επιμέλεια άρθρου Νότα Χρυσίνα
Τα παραμύθια κάνουν καλό
στην ψυχή μας. Μέσα από τα σύμβολά τους «λύνουμε» τα δικά μας θέματα. Το
παραμύθι είναι περισσότερο κοντά στην ιστορία από το μύθο. Ο μύθος αφορά ήρωες
ενώ το παραμύθι απλούς ανθρώπους. Μέσα στο παραμύθι καλύπτονται τα συναισθήματά
μας. Το παραμύθι έχει συνήθως καλό τέλος.
Η ψυχοκρατική προσέγγιση
των παραμυθιών βοηθάει να αντιληφθούμε την παιδική σκέψη. Σύμφωνα με την ψυχοκρατική ιδιότητα της
παιδικής σκέψης και του ψυχισμού (ανιμισμός , ανθρωπομορφισμός) τα άψυχα
αντικείμενα θεωρούνται πως έχουν αισθήσεις, είναι ζωντανά πλάσματα με ανθρώπινη
συμπεριφορά, συναισθήματα και προθέσεις.
Τα παιδιά που δεν
μεγάλωσαν με παραμύθια έχουν περισσότερα προβλήματα.
Ο Σουλτάνος Σαχριάρ ακούει με ενδιαφέρον τα Παραμύθια της Χαλιμάς. |
Οι «Χίλιες και μία νύχτες»
είναι συλλογή ιστοριών και παραμυθιών από τη Μέση Ανατολή και τη Νότια Ασία που
συγκεντρώθηκαν και αποδόθηκαν στα αραβικά κατά τη διάρκεια της Ισλαμικής Χρυσής
Εποχής. Είναι επίσης γνωστή ως Αραβικές νύχτες
ή Παραμύθια της Χαλιμάς.
Οι «Χίλιες και Μία Νύχτες»
στηρίζονται στην κεντρική ιστορία ενός Πέρση βασιλιά, του Σαχριάρ, και της νέας
του νύφης. Ο βασιλιάς συγκλονίζεται όταν ανακαλύπτει ότι η γυναίκα του αδελφού
του είναι άπιστη και όταν ανακαλύπτει ότι και η δική του γυναίκα ήταν επίσης
άπιστη, και μάλιστα με ένα δούλο του παλατιού, την εκτελεί. Όμως ήταν τόσο
μεγάλη η πίκρα του και η θλίψη του, ώστε έγινε μισογύνης πιστεύοντας ότι όλες
οι γυναίκες είναι ίδιες. Έτσι, ο βασιλιάς Σαχριάρ άρχισε να παντρεύεται κάθε
μέρα και μία παρθένα, την οποία εκτελούσε το επόμενο πρωί ώστε να μην έχει την
ευκαιρία να τον ατιμάσει. Τελικά ο βεζίρης, του οποίου το καθήκον ήταν να του
βρίσκει παρθένες, δεν μπορούσε πια να του βρει άλλες νύφες. Η Σεχραζάντ (σημαίνει
"ευγενικής καταγωγής"), κόρη του βεζίρη, προσφέρεται η ίδια να
γίνει η επόμενη νύφη και ο πατέρας της το αποδέχεται απρόθυμα. Τη νύχτα του
γάμου τους, η Σεχραζάντ ξεκινάει να αφηγείται στον βασιλιά ένα παραμύθι, το
οποίο όμως αφήνει ανολοκλήρωτο. Ο βασιλιάς,
θέλοντας ν' ακούσει τη συνέχεια και το τέλος του παραμυθιού, αναγκάζεται να
αναβάλει την εκτέλεσή της. Το επόμενο βράδυ, η Σεχραζάντ τελειώνει την αφήγηση
του παραμυθιού και αμέσως αρχίζει άλλο, το οποίο αφήνει επίσης ανολοκλήρωτο. Ο
βασιλιάς, θέλοντας ν' ακούσει και
πάλι τη συνέχεια, αναβάλλει για άλλη μια φορά την εκτέλεση της Σεχραζάντ, κι
αυτό συνεχίζεται για 1.001 νύχτες. Το τελευταίο βράδυ, ο βασιλιάς αποφασίζει να
της χαρίσει τη ζωή για πάντα κι έτσι η Σεχραζάντ παραμένει βασίλισσα.
Ο βασιλιάς μέσα από τις αφηγήσεις
λύνει τα θέματα που τον βασανίζουν.
Στην Ελλάδα υπάρχουν οι
μύθοι του Αισώπου. Σε έργα του Πλάτωνα αναφέρονται μύθοι που λέγονταν σε παιδιά
σε στιγμές ανάπαυσης ώστε να παίξουν διδακτικό ρόλο. Τα λαϊκά παραμύθια υπάρχουν τόσο στο Βυζάντιο
όσο και στην Τουρκοκρατία.
Τα παραμύθια των Ελλήνων
έχουν βασικό στοιχείο το χιούμορ, την υπερβολή και το υπερφυσικό στοιχείο.
Αντίθετα τα παραμύθια των Γάλλων έχουν ερωτισμό και διαλόγους και των Γερμανών
δεν έχουν συναίσθημα στον λόγο ωστόσο οι κινήσεις δείχνουν τα συναισθήματα.
Η γνώση της ταυτότητάς
φαίνεται και από την ικανότητα να αφηγούμαστε μια ιστορία.
Μέσα από την βία των
παραμυθιών επεξεργαζόμαστε τα βίαια ένστικτά μας.
Γκυστάβ Ντορέ, Gustave Doré (1832-1883) |
Η «Κοκκινοσκουφίτσα» είναι ένα παραμύθι που υπάρχει σε πολλές εκδοχές.
Στον μεσαίωνα, 1023 περίπου, υπάρχει η
εκδοχή που λέει ότι η Κοκκινοσκουφίτσα ήταν ένα κορίτσι που έκανε
παρέα με λύκους. Μετά εμφανίζεται το 1690 ως το κοριτσάκι που φοράει κόκκινο σκούφο,
το κόκκινο χρώμα παραπέμπει στην σεξουαλικότητα και την επιθετικότητα, την
αλλαγή από την παιδικότητα στην εφηβεία. Το υπονοούμενο της σεξουαλικότητας φαίνεται στην εικόνα όπου η Κοκκινοσκουφίτσα
ξαπλώνει με τον λύκο. Στην εκδοχή του Περώ, το 1697, η Κοκκινοσκουφίτσα ήταν η εύκολη γυναίκα, το
κοριτσάκι που ξεγελάει ο λύκος-άνδρας και το ηθικό δίδαγμα είναι ότι «προσέξτε
μην την πάθετε όπως η Κοκκινοσκουφίτσα» καθώς ο λύκος τρώει την
Κοκκινοσκουφίτσα στο τέλος.
Στην εκδοχή των αδερφών Γκριμ το παραμύθι έχει
καλό τέλος. Εκεί μπαίνει στην μέση ο κυνηγός και σώζει την Κοκκινοσκουφίτσα. Το
πρόσωπο του κυνηγού ήταν σημαντικό καθώς έδειχνε προστασία αλλά και ήταν το σύμβολο
του πατέρα.
Εικονογράφηση του Γκυστάβ Ντορέ από το πρωτότυπο του Περώ |
«Η
Σταχτοπούτα» είναι
ένα παραμύθι που δείχνει ότι έχουμε θέματα με τα αδέλφια μας και με την μητέρα.
Η «Σταχτοπούτα» κακοποιείται. Στο παραμύθι υπάρχει η εξιδανικευμένη μητέρα η
οποία πεθαίνει και υπάρχει μία μητριά που φέρεται άσχημα και ο πατέρας είναι ή
παθητικός ή αδιάφορος. Η Σταχτοπούτα ασχολείται με τις στάχτες και από τις στάχτες
φτάνει στο Παλάτι όπου συμβολίζει την εσωτερική μας Αναγέννηση.
Το παραμύθι αυτό ξεκινάει
από την Κίνα. Το πόδι και το ταίριασμα με το γυάλινο γοβάκι έχει ερωτικό
συμβολισμό αλλά και δείχνει την αντοχή στις δυσκολίες που χρειάζεται για να
φτάσεις σε ανώτερη σφαίρα στην ζωή. Ο πρίγκιπας βοηθάει στην αποκατάσταση του
δικαίου, ως διαμεσολαβητής, καθώς στα παραμύθια υπάρχει το δίπολο καλός-κακός.
Το αίσθημα δικαίου των
παιδιών αποκαθίσταται καθώς υπάρχει η παιδική αίσθηση ότι οι ήρωες είναι
απόλυτα καλοί ή απόλυτα κακοί.
Στα ρεαλιστικά παραμύθια,
τα σύγχρονα. οι ήρωες έχουν και καλές
αλλά και κακές πλευρές.
Η χιονάτη και τα 7 γεροντοπαλίκαρα,σενάριο-σκηνοθεσία Ιάκωβος Καμπανέλης |
«Η Χιονάτη και οι επτά νάνοι» είναι ένα παραμύθι που οι νάνοι συμβολίζουν τον
άνθρωπο που δεν μεγαλώνει ποτέ. Το λευκό δηλώνει την αθωότητα και το ροδαλό
προσωπάκι της Χιονάτης το πέρασμα στην εφηβεία. Υπάρχει ο καθρέφτης με τον
οποίο μπαίνει το θέμα του ναρκισσισμού. Τίθεται το θέμα της ανταγωνιστικής
σχέσης μεταξύ μητέρας –κόρης. Η ανταγωνιστική σχέση μπορεί να μην είναι
συνειδητή και η ταύτιση με την ηρωίδα του παραμυθιού δείχνει ένα πρόβλημα που
γυρεύει λύση. Το κυρίαρχο θέμα είναι η αποβολή της αθωότητάς μας. Τα αισθήματα
ενοχής των εφήβων είναι πολύ έντονα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου