).
V. Ταξιδιωτικά κείμενα
. Ταξίδι στη Μέση Ανατολή και στο Άγιο Όρος. Αθήνα, Φέξης, 1961.
. Ταξίδια (Περσία, Ρουμανία, Σοβιετική Ένωση, Βουλγαρία). Αθήνα, Εστία, 1971.
VΙ. Άλλα κείμενα
. Ώρες αργίας. Αθήνα, Εστία, 1931.
. Ημερολόγιο της Αργώς και του Δαιμόνιου. Αθήνα, Πυρσός, 1939.
. Τετράδια ημερολογίου (1939-1953) · Εισαγωγή, επιμέλεια Δ. Τζιόβας. Αθήνα, Εστία, 1987.
. Γιώργος Θεοτοκάς & Γιώργος Σεφέρης, Αλληλογραφία (1930-1966)· Φιλολογική επιμέλεια Γ.Π. Σαββίδης. Αθήνα, Ερμής, 1975.
. Μια αλληλογραφία (με το Νικ. Κάλας). Αθήνα, Πρόσπερος, 1989.
. Σημαίες στον ήλιο· Ο Λεωνής του 1940 με το ημερολόγιο εργασίας του Λεωνή και τα διηγήματα της Παιδικής Ηλικίας· Φιλολογική έκδοση με εικόνες φροντισμένη από τους Γ.Π. Σαββίδη και Μιχάλη Πιερή. Αθήνα, Ερμής, 1985. 1. Για αναλυτική και βιβλιογραφία Γιώργου Θεοτοκά βλ. Μοσχονάς Εμμ. Ι., Βιβλιογραφία Γιώργου Θεοτοκά. Αθήνα, 1978.
Πηγή :  www.ekebi.gr

Ε΄ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ, ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑΣ


Μουσείο Μπενάκη - Πειραιώς 138

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ




Στις τριήμερες εργασίες του Ε´ Συνεδρίου Ιστορίας της Τέχνης θα παρουσιαστούν σαράντα έξι ανακοινώσεις από ιστορικούς τέχνης που ζουν στην Ελλάδα ή το εξωτερικό και εργάζονται σε όλα τα επίπεδα της ακαδημαϊκής έρευνας (υποψήφιοι διδάκτορες, ανεξάρτητοι ερευνητές, πανεπιστημιακοί, επιμελητές μουσείων κ.ά.). Τα θέματα των ανακοινώσεων προέρχονται από διάφορες ερευνητικές περιοχές της ιστορίας της νεότερης τέχνης με ιδιαίτερη έμφαση σε μεθοδολογικά και ιστοριογραφικά ζητήματα του επιστημονικού πεδίου της.
Το Συνέδριο στοχεύει όχι μόνο σε ένα ειδικό ακροατήριο αλλά και σε ένα ευρύτερο κοινό που τα τελευταία χρόνια δείχνει αυξανόμενο ενδιαφέρον για την ιστορία της τέχνης στην Ελλάδα.

Περισσότερες ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ και ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ στο http://bit.ly/1mY6izE
--------------------------------------------------------------------------------
5th CONFERENCE OF HISTORY OF ART
ISSUES OF HISTORY, METHODOLOGY, HISTORIOGRAPHY
Benaki Museum - 138 Pireos st
FREE ADMISSION

The 5th Art History Conference will host forty-six papers by art historians based in Greece and abroad, at various stages of their academic and professional careers (PhD students, independent researchers, academic staff, curators etc.).
The papers will address a variety of topics on art, from the early modern period up to nowadays, with a particular focus on aspects of methodology and historiography. The Conference is aimed not only at a specialised audience, but also at a wide range of people who display an increasing interest in Art History during the recent years.

EKTEΛΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΚΦΡΑΣΗ

Την Πέμπτη 14 Ιανουαρίου 2016, ώρα 20:00,
στο βιβλιοπωλείο Επί Λέξει, Ακαδημίας 32,
η Εταιρεία Συγγραφέων και ο Κύκλος Ποιητών
σάς προσκαλούν στην εκδήλωση

EKTEΛΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΚΦΡΑΣΗ

κατά της καταδίκης σε θάνατο του παλαιστίνιου ποιητή ΑΣΡΑΦ ΦΑΓΙΑΝΤ


Συμμετέχουν / διαβάζουν
Στάθης Γουργουρής,  ποιητής & καθηγητής Συγκριτικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Columbia 
Σάρα Θηλυκού, ποιήτρια & μεταφράστρια
Πέρσα Κουμούτση, συγγραφέας & μεταφράστρια                       
Γιώργος Χουλιάρας, ποιητής
Συγγραφείς - μέλη της Εταιρείας Συγγραφέων & του Κύκλου Ποιητών            
Την ίδια ημέρα πραγματοποιούνται σε όλο τον κόσμο
περισσότερες από εκατό αντίστοιχες εκδηλώσεις
LIFE & FREEDOM FOR ASHRAF FAYADH





Η Εταιρεία Συγγραφέων, στοιχιζόμενη με το διεθνές PEN, εκφράζει αποτροπιασμό για την καταδίκη σε θάνατο για «αποστασία» του Παλαιστίνιου ποιητή Ashraf Fayadh από τις αρχές της Σαουδικής Αραβίας και καλεί για την άμεση απελευθέρωσή του. Περισσότερες πληροφορίες:


Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2016

"Μ'ια κάποια λύσις" (3 + 1 δοκίμια για τον Κ.Π. Καβάφη) του ΣΠΥΡΟΥ Α. ΒΡΕΤΤΟΥ


Η διερεύνηση της θεωρίας του «από μηχανής Θεού»



Μήπως κοιμόμουνα όταν οι άλλοι υποφέρανε; 
Περιμένοντας τον Γκοντό, 
Σάμουελ Μπέκετ
Λίγο πριν τη συμπλήρωση 68 χρόνων από την πρώτη έκδοση του Περιμένοντας τον Γκοντό, ένα από τα σημαντικότερα θεατρικά έργα που σημάδεψαν τον περασμένο αιώνα, ο «Γκοντό» μοιάζει να διατηρεί περισσότερο από ποτέ άλλοτε την επικαιρότητά του. Το εικαστικό project Searching for a Godot- Deus Ex machina’s stories επιχειρεί μέσα από μια σύγχρονη προσέγγιση να αναδείξει τον εννοιολογικό πλουραλισμό του Περιμένοντας τον Γκοντό καθώς και την πολιτική και κοινωνική του διάσταση, εστιάζοντας στην διερεύνηση της θεωρίας του «από μηχανής Θεού».
Η ιστορία ωστόσο του «Γκοντό», δεν ξεκίνησε στα μέσα του 20ου αιώνα. Η θεωρία του «από μηχανής θεού» (deus ex machina) βρίσκει τις ρίζες της στο αρχαίο ελληνικό θέατρο και συνεχίζει να παραμένει ζωντανή ακόμη και σήμερα. Το Περιμένοντας τον Γκοντό, εγκαινιάζει τη δεκαετία του ’50 ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του θεάτρου.




Να αναζητήσουμε ποιος είναι και τι αντιπροσωπεύει ο «Γκοντό» που την έλευσή του μάταια αναμένουν και θα αναμένουν επ’ άπειρο οι δύο αντί- ήρωες του Μπέκετ, όπως το επιχείρησαν πολλοί από τους μελετητές του- ταυτίζοντάς τον άλλοι με το Θεό, άλλοι με το θάνατο – θα ήταν σαν να μας διέφευγε η ευρύτητα του συμβολισμού του έργου.
Το έργο φαίνεται να έχει ιδιαίτερη απήχηση σε καιρούς κοινωνικής και πολιτικής κρίσης. Στην παρούσα οικονομική συγκυρία η επικαιρότητά του ανανεώνεται και πάλι. Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: ‪ΜίνωςΚεφαλάς, Παναγιώτης ΚεφαλάςΜαρία Κοσμαδάκη, Ευσεβία ΜιχαηλίδουΑλίκη ΠαλάσκαΕύηΡουμάνηΧρήστος Χρυσόπουλος.
Επιμέλεια: Μαρία Ξυπολοπούλου  



Το ARTWALL Project Space ιδρύθηκε το 2012 με σκοπό τη φιλοξενία και προβολή της σύγχρονης τέχνης και τη συνεύρεση και συνεργασία μεταξύ των καλλιτεχνών και των ανθρώπων του χώρου της τέχνης. Την κατεύθυνση του εικαστικού προγράμματος του ArtWall σχεδιάζει και υλοποιεί η Φωτεινή Καπίρη, καλλιτέχνης, επιμελήτρια και συν-ιδρύτρια του CAMP! Contemporary Art Meeting Point, ώστε το πρόγραμμα να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και τα πρότυπα της σύγχρονης καλλιτεχνικής παραγωγής. Το Fresh Hotel, στηρίζει ενεργά αυτή την προσπάθεια, υποστηρίζοντας τη σύγχρονη τέχνη.

ARTWALL Σοφοκλέους 26, 10552 Αθήνα
Εγκαίνια: Παρασκευή 15 Ιανουαρίου, 20.00
Διάρκεια Έκθεσης: 27 Νοεμβρίου – 8 Ιανουαρίου, 2016
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη 16.00 – 21.00, Παρασκευή 17.00 – 21.00,Σάββατο 13.00 -16.00
Πληροφορίες: artwallprojectspace@gmail.comwww.theartwall.gr

Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2016

ANTIO ΚΥΡΙΕ ΝΤΕΙΒΙΝΤ MΠΟOYI


Όταν η ζωή σου είναι γεμάτη μουσική τότε έχεις προκαλέσει το Σύμπαν να χορέψει μαζί σου
αντίο κύριε David Bowie!





















Δισκογραφία

  • David Bowie (1967)
  • Space Oddity (1969)
  • The Man Who Sold the World (1970)
  • Hunky Dory (1971)
  • The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972)
  • Aladdin Sane (1973)
  • Pin Ups (1973)
  • Diamond Dogs (1974)
  • Young Americans (1975)
  • Station to Station (1976)
  • Low (1977)
  • "Heroes" (1977)
  • Lodger (1979)
  • Scary Monsters (And Super Creeps) (1980)
  • Let's Dance (1983)
  • Tonight (1984)
  • Never Let Me Down (1987)
  • Tin Machine (1989)
  • Tin Machine II (1991)
  • Black Tie White Noise (1992)
  • The Buddha of Suburbia (1993)
  • Outside (1995)
  • Earthling (1997)
  • Hours... (1999)
  • Heathen (2002)
  • Reality (2003)
  • The Next Day (2013)
  • Blackstar (2016)