Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2015

Μια προσέγγιση στο αφήγημα της Χλόης Κουτσουμπέλη «Το ιερό δοχείο»

 
                           γράφει και επιμελείται η Διώνη Δημητριάδου


Αν πρέπει να αναζητήσουμε τις ρίζες της στερεότυπης αντίληψης για τον ρόλο της γυναίκας, αν πιστεύουμε πως κάτω από την επιφανειακή ισότητα δικαιωμάτων υποκρύπτεται ένα παχύ στρώμα καθιερωμένων αντιλήψεων που χτίζει νοοτροπίες και καθυστερεί την ουσιαστική συμπόρευση των δύο φύλων στις κοινωνικές δομές, τότε θα ήταν φρόνιμο να ξαναδιαβάσουμε τα κείμενα εκείνα που με τον ιερό μανδύα της άνωθεν αλήθειας έχτισαν σταθερά μέσα στους αιώνες τα θεμέλια των ανισοτήτων. Σ’ ένα τέτοιο κείμενο ρίχνει το βλέμμα της η Χλόη Κουτσουμπέλη στο νέο της βιβλίο «Το ιερό δοχείο», και ξαναδιαβάζει την ιστορία του κατακλυσμού, του Νώε και της Κιβωτού με μια διαφορετική οπτική, με ένα παιχνίδι ανατροπής των δεδομένων της πανάρχαιας αυτής ιστορίας, την οποία συναντάμε με τις παραλλαγές της σε διάφορους πολιτισμούς και θρησκευτικές παραδόσεις, ως απότοκο της ανάμνησης μιας παγκόσμιας περιβαλλοντικής καταστροφής.
Με την παρέμβαση της λογοτεχνικής γραφής παρακολουθούμε την ιστορία της Κιβωτού που πλέει στον πλημμυρισμένο παλαιό κόσμο για να διασώσει τα όντα του πλανήτη και να οριοθετήσει την απαρχή ενός νέου κόσμου, αθώου των ανομιών του παλαιού. Φυσικά πρόκειται για παρέμβαση, με την άδεια που παίρνει κάθε φορά ο συγγραφέας, όταν θελήσει να αλλοιώσει τα παραδεδομένα. Έτσι εδώ έχουμε μια μικρή (καθόσον αφορά μόνο ένα πρόσωπο) διαφοροποίηση των ατόμων που επιβαίνουν στην κιβωτό μετά από τη θεϊκή απόφαση. Η γυναίκα του Νώε, η Εμζάρα, εγκαταλείφθηκε πίσω ως ανίκανη πλέον (λόγω ηλικίας) να τεκνοποιήσει, και στη θέση της ο Νώε επιβίβασε στη σωστική Κιβωτό του τη νεαρή Σιγκάλ, γεγονός που προξενεί τα εχθρικά συναισθήματα των υπολοίπων ανδρών και γυναικών. Πώς να συμβιβαστούν με την ιδέα αυτή οι γιοι της νόμιμης συζύγου του Νώε, πώς να δεχθούν οι νύφες του την παρουσία αυτής της νεαρής, προκλητικής, χυμώδους συντρόφου του πατριάρχη τους;
Το εύρημα της συγγραφέως να γράφει η νεαρή Σιγκάλ γράμματα στη γυναίκα του Νώε, μας επιτρέπει να διαβάζουμε μέσα σ’ αυτά την ψυχή της και τη σκέψη της, έτσι όπως μεταπηδά από την έκπληξη στην αμηχανία και έπειτα στην απόγνωση, ανακαλύπτοντας ότι η σωτηρία της είναι συνυφασμένη με την υποδούλωσή της στις ορέξεις του αρσενικού κυρίαρχου.
«Απόφαση του Θεού και του Νώε, αυτοί οι δύο άντρες παίρνουν τις αποφάσεις»
Στη συνείδηση της νεαρής γυναίκας η ταύτιση των δύο προσώπων είναι αυτονόητη, σ’ έναν κόσμο που δέχεται τη φυσική (όπως διακηρύττει) τάξη του ανώτερου αρσενικού και του κατώτερου θηλυκού, και όπως είναι αναμενόμενο κατασκευάζει αρσενικό και το πρόσωπο του θεού που διαφυλάσσει αυτή την τάξη.
Ο ρόλος της γυναίκας που ακολουθεί ως νέα σύντροφος τον Νώε είναι προδιαγεγραμμένος. Θα τεκνοποιήσει, θα είναι το ιερό δοχείο που θα φέρει στον νέο κόσμο την ελπίδα της ανανέωσης, της νέας ηθικής πάνω στα συντρίμμια όλων των παλαιών που πια κρίθηκαν ανάξια διαιώνισης.
Άλλωστε αυτό συνάδει απολύτως με την κοινή αντίληψη:
«Σκέφτομαι και φαντάζομαι πολλά, αλλά δεν τα λέω στον Νώε, τα θεωρεί χαζά και με αποπαίρνει. Δεν του αρέσει η φαντασία στη γυναίκα. Ο Θεός δεν την προόρισε ούτε να φαντάζεται, ούτε να σκέφτεται πολύ, λέει. Αυτό είναι δουλειά του άντρα. Η γυναίκα είναι πλασμένη για να κυοφορήσει την νέα ζωή, αυτό είναι το αξιοθαύμαστο έργο, που έχει να επιτελέσει σ’ αυτή την γη.»
Έρχεται, έτσι, αναπόφευκτα στο μυαλό μας η ωφελιμιστική έννοια της χρησιμότητας, η οποία με την αλάνθαστη λογική της επιλέγει και διακρίνει τους χρήσιμους από τους άχρηστους. Υπό αυτή την έννοια ακριβώς η υπερήλικη γυναίκα του Νώε ήταν καταδικασμένη να πνιγεί, όταν τα νερά θα κατέκλυζαν τον κόσμο, και στη θέση της φυσικώ τω τρόπω θα σωζόταν η νέα και σφριγηλή δεκαοχτάχρονη Σιγκάλ. Ο παλαιός κόσμος έχει ξεκαθαρίσει τους λογαριασμούς του με τις ενοχές. Το χρήσιμο καθίσταται και ιερό. Μια αντίληψη που βιωματικά σαρώνει τις όποιες αμφιβολίες τρέφει ωστόσο και η γυναίκα του κόσμου αυτού:

«Για πρώτη φορά δίπλα σ’ αυτόν τον άντρα νιώθω χρήσιμη και σημαντική
Όταν μετά το υδάτινο ταξίδι των σαράντα ημερών η Κιβωτός θα βρει στέρεο έδαφος και θα αρχίσει η ζωή να κυλάει πάλι φυσιολογικά, τι αλήθεια περιμένουμε να δούμε; Υπάρχει περίπτωση με τα παλαιά υλικά να χτιστεί το καινούργιο; Πόσο σταθερές μείναν οι αντιλήψεις των ανθρώπων; Ο νέος κόσμος χτίζεται στα ασφαλή χνάρια του παλαιού;

Η Χλόη Κουτσουμπέλη με το αφήγημά της μας πήγε πολύ παλιά, μας έδειξε τον αρχέγονο χαρακτήρα των στερεοτύπων, κυρίως εντόπισε τον ρόλο της ίδιας της γυναίκας στη διαιώνισή τους. Γατί, πώς μπορεί να αλλάξει αυτός ο κόσμος, αν αυτή δεν συνειδητοποιήσει πως η τάξη της ανισότητας συνιστά ακριβώς το αντίθετό της, δηλαδή την αταξία;
Μήπως μια αμυδρή ελπίδα διαφοροποίησης των δεδομένων αυτών συνιστά η απρόσμενη σιωπηλή “συνωμοσία” των γυναικών της Κιβωτού, σε μια καθοριστική στιγμή που όλα κρίνονται; Θα μπορούσε κάτω από αυτό το πρίσμα να θεωρηθεί ελπιδοφόρο το μήνυμα που προκύπτει από την ανάγνωση του βιβλίου; Ας μη μας διαφεύγει ότι η νεαρή Σιγκάλ καταφεύγει στη γηραιά προκάτοχό της σε μια πηγαία ανάγκη της να μιλήσει σε σύμμαχο-γυναίκα που μπορεί να την καταλάβει, κι ας μην την ακούει, κι ας μη διαβάσει ποτέ τις σκέψεις της.
Δεν είναι περίεργο που προκύπτουν όλα αυτά τα ερωτήματα μετά την ανάγνωση. Όταν η λογοτεχνία καταπιάνεται με τόσο στερεοτυπικές αντιλήψεις, ίσως δεν αρκεί η μυθοπλασία της για να φωτίσει τις σκοτεινές γωνίες. Πόσο περισσότερο, όταν αναμετριέται με έναν παμπάλαιο μύθο.
Δεν μπορεί να μείνει ασχολίαστος και ο τίτλος του αφηγήματος. Αυτό το ιερό δοχείο φτιάχνει αναπόφευκτα συνειρμό με το ιερό δισκοπότηρο της χριστιανικής παράδοσης,  που η αναζήτησή του συνιστά μια προσπάθεια του ανθρώπου να αναπλάσει τον κόσμο του μέσα από την ερμηνεία του μυστηριακού και υπερβατού, το οποίο συχνά ταυτίζεται με τη γυναικεία υπόσταση. Μια μετάδοση ζωής μέσω καταπάτησης του παλαιού και ανασύστασης του κόσμου. Μπορεί να είναι απλώς ένας συνειρμός που κι αυτός λογοτεχνική αδεία προκύπτει. Μπορεί και με τις συνδέσεις αυτές να πήγαν τα πράγματα λίγο πιο πέρα από αυτά που ίσως η συγγραφέας να ήθελε με τη γραφή της. Να προσμετρήσουμε κι αυτό το άνοιγμα της σκέψης στα θετικά του συγκεκριμένου έργου.
Οπωσδήποτε ένα πρωτότυπο στη σύλληψή του αφήγημα που μιλάει για τη διαχρονική μοίρα των ανθρώπων μέσα από την παλαιότερη ιστορία. Που συγκινεί με την παράλληλη μοίρα των δύο γυναικών, με τη μία να σώζεται υποδουλωμένη και την άλλη να χάνεται απελευθερωμένη. Ένα πολύ σύντομο στην έκτασή του γραπτό. Ίσα για να μας πει ότι αυτός ο κόσμος δεν αλλάζει. Κοινότοπο; Ίσως όχι, αν σκεφτούμε πως το πρώτο βήμα για την οποιαδήποτε αλλαγή είναι η συνειδητοποίηση της κατάστασης των πραγμάτων. Η λογοτεχνία επιτελεί κάποιο σημαντικό έργο, όταν μας καθιστά αυτή την πραγματικότητα σαφή.

Διώνη Δημητριάδου




"Σχήμα δίκαιο" της Ευαγγελίας Πετρουγάκη


Γράφει η Ρένα Πετροπούλου Κουντούρη*


Σχήμα δίκαιο

Ευαγγελίας Πετρουγάκη


Εκδόσεις Γαβριηλίδη 2015


 Πρόκειται για το δεύτερο ποιητικό έργο της καλής ποιήτριας και φιλολόγου Ευαγγελίας Πετρουγάκη, αυτή τη φορά από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη. Προηγήθηκε το ‘’Ενθύμιο φως’’ το 2009 (Εκδ. Ταξιδευτής).
Τα ποιήματα της νέας της συλλογής που φέρει τον τίτλο ’’Σχήμα δίκαιο’’,  διακρίνονται σε τέσσερις ενότητες: ‘’Του κύκλου τα αειθαλή’’, ‘’Ειλητάρια δέντρων’’, ‘’Carmina circularia’’ και ‘’Τα άλογα του χρόνου’’. Μέσα σ’ αυτή την τελευταία ενότητα συμπεριλαμβάνονται και δυο κύκλοι με χα’ι’κού(Πρόσκληση κήπου και Της Εδέμ ίχνος). Και μόνον οι περίτεχνοι και σοφά επιλεγμένοι τίτλοι των ενοτήτων  προκαλούν τη γέννηση εύγλωττων εικόνων στο μυαλό μας, προϊδεάζοντας μας ευχάριστα για τη συνέχεια. 

Στην πρώτη ενότητα με διάχυτο το αρχαϊκό στοιχείο, παρατηρούμε έντονη χρήση του μύθου, που βαδίζει σε αγαστή συμπόρευση κι αντίστιξη με τη σύγχρονη ιστορία. Εκεί  ανήκουν όσα ποιήματα συνομιλούν διιστορικά με εμβληματικά πρόσωπα του παρελθόντος , όπως το  ‘’Ένας σώφρων Αίας’’-από τα πλέον ενδιαφέροντα κομμάτια της συλλογής , με σαφείς αναφορές και παραλληλισμούς με τη σημερινή πολιτική πραγματικότητα και το κοινωνικό γίγνεσθαι-, ενώ παρακάτω
σε ρυθμική αφήγηση και ελεύθερη δομή ,συναντούμε μια καθόλα εμφανή ρηματική τέχνη, που συνομιλεί με τον αρχαίο κόσμο  αποτυπώνοντας αυτή  την «διαλεκτική» σχέση με εντυπωσιακή επιτυχία.
Γυναίκες στην πλειοψηφία , αθάνατες του μύθου και ιστορίας, που με τις πράξεις τους, με τα ίχνη της ζωής τους, όπως αναπτύχθηκαν μέσα στις πτυχές της , έγιναν σύμβολα που εμπνέουν και συγκινούν, μας καλούν ‘’σ’ ένα ταξίδι ονείρων πέρα από το δυνατό, πέρα απ’ το γνωρισμένο’’.(Κάρολος Μπωντλαίρ ’’Η φωνή’’ σε μτφ. Κ. Καρυωτάκη).
 ‘’Της απωλείας’’(Λαβύρινθος, Αριάδνη), ‘’Επιστροφή’’(Περσεφόνη) ποίημα προφανώς εμπνευσμένο από το περίφημο ψηφιδωτό που ανακαλύφθηκε πρόσφατα στην Αμφίπολη, ‘’Στην έρημο του πλήθους’’(Ισμήνη), ‘’Ιδαίος δάκτυλος’’(Θέτις, Ήφαιστος).

Ξεφυλλίζοντας στη συνέχεια  ανακαλύπτουμε και στις επόμενες ενότητες ότι  οι λέξεις της Ευαγγελίας Πετρουγάκη έχουν σώμα. Και δύναμη, παλμό. Είναι ψηφίδες παλίμψηστου φτιαγμένες από φύση, δέντρα , νερό, αέρα…ιστορία…

 ‘’Θεία πνοή Κυθήρεια
Στους βράχους ‘’sempre viva’’

…Ανθεκτικά αλλοτινά υλικά που μας πάνε πίσω , μοσχοβολούν αγιόκλημα , χωριό, πράσινο σαπούνι , αγνότητα...’’ Πώς να φορώ με την αυγή/σαν φύλλωμα τη θλίψη μου/προσμένοντας φθινόπωρο’’


Η ποιητική της ορχήστρα σχηματίζεται από την κλαγγή όπλων, σφυριών, σπαθιών κι αλυσίδων ’’Έτσι να τη χτυπάς τη μοίρα σου/σαν σίδερο στ’ αμόνι’’,  ‘’τόνοι ορείχαλκου αλαζονείας’’ ή ‘’σιβυλλικό απόηχο σα μέταλλο καμπάνας’’, βέλασμα προβάτων, χυμούς της γης ‘’άκου πως τρίζει μια ζωή του δέντρου στο τραπέζι σου’’ ενώ  εκρήξεις έξοχης περιγραφής ’’ένα λαθρόβιο ήχο παροξύτονο ανάμεσα στα δόντια μια πνοή, όσο η νηνεμία από δρεπανηφόρο ανεμοστρόβιλο’’…αποτυπώνουν μια γλώσσα που εντυπωσιάζει με τη μουσική της ακολουθία, το αποτύπωμα της έντασης , την αμεσότητα, και την πρωτοτυπία στη δομή της.
Κ ι β ω τ ό ς
Έτσι ήταν πάντα

σπίτι ανοιχτό
χωρίς πορτοπαράθυρα
και στέγη ουρανό.

Όταν βαρέθηκε να περιμένει

ανθρώπους
κάλεσε τα δέντρα μέσα του
να ριζώσουν.

Ύστερα ήρθαν τα πουλιά

χωρίς ιματισμό το φως
κι ένα αεράκι πρόθυμο
τα φύλλα να γυρίζει
μ΄ όλα τα άστεγα ποιήματα

(Από την ενότητα «Ειλητάρια δέντρων)
Η Ευαγγελία Πετρουγάκη προικίζει τους στίχους της με καθόλα τέλειες, ακριβείς, απρόβλεπτες λέξεις που αντλεί πότε από την Αρχαία Ελληνική Γραμματεία-παραφερνάλια ενός δεσμώτη κύκλου, χωρίς ψιμύθια, κερδοφόρο μάγμα κ.ά.-, πότε από εκκλησιαστικούς ύμνους-καρδιά νήφουσα, ειλητάριο, αγρυπνία, στάσιμο, μέγα έλεος- παράλληλα μ’ εκφραστικούς συνδυασμούς ανάλογους με τη βαρύτητα των καταστάσεων που επιτρέπουν την ποιητική πρόσληψη, –σέρνει το άγος μιας απόφασης ζωής -,ή αντίστοιχα με την απόλυτη απλότητα και τη δύναμη που εκείνη αποπνέει-Κι όμως σε κάθε δέντρο/ άλλο τραγούδι λέει ο άνεμος-.

Η ποιήτρια δεν διστάζει να δημιουργήσει και να ενσωματώσει στην ποίησή της ακόμα και σπαράγματα που αντλούνται από το δημοτικό τραγούδι-Εδώ χαϊδεύει το κλαδί/εκεί το ξεκορμίζει/κι αλλού τους νιόβγαλτους ανθούς/στο χώμα τους σκορπίζει/, ενώ κάνει την υπέρβαση με την παρθενική της εμφάνιση στη γιαπωνέζικη ποίηση με τριάντα τρία χαικού, τα οποία ακολουθούν την μακραίωνη παράδοση αυτών των λιλιπούτειων τρίστιχων ποιημάτων , υπακούουν στα αυστηρά πλαίσια του μέτρου των 5-7-5 συλλαβών, δίνουν αυτή την αίσθηση της στιγμής και παράγουν τρυφερές, μοναδικές εικόνες καθώς ενώνονται με τη φύση και την πνευματικότητα, δημιουργώντας ένα είδος ποιητικού ιμπρεσιονισμού.

Πρόσκληση κήπου
Σκορπά ο νοτιάς

λεμονανθούς θυσία
στο εφήμερο

Στ’ αγριόχορτα

νεογέννητος χρόνος

φιδοσέρνεται

Θρόισμα φύλλων

κουρασμένος άνεμος
σέρνει το βήμα

Στον κόρφο κρίνων

λιώνουν από έρωτα
οι μικρές ώρες


Καταβύθιση στο σκοτάδι της ανθρώπινης ύπαρξης και ταυτόχρονα ανάδυση στο φως, από μια ποιήτρια που ανακυκλώνει εύστοχα  και με μαεστρία ιστορικές μνήμες και όχι μόνον. Τις μάχεται, τις επικαλείται, τις αξιοποιεί. Η Ευαγγελία Πετρουγάκη αγαπάει βαθιά την περιπέτεια, αγαπάει τη γη, τη θάλασσα και τον καθαρό αέρα, τα ανθρώπινα πάθη, το λόγο- σε όλες του τις εκφάνσεις- και το πνεύμα. Αγαπάει τη ζωή. Αλλά, κυρίως, ξέρει να το εκφράζει. Γνωρίζει πώς να συνθέτει.

Με γερή δομή στην αρχιτεκτονική της ποιητικής αφήγησης, με θαυμαστές ανάσες φαντασίας, -συνέπεια ενδελεχούς μελέτης και περίσκεψης-, με ευφάνταστες γειώσεις που απογειώνουν, με εύγλωττους συμβολισμούς  που προκύπτουν τόσο φυσικά όπως το νερό, αναπαριστά το ένδον βίωμα και το καταθέτει. Η ποίηση της προκαλεί με την καθαρότητα της, επιδέχεται διάλογο, οι στίχοι της αναπνέουν…Επαληθεύονται με ψυχή.


*Η Ρένα Πετροπούλου Κουντούρη είναι ποιήτρια και συγγραφέας



Η Ευαγγελία Πετρουγάκη κατάγεται από τον Ευαγγελισμό του Δήμου Μινώα-Πεδιάδος και ζει στο Ηράκλεο Κρήτης. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Παν|μίου Αθηνών και εργάστηκε ως φιλόλογος στη Μέση  Εκπαίδευση. Ποιήματά της έχουν δημοσιευτεί σε λογοτεχνικά περιοδικά και έχουν  περιληφθεί σε ποιητικές ανθολογίες. Μεταφρασμένα ποιήματά της υπάρχουν στην Ανθολογία “Έλληνες και Ούγγροι ποιητές των ημερών μας” BOYDAPEST, 2008. To 2009 εκδόθηκε η ποιητική της συλλογή ” Ενθύμιο Φως”, Αθήνα, εκδ. Ταξιδευτής.

Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2015

Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο: Ελληνικό θέατρο σκιών - Άυλη πολιτιστική κληρονομιά (27-28/11/15)

επιμέλεια άρθρου & φωτογραφίες
                          Νότα Χρυσίνα


Ο Βάλτερ Πούχνερ κηρύσσει τη λήξη του συνεδρίου. Όλοι οι σύνεδροι χειροκροτούμε όρθιοι σε ένδειξη τιμής για την προσφορά του στην ελληνική  φιλολογία και γραμματεία.








Το Κέντρο Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών της Γρανάδας (Κ.Β.Ν.Κ.Σ.)[www.centrodeestudiosbnch.com] και η Ερευνητική Ομάδα του Πανεπιστημίου Γρανάδας: “Estudios de la civilización griega medieval y moderna” (HUM 728 ), σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών, την Ισπανική Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών και το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, οργάνωσαν στην Αθήνα, στις 27 και 28 Νοεμβρίου 2015, Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο με θέµα «Ελληνικό θέατρο σκιών - Άυλη πολιτιστική κληρονομιά».
Το συνέδριο αφιερώθηκε στον καθηγητή Walter Puchner, διαπρεπή θεατρολόγο και μελετητή του ελληνικού θεάτρου σκιών, και κάλυψε όλες τις πτυχές του νεοελληνικού πολιτισμού που επηρεάστηκαν από το ίδιο κατά τη διάρκεια της ιστορίας του. Συνεπώς, περιλάμβανε ένα ευρύ φάσµα γνωστικών πεδίων: θεατρολογία, φιλολογία, αρχειονομία, μουσειολογία, κοινωνιολογία, ανθρωπoλογία, γλωσσολογία, ιστορία, ιστορία της τέχνης, εκπαίδευση, μουσικολογία, κ.λπ.
Οι εργασίες του συνεδρίου θα διεξήχθηκαν στην αίθουσα συνεδριάσεων του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου (Μέγαρο Παλαιάς Βουλής, Πλατεία Κολολοτρώνη, Σταδίου 12, Αθήνα).









                   Διάλειμμα για να αλλάξουν οι ομιλητές και να μιλήσουμε με τον Βάλτερ Πούχνερ

Το ελληνικό θέατρο σκιών ως άυλη πολιτιστική κληρονομιά

Το θέατρο σκιών, μετά από μια περίοδο προσαρμογής, στα τέλη του 20ου και 21ος αι. αποφεύγει τον κίνδυνο της εξαφάνισής του και αποκτά νέο δυναμισμό. Εμπλουτίζεται το ρεπερτόριό του, γίνεται αποδεκτό από διάφορες μορφές τέχνης, εισάγεται στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες και κατορθώνει να επαναπροσελκύσει μέρος του ενήλικου κοινού. Σταδιακά κερδίζει έδαφος ως όχημα πολιτισμού, εκπαίδευσης, πολιτισμικής αυτοαναγνώρισης, τουριστικής προβολής, ενώ ταυτόχρονα μετατρέπεται σε αντικείμενο μελέτης και έρευνας.


Κύριοι στόχοι του συνεδρίου ΄ήταν να προωθηθεί:
α) Η έρευνα και η μελέτη του Θ. Σ. σε όλα τα φάσματα της ιστορίας του και σε όλες τις πτυχές του
β) Η διερεύνηση των επιρροών που δέχτηκε και της επιρροές που άσκησε στις εκφάνσεις του νεοελληνικού πολιτισμού
γ) Η διερεύνηση των στοιχείων που προϋποθέτουν την αναγνώριση του ως άυλη πολιτιστική κληρονομιά.
Θεματικές ενότητες του συνεδρίου:
  • Το θέατρο σκιών και η διατήρησή του ως πολιτιστική κληρονομιά: μουσεία, συλλογές, εκθέσεις, φορείς, σύλλογοι, σωματεία, εκδηλώσεις.
  • Κοινωνική και πολιτική διάσταση του Θ. Σ.
  • Θ. Σ. και τέχνες
  • Θ. Σ. και λογοτεχνία
  • Θ. Σ. και εκπαίδευση
  • Θ. Σ. και ερευνητικό δραστηριότητα
  • Το Θ. Σ. σήμερα: παράδοση και νέες τάσεις
  • Το ελληνικό Θ. Σ. εκτός Ελλάδας
Φωτογραφίες από την έκθεση 
















Οργανωτική επιτροπή συνεδρίου
Πρόεδρος: Δρ. Μόσχος Μορφακίδης-Φυλακτός (Πανεπιστήμιο Γρανάδας, Κ.Β.Ν.Κ.Σ.) Συντονιστής: Παναγιώτα Παπαδοπούλου (Πανεπιστήμιο Γρανάδας, Κ.Β.Ν.Κ.Σ.)
Μέλη: Δημήτρης Αγγελής (Διδάκτωρ ΕΚΠΑ και συγγραφέας), Σοφία Ιακωβίδου (Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης), Θανάσης Κουτσογιάννης (Ερευνητής θεάτρου σκιών), Παναγιώτης Μαζαράκης (Ερευνητής θεάτρου σκιών), Αρετή Μαθιουδάκη (Υποψήφια Διδάκτωρ), Δημήτρης Φανάρας (Ερευνητής θεάτρου σκιών), Μιχάλης Χατζάκης (Ερευνητής θεάτρου σκιών και καραγκιοζοπαίκτης)

Επιστηµονική επιτροπή συνεδρίου
Ιωσήφ Βιβιλάκης (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών)
Κωνσταντίνος Δημάδης ( Πρόεδρος ΕΕΝΣ)
Ζωή Διονυσίου (Ιόνιο Πανεπιστήμιο)
Μιχάλης Ιερωνυμίδης (Ερευνητής θεάτρου σκιών)
Δημήτρης Κόκορης (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης)
ΡΓαποίδοο ΜοΓοίΙΙο (Κέντρο Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών)
Μόσχος Μορφακίδης-Φυλακτός (Πανεπιστήμιο Γρανάδας, Κ.Β.Ν.Κ.Σ.)
Αικατερίνη Μυστακίδου (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης)
Άννα Σταυρακοπούλου (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης)
Πηνελόπη Σταυριανοπούλου (Complutense Μαδρήτης)
Irina Tresorukova (Πανεπιστήμιο Lomonosov Μόσχας)

Επικοινωνία µε τη διοργάνωση του συνεδρίου: Τηλ. 0034 958220874 Φαξ 0034 958220874, Ηλεκτρονική διεύθυνση: skiontheatro@gmail.com
Η ενημέρωση για την πορεία της διοργάνωσης του συνεδρίου θα γίνεται μέσω του ιστότοπου του Κέντρου Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών.

Ο νομπελίστας Ορχάν Παμούκ έρχεται στην Αθήνα και παρουσιάζει το νέο του βιβλίο

Την Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου, στις 19.00, το Megaron Plus, τα Public και οι εκδόσεις Ωκεανίδα υποδέχονται τον νομπελίστα συγγραφέα Orhan Pamuk στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη),για μια διάλεξη- συζήτηση με αφορμή το νέο του βιβλίο “Κάτι παράξενο στο νου μου”.
Η ζωή ενός πλανόδιου μικροπωλητή και της αγαπημένης του. Μια ιστορία αγάπης στη σύγχρονη Πόλη. Για περισσότερο από 40 χρόνια, από το 1969 έως το 2012, ο Μεβλούτ τριγυρίζει στα σοκάκια της Πόλης. Είναι διαφορετικός από τους ανθρώπους γύρω του, υπάρχει κάτι “παράξενο” στο νου του! Προσπαθεί να καταλάβει τι είναι αυτό που τον ξεχωρίζει από τους άλλους, από πού προέρχεται αυτή η “παραξενιά”.
Από επιλογή του δεν σταματάει ποτέ να πουλάει μποζά τις χειμωνιάτικες νύχτες, αναρωτιέται πάντα ποια πραγματικά είναι η αγαπημένη του και πόση σημασία έχει στον έρωτα το πεπρωμένο. Εξαρτώνται η ευτυχία και η δυστυχία μας από τις επιλογές μας; Ή μήπως ωριμάζουν ανεξάρτητα, έξω από εμάς, και μεις απλώς τις ζούμε, απλώς μας συμβαίνουν;
Tο βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ωκεανίδα.
θα υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση από τα Αγγλικά.
Είσοδος: Με Δελτίο Προτεραιότητας από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (η διανομή ξεκινάει στις 17.30).

Παρουσίαση ποιητικής συλλογής "Αισθήσεις και παραισθήσεις"

Το «ΑΙΤΙΟΝ»
                                        Τζιραίων 8 – 10
          Σας προσκαλεί την Τρίτη 8 του Δεκέμβρη στις 7:30
                στην παρουσίαση της ποιητικής συλλογής
                             του Γιάννη Σκληβανιώτη
             «Αισθήσεις και παραισθήσεις»

            

Για το έργο του ποιητή θα μιλήσει:
                              Η ποιήτρια Κατερίνα Αγγελάκη Ρουκ
            και θα διαβάσουν: η ποιήτρια Τούλα Μπαρνασά
                                           η ηθοποιός Ιωάννα Τσερκεζίδου
                                           και ο ποιητής
            Την εκδήλωση θα πλαισιώσει με μουσική στο πιάνο                                                             
                                                                 η Μαρία Μανιδάκη
       

Διεθνές Συνέδριο: Δίκτυα στην Ιστορία από την αρχαιότητα έως τη σύγχρονη εποχή (Αθήνα, 11-13 Δεκεμβρίου 2015)





Επισυνάπτεται το πρόγραμμα του Διεθνούς Συνεδρίου με θέμα «Δίκτυα στην Ιστορία από την αρχαιότητα έως τη σύγχρονη εποχή», που διοργανώνει το Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών στο πλαίσιο του προγράμματος «Κρηπίς»: Κύρτου πλέγματα και θα πραγματοποιηθεί στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, «Αμφιθέατρο Λεωνίδας Ζέρβας», στις 11-13 Δεκεμβρίου 2015

file:///C:/Users/nch/Desktop/Δίκτυα%20στην%20Ιστορία.pdf


Α' [Η΄] Συνάντηση Ελλήνων Βυζαντινολόγων

Τα Τμήματα Ιστορίας & Αρχαιολογίας, Φιλολογίας, Μουσικών Σπουδών και ο Τομέας Θεωρίας και Ιστορίας του Δικαίου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών συνδιοργανώνουν την Α΄ [Η'] Συνάντηση Ελλήνων Βυζαντινολόγων στηνΑθήνα, από τις 16 έως τις 18 Δεκεμβρίου 2015. Οι εργασίες του συνεδρίου θα πραγματοποιηθούν στο Κεντρικό κτήριο του Πανεπιστημίου, Πανεπιστημίου 30.
Η Α΄ [Η΄] Συνάντηση Ελλήνων Βυζαντινολόγων τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Επιτροπής Βυζαντινών Σπουδών