Αναδημοσίευση από :http://www.naftemporiki.gr/story/1035913
Το νέο Ψηφιακό Μουσείο στην περιοχή της Ακαδημίας
Πλάτωνος, ένα όραμα για την Παιδεία, την Φιλοσοφία, την Ιστορία και την
Αθήνα που άρχισε να υλοποιείται το 2011, παρουσιάστηκε σήμερα,
ανοίγοντας παράλληλα τις πύλες του στο κοινό.
Το Μουσείο
εγκαινίασαν ο δήμαρχος Αθηναίων κ. Γιώργος Καμίνης και η αντιπρόεδρος
του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού κα Σοφία Κουνενάκη - Εφραίμογλου.
Η
κατασκευή του κτηρίου του ψηφιακού Μουσείου υλοποιήθηκε από τον δήμο
Αθηναίων. Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός, η μουσειολογική μελέτη, οι
εφαρμογές και τα εκθέματα πραγματοποιήθηκαν από το Ίδρυμα Μείζονος
Ελληνισμού, στο πλαίσιο του συγχρηματοδοτούμενου έργου ΕΣΠΑ
«Ακαδημία Πλάτωνος, Η Πολιτεία και ο Πολίτης» του υπουργείου Παιδείας,
που σχεδιάστηκε ξεκίνησε επί της υπουργίας της κας Άννας Διαμαντοπούλου,
η οποία παρέστη στα εγκαίνια.
«Η
Αθήνα αναδεικνύεται σε ισχυρό πόλο και σταυροδρόμι πολιτισμού,
πρωτοπορίας και δημιουργικής έκφρασης στην Ευρώπη αλλά και διεθνώς. Σε
αυτόν το νέο πολιτιστικό χάρτη, το Ψηφιακό Μουσείο – Ακαδημία Πλάτωνος
θα αποτελέσει ένα ακόμη σημείο αναφοράς για την πόλη» δήλωσε ο δήμαρχος
Αθηναίων, εγκαινιάζοντας το Μουσείο και σημείωσε: «η ολοκλήρωση και
λειτουργία του Ψηφιακού και Διαδραστικού Μουσείου – Ακαδημίας Πλάτωνος,
είναι καρπός μιας ιδιαίτερα παραγωγικής και καλής συνεργασίας του δήμου
Αθηναίων με το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού. Συγχαρητήρια και σε όσους
εργάσθηκαν με έμπνευση και σοβαρότητα για το σημερινό αρχιτεκτονικό, και
μουσειολογικό αποτέλεσμα. Και στις αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου
Αθηναίων».
H αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, κα
Σοφία Κουνενάκη - Εφραίμογλου δήλωσε: «Με μεγάλη χαρά παραδίδουμε στο
κοινό έναν νέο χώρο πολιτισμού, που ευελπιστούμε να αποτελέσει σημείο
αναφοράς για την περιοχή και για την ευρύτερη πολιτιστική δραστηριότητα
της πόλης. Στον απόηχο των τρομοκρατικών επιθέσεων στο Παρίσι και στις
δύσκολες εποχές που διανύουμε, πιστεύω ακράδαντα ότι η παιδεία και ο
πολιτισμός μπορούν να αποτελέσουν τις κυριότερες ασπίδες για την
διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής και της ποιότητας ζωής. Το Ίδρυμα
Μείζονος Ελληνισμού υλοποίησε τη δημιουργία του Ψηφιακού Μουσείου με
στόχο την ανάδειξη νέων μοντέλων αξιοποίησης της πολιτιστικής
κληρονομιάς με τη χρήση και συμμετοχή νέων τεχνολογιών. Είμαστε βέβαιοι
ότι το Μουσείο θα συμβάλει τα μέγιστα στην ανάδειξη της περιοχής σε
μοναδικό τουριστικό πόλο έλξης».
Η πρόεδρος του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη και πρώην υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κα Άννα Διαμαντοπούλου, δήλωσε : «Η Ακαδημία Πλάτωνος πρέπει και μπορεί να γίνει ένας από τους σημαντικότερους χώρους της Αθήνας. Αυτό που συμβαίνει τα τελευταία τέσσερα χρόνια εκεί, αποτελεί παράδειγμα για τη συνολική οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη που έχει ανάγκη σήμερα η χώρα μας. Ένα μεγάλο Μπράβο σε όλους αυτούς τους λαμπρούς νέους επιστήμονες που δημιούργησαν αυτό το μοναδικό Μουσείο. Προσωπικά, για εμένα, είναι μια από αυτές τις όμορφες στιγμές στην πολιτική που βλέπεις κάτι που οραματίστηκες να πραγματοποιείται».
Η πρόεδρος του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη και πρώην υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κα Άννα Διαμαντοπούλου, δήλωσε : «Η Ακαδημία Πλάτωνος πρέπει και μπορεί να γίνει ένας από τους σημαντικότερους χώρους της Αθήνας. Αυτό που συμβαίνει τα τελευταία τέσσερα χρόνια εκεί, αποτελεί παράδειγμα για τη συνολική οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη που έχει ανάγκη σήμερα η χώρα μας. Ένα μεγάλο Μπράβο σε όλους αυτούς τους λαμπρούς νέους επιστήμονες που δημιούργησαν αυτό το μοναδικό Μουσείο. Προσωπικά, για εμένα, είναι μια από αυτές τις όμορφες στιγμές στην πολιτική που βλέπεις κάτι που οραματίστηκες να πραγματοποιείται».
Ανάδειξη των ιστορικών και αρχαιολογικών στοιχείων της Ακαδημίας
Στόχος του Μουσείου είναι η ανάδειξη των ιστορικών και αρχαιολογικών
στοιχείων της Ακαδημίας και η προσέγγιση του χώρου της φιλοσοφίας και
των ιδεών με την χρήση των πλέον σύγχρονων τεχνολογιών.
Το
Ψηφιακό Μουσείο εγκαταστάθηκε σε ένα νέο κτήριο του δήμου Αθηναίων, στην
Ακαδημία Πλάτωνος και περιλαμβάνει σειρά φυσικών εκθεμάτων και
πολυμεσικών εφαρμογών με ποικίλες θεματικές ενότητες. Μέσω πολλαπλών
επιπέδων πληροφορίας αποτελούμενης από κείμενα, πολυμεσικό υλικό και
εικόνες, ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να περιηγείται τόσο στον χώρο
(Ακαδημία Πλάτωνος και ευρύτερη περιοχή) όσο και στον «κόσμο των ιδεών».
Η παρουσίαση στοχεύει, πέρα από την ανάδειξη της περιοχής και του
πλατωνισμού, στη δημιουργία ερεθισμάτων για συζήτηση εντός και εκτός του
χώρου.
Κατασκευή που ανοίγει, χρησιμοποιείται και ξανακλείνει
Το κτήριο του Μουσείου μοιάζει με ένα «κουτί», μία
κατασκευή που ανοίγει, χρησιμοποιείται και ξανακλείνει. Η παρουσία της
κατασκευής τονίζει το εφήμερο του χαρακτήρα της, συντονίζεται διακριτικά
με τον αρχαιολογικό χώρο και το γύρω του περιβάλλον ενώ ασφαλίζει με
τον καλύτερο δυνατό τρόπο αποτρέποντας βανδαλισμούς και κλοπές χωρίς να
χρειάζονται επιπλέον παρεμβάσεις.
Το κτήριο τοποθετείται με τέτοιο τρόπο ώστε:
α) να σέβεται τόσο το άμεσο περιβάλλον του όσο και τον ευρύτερο οικιστικό, δημόσιο και αρχαιολογικό χώρο
β) να ικανοποιούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο οι λειτουργικές και εκπαιδευτικές απαιτήσεις του κτηρίου
γ) να συνδεθεί με τις λειτουργίες και τις δράσεις αρχικά των πολιτών της
περιοχής αλλά και να αποτελέσει πόλο έλξης επισκεπτών έτσι ώστε να
συνδεθεί με το ευρύτερο δίκτυο των Μουσείων - εκθέσεων της Αθήνας.
«Βουτιά» στο χρόνο
Η έκθεση
- η οποία αποτελεί μία «βουτιά» στο χρόνο - ξεκινάει από τη σημερινή
αθηναϊκή γειτονιά της Ακαδημίας Πλάτωνος. Σε μία διαδρομή, στον
εξωτερικό χώρο του κτηρίου, ο χρόνος κυλάει προς τα πίσω και ο
επισκέπτης παρακολουθεί τα στάδια της αποκάλυψης και της ανακάλυψης του
αρχαιολογικού χώρου.
Στην πρώτη αίθουσα του Μουσείου λαμβάνει
χώρα η «γνωριμία» με τον Πλάτωνα ως ιστορικό πρόσωπο που έδρασε στην
Αθήνα του 4ου π.Χ. αι., ενώ ταυτοχρόνως γνωρίζουμε τον αρχαιολογικό χώρο
της «Ακαδημίας Πλάτωνος» ως τον τόπο που έδρασε ο αρχαίος Έλληνας
φιλόσοφος, ο πιο γνωστός μαθητής του Σωκράτη και δάσκαλος του
Αριστοτέλη.
Η δεύτερη αίθουσα αφιερώνεται στο έργο και τις
μεθόδους του Πλάτωνα. Εκεί δίνεται η ευκαιρία στον επισκέπτη να
«φιλοσοφήσει» και να συνειδητοποιήσει κατά πόσο η σκέψη του Πλάτωνα τον
αφορά.
Στην τρίτη αίθουσα βλέπουμε τους τρόπους που η μορφή
και το έργο του Πλάτωνα ταξιδέψε μέσα στο χρόνο, ξεκινώντας από τους
άμεσους συνεχιστές της Ακαδημίας και φτάνοντας στο σήμερα. Πώς οι θέσεις
του επηρέασαν τη φιλοσοφική σκέψη και ενέπνευσαν την ανθρωπότητα;
Η
έκθεση καταλήγει στο σήμερα με την έξοδο στη γειτονιά. Τι σημαίνει
άραγε να ζει κανείς σήμερα στη «γειτονιά του Πλάτωνα»; Λέγοντας σήμερα
«Ακαδημία Πλάτωνος» ο νους μας πάει αφενός στη συγκεκριμένη γειτονιά της
Αθήνας και αφετέρου στην Ακαδημία, τη φιλοσοφική Σχολή του Πλάτωνα.
Στόχος της έκθεσης είναι να αποτελέσει ένα σημείο τομής ανάμεσα στα δύο
αυτά θέματα, να συνδέσει δηλαδή μία παγκοσμίως γνωστή ιστορία με τον
τόπο στον οποίο εκτυλίχθηκε.
Μία έκθεση για τον Πλάτωνα θα μπορούσε να βρίσκεται σε
οποιοδήποτε μεγάλο Mουσείο του κόσμου, αφού το έργο του φιλοσόφου
αποτελεί κτήμα ολόκληρης της Ανθρωπότητας. Όμως αυτή η ιστορία ξεκίνησε
σε αυτή την πόλη, σε αυτή τη γειτονιά της Αθήνας. Το συγκεκριμένο
γεγονός αποτελεί κύριο στοιχείο της αφήγησης του Μουσείου.
Από
την 1η Δεκεμβρίου τη λειτουργία του Ψηφιακού Μουσείου - Ακαδημία
Πλάτωνος αναλαμβάνει ο Οργανισμός Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του
δήμου Αθηναίων.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου