Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2015

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στην Ιαπωνία

Πηγή:http://www.archaiologia.gr/blog/2015/10/14/το-εθνικό-αρχαιολογικό-μουσείο-στην-ι/


«Ο Μύθος του Χρυσού»


Εκατόν σαράντα επτά αρχαία έργα από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, κυρίως κοσμήματα και σκεύη από χρυσό αλλά και αγγεία με μυθολογικές παραστάσεις, ταξίδεψαν στην Ιαπωνία για να εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στο πλαίσιο της περιοδικής έκθεσης «The Golden Legend» («Ο Μύθος του Χρυσού»). Η έκθεση, που συνδιοργανώνεται από το Εθνικό Μουσείο Δυτικής Τέχνης του Τόκυο και την ιαπωνική εφημερίδα «The Tokyo Shinbun», πραγματεύεται την ιστορία και διακίνηση του χρυσού στην αρχαιότητα και επικεντρώνεται στον μύθο του Χρυσόμαλλου Δέρατος και της αρπαγής του από τον Ιάσονα και τους Αργοναύτες, μύθο που εκφράζει την πρώιμη αναζήτηση του χρυσού στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας.
Οι αρχαιότητες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου καλύπτουν μία ευρύτατη περίοδο από την Τελική Νεολιθική (5η χιλιετία π.Χ.) έως τους ρωμαϊκούς χρόνους (1ος αι. π.Χ.), προσφέροντας έτσι για πρώτη φορά σε ασιατικό κοινό ένα πανόραμα της αρχαίας ελληνικής χρυσοχοΐας. Αρκετά από τα έργα, επίσης, αναδύθηκαν από τις αποθήκες και βλέπουν για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας.
Ο «Μύθος του Χρυσού» εγκαινιάζεται την Πέμπτη 15 Οκτωβρίου στο Εθνικό Μουσείο Δυτικής Τέχνης στο Τόκυο, όπου και θα παρουσιαστεί αρχικά (16 Οκτωβρίου 2015-11 Ιανουαρίου 2016), ενώ στη συνέχεια θα ταξιδέψει στο Miyagi Museum of Art στην πόλη Σεντάι (22 Ιανουαρίου-2 Μαρτίου 2016) και στο Aichi Prefectural Museum of Art, στην πόλη Ναγκόια (1 Απριλίου-29 Μαΐου 2016). Στην έκθεση συμμετέχουν επίσης, με αρχαία και σύγχρονα έργα τέχνης, η Αγγλία, η Αυστρία, η Βουλγαρία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, η Ισπανία και η Ολλανδία.



Μεσογειακά παλίμψηστα: Tρία αινίγματα φθοράς και αφθαρσίας



«Μεσογειακά παλίμψηστα: τρία αινίγματα φθοράς και αφθαρσίας» είναι ο τίτλος της έκθεσης με την οποία το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης συμμετείχε στην 4η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.
Η Μεσόγειος αποτελεί ασίγαστο κέντρο δημιουργίας και διάδοσης του πολιτισμού. Ως κέντρο πολιτισμικών ανταλλαγών, άμεσα συνδεδεμένων με την εμπορική δραστηριότητα και τον κρίσιμο γεωπολιτικό χαρακτήρα της περιοχής, έχει διαχρονικό ρόλο στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού. Ταυτόχρονα, όμως, υπήρξε πολύπαθη περιοχή, τόσο από άποψη φυσικών καταστροφών όσο και πολιτικών κρίσεων. Τα παραπάνω στοιχεία εξακολουθούν να συνδιαμορφώνουν το πολιτισμικό μεσογειακό παλίμψηστο και να θέτουν το ζήτημα του επαναπροσδιορισμού της ταυτότητας της περιοχής.
Η έκθεση πραγματεύτηκε εκ νέου το διαχρονικό ερώτημα που αφορά στην απόκτηση και τη διαχείριση της γνώσης. Της γνώσης ως δυναμικού πολυσυλλεκτικού προϊόντος που ταξιδεύει με φορείς τα υλικά και τα οργανικά σώματα στον χώρο και τον χρόνο. Της γνώσης ως ατομικής υπόθεσης, αλλά και ως συλλογικής προϋπόθεσης για την ανθρώπινη ύπαρξη, τον προσδιορισμό και τη διατήρησή της.
Η έκθεση φέρνει σε διάλογο δύο πολιτισμικά παράγωγα διαφορετικών εποχών του ίδιου τόπου: το αρχαιότερο «βιβλίο» της Ευρώπης, ο Πάπυρος του Δερβενίου, συνομιλησε με τρία σύγχρονα καλλιτεχνικά έργα του Δημήτρη Ξόνογλου. Τα έργα «Ο Σταυρός» και «Ο Λόγος» συνυπήρξαν εκθεσιακά στο εσωτερικό αίθριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης με τον Πάπυρο του Δερβενίου, ενώ «Το Θαύμα της Μεσογείου» εκτέτηκε στη διπλανή του αιθρίου αίθουσα.
Διαδικασίες φθοράς και καταστροφής, αλλοίωσης, φυσικής ή συνειδητής επιλογής, αποσύνθεσης, αναδόμησης και ανασύνθεσης και παράγοντες αναγκαιότητας και τυχαιότητας του αέναου πολιτισμικού γίγνεσθαι είναι μερικά από τα ζητήματα που προκύπτουν από αυτόν τον ανοιχτό διάλογο του παρελθόντος με το παρόν.
Η τριμερής επιτοίχια σύνθεση «Ο Λόγος», απαρτίζεται από αλλοιωμένα σκεύη, σπασμένα μαύρα κεραμικά πιάτα και καμένα βιβλία με υπολείμματα κεριού. Τα κείμενα είναι στην ελληνική, κινεζική και αραβική γλώσσα, ενώ περιλαμβάνουν και μαθηματικά σύμβολα. Το έργο συμπυκνώνει υπαινικτικά την κληρονομιά των παρελθόντων πολιτισμών και τη μακροχρόνια αναζήτηση μιας παγκόσμιας γλώσσας επικοινωνίας.
«Ο Σταυρός» αναπτύσσεται ακολουθώντας το σταυρικό σχήμα της κάτοψής του. Στο κέντρο του σταυρού τοποθετείται εκμαγείο ρωμαϊκού ανδριάντα, ως σύμβολο δύναμης και εξουσίας και κέντρο ελέγχου των υλικών και πνευματικών αγαθών. Το έργο θέτει το ζήτημα της σχέσης της θεσμικής εξουσίας με τα πολιτισμικά αγαθά ως διαχειριστή της γνώσης.


Ο Πάπυρος του Δερβενίου, που εκτέθηκε στην ίδια αίθουσα, αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά αντικείμενα του Αρχαιολογικού Μουσείο Θεσσαλονίκης. Το μοναδικό αυτό εύρημα σώθηκε αποσπασματικά καθώς βρέθηκε απανθρακωμένο μέσα στα υπολείμματα της πυράς μιας πλούσιας ταφής του τέλους του 4ου αι. π.Χ. στο Δερβένι της Θεσσαλονίκης. Η διαδικασία αυτή της πυράς, παρά την καταστροφική της δύναμη, διέσωσε ένα μοναδικό φιλοσοφικό κείμενο για την ορφική κοσμογονία και θεογονία. Αναπόφευκτα, η διαδικασία καταστροφής (νεκρική πυρά) μετατρέπεται αθέλητα σε πολύτιμη λύση διατήρησης του εύθραυστου υλικού του παπύρου. Η φωτιά, ως στοιχείο φθοράς, αλλά και σύμβολο κάθαρσης και αναγέννησης, επανέρχεται με τον προμηθεϊκό της ρόλο ως φορέας και διαμορφωτής της γνώσης, και ως συνδετικός κρίκος παρελθόντος-παρόντος. Έτσι ο λόγος, με τη μορφή που έχει διασωθεί στα κατάλοιπα της ημιτελούς καύσης του παπύρου, γίνεται το σημείο εκκίνησης για μία σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Το κείμενο του παπύρου αποτελεί ένα παλίμψηστο πληροφοριών κοσμολογικού, θεολογικού και εσχατολογικού περιεχομένου, απότοκο μίας μακρινής εποχής.
«Το Θαύμα της Μεσογείου», που εκτέθηκε στη διπλανή του αιθρίου αίθουσα, πραγματεύεται την ατομική ευθύνη απέναντι στη γνώση και τις επιλογές με τις οποίες ο καθένας χτίζει από την πληθώρα των πολιτισμικών πληροφοριών το προσωπικό του πολιτισμικό παλίμψηστο. Η εγκατάσταση, οργανώνεται με βάση μία ανθρώπινη μορφή, παγκοσμίως αναγνωρίσιμη, μία πολύπαθη γυναίκα καλλιτέχνη, τη Φρίντα Κάλο.
Τα έργα του Δημήτρη Ξόνογλου συνθέτουν σε αναπάντεχες σχέσεις τις επιμέρους πρώτες ύλες προσκαλώντας τους επισκέπτες σε ένα «στοίχημα» αποκρυπτογράφησης και επανασύνθεσης μυστηριακού χαρακτήρα. Με τη συμπαρουσίαση των έργων του με τον πάπυρο του Δερβενίου η έκθεση θέτει μία σειρά από ερωτήματα που αφορούν στις συνθήκες της παραγωγής, μετάδοσης και πρόσληψης των πολιτισμικών αγαθών. Τι δημιουργείται, τι καταστρέφεται και τι διατηρείται στο πέρασμα του χρόνου από τη δυναμική συνύπαρξη των ανθρώπων;
Σε μία σύγχρονη εποχή στην περιοχή της Μεσογείου τα παράγωγα διαφορετικών πολιτισμών συνέρχονται στον ίδιο χώρο, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, που ως φορέας και θεματοφύλακας της γνώσης του παρελθόντος γίνεται το όχημα της συνομιλίας τους στο παρόν.

Συντελεστές της έκθεσης

Επιμέλεια: Ευαγγελία Στεφανή (Δρ Αρχαιολογίας), Αγγελική Κουκουβού (Δρ Αρχαιολογίας) και Θέμις Βελένη (Δρ Ιστορίας της Τέχνης).
Φωτογραφίες έκθεσης και καταλόγου: Ορέστης Κουράκης (φωτογράφος). Προσχέδια έργων Δ. Ξόνογλου: Κωνσταντίνος Χαραλαμπίδης (αρχιτέκτονας).
Μουσειογραφικός σχεδιασμός: Ομάδα αρχιτεκτόνων «Loopo Studio», συνεργάτης αρχιτέκτονας Βασίλης Γιαννάκης και συνεργάτης graphic designer Στέργιος Παπαναούμ.

Πότε και πού

Διάρκεια έκθεσης: 18 Σεπτεμβρίου 2013 – 31 Ιανουαρίου 2014. Εγκαίνια έκθεσης: Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2013, ώρα: 18:30.
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μαν. Ανδρόνικου 6, Θεσσαλονίκη. Πληροφορίες για το ωράριο λειτουργίας του ΑΜΘ:http://www.amth.gr/index.php/orario-eisitiria

06.11.2015 - Ημερίδα Συντήρησης ΑΜΘ «ΥΦΑΣΜΑ»




2η Εγκύκλιος | Ημερίδα Συντήρησης ΑΜΘ «ΥΦΑΣΜΑ»
Σας ενημερώνουμε ότι έληξε η προθεσμία υποβολής περιλήψεων για την πέμπτη ημερίδα συντήρησης του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, η οποία είναι αφιερωμένη στο ύφασμα και θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2015, στην αίθουσα «Μανόλης Ανδρόνικος» του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.
ΟΙ υποβληθείσες ανακοινώσεις εξετάζονται από την επιστημονική επιτροπή της ημερίδας και η τελική επιλογή θα ανακοινωθεί στο τέλος Σεπτεμβρίου.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ημερίδα συντήρησης του ΑΜΘ, παρακαλούμε επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης ή επικοινωνήστε με email: amth@culture.gr.


docx2η_Εγκύκλιος_Ημερίδα_Συντήρησης_Ύφασμα_2015.docx

1η Εγκύκλιος | Ημερίδα Συντήρησης ΑΜΘ «ΥΦΑΣΜΑ»
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης θέσπισε και καθιέρωσε στο πλαίσιο των δράσεων του, τη διεξαγωγή ημερίδων συντήρησης, με πρωτοβουλία του τμήματοςΣυντήρησης, Χημικών και Φυσικών ερευνών και Αρχαιομετρίας του μουσείου. Οι ημερίδες αυτές, με άξονα τη συντήρηση των αρχαιοτήτων κι έργων τέχνης, προωθούν το διεπιστημονικό διάλογο ανάμεσα σε ποικίλες ειδικότητες από το χώρο των ανθρωπιστικών σπουδών έως και τις θετικές επιστήμες, εστιάζοντας τη θεματολογία τους κάθε φορά σε ένα πρωτογενές υλικό που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή τέχνεργων ιστορικής αξίας. Μέχρι σήμερα έχουν διεξαχθεί τέσσερεις ημερίδες με θέμα το Λίθο, το Σίδηρο, το Γυαλί και το Κονίαμα (Τοιχογραφία). Η επιτυχία και αποδοχή αυτού του θεσμού αλλά και το επιστημονικό ενδιαφέρον που παρουσιάζει εν γένει η επιστήμη της συντήρησης αρχαιοτήτων κι έργων τέχνης, μας οδήγησε στον προγραμματισμό της πέμπτης ημερίδας συντήρησης του ΑΜΘ, η οποία είναι αφιερωμένη στο ύφασμα.
Οι κύριες θεματικές ενότητες, αλλά όχι αυστηρά αποκλειστικές, μέσω των οποίων επιδιώκεται μία σφαιρική και ουσιαστική προσέγγιση των ζητημάτων που άπτονται της συντήρησης και της έρευνας υφασμάτινων τέχνεργων είναι: 

•    Ιστορία, χρήσεις και τεχνολογία κατασκευής του υφάσματος
•    Επιστημονική διερεύνηση του υλικού και της διάβρωσής του
•    Επεμβατική και προληπτική συντήρηση του υφάσματος
Η ημερίδα του 2015, διοργανώνεται με τη συνεργασία του τμήματος Συντήρησης,  Χημικών και Φυσικών ερευνών και Αρχαιομετρίας και του τμήματος Συλλογών Κεραμικής, Τοιχογραφιών και Ψηφιδωτών του ΑΜΘ και θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2015, στην αίθουσα «Μανόλης Ανδρόνικος» του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.
Με αυτήν την πρώτη εγκύκλιο, σας ενημερώνουμε για τις θεματικές ενότητες της ημερίδας και σας καλούμε να πλαισιώσετε το θεσμό και να συμμετέχετε με ανακοινώσεις, οι οποίες θα αποτελέσουν συμβολή στη γνώση μας για τη συντήρηση του υφάσματος. Οι υποψήφιοι ομιλητές καλούνται να καταθέσουν περίληψη 300 λέξεων μέχρι το τέλος του Αυγούστου, προκειμένου να συνταχθεί τεύχος περιλήψεων το οποίο θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΑΜΘ. Οι περιλήψεις, μετά την κατάθεσή τους, θα εξεταστούν από την επιστημονική επιτροπή, η οποία θα αποφασίσει και τον τρόπο της παρουσίασής τους. Το ΑΜΘ θα εξασφαλίσει στους ομιλητές τα έξοδα μετάβασής τους στη Θεσσαλονίκη, καθώς και μία διανυκτέρευση. Σχετικές οδηγίες θα αποσταλούν στους ομιλητές μετά την ολοκλήρωση και δημοσιοποίηση του προγράμματος της ημερίδας.
Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλούμε επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, η οποία θα ανανεώνεται τακτικά με σχετικές πληροφορίες ή επικοινωνήστε με email: amth@culture.gr

pdf1η_Εγκύκλιος_Ημερίδα_Συντήρηση_Ύφασμα_2015.pdf

jpgΥΦΑΣΜΑ4.jpg

Σχολή Διδασκαλίας της Ιστορίας της Τέχνης 2015-2016


Διαδρομή στον Βυζαντινό κόσμο: Πνεύμα και Τέχνη

Ο προσεχής κύκλος διαλέξεων-μαθημάτων που διοργανώνει η Αρχαιολογική Εταιρεία στο πλαίσιο της Σχολής Διδασκαλίας της Ιστορίας της Τέχνης ξεκινά στις 4 Νοεμβρίου 2015 και θα διαρκέσει έως τις 16 Μαρτίου 2016.
Θέμα του νέου κύκλου διδασκαλίας: «Διαδρομή στον Βυζαντινό κόσμο: Πνεύμα και Τέχνη».
Τα μαθήματα θα γίνονται κάθε Τετάρτη, 18:00-20:00, στην Αρχαιολογική Εταιρεία, Πανεπιστημίου 22, Αθήνα (τηλ. 210 3609689).
Εγγραφές: Από 1 Οκτωβρίου 2015, καθημερινά 08:00-13:30, Πανεπιστημίου 22 (5ος όροφος), Αθήνα.
Δίδακτρα: 110 ευρώ / φοιτητές 70 ευρώ.

Πρόγραμμα

— Δημήτριος Κυρτάτας (Καθηγητής Πανεπιστημίου): «Από την πολιτική στη θρησκευτική ενότητα. Οι απαρχές του χριστιανισμού» (4, 11 Νοεμβρίου 2015
).
— Σταύρος Μαμαλούκος (Καθηγητής Πανεπιστημίου): «Βυζαντινή Αρχιτεκτονική. Μία γενική επισκόπηση» (18 Νοεμβρίου 2015).
— Χρυσάνθη Μαυροπούλου-Τσιούμη (Ομ. Καθηγήτρια Πανεπιστημίου): 
«Παλαιοχριστιανικά ψηφιδωτά: Ραβέννα, Σινά» (25 Νοεμβρίου 2015).
— Μαίρη Παναγιωτίδη (Ομ. Καθηγήτρια Πανεπιστημίου): «
Η ζωγραφική στην Κωνσταντινούπολη και στην περιφέρεια κατά την εποχή της Εικονομαχίας (726-843) και κατά τη μέση βυζαντινή περίοδο (843-1204), ως πολιτισμική και κοινωνική μαρτυρία» (2, 9 Δεκεμβρίου 2015).
— Χαράλαμπος Μπακιρτζής (Έφορος Αρχαιοτήτων ε.τ.): «Θεσσαλονίκη και Κωνσταντινούπολη. Άγιος Δημήτριος και Αγία Σοφία. Από την ύστερη αρχαιότητα στο Βυζάντιο (16 Δεκεμβρίου 2015).
— Σοφία Καλοπίση (Ομ. Καθηγήτρια Πανεπιστημίου): «Η τέχνη στην Κωνσταντινούπολη κατά την υστεροβυζαντινή περίοδο (1204-1453). Πολιτισμική ακμή και απηχήσεις σε Ανατολή και Δύση». «Ο Μυστράς και η ενδοχώρα του (1261-1460): κωνσταντινουπολίτικες απηχήσεις, ελλαδική παράδοση και επαφές με τη Δύση» (13, 20 Ιανουαρίου 2016
).
— Μαρία Βασιλάκη (Καθηγήτρια Πανεπιστημίου): «Ο καλλιτέχνης στο Βυζάντιο», «Ο κόσμος των βυζαντινών εικόνων», «Η τέχνη στη βυζαντινή και βενετοκρατούμενη Κρήτη» (27 Ιανουαρίου 2016, 3 Φεβρουαρίου 2016, 9 Μαρτίου 2016).
— Αναστασία Τούρτα (Διευθύντρια του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού ε.τ., Διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων): «Η ζωγραφική στη Θεσσαλονίκη και στις περιοχές της καλλιτεχνικής ακτινοβολίας της (Μακεδονία, Θεσσαλία, Σερβία), κατά την εποχή των Παλαιολόγων» (10, 17 Φεβρουαρίου 2016).
— Μαρία Γεωργοπούλου (Διευθύντρια της Γενναδείου Βιβλιοθήκης): «
Βυζαντινοί στη Δύση» (24 Φεβρουαρίου 2016).
— Χρύσα Μαλτέζου (Ακαδημαϊκός): «Από τη Βενετία των Βυζαντινών στη Βενετία των Ελλήνων» (2 Μαρτίου 2016
).
— Αντώνης Καλδέλλης (Καθηγητής Πανεπιστημίου): «Οφθαλμός της γης: Ο κοσμολογικός συμβολισμός των μνημείων της Κωνσταντινούπολης, 4ος-6ος αι.» (16 Μαρτίου 2016).

Ωδή στους πρόσφυγες


Η ζωή περνά από μέσα μου, με διαποτίζει με την ασκήμια της,
με γεμίζει λύσσα με την αδικία της την οργανωμένη,
με ταπεινώνει με την ανημποριά μου ν’ αντιδράσω, 
να επαναστατήσω αποτελεσματικά,
να υπερασπιστώ το μαζικό μας εξευτελισμό.
Αν ξαναγινόμουν είκοσι χρόνων θα ξεκινούσα
από τις κορφές των βουνών, αντάρτης, ληστής, πειρατής,
ν’ ανοίξω τα μάτια εκείνων που δέχονται αδιαμαρτύρητα τη μοίρα τους, όσο και κείνων που εθελοτυφλούν.
Όχι, η επανάστασή μου δε θα στρεφόταν κατά του κατεστημένου
και του συστήματός του, αλλά εναντίον εκείνων που το ανέχονται.
Θα σκότωνα, θα τσάκιζα την κακομοιριά,
την υποταγή, την ταπεινοφροσύνη.
Η γη έτσι κι αλλιώς δε χωρά άλλους ταπεινούς και καταφρονεμένους…
Λιλή Ζωγράφου
(Από το βιβλίο της ”Επάγγελμα: Πόρνη” )
Πίνακας Ahmet Kleige
Σύνθεση  Όλγας Παπαμήτσιου

Οι …καβγάδες του Βάρναλη

Πηγή:http://atexnos.gr/οι-καβγάδες-του-βάρναλη/#prettyPhoto


Επιμέλεια Ηρακλής Κακαβάνης //
Από το αφιερωμένο στην Ελλη Αλεξίου «Μονόγραμμα» αντλήσαμε δύο περιστατικά με λογοτεχνική και όχι μόνο αξία και πρωταγωνιστή τον Κώστα Βάρναλη.
Η Ελλη Αλεξίου θυμάται και αφηγείται:
Θυμούμαι έναν σπουδαίο επίσης καβγά και εκεί θυμούμαι, παρόλη την απειρία μου ακόμη, ότι είχα ταχθεί με φανατισμό με την πλευρά της Γαλάτειας (σ.σ. Καζαντζάκη). Είχε εκδώσει ο Γιάννης ο Αποστολάκης ένα βιβλίο του υπέρ αμυνόμενων στις απόψεις του Σολωμού στο «Ελεύθεροι πολιορκημένοι» και η Γαλάτεια είχε στεναχωρηθεί πολύ και είχε καβγαδίσει με τον Βάρναλη, που ο Βάρναλης εξεσπάθωσε κατά του Αποστολάκη μ’ έναν παράλληλο βιβλίο αντίθετο, με τίτλο «Σκλάβοι πολιορκημένοι». Και εκεί ειρωνευότανε τους Μεσολογγίτες, αν είναι δυνατόν, λέει, να τρώνε τα ποντίκια. Και ότι όλες αυτές οι τάχα μου θυσίες και πατριωτικές εξάρσεις είναι μόνο γελοιοποίηση και έξω της φυσικής πορείας των ανθρώπων.
Η Γαλάτεια όμως τότε είχε θηρίο γίνει και λέει, έλεγε του Βάρναλη, επειδή είσαι φαγάς εσύ και επειδή δεν μπορείς να στερηθείς τον έρωτά σου προς το καλό φαγητό, νομίζεις ότι δεν μπορούσε να υπάρξουνε και ήρωες που στερούνται τα πάντα χάρη της πατρίδας και που μη έχοντες τι να φάνε τρώνε χόρτα. Δεν μπορείς να το κατανοήσεις λόγω της φυσικής σου πορείας έναντι της τροφής.
Και ήτανε τέτοιος ο καβγάς τους, που σχεδόν όλη η παρέα είχε γίνει δύο κόμματα. Αλλά είμαι υπέρ της Γαλάτειας. Υστερα από κάμποσο καιρό, ύστερα από 2-3 χρόνια ο Βάρναλης σαν να συναισθάνθηκε πως το είχες παρατραβήξει έτσι το σχοινί και εις τα δεύτερά του έργα που έγραψε, εις το δοκίμιο που έγραψε μετά για το Σολωμό και που δεν δίνει πια τον τίτλο «Σκλάβοι πολιορκημένοι», παρά μόνο απλώς τα λέει Σολωμικά και κάνει και στην εισαγωγή του μια μικρή μικρή αυτοκριτική ότι εις αυτό το βιβλίο μερικές απόψεις θα τις δούμε αλλαγμένες κτλ. Είχε καταλάβει ότι πραγματικά ο πατριωτισμός, ο ηρωισμός, αυτά τα υψηλά αισθήματα έρχονται στιγμές που κατακτούνε τις καλές διάνοιες.
Τέτοιους καβγάδες θυμούμαι πολλούς. Και με τον Θεοτόκη θυμούμαι καβγάδες. Δηλαδή να καβγαδίζει ο Θεοτόκης με τον Βάρναλη. Να λέει ο Βάρναλης του Θεοτόκη ότι οι αντιλήψεις σου δεν είναι σοσιαλιστικές. Λες ότι είσαι σοσιαλιστής αλλά αυτά που λες ότι δεν πρέπει να τρέφεσαι από ένα κράτος που το υβρίζεις, αυτό είναι βλακεία. Διότι για εμένα, λέει, και εκεί φυσικά όλοι είχαμε καταλάβει ότι το άδικο το είχες ο Θεοτόκης, διότι τι θα πει, μήπως η Ελλάδα είναι ένα κράτος ενός βιομήχανου. Η Ελλάδα είναι ένα κράτος, ανήκει σ’ όλους μας και μπορούμε όλοινα την αγαπούμε και να τη βλέπουμε ως τιμή πατρίδα. Αλλά ο Θεοτόκης έβλεπε τότε την Ελλάδα σαν μια βιομηχανική υπηρεσία, μια επιχείρηση που δεν μπορεί να τη βρίζει και να τρώει απ’ αυτή.
Τέτοιους καβγάδες ωραίους, αλλά και οι καβγάδες ήταν πάντα υψηλού επιπέδου, υψηλών θεμάτων. Ηταν θέματα κοινωνικά, ηθικά, λογοτεχνικά…
Άλλος καβγάς πώς μετέφρασε ο Καζαντζάκης και αν ήταν σωστή η μετάφραση που έκανε του Ντάντε. Αν ο Ντάντε μεταχειριζόμενος όλο το γλωσσάριο το ιταλικό μπορούσε καν να συγγενέψει με τον Καζαντζάκη όταν χρησιμοποιούσε όλο το ελληνικό γλωσσάριο. Ότι δεν μπορούσε να αποκτήσει ο Καζαντζάκης αυτή την αίσθηση τη γλωσσική που είχε αποκτήσει ο Ντάντε εισάγοντας όλο το γλωσσολογικό πλούτο της Ιταλίας. Από τέτοιες, όλη η ζωή μας ήταν τέτοιοι γι’ αυτό ενοχλούμε σήμερα που βλέπω τους ανθρώπους να ασημαντολογούν και να περιττολογούν όλη την ημέρα. Τα σπίτια μπορούσαν να γίνουν Ακαδημίες αν οι γονείς έδιναν άλλη τροπή στα ενδιαφέροντα τους.
Ευχαριστούμε τον Γιώργο και την Ηρώ Σγουράκη, παραγωγούς της εκπομπής «Μονόγραμμα» που μας παραχώρησαν αντίγραφο της εκπομπής για την Ελλη Αλεξίου και την απομαγνητωφώνησή της. Η συγκεκριμένη εκπομπή υπάρχει και στο youtube

Αλλότροπος συγγραφέας


ο αναγνώστης στις 7 Οκτωβρίου, 2015
0
behs-pantou-1
Tου Βαγγέλη Δημητριάδη.

Πριν ακόμα στεγνώσει το μελάνι από τη συγγραφή ενός βιβλίου του, ο Γιώργος Βέης δεν αφήνει περιθώρια για εφησυχασμό ή αμφισβήτηση, προετοιμάζεται και μας προετοιμάζει: «Η συνέχεια στο επόμενο…». Το ταξίδι λοιπόν συνεχίζεται, το Παντού δεν είναι παρά ένας ενδιάμεσος σταθμός, προσωρινά τελευταίος, στην «οδοιπορία» της γνωριμίας μας με τον κόσμο –με την πιο ευρεία του σημασία– μέσα από τη ματιά του, τη σκέψη του, τα όνειρά του, τη συσσωρευμένη γνώση των ομοτέχνων του.
Το περισκοπικό βλέμμα του κατοπτεύει το χρόνο, τον τόπο, τους ανθρώπους, τις τέχνες, τις τεχνικές, τον πολιτισμό, τη δράση της φύσης, τις ανθρώπινες παρεμβάσεις. Ο εξοπλισμός του ρεπερτορίου του, οικοδομημένος αναλυτικοσυνθετικά, με συγκέντρωση υλικού από την προσωπική επαφή με το χώρο και τους ανθρώπους, την καθημερινότητα, τις συνήθειες, τη ματιά προηγούμενων συγγραφέων, τη θρησκεία, τις παραδόσεις, τα τοπικά χρώματα, τις κινήσεις, τη βαθυστόχαστη σκέψη, είναι εντυπωσιακός.
Η αποτύπωση της πολυσυλλεκτικής επαφής του με το διαφορετικό, συνοψίζεται στο πρόταγμα των τελευταίων βιβλίων του: Βλέπω Παντού. Βλέπει προσεχτικά με το σύνθετο βλέμμα του ποιητή, την καθαρότητα του στοχαστή, την υπομονή του φιλοσόφου. Παρατηρεί προς κάθε κατεύθυνση, παντού, μέσα και έξω από τα φαινόμενα τις λεπτές αποχρώσεις της μικροσύνθεσης που έρχεται και περνάει απαρατήρητη σαν απόβλητο αλλότριων χρονικών διαστάσεων, μιας άλλης πραγματικότητας, στην οποία χρειάζεται κλειδί λεκτικό για να ανοίξει η πόρτα της. Αυτό το κλειδί-μάντεμα διαθέτει και μας παραχωρεί γενναιόδωρα ο Γ. Βέης για να εξετάσουμε νοερά μαζί του θέσεις και αντιθέσεις, στοιχεία για την πληρότητα του απρόοπτου, το συμβολισμό του μεγέθους, τη γεύση των εννοιών. Με την ταλαντευόμενη, ανάμεσα σε ποιητικό και δοκιμιακό λόγο, γραφή του και την αποκλίνουσα δημιουργικότητά του παρουσιάζει το απρόβλεπτο σαν αυτονόητο μα και σαν έκπληξη, περιγράφει το έλασσον ή το ανύπαρκτο ως κυρίαρχο και μείζον.
*
Αλλά στην προκειμένη περίπτωση τι σημαίνει παντού; Σημαίνει μόνο ολούθε, σε θάλασσα και στεριά; Ή σημαίνει συνάντηση; Αν σημαίνει μόνο συνάντηση, ποια πρόσωπα συναντιούνται, ο συγγραφέας κι εμείς; Οι άγνωστοι άλλοι με κείνους τους άλλους που δε συνομίλησαν ποτέ; Ποιοι άλλοι; Αυτοί που υπήρξαν, που είδαν, που έζησαν ή αυτοί που ζουν, βλέπουν, υπάρχουν; «Παντού» ίσως σημαίνει σε όλο τον κόσμο, τον ορατό και αόρατο, τον τωρινό και αλλοτινό, με ό,τι περιλαμβάνει και ό,τι θα μπορούσε να περιλαμβάνει, με τη σκέψη των ανθρώπων, τη συμπεριφορά των φυτών, τις συνήθειες των ζώων. Ίσως σημαίνει στα ενδότερα των φαινομένων, στο μη ανιχνεύσιμο μέρος της ύπαρξης.
Ο Γ. Βέης δεν αποκλείει τίποτα από το Παντού του. Ένα πέρασμα της ματιάς του περικυκλώνει τη Σιγκαπούρη-λιοντάρι, την Κίνα-αχανές διάστημα, την Ιαπωνία-αγάπη, την Κορέα-ελάχιστη. Κι όσο παρατηρεί αυτούς τους μακρινούς τόπους, η σκέψη του περιδιαβαίνει και καταλήγει στον σχεδόν μη απτό Πύργο της Σάμου, χαμένο σε κάποια κόγχη της παιδικής ηλικίας του, έναν κόσμο που προβάλλεται ως σημείο σύγκρισης του άγνωστου με το γνωστό, του παρελθόντος με το παρόν.
Μόλα ταύτα, επ’ ουδενί γίνεται ξενάγηση στις μακρινές χώρες της Άπω Ανατολής. Θα έλεγα μάλιστα πως αν κάποιος χρησιμοποιήσει τα δοκίμια του Βέη για να προσεγγίσει την κουλτούρα και τον πολιτισμό των χωρών αυτών, ασφαλώς θα βρεθεί προ εκπλήξεως, θα αισθανθεί ότι το βιβλίο αυτό δεν είναι η καταλληλότερη πυξίδα για να τις περιηγηθεί. Φταίει η υποκειμενικότητα της οπτικής του, ο Βέης βλέπει έναν άλλο κόσμο μέσα στον κόσμο, και αυτό μάλλον δεν είναι εφικτό να προβληθεί με γνώμονα τη δική μας οπτική. Το θέαμα της δικής του εικόνας είναι μοναδικό, αν προσέξουμε τις λεζάντες του ένθετου εικαστικού υλικού στο Παντού θα αντιληφθούμε τον τρόπο που βλέπει και το μέγεθος της πνευματικότητας του λόγου του. Αυτή η πνευματικότητα δημιουργεί το μαγικό του αλλοτροπισμό. Γιατί ο Βέης είναι αλλότροπος συγγραφέας.
*
Κάτω από μια ειδικότερη προσέγγιση το Παντού δεν αναφέρεται στα πάντα αλλά σε κατ’ επιλογήν μέρη, στα οποία ο ποιητής έχει φιλοξενηθεί κι έχει ζήσει. Εκείνοι οι τόποι κυριαρχούν. Εκεί περιστρέφεται η σκέψη του έστω και ως αφορμή για να επεκταθεί στις πιο ενδιαφέρουσες παραμέτρους των εξειδικευμένων προτιμήσεών του. Κλιμακωτά όμως το υποκειμενικό και πεπερασμένο «παντού», ο προσδιορισμός που αντικατοπτρίζει το εδώ και εκεί του συγγραφέα, μας διαποτίζει και μεταβάλλεται σε αντικειμενικό και απεριόριστο Παντού, το παντού όλων μας.
*
Η μεθοδολογική του συνήθεια συνίσταται στην αποτύπωση του φευγαλέου, του υποσκιασμένου, του μικρόκοσμου δίπλα στο ογκώδες και επιβλητικό. Εξ αυτών η εξαγωγή κανόνων και γενικεύσεων. Βλέπει κατά περίπτωση άλλοτε με τη χρήση μεγεθυντικού, άλλοτε σμικρυντικού και άλλοτε παραμορφωτικού εργαλείου. Μέσα από τη διαφοροποίηση ο κόσμος εμφανίζεται οικείος στις αντιθέσεις και στις ιδιαιτερότητές του.
*
Εντυπωσιακό στοιχείο στον τρόπο του Γ. Βέη είναι η φιλικότητα με την οποία προσεγγίζει τους τόπους που περιγράφει. Ενώ τους παρατηρεί, δείχνει ότι τους ονειρεύεται μέσα από αναφορές ετερόκλητες, υποσυνείδητες αναγνώσεις, στιγμές ελάχιστης σηματοδότησης. Αφήνει τη διαίσθησή του να εγκαταλείψει το όνειρο και να επιστρέψει στο σήμερα αρμολογημένο από έντονες γεύσεις φανταστικού μέλλοντος όπως ξετρυπώνει από τις συμβολικές αποχρώσεις της ιστορίας. Αυτή η φιλικότητα, η λείανση των αλλομορφιών και η αποδοχή της μοναδικότητας του άλλου, αναδεικνύεται κυρίως μέσα από τους συγκριτικούς συσχετισμούς της ευρωπαϊκής του παιδείας με την παιδεία (και τη φιλοσοφία και τη θρησκεία και την ιστορία) των λαών αυτών.
Έρχονται στιγμές που αναρωτιέται κανείς αν ο Γ. Βέης όταν γράφει λογοτεχνία, υποδύεται το χωράφι, το σπόρο ή το σπορέα. Το δίκαιο είναι να δεχθούμε ότι δεν υποδύεται τίποτα, γιατί συναποτελείται και από τα τρία μαζί με ομοούσιο τρόπο.  Κι αυτό σίγουρα τον μετατρέπει όπως προείπα: σε αλλότροπο συγγραφέα.