επιμέλεια: Αλέξανδρος Α. Λάβδας*
Η
ενασχόληση του Αντώνη Κ. Λάβδα με τον αρχαίο λόγο ξεκίνησε με τη σύνθεση μουσικής
για αρχαία τραγωδία και τη μελοποίηση ποίησης. Σύντομα το ενδιαφέρον του κέντρισε η μελέτη
των μουσικών στοιχείων του αρχαίου
Ελληνικού λόγου. Η πολύχρονη και σε βάθος έρευνά του πάνω στο θέμα, κατέληξε
στην εμπεριστατωμένη εργασία του Η
Μουσική και ο Λόγος στην αρχαία Ελλάδα. Στην εργασία αυτή, κατέδειξε ότι
στην αρχαιότητα το «Λογώδες μέλος» της γλώσσας (κατά την ορολογία του
Αριστόξενου του Ταραντίνου) είχε, αντίθετα με ό,τι ισχύει σήμερα, μιαν
αυθύπαρκτη υπόσταση: κατά τον προσωδιακό τονισμό της αρχαίας γλώσσας (σε
αντίθεση με το σημερινό δυναμικό τονισμό) τα τονικά ύψη εκφοράς των συλλαβών
ευρίσκοντο σε μιαν αντικειμενική διαστηματική σχέση μεταξύ τους. Κι αυτό,
βεβαίως, είχε σημαντικές συνέπειες στην εξέλιξη της ίδιας της μουσικής. Η εργασία αυτή που «συνδυάζει τις γνώσεις
ενός θεωρητικού της μουσικής με την θαυμαστή, αλήθεια, κατοχή των φιλολογικών
πηγών», όπως είχε γράψει ο καθηγητής Λυπουρλής,
σήμαινε μια μακρά και σε βάθος μελέτη της αρχαίας γραμματείας, μέσα από την
οποίαν – παράπλευρα – προέκυψαν και κάποιες μεταφράσεις, όπως αυτές που
παρατίθενται εδώ.
-------------------------------
* Αλέξανδρος Α. Λάβδας
a_lavdas@yahoo.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου