Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2015

MAX ERNST (1891-1976)

γράφει η Μαριλένα Κασιμάτη *




"Η Παρθένος τιμωρεί τον μικρό Ιησού ενώπιον τριών μαρτύρων", 1926.
Όταν το έργο εκτέθηκε για πρώτη φορά στο Salon des Independants ξέσπασε μέγα σκάνδαλο. Τα τρία κεφάλια στο άνοιγμα, σαν τους τρεις μάγους, ανήκουν στον ίδιο τον Max Ernst, στον André Breton και στον Paul Éluard. Κάτω δεξιά, εκεί που έχει πέσει το φωτοστέφανο, έβαλε ο ζωγράφος την υπογραφή του. Στο Παρίσι διαδήλωσαν καθολικοί καλλιτέχνες και τo 1927, στην Κολωνία, ο αρχιεπίσκοπος απαίτησε την απομάκρυνση του έργου και τον αφορισμό του ζωγράφου, ο οποίος έκτοτε εξοικονομούσε, όπως δήλωνε, τον εκκλησιαστικό φόρο. Ο βασικός λόγος της έκρηξης του Καθολικού προκαθήμενου δεν ήταν άλλος από το ό,τι τόλμησε να ρίξει το μικρό φωτοστέφανο καταγής. Πέρα από τα αυτοβιογραφικά χαρακτηριστικά που όλοι υποθέτουμε, ότι δηλαδή η μαμά του του έριχνε ξυλιές παρόλο που τον λάτρευε σαν Χριστούλη, έχει πιθανώς κάποια αξία η σύγκριση του καθιστού κορμού με ένα Ignudo του Michelangelo από την Capella Sixtina.
Ο καλλιτέχνης είναι πάντοτε παρών.


* Η Μαριλένα Κασιμάτη είναι ιστορικός τέχνης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου