Πέμπτη 20 Μαρτίου 2014

"Pedro Cazas" Φώτης Κόντογλου

«Ισα – ίσα, κείνο που κάνει στα μάτια μου την τέχνη πολύτιμη, είναι η απόλυτη ελευθερία που έχει να σοφίζεται και να φτιάχνει πράματα που δεν υπήρχαν πριν να τα φτιάξει νέα πράματα κι όλο νέα κι όλο νέα». 
    (Απόσπασμα από την εισαγωγή Pedro Cazas)
Το θρυλικό διήγημα Pedro Cazas γράφτηκε από τον Φώτη Κόντογλου στο Παρίσι το 1918 και εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1920 στο Αϊβαλί, με τη φροντίδα του φίλου του Στρατή Δούκα.  Η κυκλοφορία αυτού του έργου επέβαλε αμέσως τον Κόντογλου στους λογοτεχνικούς κύκλους.  «Μια πόρτα ανατολίτικη άνοιξε στη μίζερη, μικρόπνοη κλεισμένου χώρου λογοτεχνία μας και μπήκε μια μεγάλη αναπνοή», έγραψε για το έργο αυτό ο Νίκος Καζαντζάκης.
Ο Οδυσσέας Ελύτης, που σχεδόν ένα αιώνα πριν το διάβασε και το ξεχώρισε, σημειώνει: «τν γάπη μου γι᾿,τιποτελε μία καταφρόνεση τς στεγνς λογικς, μι περιπέτεια τοποθετημένη πέρα π τ σύνορα τοφρόνιμου κα το γνώριμου, τ κέντρισμα γι᾿ ατ τ παιχνίδι τοθαυμαστοῦ᾿ πο λέω ν μν τ σταματήσω ποτέ μου, δν μπορ ν ξεχάσω, μο τό δωσε πρώτη φορὰ ὁ Pedro Kazas το Κόντογλου, τότε πο μαθητςκόμα βυθιζόμουνα μ μία παράξενη καὶ λλόκοτη γοητεία στς σελίδες του. Σήμερα, στερα π τόσα χρόνια, δν παύω ν κηρύχνω τ μεγάλη σημασία ποὺ χει λόκληρο πι τὸ ργο το Κόντογλου γι τ γενιά μας, ργοπ τ λίγα κενα ποὺ φήνουν τν πολησμονημένη φων τς νατολς ν ξανακουστε κα πάλι μ᾿λα τδικαιώματα κα ν μς θυμίσει ποι μπορε νά ναι  σωστ θέση νς τόπου πο εναι προορισμένος π τνδια του τν παράδοση ν στέκει κυρίαρχα νάμεσα στ δυ μεγάλα ρεύματα πο τ διαπερννε, ν τζυγιάζει, ν τ κρίνει, ν κρατάει ,τι καλύτερο χουνε, ν τ συγχωνεύει κα τελικ ν τ ξαναδίνει – προσθέτοντας τ μεράκι τς ψυχς του – σ μίαν μίμητη κα μοναδικ σύνθεση».


ΠΕΔΡΟ ΚΑΖΑΣ

Ιστορία απίστευτη βγαλμένη από κάποιο χειρόγραφο, που βρέθηκε στο Οπόρτο,
και ζωγραφισμένη από το ΦΩΤΗ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ



Ολόκληρο το έργο εδώ:
Όσοι δεν είναι της ίδιας γνώμης με μένα, θα ’ταν άδικος κόπος να μου το κράξουν. Θα τους έστελνα όμως σίγουρα στο διάολο, αν καταπιάνουνταν να μου γυρίσουν τις αντιπάθειές μου σε συμπάθειες. Γιατί έχω την πίστη μου, μια θεόστραβη πίστη στο Θεό μου και μονάχα σ’ εκείνον. Δε γίνεται τρόπος να με λυγίσει μπροστά σε ξένα είδωλα καμιά δύναμη. Ας μ’ αφήσουν λοιπόν ήσυχο, και δεν πιθυμώ διόλου να πιάνουν τα βιβλία μου όσοι έχουν διαφορετικά γούστα από μένα. Οι λίγοι, που αισθάνουνται όπως εγώ, μου φτάνουν, και γι’ αυτουνούς γράφω.

ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤhttp://www.hprt-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000008643&tsz=0&autostart=0ΟΓΛΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου