Τρίτη 5 Δεκεμβρίου 2017

«Οι διαμάχες στην ελληνική παιδεία και γλώσσα κατά την Τουρκοκρατία» στην Ωνάσειο Βιβλιοθήκη

Στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων για ενήλικες του Ιδρύματος Ωνάση, ξεκινά στις 6 Δεκεμβρίου στην Ωνάσειο Βιβλιοθήκη ένας κύκλος από 4 διαλέξεις με θέμα «Οι διαμάχες στην ελληνική παιδεία και γλώσσα κατά την Τουρκοκρατία». Κωνσταντίνος Στάικος, Ελένη Κουρμαντζή, Μανώλης Πατηνιώτης, Γιώργος Μπαμπινιώτης: τέσσερις ομιλητές, τέσσερις διαφορετικές και πολύ ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις για τις πνευματικές διαμάχες στα χρόνια του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.
Το θέμα των διαλέξεων κινείται από την τυπογραφία και το γλωσσικό ζήτημα στα επιστημονικά συγγράμματα και τη συνεισφορά των πεφωτισμένων και εύπορων Ελλήνων στην ανάπτυξη του πνεύματος, εστιάζοντας στις συγκρούσεις, τους ανταγωνισμούς και τις πολυμέτωπες ρήξεις στην παιδεία μεταξύ ριζοσπαστικών και συντηρητικών δυνάμεων, την εποχή του μεγάλου αγώνα για την ελευθερία.
Είσοδος ελεύθερη, απαραίτητη η προκράτηση θέσης στο education@onassis.org.
Αναλυτικό πρόγραμμα
6 Δεκεμβρίου 2017
Τυπογραφία και ιδεολογία
Τετάρτη | 18:30-20:30
Το ουμανιστικό κίνημα στην Ιταλία, που χρονολογείται από τα τέλη του 14ου αιώνα, σκοπό είχε να αναδείξει τα επιτεύγματα του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού ως πρότυπα σκέψης και συμπεριφοράς που αναβαθμίζουν την ανθρώπινη ύπαρξη στο πλαίσιο μιας οργανωμένης κοινωνίας. Απαραίτητο στοιχείο για την καλλιέργεια της ουμανιστικής φιλοσοφίας είναι η γνώση της ελληνικής φιλοσοφίας μέσα από τα αυθεντικά κείμενα και όχι από μεταφράσεις.
Ομιλητής: Κωνσταντίνος Στάικος – ιστορικός του βιβλίου, αρχιτέκτονας

20 Δεκεμβρίου 2017
Τετάρτη | 18:30-20:30
Νεοελληνικός Διαφωτισμός – Παιδεία: Οι Σχολές των Ιωαννίνων μέσω των Διαθηκών (17ος - αρχές 19ου αιώνα)
Ξεπερνώντας τα λεγόμενα περί «Κρυφού Σχολειού» και μέσα από τη χρήση τεκμηρίων, στόχος είναι η προσέγγιση της εικόνας της Παιδείας κατά την περίοδο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Εξαιρετικό προς αυτό το παράδειγμα των Ιωαννίνων, όπου ήδη από τον 17ο αιώνα αποτελούν κορυφαίο διαμετακομιστικό πόλο ολόκληρου του ελλαδικού χώρου. Γιαννιώτες έμποροι κινούνται δραστήρια προς τις ιταλικές ακτές, προς την καρδιά της Ευρώπης, αλλά και προς την όλο και πιο φιλόξενη Ρωσία, δημιουργώντας συμπαγείς παροικίες, διαπρέπουσες όχι μόνον στο εμπόριο αλλά και στα γράμματα. Η κοσμοπολιτική αυτή εμπορική τάξη, ξεφεύγει από τα κατεστημένα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ενώ παράλληλα επιδίδεται σε χορηγίες για την ίδρυση νεωτερικών σχολείων. Η ίδρυση των σχολών αυτών, αλλά και η διδασκαλία επιστημονικών μαθημάτων, είναι αποτέλεσμα τριών παραγόντων: προΰπαρξη άτυπα λειτουργούντων σχολείων, πνευματικό κεφάλαιο και οικονομική ευρωστία του «πεφωτισμένου» εμπόρου της ελληνικής Διασποράς. 
Ομιλήτρια: Ελένη Κουρμαντζή – επισκέπτρια καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο «Άγ. Κύριλλος & Άγ. Μεθόδιος», Velico Tarnovo, Βουλγαρία

17 Ιανουαρίου 2018
Τετάρτη | 18:30-20:30
Οι Έλληνες λόγιοι του 18ου αιώνα και οι επιστήμες του Διαφωτισμού
Ο 18ος αιώνας σηματοδοτεί την εδραίωση της νεότερης επιστήμης. Με ποιο τρόπο οι ελληνόφωνοι λόγιοι των Βαλκανίων συνδιαλέγονται με τις νέες θεωρήσεις της φύσης; Πώς οικειοποιούνται τις μεθοδολογικές καινοτομίες της επιστημονικής επανάστασης; Σε ποιο βαθμό οι μετακινήσεις και η συμμετοχή τους στα δίκτυα του ευρωπαϊκού χώρου επηρεάζουν τον χαρακτήρα των επιστημονικών τους εγχειρημάτων; Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα δεν είναι απλές και σε πολλές περιπτώσεις υπερβαίνουν τα εσκαμμένα της συμβατικής ιστοριογραφίας που στηρίζεται στο δίπολο κέντρο-περιφέρεια.
Ομιλητής: Μανώλης Πατηνιώτης – αναπληρωτής καθηγητής ιστορίας των επιστημών και των τεχνικών στους νεότερους χρόνους, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

24 Ιανουαρίου 2018
Τετάρτη | 18:30-20:30
Σταθμοί στην ιστορία τού γλωσσικού ζητήματος: Από το γλωσσικό ζήτημα στο γλωσσικό μας πρόβλημα 
Αντίθετα προς ό,τι πιστεύεται ευρύτερα, γλωσσικό ζήτημα προκύπτει στην Ελλάδα μόλις περί τα τέλη του 18ου αι., για να εξελιχθεί μετά και να κορυφωθεί στα τέλη του 19ου αι. Ξεκινάει με τη διαμάχη Ιώσηπου Μοισιόδακα – Ευγένιου Βούλγαρη, συνεχίζεται με τη διαμάχη Αδαμαντίου Κοραή – Παναγιωτάκη Κοδρικά και κορυφώνεται στην αντίθεση Γιάννη Ψυχάρη – Γεωργίου Χατζιδάκη. Το ζήτημα επιλύεται πολιτικά το 1976. Τα τελευταία χρόνια δεν υφίσταται πλέον «γλωσσικό ζήτημα», αλλά ένα ευρύτερο πρόβλημα, το πρόβλημα της ποιότητας των Ελληνικών που μιλούμε και γράφουμε. 
Ομιλητής: Γεώργιος Μπαμπινιώτης – ομότιμος και επίτιμος καθηγητής γλωσσολογίας και πρώην πρύτανης Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.


Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2017

«ΔΙΠΛΗ ΠΡΟΣΠΕΡΑΣΗ» ΤΟΥ ΖΑΧΑΡΙΑ ΣΩΚΟΥ

ΔΗΜΟΣ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ : ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΣΥΛΛΟΓΗΣ


Ο Δήμος Αγ. Παρασκευής, ο Σύλλογος Αιτωλοακαρνάνων Αγ. Παρασκευής και οι εκδόσεις «Μελάνι» παρουσιάζουν τη νέα ποιητική συλλογή του συμπολίτη μας, δημοσιογράφου και ποιητή Ζαχαρία Σώκου με τίτλο «Διπλή Προσπέραση».

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2017, στις 7:30μμ, στο θέατρο του 2ου Γυμνασίου Αγ. Παρασκευής (Νεαπόλεως 7).

Το βιβλίο θα παρουσιάσουν οι:

Βιβή Γεωργαντοπούλου, Δικηγόρος – συντονίστρια Λεσχών Ανάγνωσης.

Σωτήρης Γουνελάς, Ποιητής – δοκιμιογράφος, πρ. δ/ντης Σύνταξης του περιοδικού «Σύναξη»,

Διώνη Δημητριάδου, Φιλόλογος – κριτικογράφος – συγγραφέας & υπεύθυνη της Λέσχης Ανάγνωσης Ενηλίκων της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Αγ. Παρασκευής και


Ποιήματα θα διαβάσουν οι ηθοποιοί Φωτεινή Φιλοσόφου, Μενέλαος Κυπαρίσσης και Γιάννης Νικολαΐδης.

Στην εκδήλωση θα συμμετέχει ο Αιτωλοακαρνάνας δεξιοτέχνης του κλαρίνου Θανάσης Βασιλόπουλος.




Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2017

"ΖΩΗ, ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΕΩΣ" του GEORGES PEREC

Αναζητώ ταυτόχρονα το αιώνιο και το εφήμερο
, έγραφε στις Επανεμφανιζόμενες το 1972

                                                    «Ζωή,οδηγίες χρήσεως» του Ζώρζ Περέκ. 


(...) το στοιχείο δεν προϋπάρχει του συνόλου, δεν είναι μήτε προγενέστερο μήτε μεταγενέστερο, δεν είναι τα στοιχεία που καθορίζουν το σύνολο, αλλά το σύνολο που καθορίζει τα στοιχεία: η γνώση του όλου και των νόμων του, του συνόλου και της δομής του, δεν μπορεί να συναχθεί από τη γνώση των επιμέρους στοιχείων που το απαρτίζουν: αυτό σημαίνει πως μπορεί κανείς να κοιτάζει ένα κομμάτι παζλ επί τρεις μέρες και να νομίζει πως ξέρει τα πάντα για το σχήμα και το χρώμα του, χωρίς να έχει την παραμικρή πρόοδο: το μόνο που μετράει είναι η δυνατότητα σύνδεσης αυτού του κομματιού με άλλα κομμάτια (...)τα δυο θαυμαστά ενωμένα κομμάτια έχουν γίνει τώρα ένα, το οποίο με τη σειρά του, είναι μια νέα πηγή λαθών, δισταγμών, σύγχυσης και αναμονής.
"Λεπτομερείς περιγραφές δωματίων, τοίχων, αντικειμένων, φύλλων εφημερίδων, περιοδικών, ανθρώπων κ.α., με φωτογραφική λεπτομέρεια που θυμίζει συλλέκτη, της πολυκατοικίας στην οδό Σιμόν-Κρυμπελλιέ του Παρισιού. 
Οι ιστορίες και οι περιγραφές των αντικειμένων ανταγωνίζονται επάξια αυτές των ανθρώπων στο μυθιστόρημα του Ζορζ Περέκ (1936-1982), «Ζωή: Οδηγίες Χρήσεως». Γοητευτικές ιστορίες σαν παραμύθια, που σχετίζονται περισσότερο ή λιγότερο χαλαρά με τους κατοίκους της πολυκατοικίας, όπως η αναζήτηση του Κυπέλλου, στο οποίο ο Ιωσήφ από Αριμαθαίας συνέλεξε το αίμα από τις πληγές του Ιησού ή την προσπάθεια του νεαρού εθνολόγου Μαρσέλ Άππεντσελ να ζήσει με τη φυλή των Κουμπού της Σουμάτρας. Το βιβλίο αποτελεί μια πολυφωνική σύνθεση, από τις μικρότερες ως τις μεγαλύτερες όψεις του καθημερινού. Η ζωή είναι τελικά ο κοινός τόπος, αλλά και το μέσο που βρίσκουν έκφραση, αναπτύσσονται και μεταβάλλονται οι ιδέες και οι μορφές. Η ζωή των εκάστοτε κατοίκων της πολυκατοικίας αναμιγνύονται στην παλέτα του Περέκ, φωτίζονται οι σκοτεινές γωνιές τους, φωτίζονται διαφορετικά οι παραμελημένες όψεις της ζωής και αυτό συνιστά τις «Οδηγίες Χρήσεως». Κατακερματίζοντας την πραγματικότητα σαν παζλ, η ανασύνθεσή της πρέπει να ανακαλύψει τις κρυφές ιδιορρυθμίες της σύνθεσης, να αποφύγει τις παγίδες του αποπροσανατολισμού και της μονομέρειας της συνήθειας. Μια πάλη μέχρι το τέλος, με το τελευταίο κομμάτι να μένει στα χέρια του Μπάρτελμπουθ και να μην είναι αυτό που ταιριάζει.
Η μετάφραση του Αχιλλέα Κυριακίδη αντάξια του πρωτοτύπου." (Δημήτρης Παλάζης, critique.gr)

Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2017

ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ 2016


Από το Τμήμα Γραμμάτων, Βιβλίου & Ψηφιακού Περιεχομένου της Διεύθυνσης Εφαρμογής Πολιτιστικής Πολιτικής της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού ανακοινώνονται τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας 2016, που αφορούν εκδόσεις έτους 2015, στα οποία κατέληξε η Επιτροπή Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας από τον «βραχύ κατάλογο» των υποψήφιων προς βράβευση έργων. 

Παράλληλα δίνεται στη δημοσιότητα το σκεπτικό βράβευσης της αρμόδιας Επιτροπής για κάθε κατηγορία βραβείου.

ΜΕΓΑΛΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ


Στη συνεδρίαση της 1ης Δεκεμβρίου 2017 η επιτροπή απονομής των κρατικών λογοτεχνικών βραβείων για το εκδοτικό έτος 2015, πήρε τις εξής αποφάσεις:

Το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων για τη συνολική προσφορά του έργου του στο λογοτεχνικό και στο ευρύτερο πολιτισμικό πεδίο απονεμήθηκε ομοφώνως στον Βασίλη Βασιλικό.
Ο Βασίλης Βασιλικός, γεννημένος στην Καβάλα το 1934 και με σπουδές κινηματογράφου στη Νέα Υόρκη, είναι ένας συγγραφέας που εμφανίστηκε αρκετά πρώιμα στα γράμματα με το βιβλίο του Η διήγηση του Ιάσονα. Στα χρόνια που ακολούθησαν τα βιβλία του πάντοτε έκαναν ιδιαίτερη αίσθηση και ήταν πάντα σε γόνιμο διάλογο με την ευρωπαϊκή και την αμερικανική λογοτεχνία. Πέρα από την νεανική τριλογία του Το φύλλο, το Πηγάδι και Το αγγέλιασμα, ο Βασιλικός είναι ο συγγραφέας του μυθιστορηματικού χρονικού Ζ, όπου αναπαρέστησε με μεγάλη αφηγηματική δεινότητα τη δολοφονία του βουλευτή Γρηγόρη Λαμπράκη το 1963. Το Ζ με την μεταφορά του στον κινηματογράφο από τον Κώστα Γαβρά έκανε πολύ γνωστό τον συγγραφέα σε όλο τον κόσμο. Με την αυτοεξορία του σε χώρες της Ευρώπης μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα του 1967 έγινε ένας από τους διαχρονικά πιο γνωστούς ΄Ελληνες συγγραφείς, ενώ τα βιβλία του μεταφράστηκαν σε πολλές γλώσσες. Εκτός από το καθεαυτό συγγραφικό του έργο που εξακολουθεί έως σήμερα να είναι δραστικό, ο Βασιλικός ανέπτυξε και έντονη πολιτισμική δράση από δημόσιες θέσεις που κατά καιρούς είχε: στην ελληνική τηλεόραση, ως εκπρόσωπος της Ελλάδας στην Unesco, ως Πρόεδρος της Εταιρείας Συγγραφέων και ως δημιουργός της πολύχρονης τηλεοπτικής εκπομπής Άξιον εστί. ΄Έχοντας υπόψη της όλα τα πλούσια και σημαντικά στοιχεία του έργου και της ενγένει προσφοράς του, η Επιτροπή αποφάσισε ομόφωνα να τον τιμήσει με το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων.

ΚΡΑΤΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ

Απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Θεόδωρο Γρηγοριάδη, για το έργο του με τίτλο Ζωή μεθόρια, Εκδόσεις Πατάκη.

ΚΡΑΤΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΣ - ΝΟΥΒΕΛΑΣ

Απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Ηλία Παπαμόσχο για το έργο του με τίτλο Η αλεπού της σκάλας και άλλες ιστορίες, Εκδόσεις Κίχλη.

ΚΡΑΤΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΟΙΗΣΗΣ

Απονέμεται ομόφωνα εξ ημισείας στον Δημήτρη Αγγελή για το έργο του με τίτλο Ένα ελάφι δακρύζει πάνω στο κρεβάτι μου, Εκδόσεις Πόλις και στη Σοφία Κολοτούρου για το έργο της με τίτλο Η τρίτη γενιά, Εκδόσεις Τυπωθήτω.

ΚΡΑΤΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΟΚΙΜΙΟΥ - ΚΡΙΤΙΚΗΣ

Απονέμεται ομόφωνα στον Σταύρο Ζουμπουλάκη για το έργο του με τίτλο Υπό το φως του μυθιστορήματος, Εκδόσεις Πόλις.

ΚΡΑΤΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΜΑΡΤΥΡΙΑΣ – ΒΙΟΓΡΑΦΙΑΣ – ΧΡΟΝΙΚΟΥ – ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Απονέμεται κατά πλειοψηφία στον Γιώργο Βέη για το έργο του με τίτλο Παντού. Μαρτυρίες, μεταμορφώσεις, Εκδόσεις Κέδρος.

ΚΡΑΤΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ

Απονέμεται ομόφωνα εξ ημισείας στην Γεωργίου Βασιλεία για το έργο της με τίτλο Η έκτη μέρα, Εκδόσεις Γαβριηλίδης και στον  Χρήστο Κολτσίδα για το έργο του με τίτλο Τα ορεινά, Εκδόσεις Μελάνι.

ΚΡΑΤΙΚΟ ΕΙΔΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΕ ΛΟΓΟΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΠΡΟΑΓΕΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΠΑΝΩ ΣΕ ΕΥΑΙΣΘΗΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ

Απονέμεται κατά πλειοψηφία στην Σοφία Νικολαΐδου για το έργο της με τίτλο Καλά και σήμερα, Εκδόσεις Μεταίχμιο.

ΤΙΜΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

Η Επιτροπή εισηγείται την απονομή τιμητικής διάκρισης στα λογοτεχνικά περιοδικά «νέο επίπεδο» και «δίοδος» για τη συμβολή τους στην προβολή και διάδοση της ελληνικής λογοτεχνίας.

Ο βραχύς κατάλογος υποψήφιων προς βράβευση (για έργα εκδοθέντα το έτος 2015), από τον οποίο επελέγησαν οι ανωτέρω βραβευθέντες είναι ο ακόλουθος (αλφαβητικά) :

Α. Υποψήφιοι για το Βραβείο Μυθιστορήματος :

·     Γαλανάκη Ρέα, Η άκρα ταπείνωση, Εκδόσεις Καστανιώτη

·     Γρηγοριάδης Θεόδωρος, Ζωή μεθόρια, Εκδόσεις Πατάκη

·     Θεοδωρόπουλος Τάκης, Βερονάλ, Εκδόσεις Μεταίχμιο

·     Παπαδάκη Κάλλια, Δενδρίτες, Εκδόσεις Πόλις

·     Σωτηρίου Κωνσταντία, Η Αϊσέ πάει διακοπές, Εκδόσεις Πατάκη

    Β. Υποψήφιοι για το Βραβείο Διηγήματος – Νουβέλας :

·     Ατζακάς Γιάννης, Λίγη φλόγα, πολλή στάχτη, Εκδόσεις`Αγρα

·     Κιτσοπούλου Λένα, Το μάτι του ψαριού, Εκδόσεις Μεταίχμιο

·     Μαρούτσου Έλενα, Οι χυδαίες ορχιδέες, Εκδόσεις Κίχλη

·     Παπαμόσχος Λ. Ηλίας, Η αλεπού της σκάλας και άλλες ιστορίες, Εκδόσεις Κίχλη

·     Πέτσα Βασιλική, Μόνο το αρνί, Εκδόσεις Πόλις

    Γ. Υποψήφιοι για το Βραβείο Ποίησης :

·     Αγγελής Δημήτρης, Ένα ελάφι δακρύζει πάνω στο κρεβάτι μου, Εκδόσεις Πόλις

·     Κολοτούρου Σοφία, Η τρίτη γενιά, Εκδόσεις Τυπωθήτω

·     Κούσουλας Λουκάς, Εν παραβολαίς, Εκδόσεις Τυπωθήτω

·     Μαρκόπουλος Θανάσης, Χαμηλά ποτάμια, Εκδόσεις Μελάνι      

·     Παπαλεξάνδρου Αριστέα, Μας προσπερνά, Εκδόσεις Κέδρος

  Δ. Υποψήφιοι για το Βραβείο Δοκιμίου – Κριτικής :

·     Ανδρεάδης Γιάγκος, Ο τραγικός καθρέφτης. Αφήγηση και θέατρο την εποχή της κρίσης, Εκδόσεις Ι. Σιδέρης

·     Αριστηνός Γιώργος, Αφερέγγυοι και πλάνητες. Δοκίμια για τη λογοτεχνία και τον πολιτισμό, Εκδόσεις Κέδρος

·     Ζουμπουλάκης  Σταύρος, Υπό το φως του μυθιστορήματος, Εκδόσεις Πόλις

·     Κιουρτσάκης Γιάννης, Γυρεύοντας στην εξορία την πατρίδα σου, Εκδόσεις Πατάκη

·     Φωκάς  Νίκος,  Η μοναξιά της ποίησης, Εκδόσεις Νεφέλη

Ε. Υποψήφιοι για το Βραβείο Μαρτυρίας – Bιογραφίας – Χρονικού – Ταξιδιωτικής Λογοτεχνίας :

·     Βασιλικός  Βασίλης, Ημερολόγιο Θάσου, Εκδόσεις Gutenberg

·     Βέης Γιώργος, Παντού. Μαρτυρίες, μεταμορφώσεις, Εκδόσεις Κέδρος

·     Γεωργίου Λολίτα, Συρία. Χρονικό σε θαμπό καθρέφτη, Εκδόσεις Πατάκη

·     Καλογεροπούλου Ξένια, Γράμμα στον Κωστή, Εκδόσεις  Πατάκη

·     Χατζηδάκης Γιώργος, «Ω, άγιε αιθέρα…» [Ιστορία της Ελληνικής Ραδιοφωνίας], Εκδόσεις Polaris

   ΣΤ. Υποψήφιοι για το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα :​

·      Αρχιμανδρίτη Μαρία, Η μοναξιά της καμπύλης, Εκδόσεις Κέδρος

·      Γεωργίου Βασιλεία, Η έκτη μέρα, Εκδόσεις Γαβριηλίδης

·      Καμπουράκης Γιάννης, Το φως αναλύεται σε χρώματα, Εκδόσεις Κέδρος

·      Κλιγκάτση Μαίρη, Πλευρικά, Εκδόσεις Γαβριηλίδης

·      Κολτσίδας Χρήστος, Τα ορεινά, Εκδόσεις Μελάνι

·      Κορρυβάντη Κωνσταντίνα, Μυθογονία, Εκδόσεις Μανδραγόρας


Υπενθυμίζεται ότι η σύνθεση της αρμόδιας επιτροπής έχει ως εξής:

1. Αλέξης Ζήρας, Συγγραφέας, Πρόεδρος. 

2. Γιώργος Ανδρειωμένος, Καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Μέλος ΔΕΠ, Αντιπρόεδρος. 

3. Δημήτρης Καργιώτης, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Μέλος ΔΕΠ  

4. Έλλη Λεμονίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών, του Πανεπιστημίου Πατρών, Μέλος ΔΕΠ  

5. Μαρία Σκιαδαρέση, Συγγραφέας, Μέλος. 

6. Πόλυ Χατζημανωλάκη, Κριτικός Λογοτεχνίας 

7. Γιάννης Τσίρμπας, Συγγραφέας 

8. Λάμπρος Σκουζάκης, Κριτικός Λογοτεχνίας, Μέλος

9. Νένα Κοκκινάκη, Κριτικός Λογοτεχνίας, Μέλος

ΣΚΕΠΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΟΝΟΜΕΣ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΒΡΑΒΕΙΩΝ  ΤΟΥ  ΕΚΔΟΤΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2015

Στη συνεδρίαση της 1ης Δεκεμβρίου 2017 η επιτροπή απονομής των κρατικών λογοτεχνικών βραβείων για το εκδοτικό έτος 2015, πήρε τις εξής αποφάσεις:
Το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων για τη συνολική προσφορά του έργου του στο λογοτεχνικό και στο ευρύτερο πολιτισμικό πεδίο απονεμήθηκε ομοφώνως στον Βασίλη Βασιλικό.
Ο Βασίλης Βασιλικός, γεννημένος στην Καβάλα το 1934 και με σπουδές κινηματογράφου στη Νέα Υόρκη, είναι ένας συγγραφέας που εμφανίστηκε αρκετά πρώιμα στα γράμματα με το βιβλίο του Η διήγηση του Ιάσονα. Στα χρόνια που ακολούθησαν τα βιβλία του πάντοτε έκαναν ιδιαίτερη αίσθηση και ήταν πάντα σε γόνιμο διάλογο με την ευρωπαϊκή και την αμερικανική λογοτεχνία. Πέρα από την νεανική τριλογία του Το φύλλο, το Πηγάδι και Το αγγέλιασμα, ο Βασιλικός είναι ο συγγραφέας του μυθιστορηματικού χρονικού Ζ, όπου αναπαρέστησε με μεγάλη αφηγηματική δεινότητα τη δολοφονία του βουλευτή Γρηγόρη Λαμπράκη το 1963. Το Ζ με την μεταφορά του στον κινηματογράφο από τον Κώστα Γαβρά έκανε πολύ γνωστό τον συγγραφέα σε όλο τον κόσμο. Με την αυτοεξορία του σε χώρες της Ευρώπης μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα του 1967 έγινε ένας από τους διαχρονικά πιο γνωστούς ΄Ελληνες συγγραφείς, ενώ τα βιβλία του μεταφράστηκαν σε πολλές γλώσσες. Εκτός από το καθεαυτό συγγραφικό του έργο που εξακολουθεί έως σήμερα να είναι δραστικό, ο Βασιλικός ανέπτυξε και έντονη πολιτισμική δράση από δημόσιες θέσεις που κατά καιρούς είχε: στην ελληνική τηλεόραση, ως εκπρόσωπος της Ελλάδας στην Unesco, ως Πρόεδρος της Εταιρείας Συγγραφέων και ως δημιουργός της πολύχρονης τηλεοπτικής εκπομπής Άξιον εστί. ΄Έχοντας υπόψη της όλα τα πλούσια και σημαντικά στοιχεία του έργου και της ενγένει προσφοράς του, η Επιτροπή αποφάσισε ομόφωνα να τον τιμήσει με το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων.

Το Βραβείο Ποίησης απονεμήθηκε ομόφωνα εξ ημισείας στον Δημήτρη Αγγελή για το βιβλίο του με τίτλο Έλα ελάφι δακρύζει πάνω στο κρεβάτι μου, Εκδόσεις Πόλις  και στη Σοφία Κολοτούρου για το βιβλίο της με τίτλο Η τρίτη γενιά, Εκδόσεις Τυπωθήτω.
Στο βιβλίο του ο Δημήτρης Αγγελής τολμά, τόσο σε επίπεδο ποιητικού πειραματισμού, όσο και σε επίπεδο ιδεών. Απογυμνωμένος από ωραιοποιήσεις και εξωραϊσμούς, στέκεται μονάχος απέναντι στη ίδια του την τέχνη και εκπέμπει σήματα ζώσας ποιητικής αγωνίας για τον καιρό του. Η εικονοπλαστική ικανότητά του φαίνεται καθαρά και στο εξής ποίημα: Κορίτσι άγουρο η πόλη μου σήμερα/ φοβισμένη με λερό φουστανάκι/ κάθεται στα σκαλιά της πολυκατοικίας της/ απλώνει το χέρι στους περαστικούς/ μαζεύει σπασμένα δόντια.

Αφηγηματικά, αυτοβιογραφικά ή ποιήματα για τα βιωμένα παρόντα είναι αυτά της Κολοτούρου, η οποία έχει επιστρέψει από τον ελεύθερο στίχο στο μέτρο, στο στροφικό ομοιοκατάληκτο σύστημα. Διαυγή, ευαίσθητα, λυρικά, αξίζουν όχι μόνο για την ανάγνωση και ιδίαν απόλαυση αλλά γιατί ανοίγουν τον δρόμο, εκπαιδεύουν τον αναγνώστη στην εκτίμηση και την απόλαυση της παλαιότερης έμμετρης ποίησης.

Το Βραβείο Μυθιστορήματος απονεμήθηκε κατά πλειοψηφία στο βιβλίο του Θεόδωρου Γρηγοριάδη, Ζωή μεθόρια, Εκδόσεις Πατάκη. Ο Θεόδωρος Γρηγοριάδης εντάσσει στην πλοκή του βιβλίου του αυτού (χαρακτηρίστηκε μυθιστόρημα δρόμου) το κλίμα της γενιάς που ενηλικιώθηκε στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης και πορεύτηκε μέσα από κοινωνικοπολιτικές μεταμορφώσεις. Η ηρωίδα του, η Ζωή, που χαρακτηρίζεται από τη ρευστότητα και την επίμονη προσήλωση στην έννοια της ελευθερίας, αυτονομείται και επαναπροσδιορίζεται ξεριζώνοντας από μέσα τις εμμονές και δεισιδαιμονίες.  
Στην κατηγορία των μυθιστορημάτων αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης και συμμετείχε στην τελική ψηφοφορία και το βιβλίο του Τάκη Θεοδωρόπουλου, Βερονάλ, Εκδόσεις Μεταίχμιο. Πέρα από το ότι ο Θεοδωρόπουλος συστήνει στο πλατύ κοινό της λογοτεχνίας έναν λόγιο, τον Ιωάννη Συκουτρή, που ίσως δεν έχει καν ακούσει, συγχρόνως αναβιώνει τη ζωή, τα ήθη και την καθημερινότητα της νεοελληνικής κοινωνίας της εποχής. Κι όλα αυτά με μια γοητευτική γραφή και μια πολύ προσεγμένη γλώσσα που ορίζουν ένα απολαυστικό ανάγνωσμα.
Επίσης στην ίδια κατηγορία συζητήθηκε και το βιβλίο της Κάλλιας Παπαδάκη, Δενδρίτες, Εκδόσεις Πόλις.
Με φόντο το Κάμπτεν του Νιου Τζέρσευ εκτυλίσσεται η ιστορία ενός Έλληνα μετανάστη που έφτασε στις ΗΠΑ την εποχή της ποτοαπαγόρευσης και του γιου του, ο οποίος γεννήθηκε εκεί, χωρίς τελικά να καταφέρει και αυτός να πραγματοποιήσει το αμερικανικό όνειρο. Το βιβλίο, προϊόν έρευνας, διαθέτει αφηγηματικές αρετές. Η συγγραφέας  διακρίθηκε από την πρώτη της εμφάνιση στο χώρο του βιβλίου με τον  Ήχο του ακάλυπτου (διηγήματα).

Το Βραβείο Διηγήματος απονεμήθηκε κατά πλειοψηφία στον Ηλία Παπαμόσχο για το βιβλίο του με τίτλο Η αλεπού της σκάλας και άλλες ιστορίες, Εκδόσεις Κίχλη. Ο Παπαμόσχος με τρόπο λιτό, κοφτό, σχεδόν λαχανιαστό, καταπιάνεται με θέματα παραδοσιακά της διηγηματογραφίας. Πράγματα απλά και ευτελή με τον ιδιαίτερο λόγο του Παπαμόσχου μεγαλώνουν και απλώνουν ως εκεί που φτάνει η φαντασία του αναγνώστη. Όλα τα διηγήματα της συλλογής ισότιμα σε αφηγηματική δύναμη προσφέρουν αφορμές για προβληματισμό.

Από τα άλλα βιβλία διηγημάτων συζητήθηκε και συμμετείχε στην ψηφοφορία το βιβλίο της Έλενας Μαρούτσου, Οι χυδαίες ορχιδέες, Εκδόσεις Κίχλη.
Ιστορίες που, είτε ομολογούν είτε υπαινίσσονται το θέμα της σεξουαλικότητας, ορίζουν ένα θεματικό σύνολο αρμονικά δουλεμένο με ωραίο λόγο και εύστροφο χειρισμό της γλώσσας. Μοιάζουν όμως να επαναλαμβάνονται πράγμα που αποδυναμώνει κάποιες από τις ιστορίες αυτές. 

Το Βραβείο Δοκιμίου-Κριτικής απονεμήθηκε ομόφωνα στον Σταύρο Ζουμπουλάκη για το βιβλίο του με τίτλο Υπό το φως του μυθιστορήματος, Εκδόσεις Πόλις
Καλογραμμένη συλλογή δοκιμίων για δέκα μυθιστορήματα οκτώ πεζογράφων παγκοσμίου εμβέλειας, συνοδευόμενα από ένα εισαγωγικό κείμενο για τον Θερβάντες, πατέρα του ευρωπαϊκού αυτού λογοτεχνικού είδους, και ένα επίμετρο στο οποίο διατυπώνονται απορίες και ερωτήματα για τη σχέση παγκοσμιοποίησης και μυθιστορήματος. Ύφος γλαφυρό, βαθιά γνώση του θέματος, λόγος νηφάλιος και απαλλαγμένος από προσκολλήσεις σε βαριά και δυσνόητα θεωρητικά σχήματα, κάνουν ευχάριστη και επωφελή την ανάγνωση για κάθε ενδιαφερόμενο.
Το Βραβείο Μαρτυρίας-Βιογραφίας-Χρονικού-Ταξιδιωτικών, απονεμήθηκε κατά πλειοψηφία στο βιβλίο του Γιώργου Βέη με τίτλο Παντού. Μαρτυρίες, μεταμορφώσεις, Εκδόσεις Κέδρος .
Ταξιδιωτικές εντυπώσεις από ενδιαφέροντες (όσο και άγνωστους στο ελλαδικό κοινό) χώρους της Άπω Ανατολής, τους οποίους γνωρίζει άριστα ο συγγραφέας. Αφήγηση σε γλώσσα ρέουσα, κάποτε ποιητική, με υψηλές λογοτεχνικές αξιώσεις – όπως συμβαίνει, άλλωστε, στα σχετικά γραπτά του Βέη. Σιγκαπούρη, Κόλπος της Γουινέας, Κίνα, Ταϊβάν, Κορέα, Μαλαισία, Ιαπωνία, Ινδονησία και πρόσωπα, τοπία, έθιμα και ποικίλα γεγονότα του ιστορικού παρελθόντος τους, γίνονται οικεία στον αναγνώστη και του τραβούν το ενδιαφέρον, ωθώντας τον να διαβάσει το βιβλίο απνευστί. Σχετικό φωτογραφικό παράρτημα και ένα επιλογικό κείμενο για τη Σάμο ολοκληρώνουν ένα άρτιο αισθητικά και τυποτεχνικά βιβλίο.

Στην ίδια κατηγορία συζητήθηκε και το βιβλίο του Βασίλη Βασιλικού, Ημερολόγιο Θάσου, Εκδόσεις Gutenberg.
  Γράφοντας ημερολογιακές σημειώσεις στο χωριό του πατέρα του, στη Θάσο, δίπλα σε όσα συμβαίνουν στην εκεί καθημερινότητά του, αναθυμάται στιγμές της ζωής του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ρέποντας προς την αυτοβιογραφία, σε λόγο ρέοντα και γλαφυρό. Συνοδεύονται από τέσσερα σύντομα κείμενα του συγγραφέα για τη Θάσο.

Το Ειδικό Βραβείο σε συγγραφέα που το βιβλίο του προάγει τον διάλογο πάνω σε ευαίσθητα κοινωνικά ζητήματα, απονεμήθηκε κατά πλειοψηφία στη Σοφία Νικολαΐδου για το βιβλίο της με τίτλο Καλά και σήμερα, Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Γραφή που διακρίνεται για την ευθύτητα και την τόλμη της για ένα εξαιρετικά ευαίσθητο προσωπικό θέμα, για το οποίο ο ευθύς δημόσιος λόγος σπανίζει, παρά τον μεγάλο αριθμό ανθρώπων που αφορά. Οι εγνωσμένες λογοτεχνικές αρετές της συγγραφέως σε συνδυασμό με την αμεσότητα της ημερολογιακής γραφής δημιουργούν ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον και συναρπαστικό ανάγνωσμα.
Ορισμένα μέλη της Επιτροπής δεν ψήφισαν το συγκεκριμένο βιβλίο αλλά ούτε και πρότειναν κάποιο άλλο προς βράβευση.
Το Βραβείο Πρωτοεμφανιζομένου Συγγραφέα απονεμήθηκε ομόφωνα εξ ημισείας στην Bασιλεία Γεωργίου για το βιβλίο της με τίτλο Η έκτη μέρα, Εκδόσεις Γαβριηλίδης και στον Χρήστο Κολτσίδα για το βιβλίο του με τίτλο Τα ορεινά, Εκδόσεις Μελάνι.
Η έκτη μέρα είναι ένα πεζογράφημα που ασχολείται με το κρίσιμο θέμα των ορίων ανάμεσα στη ζωή και στον θάνατο. Η Γεωργίου κατορθώνει με διαυγή και λιτό τρόπο να παρουσιάσει την περίπτωση ενός ανθρώπου ο οποίος ενώ είναι νεκρός  αλλά εξακολουθεί να ζει όπως πριν από τον θάνατό του.
Τα ορεινά του Χρήστου Κολτσίδα είναι μία συλλογή ποιημάτων που ανήκουν στη σχετική ποιητική παράδοση του Μάρκου Μέσκου, του Μιχάλη Γκανά και του Τάσου Πορφύρη. Ο κόσμος αυτών των ποιημάτων είναι η ορεινή ελληνική ενδοχώρα και ο πόνος για την καταστροφή της. 
Τέλος οι δυο τιμητικές διακρίσεις απονεμήθηκαν ομόφωνα στα λογοτεχνικά περιοδικά, νέο επίπεδο και δίοδος. Το μεν νέο επίπεδο εκδόθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1980 και η συμβολή του επικεντρώνεται στα ενδιαφέροντα αφιερώματα για πρόσωπα και θέματα της λογοτεχνίας. Η δε δίοδος είναι ένα περιοδικό που αξίζει να προσεχθεί περισσότερο γιατί τόπος έκδοσής του είναι η Δράμα. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχει πανελλήνια εμβέλεια, με συνεργασίες από λογοτέχνες και λογίους από όλη την Ελλάδα.

Επιστημονική ημερίδα για τον Χρήστο Μαλεβίτση

Επιστημονική ημερίδα
Χρήστος Μαλεβίτσης: Ο φιλόσοφος – ο μεταφραστής – ο δοκιμιογράφος
Σάββατο, 2 Δεκεμβρίου 2017
Εκδόσεις Αρμός (Μαυροκορδάτου 11, Αθήνα)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
09:30 Προσέλευση
09:45 Έναρξη
10:15 ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΕΛΗΓΙΩΡΓΗ: Για το τραγικό στην αρχαιοελληνική και στην ιουδαιοχριστιανική αντίληψη κατά τον Χρήστο Μαλεβίτση
10:30 ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΣΑΚΙΡΗ: Υπαρξιστικές επιρροές στο έργο του Μαλεβίτση
10:45 ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ: Το Τέλος του Ζαρατούστρα: Ο Χρήστος Μαλεβίτσης για τον Παναγιώτη Κανελλόπουλο
11:00 ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΟΚΟΣ: Η θέση του μύθου στη σκέψη του Χρήστου Μαλεβίτση
11:15 ΓΙΑΝΝΗΣ Β. ΚΩΒΑΙΟΣ: Ενσαρκώνοντας το «μή δῦνόν ποτε»: Ο έσχατος χρόνος στην Ευθύνη
11:30 Διάλειμμα
11:45 ΑΓΓΕΛΟΣ ΜΟΥΖΑΚΙΤΗΣ: Η ιστορία ως τραγωδία
12:00 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΕΡΟΥΝΗΣ: Η εσχατολογία ως πραγματική παρουσία και αλληγορία στο έργο του Χρήστου Μαλεβίτση
12:15 ΔΩΡΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ: Είχε πολιτική φιλοσοφία ο Χρήστος Μαλεβίτσης;
12:30 ΜΑΡΙΑ ΠΟΛΙΤΟΥ: Ποίηση και ποιητές στο έργο του Χρήστου Μαλεβίτση: από την αρχαία τραγωδία στο νεοελληνικό λόγο
12:45 ΜΑΡΙΑ ΝΙΩΤΗ: Ο φιλοσοφικός λόγος ως τηλεοπτικός: μία συνέντευξη του Χρήστου Μαλεβίτση
13:00 ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΡΟΥΤΣΟΣ: Πολιτισμός ευχέρειας: ένα όνειρο δίχως όνειρα
13:15 ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΦΥΤΡΟΣ: Εφημερία του επαΐοντος
13:30 ΜΙΛΤΟΣ ΠΟΥΛΟΣ: Το τοπίο στη φιλοσοφική σκέψη του Χρήστου
Μαλεβίτση (επιμέλεια-σκηνοθεσία:
Η ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΔΡΟΥΛΙΔΑΚΗΣ  ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΕΝΤΡΩΤΗΣ ◊ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΚΟΡΗΣ
VIRGINIA LÓPEZ RECIO  ΜΟΣΧΟΣ ΜΟΡΦΑΚΙΔΗΣ  ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΓΓΕΛΗΣ
Διοργάνωση: Φρέαρ και Σύνδεσμος Φίλων Χρήστου Μαλεβίτση

Τετάρτη 29 Νοεμβρίου 2017

ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΜΠΡΟΥ, "Μονοπάτια"


Προδημοσίευση: Από το βιβλίο:
ΘΑΝΑΣΗΣ  ΛΑΜΠΡΟΥ, Μονοπάτια

Α’

ΤΟ ΧΕΡΙ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙ
Τὸ χέρι ποὺ γράφει καὶ τὸ χέρι στὸ ἀλέτρι
ἔχουν τὴν ἴδια σημασία.
Δημιουργοῦν, ξεχερσώνουν, φέρνουν τὸ ἄφαντο στὸ φῶς
γιὰ νὰ δέσει σὰν καρπός.

Μποροῦμε νὰ δώσουμε μόνο αὐτὸ ποὺ μπορεῖ
ἕνας μέσα του νὰ δεχτεῖ σὰν μουσικὴ καὶ νὰ τὸ ἀγαπήσει.


ΠΕΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ
Μόνο ποὺ στὰ ποιήματα οἱ λέξεις δὲν εἶναι λέξεις,
συμπυκνωμένος οὐρανός, χῶμα, φωτιὰ κι ἀέρας.
Βυθίσου στὰ βαθιὰ νερὰ μὲ ἄφεση κι ὅσο ἀντέξεις
σ’ αὐτὴ τὴν πίεση ποὺ τρέφεται ἀπ’ τὸ φῶς τῆς μέρας.

Κρίνα τῆς ἄμμου, ἄστρα, πέτρες, ἡ δροσούλα τῆς αὐγῆς,
νυμφῶνες, νύμφες, θάλασσες καὶ παραμιλητὰ τοῦ ὀνείρου,
λόγια σταλάζοντας πανσέληνο: Ἁπλοὶ κώδικες ποιητικῆς
ποὺ δὲν ἄλλαξαν ὣς σήμερα ἀπ’ τοὺς καιροὺς τοῦ Ὁμήρου.



Β’

Σκοτάδι καὶ φῶς – οἱ δυὸ ἀπατηλὲς ὄψεις τοῦ Ἑνός.
*
Τὸ ρυάκι ποὺ κυλᾶ στὸν οὐρανὸ καὶ λάμπουν
μὲς στὰ διάφανα νερὰ οἱ ἄσπρες πέτρες τ’ ἄστρα.
*
Τὸ πρωὶ σταγόνες δροσιᾶς πάνω στὰ πράσινα φύλλα.
*
Κάθε μέρα βλέπουμε τὸν ἥλιο ν’ ἀνατέλλει καὶ νὰ δύει –
Ἀλλὰ ὁ ἥλιος δὲν ἀνατέλλει καὶ δὲν δύει ποτέ.
*
Ὅλη ἡ ζωὴ ἕνα ἅλμα στὸ κενὸ μιὰ σκοτοδίνη
μὲ φῶς μεριὲς μεριὲς καημὸ καὶ νοσταλγία.
*
Ἕνας κύκλος ποὺ σπάει στὴν ἄκρη - ἡ ζωή.
*
Τὸ ἄπλετο φῶς πλημμυρίζει τὸ δωμάτιο ὅταν ἀνοίγεις
ὅλα τὰ παράθυρα μαζὶ καὶ σὲ θαμπώνει - ὁ θάνατος.
*
Νὰ κοιτάξεις τὸν θάνατο κατάματα χωρὶς φόβο καὶ τρόμο.


Το βιβλίο του Θανάση Λάμπρου: ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ (Ποιήματα, ρήσεις και αφορισμοί) κυκλοφορεί τον επόμενο μήνα από τις Εκδόσεις Περισπωμένη



















Ὁ Θανάσης Λάμπρου γεννήθηκε στὶς 20 Δεκεμβρίου 1962 στὴν πόλη τῆς Λαμίας, ὅπου ἔζησε τὰ παιδικά του χρόνια. Ἀπὸ τὴν πρώϊμη νεότητά του ἡ ζωή του εἶναι ἀφιερωμένη στὴν τέχνη τοῦ λόγου (ἡ ὁποία δὲν ἀκολουθεῖ σχολὲς καὶ ρεύματα, δὲν ἔχει τίποτε κοινὸ μὲ τὴ λογοτεχνία, μᾶλλον εἶναι ἡ ἔμπρακτη ἀναίρεσή της) καὶ στὸ βαθὺ μυστήριο ποὺ περιβάλλει τὸν λόγο, τὸν ὁποῖο ζητᾶ νὰ φωτίσει καὶ νὰ διερευνήσει μὲ τὸ πρωτότυπο καὶ μεταφραστικό του ἔργο (βλ. ἀναλυτικὸ βιογραφικὸ σημείωμα στὴν ἱστοσελίδα τῶν Ἐκδόσεων Περισπωμένη: www.perispomeni.gr).
http://perispomeni.gr/wp/?page_id=703

 

                         ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ


Περισυλλογή (Ποιήματα καὶ πεζά), Δόμος, 1992, 
Περὶ τῆς ἐπιστροφῆς στὴν καταγωγικὴ ἀρχὴ τῆς τέχνης (Von der Umkehr in die Herkunft der Kunst, πραγματεία στὰ γερμανικά), ἐκδόσεις Peter Lang, 1994,
Τρίπτυχο (Ποιήματα καὶ πεζά),  Πλέθρον, 1995,
Ἀνεπιστρεπτί (Ποιήματα καὶ πεζά), Νεφέλη, 2000,
Λαβύρινθος (Ποιήματα), Καστανιώτης, 2004,
(Labyrinth, μετάφραση στὰ γερμανικὰ Herbert Speckner, Elfenbein Verlag, 2014,
Labirinto, μετάφραση στὰ ἰταλικὰ Nicola Crocetti, περ. Poesia, τ. 327, Ἰούνιος 2017),
Μελέτη θανάτου (Ποιήματα), Gutenberg - τυπωθήτω, 2012,
(Meditation, μετάφραση στὰ γερμανικὰ Herbert Speckner, Elfenbein Verlag, 2016),
Κάτω ἀπτὸν ἀνοιχτὸ οὐρανό, τραγωδία τοῦ Φάουστ - ἀγαλλιαστικὴ περιπλάνηση                         
                                                    τοῦ Βίλχελμ Μάϊστερ, (Μελέτη), Περισπωμένη 2014,
Thanassis Lambrou – Reinhart Moritzen, Γῆ καὶ οὐρανός - Ἕνας διάλογος (Erde und Himmel - Ein Dialog, γερμανιστί), Aquinarte Verlag, 2015.

Μεταφράσεις (ἐκλογή):
Ἴνγκεμποργκ Μπάχμαν: Τὸ τριακοστὸ ἔτος (πεζά), Ὕψιλον / βιβλία, 1996, Σίλλερ-Γκαῖτε: Ἀλληλογραφία, Κριτική, 2001, Τόμας Μάνν, Δοκίμιο γιὰ τὸν Σίλλερ, Ἴνδικτος, 2002, Φρντριχ Χαίλντερλιν: Ὕμνοι, ἐλεγεῖα καὶ ἀποσπάσματα, Καστανιώτης, 2006,     (Βραβεῖο Ἑλληνικῆς Ἑταιρείας Μεταφραστῶν Λογοτεχνίας), Ντοὺρς Γκρυνμπάϊν, ἀστρονόμος, Μικρὴ Ἄρκτος, 2012, (Ἑλληνο-Γερμανικὸ Βραβεῖο Λογοτεχνικῆς Μετάφρασης), Ἄγγελος Σιλέσιος, Χερουβικὸς ὁδοιπόρος, Περισπωμένη, 2013, Γκέοργκ Τράκλ, Ποιήματα, Περισπωμένη, 2014, Φρῆντριχ Σίλλερ, Ὠδὴ στὴ χαρά (Φυλλάδιο ἀρ. 2), Περισπωμένη, 2017.