Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2015

Το πρώτο ελληνο-κροατικό λεξικό



Τα λόγια του Νίκου Καζαντζάκη "Η πίστη κουνάει βουνά, θα τα κουνήσω!" την ενθάρρυναν να συνεχίσει, όταν λύγιζε από τις ατέλειωτες ώρες μελέτης. Η αγάπη της για την ελληνική γλώσσα την ώθησε να αναλάβει μια δύσκολη αποστολή, μία "Οδύσσεια" οκτώ χρόνων με αίσιο τέλος και επίτευγμα το πρώτο ελληνικό-κροατικό λεξικό, το οποίο αποτελεί ταυτόχρονα το πρώτο εγχειρίδιο για τη νεοελληνική γλώσσα στην Κροατία.
   
Στόχος του "ταξιδιού" στον θησαυρό της ελληνικής γλώσσας, τόνισε σε συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η συγγραφέας του λεξικού, ελληνίστρια, κλασσική φιλόλογος και μεταφράστρια Κοραλία Τσρνκόβιτς, ήταν να γεφυρωθεί το γλωσσικό εμπόδιο ώστε η Κροατία να γνωρίσει άμεσα και καλύτερα τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό, αλλά και αντίστροφα, η Ελλάδα να γίνει κοινωνός των πολιτιστικών επιτευγμάτων της Κροατίας.



Σπουδές:
1997-  2003 Πανεπιστήμιο του Ζάγκρεμπ, Τομέας Συγκριτικής Λογοτεχνίας, Μεταπτυχιακές σπουδές
1988 - 1993 Πανεπιστήμιο του Ζάγκρεμπ, Τομέας Κλασικής Φιλολογίας
1977 - 1988  Κλασικό Λύκειο του Ζάγκρεμπ

 

Στοιχεία διακρίσεως/υποτροφίες:

2012, Αύγουστος, Θερινά μαθήματα της νεοελληνικής γλώσσας και Πολιτισμού, Θεσσαλονίκη – υπότροφος του ΙΜΧΑ (Ανώτατο δίπλωμα Ελληνικών σπουδών, C2)
2002, Φεβρουάριος – Απρίλιος: Υπότροφος του Ιδρύματος Κώστα και Ελένης Ουράνη, για έρευνα με το θέμα «Επιρροές της αρχαίας Τραγωδίας στο έργο του Σεφέρη»
2001, Οκτώβριος – Δεκέμβριος: Υπότροφος του Ιδρύματος Α. Σ. Ωνάση, συνεργασία με το Αρσάκειο Αθηνών
2000, Ιούλιος, Θερινό πρόγραμμα Διδασκαλίας και Μετάφρασης της νεοελληνικής γλώσσας, Πανεπιστήμιο Αθηνών – υποτροφία του Παν. Αθηνών
Νοέμβριος, 1996 – Ιούνιος, 1997 Πρόγραμμα διδασκαλίας της νεοελληνικής γλώσσας, Πανεπιστήμιο Αθηνών – υπότροφος του ΙΚΥ
1995, Αύγουστος, Θερινά μαθήματα της νεοελληνικής γλώσσας και Πολιτισμού, Θεσσαλονίκη – υπότροφος του ΙΜΧΑ

 

Συμμετοχή σε συνέδρια και σεμινάρια:

Διεθνές Συνέδριο, «Topical Issues of Ancient Culture and Its Heritage», Τυφλίδα, Γεωργία, 22-26. Σεπτεμβρίου, 2014 (συμμετοχή με την ανακοίνωση «Η Ελληνική Γλώσσα στην Κροατία χθές, σήμερα, αύριο»)
Συνέδριο ΕΝ-ΠΕ, ΚΕΔΕ και ΕΓΚ, «Η ελληνική γλώσσα χθες, σήμερα, αύριο», Ακαδημία Αθηνών, Αθήνα 8-10 Μαρτίου 2013 (συμμετοχή με την ανακοίνωση «Η αρχαιομάθεια-πύλη για την απρόσκοπτη εκμάθηση της νεοεεληνικής γλώσσας (Διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών στην Κροατία»
Ημερίδα του ΟΔΕΓ, Από τα αρχαία στα νέα ελληνικά, Αθήνα 20 Δεκεμβρίου 2009 (συμμετοχή με την ανακοίνωση «Η Αρχαιομάθαια – Πύλη για την απρόσκοπτη εκμάθηση της Νεοελληνικής γλώσσας.
Συνέδριο Κροατών Φιλολόγων, «Ελληνισμός στην Αδριατική», Vis, Κροατία, 13-17 Οκτωβρίου, 2009 (συμμετοχή με την ανακοίνωση «Οι Έλληνες στην Αδριατική μετά την Ελληνική Επανάσταση»)
Ομηρική Ακαδημία, Χίος, Ιούλιος, 2009 και 2010
7. Παγκόσμιο Συνέδριο για την ελληνική γλώσσα «Η διδασκαλία των νέων ελληνικών στον κόσμο», Μεσολόγγι, 18-20 Σεπτεμβρίου, 2008. (συμμετοχή με την εισήγηση  «Η διδασκαλία νέων ελληνικών στην Κροατία»)
Παγκόσμιο Συνέδριο «Η παρουσία του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας στα Βαλκάνια (Αθήνα, Ιανουάριος, 2005. (συμμετοχή με την ανακοίνωση «Η Παρουσία του Ελληνισμού στην Αδριατική»)
Ευρωπαϊκό Σεμινάριο Euroclassica (Αθήνα, Αύγουστος, 2003), μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας και του ελληνικού Πολιτισμού
Ευρωπαίκό Συνέδριο για την ελληνική γλώσσα (Αθήνα, Ιούνιος, 2003)
Ευρωπαϊκό Συνέδριο των εκδοτών και των μεταφραστών (Θεσσαλονίκη, Μαϊος 2003), (συμμετοχή με την ανακοίνωση Οι εκδόσεις στην Κροατία και τα προβλήμματα των μεταφραστών)
Σεμινάριο «Αρχαίο ελληνικό Δράμα και το ελληνικό Θέατρο» (Επίδαυρος, Ιούλιος, 2002.), (συμμετοχή με την ανακοίνωση Το Αρχαίο δράμα στα θέατρα της Κροατίας)
Ευρωπαϊκό Συνέδριο (Αθήνα, Ιούνιος, 2002.), θέμα: Η εκπαίδευση στις χώρες των Βαλκανίων, υπό την διοργάνωση του ΥΠΕΞ της Ελλάδος (συμμετοχή με την ανακοίνωση:
«Η κλασσική εκπαίδευση στην Κροατία και η θέση της Κροατίας στα Βαλκάνια»)

 

Επαγγελματική εμπειρεία:

Α) Κλάδος εκπαίδευσης:

1997 – σήμερα: Ιδιωτικό Κλασικό Λύκειο του Ζάγκρεμπ (καθηγήτρια Αρχαίων Ελληνικών, Νέων Ελληνικών και Λατινικών (μόνιμη θέση)
2005 - 2011: Μέλος της Επιτροπής για τις Πανκροατικές εξετάσεις, του Υπουργείου Επιστήμης και Παιδείας της Κροατίας
1997 – 2007: Τομέας της Κλασικής Φιλολογίας, Πανεπιστημίου του Ζάγκρεμπ, βοηθός καθηγητή στον Τομέα  Διδασκαλίας κλασικών γλωσσών (έκτακτη απασχόληση)
2000– 2006: Κέντρο Ξένων Γλωσσών της Φιλοσοφικής σχολής του Ζάγρεμπ, καθηγήτρια νεοελληνικής γλώσσας (έκτακτη απασχόληση)
1992 – 1997: Κλασικό Λύκειο του Ζάγκρεμπ, καθηγήτρια Αρχαίων Ελληνικών και Λατινικών
1990 – 1991: Λύκειο του Ζάγκρεμπ, καθηγήτρια Λατινικών
1989 – 1990: Καθηγήτρια Αρχαίων Ελληνικών και Λατινικών στο Δημοτικό Σχολείο, Ζάγκρεμπ

Β) Κλάδος μεταφράσεων

2014:  Μέλος της Κροατικής Ένωσης  Μεταφραστών
2004 – σήμερα: Δικαστικός μεταφραστής για την Νεοελληνική και την Λατινική γλώσσα
2008, Οκτώβρης: Κύριος διερμηνέας κατά την επίσημη επίσκεψη της επιτροπής του ΟΠΕ (Οργανισμός Εξωτερικού Εμπορίου)
2007, Ιούλιος: διερμηνέας κατά την επίσημη επίσκεψη του Πρωθυπουργού της Κροατίας στον κ. Κ. Καραμανλή, Πρωθυπουργό της Ελλάδος
2006, Οκτώβρης: Κύριος διερμηνέας κατά την επίσημη επίσκεψη της Επιτροπής του ΟΠΕ (Ογρανισμός Εξωτερικού Εμπορίου)
2004, Ιούλιος: Κύριος διερμηνέας κατά την επίσημη επίσκεψη του Δημάρχου της Λευκωσίας της Κύπρου στο Ζάγκρεμπ
2004, Ιούνιος: Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου, Μότοβουν, Κροατία (μετάφραση του έργου «Ποιός ανακάλυψε την Αμερική», της Χρύσας Σπηλιώτη)
2001. Κύριος διερμηνέας κατά την επίσημη επίσκεψη του κ. Βασίλη Βιτσαξή, υπό την διοργάνωση του Υπουργείου Πολιτισμού της Κροατίας (Μαϊος, 2001)
2000 – 2005: Συνεργασία με το Γραφείο Τύπου της Ελληνικής Πρεσβείας στο Ζάγκρεμπ, ως μεταφράστριας.

Διοικητικές δραστηριότητες:


1990 – 2009   οργάνωση σεμιναρίων και συνεδρίων για Κροάτες Φιλολόγους
1990 – 2009  οργάνωση και διεξαγωγή Εθνικών Διαγωνισμών Αρχαίων Ελληνικών και Λατινικών
από το 1992: Μέλος της Εθνικής Επιτροπής για την οργάνωση Εθνικού Διαγωνισμού μαθητών στις αρχαίες γλώσσες
από το 1996: Επιτροπή Διδασκαλίας αρχαίων γλωσσών του Συμβουλείου Κροατών Φιλολόγων (1999 – 2003 Πρόεδρος της Επιτροπής Διδασκαλίας)
από το 2002: Μέλος του «Ευρωπαϊκού Δικτύου Έρευνας και Τεκμηρίωσης Αρχαίου Ελληνικού Δράματος»
από το 2003: Πρόεδρος της Τοπικής Επιτροπής στον Διεθνή Διαγωνισμό Αρχαίων Ελληνικών, υπό την οργάνωση του Οργανισμού για την Διεθνοποίηση της Ελληνικής γλώσσας
από το 2003: Επίτιμο μέλος του «Οργανισμού για την Διεθνοποίηση της Ελληνικής Γλώσσας»
2003 - 2009 συνεργασία με τον ΟΔΕΓ, Αθήνα, στην οργάνωση και διεξαγωγή Διεθνών Διαγωνισμών Αρχαίων Ελληνικών
2006 - 2009 Διοργάνωση και η διεξαγωνή του Διεθνούς Διαγωνισμού Αρχαίων Ελληνικών, συνεργασία με το ΥΠΕΠΘ της Ελλάδος, συντονίστρια  του Διαγωνισμού της Κροατίας και Βοσνίας - Ερζεγοβίνης
 
Δημοσιεύσεις:
- Η Αρχαία τραγωδία, εκδ. Latina et Graeca, Zagreb, 1989.
- Καλλίμαχος, Επιγράμματα (μετάφραση στα κροάτικα)  1. εκδ. Vijenac, Zagreb, 1999.
                                                                                         2. εκδ. Latina et Graeca, Zagreb, 2003.
- Plautus «Asinaria» (μετάφραση στα κροατικά), εκδ. Latina et Graeca, Zagreb, 1989.
- Το ελληνικό Δράμα στα θέατρα της Κροατίας του 20 αιώνα, Nuntius HDKF, 2001, Zagreb
- Βασίλης Βιτσαξής, «Το πεντάμορφο ποτάμι» (διήγημα, μετάφραση στα κροατικά) εκδ. Vijenac, 2002, Zagreb
- Mate Suić, «Οι αρχαίες πόλεις στην Αδριατική» (επιμέλεια και μετάφραση κειμένων αρχαίων Ελλήνων και Λατίνων συγγραφέων), Golden Marketing, Zagreb, 2004.
-  Λεξικό της λογοτεχνίας – συγγραφείς (νεοελληνική λογοτεχνία), Školska knjiga, Zagreb, 2001.
-  Λεξικό της λογοτεχνίας – έργα (νεοελληνική λογοτεχνία), Školska knjiga, Zagreb, 2004.
- Χρύσα Σπηλιώτη, «Ποιός ανακάλυψε την Αμερική», Φεστιβάλ Θεάτρου, Motovun, Croatia, 2004.
- Πέδρο Ολάγια, Μυθολογικός Άτλας της Ελλάδας (μετάφραση από Ελληνικά), Golden Marketing, Zagreb, 2007.
- Χάρης Βλαβιανός, Επιλογή ποιημάτων (μετάφραση στα κροατικά), Croatian P.E.N. centar; Croatian writers society, Zagreb, 2007.
-  Μυθολογικό Λεξικό, επιμελήτρια, Školska knjiga, Zagreb, 2009.
- Ανθολογία της σύγχρονης νεοελληνικής λογοτεχνίας, Φεστιβάλ λογοτεχνίας – Ελλάδα, Kulturtreger, Zagreb, 2012.
-  Ελληνο-κροατικό Λεξικό, Školska knjiga, Zagreb, 2013.
- Ν. Καζαντζάκης, Οι αδελφοφάδες (μετάφραση στα κροατικά), Sandorf, Zagreb, 2015

Γνώσεις γλωσσών:
Αρχαία Ελληνικά, Λατινικά, Νέα ελληνικά, Αγγλικά, Γαλλικά, Σέρβικα, Κροατικά (μητρική γλώσσα) 


«ΜΝΗΜΕΣ ΑΣΘΜΑΙΝΟΥΣΕΣ» Ελωίζος Θεμιστοκλέους



 




                                                      
Εγκαίνια: Παρασκευή, 13 Νοεμβρίου 2015, Ώρα 20:00-23:00

Διάρκεια: 13 Νοεμβρίου έως και 5 Δεκεμβρίου 2015

Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος φιλοξενεί τον εικαστικό Ελωίζο Θεμιστοκλέους με τη νέα γλυπτική του δουλειά με τίτλο «Μνήμες ασθμαίνουσες», στην πέμπτη ατομική του έκθεση, η οποία εγκαινιάζεται την Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 2015, στις 20:00. Την έκθεση προλογίζει ο εικαστικός Χάρης Κοντοσφύρης. Τα έργα που παρουσιάζονται, πραγματεύονται τις έννοιες της μνήμης και της ανάμνησης, «της μνήμης της Μνήμης», αλλά και της ρευστότητας κάθε συμβάντος και περίστασης του παρόντος που προκαλούν την ανάκληση, μεταμορφώνοντας τη λήθη σε μνήμη και την απουσία σε παρουσία. Η έκθεση εξετάζει την ίδια τη Ζωή, η οποία αποτελείται από ένα σύνολο αναμνήσεων σε χρονική παράταξη από το παρελθόν στο παρόν, ιδωμένες εξ ίσου από την πλευρά του Μακρόκοσμου, αλλά και του Μικρόκοσμου κάθε ατόμου ξεχωριστά.
Όπως αναφέρει ο ίδιος ο καλλιτέχνης: «Κάθε “αρνητικό” στοιχείο (ανάμνηση) της παιδικής και εφηβικής μας ηλικίας “επιβιώνει” από την, πολλές φορές, εποικοδομητική λειτουργία της λήθης και έτσι μπορεί να επηρεάζει το παρόν όπως το παράσιτο που ζει και αναπτύσσεται μαζί και σε βάρος άλλου οργανισμού, που χαρακτηρίζεται ξενιστής- μόνο που ξενιστής σε κάποιες περιπτώσεις γίνεται η ίδια μας η ανάμνηση. Η “υπέρβαση” του παρελθόντος αποτελεί τον βασικό τόνο της ανθρώπινης ευθύνης ως προς της εξέλιξη. Παιδικές φοβίες, σεξουαλικές παρορμήσεις, οικογενειακές δυσλειτουργίες, έρωτας, απόρριψη, οργή, ανείπωτες χαρές και προσδοκίες και άλλα πολλά “ανθρώπινα” συσσωρεύονται στη μνήμη και περιμένουν τη λύτρωση.... σα να περιμένουν αιώνια μοιάζουν με πέτρες στο βυθό του εαυτού που όσο πας να τις ξεχάσεις τόσο νιώθεις το βάρος τους να μεγαλώνει. Κάποιος πρέπει να τις βρει να τις αγαπήσει να τις σηκώσει στο φως του νου. Μα αν όχι ο Άνθρωπος τότε ποιος;».

Ο Ελωίζος Θεμιστοκλέους γεννήθηκε στις 18 Ιανουαρίου του 1980 στην Πάτρα. Τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής τα έλαβε από τον πατέρα του, Χαράλαμπο Θεμιστοκλέους, γλύπτη και ζωγράφο με σημαντική συμβολή στα ελληνικά εικαστικά δρώμενα, ο οποίος επηρέασε καθοριστικά την καλλιτεχνική του ματιά. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης κοντά στον Γιώργο Τσακίρη από όπου αποφοίτησε το 2007. Όντας φοιτητής, ανέπτυξε διδακτικό έργο στα εργαστήρια ζωγραφικής «Θεμιστοκλέους» σε Πάτρα και Αίγιο, το οποίο συνεχίζει να ασκεί μέχρι σήμερα. Ο Ελωίζος Θεμιστοκλέους έχει πραγματοποιήσει 4 ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές σε διάφορα μέρη της Ελλάδας.
Την βραδιά των εγκαινίων θα συνοδέψουν τα κρασιά του εξαιρετικού κτήματος Παλυβού από την Νεμέα καθώς και η γνωστή πατρινή Τεντούρα Κάστρο της ποτοποιίας Χάχαλης.
Χορηγοί επικοινωνίας είναι: culture now , global view, art22 και Φλώροι εικαστικοί.

Εγκαίνια Έκθεσης: Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 2015, 20:00

Διάρκεια Έκθεσης: 13 Νοεμβρίου έως 5 Δεκεμβρίου 2015
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 – 14:30 & 17:30 – 20:30
Τετάρτη, Σάββατο: 11:00 – 16:00
Κυριακή, Δευτέρα: Ανοικτά κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού

Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
 

«Μνήμες που χάνονται»
Η διαδικασία της ανάμνησης είναι αναδόμηση περιεχομένων, αποτελεί ουσιαστικά τη μνήμη της Μνήμης. Δεν ανακαλούμε ποτέ αυτούσια κομμάτια παρελθόντος, αποθηκευμένα σε «δωμάτια» μνήμης, αλλά η ανάκληση είναι ήδη μια ανακατασκευή (μεταμόρφωση), μια δυναμική διαδικασία, που εξαρτάται από τις περιστάσεις του παρόντος. Δεν υπάρχει τόπος που να μπορεί να δέχεται τη μνήμη ως διάρκεια, ως σταθερό γεγονός. Γι’ αυτό η μνήμη δεν μπορεί να εμφανίζεται στην πόλη με μνημειακή μορφή. Ο εφήμερος χαρακτήρας του συμβάντος προσδίδει ξανά στο μνημονεύσιμο τη ρευστότητα και το παιχνίδι εναλλαγής μνήμης και λήθης, παρουσίας και απουσίας, προσωπικού και συλλογικού.
Η ίδια η Ζωή αποτελεί ένα σύνολο αναμνήσεων σε χρονική παράταξη από  το παρελθόν έως και το παρόν είτε  την εξετάσουμε από  την πλευρά του Μακρόκοσμου (Κοσμική Ιστορία) είτε την δούμε μέσα από τον Μικρόκοσμο δηλαδή μέσα από την προσωπική εμπειρική ιστορία του κάθε ανθρώπου ατομικά.
Κάθε «αρνητικό» στοιχείο (ανάμνηση) της  παιδικής και εφηβικής  ηλικίας που «επιβιώνει» από την πολλές φορές εποικοδομητική λειτουργία της λήθης  και έτσι μπορεί να επηρεάζει το παρόν όπως το παράσιτο που ζει και αναπτύσσεται μαζί και σε βάρος άλλου οργανισμού, που χαρακτηρίζεται ξενιστής-μόνο που ξενιστής σε κάποιες περιπτώσεις γίνεται η ίδια μας η ανάμνηση. Η «υπέρβαση» του παρελθόντος αποτελεί τον βασικό τόνο της ανθρώπινης ευθύνης ως προς της εξέλιξη. Παιδικές φοβίες,σεξουαλικές παρορμήσεις,οικογενειακές δυσλειτουργίες,έρωτας,απόρριψη,οργή,ανείπωτες χαρές και προσδοκίες και άλλα πολλά «ανθρώπινα» συσσωρεύονται στη μνήμη και περιμένουν τη λύτρωση....σα να περιμένουν αιώνια μοιάζουν με πέτρες στο βυθό του εαυτού που όσο πας να της ξεχάσεις τόσο νιώθεις το βάρος τους να μεγαλώνει.Κάποιος πρέπει να τις βρει να τις αγαπήσει να της σηκώσει στο φως του νου. Μα αν όχι ο Άνθρωπος τότε ποιος;


Πολωνοί Καλλιτέχνες στην Ελλάδα


Η Πρεσβεία της Πολωνικής Δημοκρατίας στην Αθήνα
και η Πολιτιστική Εταιρία Σαρωνικού ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ
οργάνωσαν και παρουσιάζουν την έκθεση

Πολωνοί Καλλιτέχνες στην Ελλάδα

Katarzyna Chierowska, Małgorzata Kowalska-PetalidouLisocka-Fromm, Magdalena Matelska-Toka, Paulina Zawodny                               

Επιμέλεια: Iwona Lisocka-Fromm                                                                      

Εγκαίνια: Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2015, 19.00
Διάρκεια: 14 - 29 Νοεμβρίου 2015

Η έκθεση αναδεικνύει τον πλούτο της έρευνας και το υψηλό επίπεδοτων Πολωνών καλλιτεχνών στο ελληνικό και στο διεθνές κοινό.
Σας καλούμε να απολαύσουμε μαζί τη μοναδική αισθητική                                                και το σύγχρονο πνεύμα πέντε γυναικών εικαστικών από την Πολωνία                                              που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα.                                                                                 

Katarzyna Chierowska  Γεννήθηκε στο Βρότσλαβ της Πολωνίας το 1953                                         σε οικογένεια καλλιτεχνών. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών                                       στο Βρότσλαβ  (Akademia Sztuk Pięknych Wrocław). Αποφοίτησε το 1977                           με Μάστερ Καλών Τεχνών. Η δημιουργικότητά της έχει πολλαπλό χαρακτήρα.  Ασχολείται με τη δημιουργία του καλλιτεχνικού γυαλιού, τη φωτογραφία,                                     τη ζωγραφική και από το 1974 συμμετέχει σε εκθέσεις γυαλιού, φωτογραφίας                      και ζωγραφικής. Το 1979 έλαβε βραβείο του Δήμου του Βρότσλαβ. Το 1980               πήρε υποτροφία του Υπουργείου Πολιτισμού και Καλών Τεχνών της Πολωνίας                        και το 1985 του Υπουργείου Πολιτισμού της Γαλλίας. Έργα της βρίσκονται                           σε μουσεία της Πολωνίας, σε κρατικές και ιδιωτικές συλλογές σε διάφορες χώρες               της Ευρώπης, στις ΗΠΑ και στον Καναδά. Από το 1985 ζει και εργάζεται                                        στην Ελλάδα.

Małgorzata Kowalska-Petalidou  Γεννήθηκε στην Πολωνία το 1969 και σπούδασε                                        στη Σχολή Καλών Τεχνών της πόλης Λοτζ. Στην Ελλάδα ήρθε το 1989. Παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής στο καλλιτεχνικό εργαστήριο του Αντώνη                                   Ανδρεάδη για τέσσερα χρόνια. Ασχολείται επίσης με τη δημιουργία προσωπικών ρούχων, ενώ επαγγελματικά κατέχει και δίπλωμα στη σύγχρονη καλλιτεχνική ταπισερί. Ζει και εργάζεται στην Ελλάδα.                                                                                      

Iwona Lisocka-Fromm  Γεννήθηκε στην Βαρσοβία. Σπούδασε Αραβική Φιλολογία και Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης και στο Πανεπιστήμιο              της Βαρσοβίας. Το 1986 ξεκίνησε σπουδές ζωγραφικής στην Ecole Nationale Supérieure des Beaux Arts στο Παρίσι και αποφοίτησε το 1991 από την Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βαρσοβίας με δίπλωμα στη ζωγραφική και στη γλυπτική.            Έργα της παρουσιάστηκαν σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα, Πολωνία, Γαλλία, Γερμανία και βρίσκονται σε πολλές ιδιωτικές συλλογές σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις. Ζει και εργάζεται στην Ελλάδα.

Magdalena Matelska-Toka  Γεννήθηκε στο Βρότσλαβ της Πολωνίας το 1963.                        Το 1987 απέκτησε τον τίτλο Αρχιτέκτων Μηχανικός - Μάστερ Αρχιτεκτονικής                   στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Πολυτεχνείου του Βρότσλαβ. Από το 1993 είναι            μέλος του ΤΕΕ και κατέχει Μελετητικό Πτυχίο Δημοσίων Έργων. Ασχολείται               κυρίως με μελέτες δημοσίων έργων και χώρων εκπαίδευσης, αθλητισμού,                 αναψυχής  και πρασίνου, συγκροτήματα τουριστικών κατοικιών και μαρίνες.                 Διατηρεί στη Γλυφάδα το ΜΜ-Architecture & Design όπου τα τελευταία χρόνια ασχολείται με ιδιωτικά έργα και εσωτερική διακόσμηση. Από το 2004 συνεργάζεται           σε πολλά επίπεδα με την εικαστικό Μαργαρίτα Ράντεβα, διευθύνουσα του Κέντρου Τέχνης Michelangelo στη Γλυφάδα. Είναι παντρεμένη με τρία παιδιά.                                                  Ζει και εργάζεται στη Γλυφάδα Αττικής.                                                                                                                         
Paulina Zawodny  Γεννήθηκε στο Μπέτζιν της Πολωνίας το 1979. Ξεκίνησε                      τις σπουδές της στο Uniwersytet Slaski στο τμήμα Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας. Στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας μπήκε το 2005 όπου σπούδασε     στο εργαστήριο του Ζ. Αρβανίτη  με καθηγητές τους Α. Αντωνόπουλο, Δ. Κούκο,              Μ. Σιάμκουρη. Αποφοίτησε το 2010. Έχει  λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις. Βραβεύτηκε από το Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός. Το 2011 άνοιξε το Ατελιέ Ζωγραφικής στο Λαγονήσι το οποίο λειτουργεί κυρίως ως κέντρο δημιουργικής απασχόλησης για παιδιά. Συνεργάστηκε με τον Δήμο Σαρωνικού, με συλλόγους             και σχολεία της περιοχής, στην οργάνωση (υποστήριξη) καλλιτεχνικών εκδηλώσεων για παιδιά. Ζει και εργάζεται στην Ελλάδα.




















ΠΕΣ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ - Γαβρίλος Μιχάλης
Οδός Προκοπίου Γκίνη 5, 19010 Καλύβια Αττικής
ΤΗΛ. & Fax: 2299301466
Email: pespolytropon@gmail.com, Fb: ΠΕΣ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ                                            

Ώρες λειτουργίας:

Πέμπτη - Σάββατο 17.00 - 21.00, Κυριακή 12.00 - 17.00, Δευτέρα - Τετάρτη κλειστά 

ΠΡΟΣΩΠΑ - ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ


Το cantus firmus φιλοξενεί την ποιήτρια-θεατρολόγο Ασημίνα Ξηρογιάννη, η οποία είναι πολυτάλαντη και ακούραστη. Αυτήν την εποχή  εμφανίζεται με τρία διαφορετικά βιβλία, ένα βιβλίο που γράφτηκε από μονολόγους συγγραφέων γύρω από την γραφή, "Μονόλογοι Συγγραφέων", ένα πειραματικό ή μεικτό είδος που μοιάζει με ημερολόγιο ,"23 μέρες" και την πρώτη της προσπάθεια να γράψει θεατρικό έργο, "Οντισιόν", το οποίο παρουσιάζεται την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου στο στέκι των επιτυχιών το Polis art cafe. Η ποήτρια μάς μιλάει για τα βιβλία της στην συνέντευξη που μάς παραχώρησε.


Mεσα στο 2015 κυκλοφόρησαν 3 βιβλία σας!
Nαι, είναι αλήθεια!Το ένα από αυτά, ωστόσο, δεν το έγραψα μόνη μου,αλλά το εμπνεύστηκα η ίδια. Ξεκίνησε σαν "πρότζεκτ" από το varelaki και τελικά κατέληξε να γίνει ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο από τις εκδόσεις vakxikon. Πρόκειται για τους ''ΜΟΝΟΛΟΓΟΥΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ''. Ζήτησα από 10 άντρες και 10 γυναίκες συγγραφείς να μου γράψουν ένα κείμενο αναφορικά με την τέχνη τους. Γιατί γράφουν,πώς ξεκίνησαν με τη γραφή, ποιές είναι οι αφετηρίες τους, ποιές οι επιρροές τους. Είκοσι μονόλογοι, άλλοι ρεαλιστικοί, άλλοι σουρεαλιστικοί, πάντως όλοι εξίσου ενδιαφέροντες, που μας βάζουν στο εργαστήρι του συγγραφέα.Αξίζει να διαβάσει κανείς αυτό το βιβλίο, μια και δεν υπάρχει κάτι τέτοιο στην ελληνική, τουλάχιστον ,βιβλιογραφία. Πιο συγκεκριμένα, ανθολόγησα τους παρακάτω ποιητές και πεζογράφους : κείμενα: :Έρικα ΑθανασίουΤζούλια ΓκανάσουΝατάσα Ζαχαροπούλου,Σοφία ΚολοτούρουΑσημίνα ΞηρογιάννηΔανάη ΠαπουτσήΈλενα ΠολυγένηΜαρία ΣούμπερτΕλένη Τζατζιμάκη,Ελένη ΦουρνάρουΓιώργος ΓώτηςΓιώργος ΔουατζήςΝίκος ΕρηνάκηςΓιώργος ΚατσέληςΓιώργος Λίλλης,Διονύσης ΜαρίνοςΓιώργος ΜπλάναςΚωνσταντίνος ΜπούραςΤόλης ΝικηφόρουΓιάννης Παπαγιάννης 




- Ναι ,είναι τα παρασκήνια της γραφής! Έχετε γράψει και ένα πολύ κατατοπιστικό εισαγωγικό σημείωμα!
Μιλήστε μας και για τα άλλα δύο βιβλία σας.
To ένα φέρει τον τίτλο ''23 μέρες '',από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης και το άλλο το θεατρικό σπονδυλωτό μονόπρακτο ''Οντισιόν'' από τις εκδόσεις Vakxikon.



-Τι πραγματεύεται το '' 23 μέρες'';
Να σημειώσουμε ότι είναι ένα βιβλίο πεζό στη βάση του ,αλλά με κάποια ποιητικά μέρη,ένα μεικτό είδος δηλαδή. Πρόκειται στην ουσία για ένα βιβλίο ποιητικής.Με αφορμή την ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου, διερευνώ πώς μπορεί να γραφεί ένα ποίημα. Πώς από τον έρωτα περνάμε στην ποίηση. H ηρωίδα, η Σοφί, βρίσκεται σε μεγάλη αναμονή. Κλεισμένη μέσα σε ένα δωμάτιο για είκοσι τρεις μέρες περιμένει να γυρίσει ο εραστής της. Θα την επιλέξει άραγε; Η αναμονή δεν της γεννά μόνο συναισθήματα,αλλά και λέξεις. Μερικές από αυτές τις λέξεις μπορεί να συνδυαστούν με τέτοιο τρόπο και να γίνουν αντικείμενο επεξεργασίας, ώστε να καταλήξουν να γίνουν ποιήματα.'Αλλες όμως, μπορεί να αποτελέσουν κομμάτια απλών ασκήσεων επί χάρτου, ή ένα γρατζούνισμα και μόνο πάνω στο σημειωματάριο. Mε ενδιαφέρει να δείξω πώς ένα αρχικό ερέθισμα, από ένα πρώτο υλικό ανοίγεται ο δρόμος για την λογοτεχνία.

-Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας ένα μικρό απόσπασμα, ό,τι πιο πολύ αγαπάτε:
Το βιβλίο διαβάζεται ως σύνολο. 23 κομμάτια που συμπληρώνουν ένα παζλ. Είναι πεζό στη βάση του, με κάποια ποιητικά μέρη. Θα παραθέσω ενδεικτικά το ''Ποίημα Κολάζ'',το οποίο όμως χρωματίζεται διαφορετικά μέσα στα συμφραζόμενά του.
  
ΠΟΙΗΜΑ ΚΟΛΑΖ

Aν η Ποίηση είχε χρώμα
Οι φιγούρες του Σαγκάλ(που πετάνε)
''Ο καθρέφτης'' του Φοίβου Δεληβοριά
Βότανο Λουίζα(για το αδυνάτισμα)
23 μέρες μόνο(;)
Iδανικοί Αυτόχειρες
Λευτέρης Βογιατζής:Θέατρο σαν ποίηση
Το κολάζ μου''Η Ιστορία της Γυναίκας μέσα στους αιώνες"
Οι ώρες(κινηματογραφική ταινία)
Σύλβια Πλαθ και Μάτση for ever
Aμοργόςτου Γκάτσου
Διακοπές στην Πραγματικότητα του Χάρη Βλαβιανού
Παραμύθια για παιδιά και μεγάλους
Το ποδήλατό μου
Χοσέ(όνομα που μου αρέσει)
Μέριλυν(η γνωστή)
'Ολα τα "αν" και τα''γιατί"
Τα ηδονικά του Καβάφη
''Περιέχουμε τα πρόσωπα που αγαπήσαμε''
(Μάνος Χατζιδάκις)
Το φιλί του Μουνκ"


- H Σοφί, η ηρωίδα  του "23 ημέρες" είναι ''διακειμενική''...
Ναι,είναι! Γιατί όταν γράφει τα ημερολόγιά της τής έρχονται στο μυαλό συγγραφείς άλλοι που έχει διαβάσει, που είχαν κι αυτοί την εμπειρία ενός ερωτικού τριγώνου,που μπήκαν κι αυτοί σε διλήμματα, που η τέχνη τους εμπνεύστηκε από τους έρωτές τους, που φλέρταραν με την αυτοκτονία ή αυτοκτόνησαν εν τέλει. 'Οταν το υποκείμενο της γραφής βιώνει πράγματα συνειδητά ή ασυνείδητα αυτά θα περάσουν και στην τέχνη του.Το θέμα είναι πώς δημιουργικά φιλτράρεις κάθε φορά τις εμπειρίες σου και μετατρέπεις το ατομικό βίωμα σε καθολικό.



- Kαι μένει η "Οντισιόν"...Ειναι το πρώτο θεατρικό που εκδίδετε ,σωστά;
Aκριβώς! Ελπίζω όχι και το τελευταίο. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τον Ιούλιο (και σε e-book), όμως ακόμα δεν έχει παρουσιαστεί. Η παρουσίασή του έχει προγραμματιστεί για τις 27 του Νοέμβρη, στο Πόλις Art Cafe, παρέα με εκλεκτούς ομιλητές. Είστε όλοι καλεσμένοι ,επειδή σίγουρα κάποιες φορές στη ζωή σας νιώσατε σαν να περνάτε Οντισιόν.Ελπίζω να ευνοήσουν οι συνθήκες και το έργο να βρει το δρόμο της σκηνής αφού αυτός είναι ο προορισμός των θεατρικών έργων.

- Τί πραγματεύεται η Oντισιόν;
Είναι ένα έργο που αναφέρεται στο θέατρο. Θίγει τα "κακώς κείμενα" του θεάτρου. Οι ηθοποιοί,η φιλοδοξία, η οντισιόν, τα σεμινάρια, οι σκηνοθέτες, το κοινό, η έλλειψη αυθεντικής κατάθεσης αποτελούν κάποια θεματικά μοτίβα που συναντά κανείς διαβάζοντάς το. Με χιούμορ, παιγνιώδη διάθεση, αλλά και άμεσο λόγο προκαλεί συνειδήσεις.

- Είστε θεατρολόγος και εργάζεστε στην εκπαίδευση...
Nαι, εδώ και 13 χρόνια...στην Πρωτοβάθμια. Εχω κάνει κανονικά και σπουδές υποκριτικής. Ακόμα έχω εργαστεί ως εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού, και έχω κάνει διδασκαλίες σε ανεξάρτητες ομάδες παιδιών και εφήβων. Είναι δημιουργικό, ενδιαφέρον, με κρατά ζωντανή, παράλληλα τα παιδιά μού διδάσκουν πολλά πράγματα κάθε φορά. 'Εχουν τον τρόπο τους αυτά. Αυτοσχεδιάζουμε,παίζουμε, ανεβάζουμε παραστάσεις και άλλα τέτοια ωραία και ενδιαφέροντα.

- Κάπου μέσα στην Οντισιόν, ένας ήρωάς σας αναφωνεί αγανακτισμένος:'' Θέατρο τέλος''.
Στ 'αλήθεια, θα σταματούσατε ποτέ να ασχολείστε με το θέατρο;
Oχι, βέβαια. Το έργο είναι κωμωδία και η υπερβολή χρησιμοποιείται στην κωμωδία ως μέσο εκφοράς του λόγου.Το θέατρο είναι μέσα στη ζωή μου., είναι τρόπος έκφρασης και επικοινωνίας, είναι αφετηρία έμπνευσης. Και, φυσικά, δεν έχω τίποτα με τους μοντέρνους ή μεταμοντέρνους σκηνοθέτες, τους οποίους τόσο καυτηριάζω. Αντίθετα, εκτιμώ πολλούς από αυτούς. Απλά κάνω λίγο το δικηγόρο του διαβόλου εδώ.

-Γράφετε κάτι τώρα;
Συλλέγω πάντα ερεθίσματα. Ωστόσο, παλεύω ακόμα ένα έργο...τη Μυστική Ζωή της Μάγιας Μ. Το είχα ολοκληρώσει σχεδόν...όμως το άλλαξα, και πάλι μετά.. και γενικά έχει αποτελέσει πεδίο πειραματισμού για μένα. Ισως είναι η μοίρα του να μείνει ανολοκλήρωτο. 'Ισως αυτή να είναι η ομορφιά του...


Η Ασημίνα Ξηρογιάννη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Αγαπημένος τόπος της η Αίγινα όπου και έγραψε τα πρώτα της ποιήματα. Σπούδασε κλασσική φιλολογία και θεατρολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και υποκριτική στο "Θέατρο - Εργαστήριο". Εδώ και αρκετά χρόνια διδάσκει το μάθημα της θεατρικής αγωγής και εργάζεται ως εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού. Παράλληλα παραδίδει μαθήματα γλώσσας και λογοτεχνίας καθώς και θεωρίας και ιστορίας του θεάτρου. Είναι ενεργό μέλος του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων. Έχει παρακολουθήσει διάφορα θεατρικά σεμινάρια, όπως με τον Δ. Καταλειφό και την Α. Μακράκη (υποκριτική), τον D. Glass και τη Lilo Baouer (θεατρικό παιχνίδι), τον Θωμά Μοσχόπουλο (σκηνοθεσία). Έχει σκηνοθετήσει και "ανεβάσει" με τους μαθητές της αρκετά έργα, κάποια από τα οποία έχει διασκευάσει (π.χ., ("Ειρήνη" και "Πλούτο" του Αριστοφάνη) και κάποια άλλα τα οποία έχει γράψει η ίδια (π.χ. "Η εξαφάνιση του Αϊ-Βασίλη" και "Ο χιονάνθρωπος που έγινε βοηθός Αϊ-Βασίλη". Έχει διακριθεί σε δύο ποιητικούς διαγωνισμούς. Η νουβέλα της "Το σώμα του έγινε σκιά" (Ανατολικός, 2010) έχει λάβει έπαινο από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών. Το 2009 δημιούργησε το ιστολόγιο varelaki σελίδες Τέχνης και Πολιτισμού


Τίτλοι στη βάση Βιβλιονέτ

(2015) 23 μέρες, Γαβριηλίδης
(2015) Οντισιόν, Vakxikon.gr
(2013) Εποχή μου είναι η ποίηση, Γαβριηλίδης
(2011) Πληγές, Γαβριηλίδης
(2010) Το σώμα του έγινε σκιά, Ανατολικός
(2009) Η προφητεία του ανέμου, Δωδώνη

Συμμετοχή σε συλλογικά έργα

(2015) Μονόλογοι συγγραφέων, Vakxikon.gr [ανθολόγηση, κείμενα]
(2012) Ανθολογία ποίησης και γραπτού λόγου, Παππά, Βασιλική Β.

(2012) Ποιητές στη σκιά, Γαβριηλίδης

Γιώργος Σαράτσης, Ποιήματα




Στ’ αζήτητα

Μνήμη Κώστα Καρυωτάκη

Κρύα νύχτα.
Από ‘κείνες που σου χαρίζονται με δυσκολία.
Καιρός για λίγους. Επίλεκτους καμικάζι
που αφήνουν ακόμα κηλίδες σπέρματος ν’ απλώνουν
στα σεντόνια.
Δεν μπορώ να κρύβομαι πια, μου ‘λεγες.
Αφόρητες διαισθήσεις.
Εξασθενώ.
Μη βλέπεις άλλο, σου φώναζα.
Μην ακούς άλλο…
Μη νιώθεις άλλο…
Λόγια που δεν ειπώθηκαν ποτέ.
Τα κείμενά μου με καθετήρα και ορό.
Παραπληγικές φράσεις που αντέχουν στον πόνο.
Σημεία στίξης με θράσος γροθιάς.
Ερωτήματα που γράφτηκαν για να παραμείνουν αναπάντητα.
Σαν από χρόνια μαλωμένος με τις απαντήσεις.
Σκληρές διαμάχες μέσα μου.
Απολογίες που κανείς ποτέ δεν θα τις ακούσει.
Τα σκοτωμένα μέσα μου παιδιά
και το κτήνος του κόσμου που αρχίζει ν’ αγαπιέται επικίνδυνα.
Καιρός για λίγους. Χαλκέντερους
και ολίγον τι νομοταγείς.
Όχι σαν εμάς τους άθεους,
τους άρρωστους και τους αλήτες.
Κι αν ρωτήσουν
κρύβομαι να τους πεις γιατί γεννήθηκα πιο μόνος
από όλους τους μόνους.
Κι ο κόσμος να τους πεις
όπως κι οι αλήθειες, δεν επαναλαμβάνονται.
Τις ακούς τυχαία μια φορά κι έπειτα
αφήνονται στ’ αζήτητα.
Ποιος ν’ ασχοληθεί;
Υπό κανονικές συνθήκες

Ι.
Μου τελειώνεις.
Όπως τελειώνουν όλα.
Αργά ή λίγο πιο γρήγορα.
ΙΙ.
Όπως μ’ αφήνει η μέρα.
Έτσι με βρίσκει κι η νύχτα.
Θεοσκότεινο.
ΙΙΙ.
Φταίει
που ακούω ακόμα τα τριζόνια
κι από πάνω μου
η ζώνη του Ωρίωνα.
VI.
Φταίει
που χειμωνιάζει και δεν μπορώ
να ταιριάξω το σώμα μου
στον χώρο.
V.
Φταίει
που επέστρεψα πίσω
και βρήκα όσα άφησα.
Τις ίδιες γωνίες λήψεις.
Τα ίδια χρώματα.
VI.
Τα βιβλία που ποτέ δεν διάβασα.
VII.
Αχόρταγες στιγμές,
σαν ανικανοποίητα θηλυκά
που επέλεξαν έναν άλλον τρόπο
από την ευαισθησία.
VIII.
Δεν πίστεψα στην αγάπη.
Βρήκα άλλους τρόπους να σκοτώσω
εποικοδομητικότερα τον χρόνο μου.
IX.
Θέλω το σώμα μου
ν’ ακουμπά τρυφερά
το δικό σου.
Και ν’ αγριεύουν αργά
και τα δύο.
Χωρίς τον παραμικρό δισταγμό.
X.
Έρχεσαι μαζί μου.
Ψέματα.
Αλλάζεις απλά χαρακτήρα.
XI.
Πόσο θα μιλάμε ακόμα για θεό;
XII.
Απρόσεκτος οδηγός
παρασέρνει θανάσιμα
γυναίκα κάποιας ηλικίας.
Μια είδηση
σαν όλες τις άλλες ειδήσεις.
Κι αρχίζει
να μη μ’ εντυπωσιάζει
πια η επικαιρότητα.
*
Από αντίδραση
Οι άνθρωποι
σάρκινες ψευδαισθήσεις.
Περιποιείσαι τα μέλη τους,
τα μαλλιά τους,
τα δόντια τους…
Κι έπειτα
χάνονται,
σβήνουν μόνοι
ή επιστρέφουν τις νύχτες
από αντίδραση.



*************************
Ο Γιώργος Σαράτσης γεννήθηκε στην Ελασσόνα το 1986. Γράφει από τα πρώτα χρόνια της εφηβείας του. Κείμενά του έχουν δημοσιευθεί στον τύπο και το διαδίκτυο. Διατηρεί τα ιστολόγια: http://apotypoma.blogspot.com/ & http://thefooltarot.blogspot.gr/. Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Φαρφουλάς το πρώτο του βιβλίο με τίτλο: “Θα φύγεις νύχτα' ~ 38 στοχασμοί για την πλήξη της καθημερινότητας.