Σάββατο 20 Απριλίου 2019

ΒΡΑΒΕΙΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ 2019 (ΕUPL)


                                                   


ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΡΑΨΑΣ, ΑΓΗΣ ΠΕΤΑΛΑΣ και ΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ
στη ΒΡΑΧΕΙΑ ΛΙΣΤΑ


Tα μυθιστορήματα «Η γυναίκα του πρωινού τρένου» (εκδόσεις Καστανιώτη, 2018) του Δημήτρη Γράψα, «Εις την ψυχήν ελπίδα» (εκδόσεις Εστία, 2018) του Άγη Πετάλα και «Καινούργια μέρα» (εκδόσεις Καστανιώτη, 2018) του Νίκου Χρυσού περιλαμβάνονται στον βραχύ κατάλογο για το Βραβείο Λογοτεχνίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (European Union Prize for Literature). Το Βραβείο θα απονεμηθεί σε νέο πεζογράφο τον Σεπτέμβριο του 2019 στις Βρυξέλλες, καθώς η Ελλάδα περιλαμβάνεται μεταξύ των εκ περιτροπής χωρών σε συγγραφείς από τις οποίες θα δοθεί το βραβείο του 2019.

Tο Βραβείο αναδεικνύει τη δημιουργικότητα και ποικιλομορφία της Ευρώπης στον χώρο της πεζογραφίας, προωθεί τη λογοτεχνία με μεταφράσεις βραβευμένων έργων και καλλιεργεί τον διαπολιτισμικό διάλογο. Το Βραβείο στηρίζεται από το πρόγραμμα «Δημιουργική Ευρώπη» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που έχει αναθέσει τον συντονισμό του στην Ευρωπαϊκή και Διεθνή Ομοσπονδία Βιβλιοπωλών (EIBF), το Συμβούλιο Ευρωπαίων Συγγραφέων (EWC) και την Ομοσπονδία Ευρωπαίων Εκδοτών (FEP), ενώ στην Ελλάδα συντονίζεται από την Εταιρεία Συγγραφέων.

«Η γυναίκα του πρωινού τρένου» είναι το δεύτερο μυθιστόρημα του Δημήτρη Γράψα (Αθήνα, 1984). Έχει προηγηθεί το μυθιστόρημα «Η λευκή κουρτίνα» (Καστανιώτης, 2016). Ο Δημήτρης Γράψας είναι φυσικός.

Το «Εις την ψυχήν ελπίδα» είναι το πρώτο μυθιστόρημα του Άγη Πετάλα (Αθήνα, 1978). Έχει προηγηθεί η συλλογή διηγημάτων «Η δύναμη του κυρίου Δ*» (Αντίποδες, 2015). Ο Άγης Πετάλας είναι δικηγόρος.

Η «Καινούργια Μέρα» είναι το δεύτερο μυθιστόρημα του Νίκου Χρυσού (Αθήνα, 1972). Έχει προηγηθεί το μυθιστόρημα «Το μυστικό της τελευταίας σελίδας» (Καστανιώτης, 2009). Ο Νίκος Χρυσός είναι ιδιοκτήτης παλαιοβιβλιοπωλείου στην Αθήνα.

Μέλη της Επιτροπής για το Ευρωπαϊκό Βραβείο Λογοτεχνίας για το 2019 είναι η φιλόλογος και εκδότρια του ομώνυμου εκδοτικού οίκου Αθηνά Σοκόλη, η Ομότιμη Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του ΕΚΠΑ και συνδιευθύντρια του περιοδικού Θέματα Λογοτεχνίας Ερασμία-Λουίζα Σταυροπούλου, ο συγγραφέας και βραβευμένος με το Ευρωπαϊκό Βραβείο του 2014 και διευθυντής του Diastixo.gr Μάκης Τσίτας, ενώ Πρόεδρος της Επιτροπής είναι η ποιήτρια, καθηγήτρια Αμερικανικής Φιλολογίας και Δημιουργικής Γραφής στο ΤΑΓΦ του ΕΚΠΑ και μέλος Δ.Σ. της Εταιρείας Συγγραφέων Λιάνα Σακελλίου.


* * *

ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΒΡΑΧΕΙΑΣ ΛΙΣΤΑΣ 2019

Ο Δημήτρης Γράψας γεννήθηκε τον Δεκέμβρη του 1984 στην Αθήνα. Είναι φυσικός. Έχει γράψει τα μυθιστορήματα Η λευκή κουρτίνα (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2016) και Η γυναίκα του πρωινού τρένου (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2018). Με το μυθιστόρημα Η λευκή κουρτίνα βρέθηκε στη βραχεία λίστα υποψηφίων για το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου πεζογράφου «Μένης Κουμανταρέας» της Εταιρείας Συγγραφέων.

Ο Άγης Πετάλας γεννήθηκε το 1978 στην Αθήνα. Σπούδασε νομικά και εργάζεται ως δικηγόρος. Πρώτο του βιβλίο η συλλογή διηγημάτων Η Δύναμη του κυρίου Δ* (εκδ. Αντίποδες, 2015), και ακολούθησε το μυθιστόρημα Εις την ψυχήν ελπίδα (εκδόσεις Εστία, 2018). Διηγήματα και άλλα κείμενά του έχουν κατά καιρούς δημοσιευθεί στα περιοδικά Νέα Εστία, Λεύγα, Unfollow, Kaboom.

Ο Νίκος Χρυσός γεννήθηκε το 1972 στην Αθήνα. Έχει γράψει τα μυθιστορήματα Το μυστικό της τελευταίας σελίδας (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2009) και Καινούργια μέρα (Εκδόσεις Καστανιώτη, 2018). Το 2014 επιμελήθηκε τη σχολιασμένη επανέκδοση του βιβλίου Αξέχαστοι καιροί του Λευτέρη Αλεξίου και τον συλλογικό τόμο Ιστορίες βιβλίων (και τα δύο από τις Εκδόσεις Καστανιώτη). Υπό έκδοση βρίσκεται ο συλλογικός τόμος Ο Νίκος Καζαντζάκης και η πολιτική, τον οποίο επιμελήθηκε με την Ιωάννα Σπηλιοπούλου (θα κυκλοφορήσει τον Μάιο του 2019, επίσης από τις Εκδόσεις Καστανιώτη). Διηγήματά του έχουν συμπεριληφθεί σε συλλογικούς τόμους. Από τον Σεπτέμβριο του 2018 είναι Αντιπρόεδρος Β΄ του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη (ΔΕΦΝΚ).


ΒΡΑΒΕΙΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΒΡΑΒΕΥΘΕΝΤΕΣ ΠΕΡΑΣΜΕΝΩΝ ΕΤΩΝ

Το Βραβείο Λογοτεχνίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUPL), το οποίο θέσπισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2009, αφορά έργα μυθοπλασίας (μυθιστορήματα ή διηγήματα) και επιβραβεύει το λογοτεχνικό ταλέντο νέων και ανερχόμενων ευρωπαίων συγγραφέων.

Από ελληνικής πλευράς, το βραβείο έλαβε το 2011 ο Κώστας Χατζηαντωνίου με το μυθιστόρημά του «Aγκριτζέντο», το 2014 ο Μάκης Τσίτας με το «Μάρτυς μου ο Θεός» και το 2017 η Κάλλια Παπαδάκη με τους «Δενδρίτες».

Όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά στον ιστότοπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (https://ec.europa.eu/greece/events/eu_prize_literature%28eupl%29_el), η μετάφραση είναι το κλειδί για την ευρύτερη κυκλοφορία της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας και το πρόγραμμα Δημιουργική Ευρώπη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υποστηρίζει τη μετάφραση, την έκδοση και την προώθηση ευρωπαϊκών λογοτεχνικών έργων.



Δευτέρα 15 Απριλίου 2019

ΓΡΑΦΗ ΚΑΘΑΡΗ


επιστημονική επιμέλεια: Τριαντάφυλλος Η. Κωτόπουλος

Σειρά ντοκιμαντέρ 12 επεισοδίων με θέμα τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό, όπως αυτός έχει διαμορφωθεί μέσα από τη μουσική, τον κινηματογράφο, το θέατρο, το μυθιστόρημα - διήγημα και τη ζωγραφική. 
Ένα διαφορετικό ντοκιμαντέρ Μια «ανοικτή» διεπιστημονική ματιά πάνω στη σύγχρονη ελληνική πολιτισμική παραγωγή, μέσα από τα πεδία της μουσικής, του κινηματογράφου, του μυθιστορήματος - διηγήματος, του θεάτρου και της ζωγραφικής.

 Μια διαθεματική διερεύνηση γύρω από το πώς η γραφή μετουσιώνεται σε πολιτισμικές πρακτικές μέσα από τον λόγο των δημιουργών, των μελετητών και γενικότερα Ελλήνων που ενεργούν δημιουργικά στο πεδίο του σύγχρονου πολιτισμού. Στο πλαίσιο της εν λόγω σειράς, αναζητήθηκε ο ρυθμός της σύγχρονης ελληνικής πολιτισμικής παραγωγής, ενώ προσεγγίστηκαν με επιστημονικό τρόπο όψεις και εκφάνσεις της διαδρομής της στο ιστορικό συνεχές. Σε σχέση πάντα με τον γραπτό λόγο αναδεικνύονται μια σειρά πολιτισμικών πρακτικών, για την προσέγγιση των οποίων χρησιμοποιήθηκαν τα βασικά μεθοδολογικά «εργαλεία» ανάλυσης και ερμηνείας επιστημονικών «πειθαρχιών», όπως η Κοινωνιολογία του Πολιτισμού, η Δημιουργική Γραφή, οι Πολιτισμικές Σπουδές κ.ά. 
Με τον τρόπο αυτό συνδιαμορφώνεται ο «λόγος» των δημιουργών / ερμηνευτών με τον «λόγο» των μελετητών και επιστημόνων, σε μια προσπάθεια να αναδειχθεί ο πλούτος της σύγχρονης πολιτισμικής παραγωγής και να διανοίξουν νέοι δίαυλοι επικοινωνίας με την ελληνική κοινωνία. 
Τριαντάφυλλος (ποιητής-πεζογράφος, αναπληρωτής καθηγητής και διευθυντής των μεταπτυχιακών Προγραμμάτων «Δημιουργική Γραφή» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου)
 και Νίκος Φωτόπουλος (ποιητής και επίκουρος καθηγητής Κοινωνιολογίας των Πολιτισμικών και Εκπαιδευτικών Πρακτικών στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου)

Το περιεχόμενο της σειράς έχει ως επίκεντρο τον γραπτό λόγο, ο οποίος διαχέεται σε κάθε έκφανση και εκδοχή της κουλτούρας και ειδικότερα σε «εφαρμοσμένες περιοχές» του νεοελληνικού πολιτισμού. Συγκεκριμένα, ανιχνεύονται οι μετασχηματισμοί του γραπτού λόγου σε πρακτικό πολιτισμικό γεγονός με βασικό κριτήριο τη μετουσίωσή του σε ένα τραγούδι, μια θεατρική πράξη, μια ταινία, ένα εικαστικό δρώμενο κ.τ.λ. Με αφορμή δηλαδή ένα γραπτό κείμενο, αναδεικνύεται η παραγωγή πρακτικών του εφαρμοσμένου πολιτισμού, θίγοντας τα ενδιάμεσα δημιουργικά στάδια προς την υλοποίηση, τους κανόνες λειτουργίας, τη δυναμική ενός έργου Τέχνης κ.ο.κ. 

Ειδικότερα, διερευνάται πώς μεταπηδούμε από ένα ποίημα στη δημιουργία ενός τραγουδιού, από ένα σενάριο στη δημιουργία μιας ταινίας, από μία τραγωδία στην παράστασή της, από ένα θεατρικό κείμενο στο θεατρικό «σανίδι» και πιο περίτεχνα από ένα δοκίμιο σε κάποιον πίνακα ή εικαστικό γεγονός. Ακόμη, στα επεισόδια της νέας σειράς, θα περιηγηθούμε στην ιστορία και στις δημιουργικές τεχνικές του μυθιστορήματος, του διηγήματος, των σύγχρονων καλλιτεχνικών και ιδεολογικών τάσεων και ρευμάτων στην τέχνη και στον πολιτισμό. Υπό την έννοια αυτή η εν λόγω σειρά φιλοδοξεί να διαμορφώσει τους όρους μιας εναλλακτικής και ενδελεχούς προσέγγισης της σύγχρονης πολιτισμικής παραγωγής στη χώρα μας, ενισχύοντας σθεναρά το επίπεδο της παιδείας, καθώς και των διαδικασιών πρόσληψης των πολιτισμικών αγαθών στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Είναι σκόπιμο να αναφέρουμε ότι στη σειρά αυτή θα εμφανιστεί πλήθος επιστημόνων, καλλιτεχνών, συγγραφέων, ποιητών, καθηγητών και προσωπικοτήτων εγνωσμένου κύρους. Την επιστημονική επιμέλεια και την παρουσίαση της σειράς έχουν οι πανεπιστημιακοί: Τριαντάφυλλος Η. Κωτόπουλος (ποιητής-πεζογράφος, αναπληρωτής καθηγητής και διευθυντής των μεταπτυχιακών Προγραμμάτων «Δημιουργική Γραφή» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου), Νίκος Φωτόπουλος (ποιητής και επίκουρος καθηγητής Κοινωνιολογίας των Πολιτισμικών και Εκπαιδευτικών Πρακτικών στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου).

ΒΡΑΒΕΙΑ ΠΟΙΗΣΗΣ «Jean Moreas» 2018



Το Γραφείο Ποιήσεως απονέμει τα βραβεία ποίησης

«Jean Moreas» για τα βιβλία που εκδόθηκαν το 2018

το Σάββατο 4 Μαΐου 2019  στις 18:30 στο Αρχαιολογικό Μουσείο

 Πατρών υπό την Αιγίδα της «Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος»

και την στήριξη της «Στέγης Γραμμάτων Κωστής Παλαμάς»

και του «Ελληνικού  Κύκλου Βιβλιόφιλων  Λονδίνου»


Η βραχεία λίστα

Για τα ποιητικά βιβλία  που εκδόθηκαν στον Ελλαδικό χώρο το 2018  κατά πλειοψηφία και κατά αλφαβητική σειρά είναι:

1.Βαγγέλης Αλεξόπουλος, «Ο Αρχίλοχος έπεσε από τη σελήνη με αλεξίπτωτο στην πόλη», εκδόσεις ΟΔΟΣ ΠΑΝΟΣ

2. Ηλίας Γκρης, «Σαν άλλος Οιδίποδας», εκδόσεις ΓΚΟΒΟΣΤΗ

3.Λίλυ Εξαρχοπούλου,  «Λαθραία Οργή», εκδόσεις ΜΕΛΑΝΙ

4.Ιουλίτα Ηλιοπούλου, «Το ψηφιδωτό της νύχτας», εκδόσεις ΥΨΙΛΟΝ/ΒΙΒΛΙΑ

5.Δημήτρης Κοσμόπουλος, «Θέριστρον», εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ

6.Κλεοπάτρα  Λυμπέρη, «Το μηδέν σε φωλιά», εκδόσεις ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ

7.Χάρης Μελιτάς, «Εξαιρέσεις», εκδόσεις ΜΑΝΔΡΑΓΟΡΑΣ

8.Χαρίλαος Νικολαΐδης, «Άλλες γεύσεις», εκδόσεις ΜΕΛΑΝΙ

Το σκεπτικό της συγκρότησης της βραχείας λίστας:
Πλούσια πραγματικά η ποιητική παραγωγή της τελευταίας χρονιάς (2018) σε ποσότητα και ποιότητα, με πολλούς δόκιμους ποιητές να παρουσιάζουν τη νέα τους δουλειά και διαμορφώνοντας ένα ποιητικό τοπίο υψηλής αισθητικής.  Η ανάγνωση ενδιαφέρουσα, η επιλογή, όπως ήταν αναμενόμενο, δύσκολη. Τι είναι αυτό που μπορεί να ξεχωρίσει μια ποιητική συλλογή μέσα από το πλήθος των υπολοίπων και να θεωρηθεί άξια μιας διάκρισης; Πολλά θα μπορούσαν να είναι τα κριτήρια και ίσως αντικρουόμενα κάποια μεταξύ τους. Οφείλαμε όμως να καταλήξουμε στα χαρακτηριστικά εκείνα που αληθινά προσδίδουν την απαιτούμενη ποιότητα στην ποίηση. Για τη σύνταξη της βραχείας λίστας με τις 8 καλύτερες ποιητικές συλλογές που εκδόθηκαν κατά τη διάρκεια το 2018 θεωρήσαμε πως έπρεπε να λάβουμε υπ’ όψη μας τα παρακάτω κριτήρια:

  • Το προσωπικό ύφος που κάνει διακριτή την ποιητική φωνή.
  • Την πρωτοτυπία στη θεματική των ποιημάτων.
  • Τη συνοχή της ποιητικής συλλογής με τρόπο που να διαφαίνεται η ενιαία ιδέα/αφορμή της έμπνευσης.
  • Τον εσωτερικό ρυθμό που οδηγεί στην απρόσκοπτη ροή του ποιητικού λόγου.
  • Το βάθος και το εύρος των νοημάτων.
  • Την  τεχνική πρωτοτυπία.
  • Την  εικονοπλαστική ικανότητα του ποιητικού λόγου.
  • Την ωριμότητα της γραφής.
  • Την ικανότητα της επισήμανσης καίριων στοιχείων της πραγματικότητας, που αξίζει να αποτυπωθούν στην ποίηση.


Τα περισσότερα από τα παραπάνω κριτήρια βρίσκονται σε μια διαλεκτική σχέση μεταξύ τους. Κάποια αποτελούν προϋπόθεση για άλλα, κάποια διεκδικούν την αυτονομία τους. Πιστεύουμε πως οι 8 επιλογές στις οποίες καταλήξαμε εμφανίζουν τα περισσότερα από τα  χαρακτηριστικά που θέσαμε ως γνώμονα για την επιλογή. Μια επιλογή που όλο και πιο δύσκολη θα αποβαίνει, όσο οι ποιητές ανταποκρινόμενοι στα αιτήματα των καιρών θα δηλώνουν παρόντες με τις ενδιαφέρουσες ποιητικές τους προτάσεις και θα αποδεικνύουν πως η ποίηση δεν μπορεί να βρίσκεται στο περιθώριο της πολιτιστικής δραστηριότητας.


Η Βραχεία Λίστα
Για τα βιβλία που εκδόθηκαν στον Ελλαδικό χώρο του 2018 και αφορά πρωτοεμφανιζόμενη ποιήτρια ή πρωτοεμφανιζόμενο ποιητή  κατά πλειοψηφία και κατά αλφαβητική σειρά:

1.Χρήστος Αγγελόπουλος, «Φαροφύλακος ελεγείες», εκδόσεις  ΑΩ

2.Σπύρος Κιοσσές , «Το κάτω κάτω της γραφής», εκδόσεις ΜΕΛΑΝΙ

3.Αλέξανδρος Κορδάς , «Το τυφλό άλογο», εκδόσεις ΣΜΙΛΗ

4.Αγγελική Πεχλιβάνη, «Πεζή οχούμενη», εκδόσεις ΚΙΧΛΗ

5.Φώτης Α. Σταθόπουλος, «Νηστεία του χρόνου», εκδόσεις ΜΕΛΑΝΙ

6.Γιώτα Τριανταφυλλοπούλου-Κόμη, «Με τη μέθοδο του υλοτόμου», εκδόσεις ΜΙΚΡΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ  

7.Ερμοφίλη Τσότσου , «Ώρες ανησυχίας», εκδόσεις ΣΜΙΛΗ

8.Μυρτώ Χμιελέφσκι, «24+7», εκδόσεις ΘΡΑΚΑ

Το σκεπτικό της συγκρότησης της βραχείας λίστας: 

Η διάκριση και η βράβευση στην περίπτωση των πρωτοεμφανιζόμενων ποιητών θεωρούμε πως αποσκοπεί αφενός στην ενθάρρυνση των δημιουργών, ώστε να συνεχίσουν την επίπονη ποιητική δημιουργία, και αφετέρου στην ανάδειξη των νέων τάσεων στην ποίηση μέσα από τις ξεχωριστές περιπτώσεις των καλύτερων νέων ποιητών. Στην κατηγορία των πρωτοεμφανιζόμενων στην ποίηση, με ποιητική συλλογή που εκδόθηκε το 2018, συναντήσαμε, όπως ήταν αναμενόμενο, πολλές πρωτόλειες δημιουργίες, καθόσον είθισται οι νεότεροι ασχολούμενοι με τη γραφή να προτιμούν τον ποιητικό λόγο αγνοώντας ίσως τις εγγενείς δυσκολίες αλλά και τις απαιτήσεις της αφαιρετικής, στη μορφή και στο περιεχόμενο, ποιητικής φόρμας. Η επιλογή επομένως ήταν πιο εύκολη, καθώς ξεχώρισαν οι αληθινά ενδιαφέρουσες πρώτες απόπειρες ποιητικής έκφρασης Οι ποιητικές συλλογές που επελέγησαν για τη βραχεία λίστα των Βραβείων «Jean Moreas» πιστεύουμε πως πληρούν τα παρακάτω κριτήρια:

  • Πρωτοτυπία στη σύλληψη της βασικής κατευθυντήριας ιδέας.
  • Ενδείξεις διαμόρφωσης προσωπικού ύφους.
  • Αποφυγή του υβριδισμού (που αποτελεί ένδειξη εύκολης διεκπεραίωσης του ποιητικού στόχου ή αδυναμίας προσδιορισμού του) και επιλογή μιας ενιαίας μορφής στα ποιήματα της συλλογής.
  • Επιλογή και σωστός χειρισμός της κατάλληλης γλώσσας, που ως όχημα της σκέψης καθίσταται ικανή να την εκφράσει και να αποδώσει το βάθος των νοημάτων με το ελάχιστο των λέξεων.
  • Τόλμη στη διατύπωση των σκέψεων.
  • Σοβαρότητα στην αντιμετώπιση του ποιητικού λόγου.
  • Πειραματισμός σε νέες φόρμες που μπορούν να προωθήσουν την υπόθεση της ποίησης.


Τα κριτήρια αυτά συνιστούν έναν κατευθυντήριο κανόνα που επιθυμεί να αναδείξει τις νέες τάσεις στην ποιητική δημιουργία, μακριά από επαναλήψεις σε μορφή και περιεχόμενο, προσκολλήσεις σε στερεότυπα και  ατολμία στη χάραξη μιας νέας πορείας που να φέρει τα προσωπικά τους χαρακτηριστικά. Οι πρωτοεμφανιζόμενοι στην ποίηση πιστεύουμε πως είναι οι αυριανοί άξιοι ποιητές, με τη δική τους προσωπικότητα, τη δική τους πρόταση για την ανανέωση του ποιητικού τοπίου. 

Το Μεγάλο Βραβείο
Η τιμή για το σύνολο του έργου ενός ποιητή ή ποιήτριας θα ανακοινωθεί μαζί με τα βραβεία για την  καλύτερη ποιητική συλλογή του 2018 καθώς και για την καλύτερη ποιητική συλλογή  του πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή πρωτοεμφανιζόμενης ποιήτριας

H  ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΒΡΑΒΕΙΩΝ «Jean Moreas» 2018

Πρόεδρος :
Τριαντάφυλλος Η. Κωτόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Δημιουργικής Γραφής και Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

Μέλη:
Γεωργία (Τζίνα) Καλογήρου, Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και Διδακτικής Εκπαίδευσης στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Άννα Μαρίνα Κατσιγιάννη, Επίκουρη Καθηγήτρια Βυζαντινών & Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Πατρών

Διώνη Δημητριάδου, Ποιήτρια – Κριτικός Λογοτεχνίας

Χρυσούλα Αγκυρανοπούλου,  Ποιήτρια –Διδάκτορας Μετάφρασης

Βαγγέλης Τασιόπουλος, Ποιητής – Γραμματέας στην Εταιρεία Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης

Αντώνης  Δ. Σκιαθάς,  Ποιητής – Κριτικός Λογοτεχνίας- προεδρεύων στο Γραφείο Ποιήσεως


    Πάτρα Απρίλιος 2019

Κυριακή 14 Απριλίου 2019

Caffè Florian στην Πλατεία του Αγίου Μάρκου (Piazza San Marco) στη Βενετία

Το Καφέ Φλοριάν ήταν το αγαπημένο καφενείο των διανοούμενων του 19ου αιώνα, από τον Καζανόβα ως τον Λόρδο Βύρωνα, από τον Γκαίτε ως τον Μαρσέλ Προυστ, από τον Τζέιμς Τζόις ως τη Γερτρούδη Στάιν. 



H εσωτερική διακόσμηση στο Καφέ Φλοριάν χρονολογείται από το 19ο αιώνα. Το 1848, όταν τερματίστηκε η μακρόχρονη Αυστριακή κατοχή της Βενετίας, ο ιδιοκτήτης του του Καφέ Φλοριάν ανέθεσε στον καλλιτέχνη Ludovico Cadorin να αναμορφώσει το καφέ του στο επονομαζόμενο γαλλικό ρυθμό Πομπαντούρ. Δέκα χρόνια αργότερα, στις 24 Ιουλίου 1858, το Καφέ Φλοριάν επαναλειτούργησε με πολυτελείς αίθουσες, αλληγορικούς πίνακες στους τοίχους και μεγάλους χρυσοποίκιλτους καθρέπτες, κόκκινους βελούδινους καναπέδες και μαρμάρινα τραπέζια και σερβίτσια Μουράνο. Έξι από τις αίθουσες αυτές έχουν θέα προς την Πλατεία του Αγίου Μάρκου.
Caffè Florian is a coffee house situated in the Procuratie Nuove of Piazza San Marco, The Sala degli Uomini Illustri (Hall of the Illustrious Men) was decorated by Giulio Carlini with paintings of ten notable Venetians: Goldoni, Marco Polo, Titian, Francesco Morosini, Pietro Orseolo, Andrea Palladio, Benedetto Marcello, Paolo Sarpi, Vettor Pisani and Enrico Dandolo.
Στην «Αίθουσα των Διάσημων Ανδρών» (Sala degli Uomini Illustri) απεικονίζονται σε πίνακες του Τζούλιο Καρλίνι (Giulio Carlini, 1826 - 1887) δέκα διάσημοι Βενετοί: ο θεατρικός συγγραφέας Κάρλο Γκολντόνι, ο Μάρκο Πόλο, ο Τιτσιάνο, οι τρεις δόγηδες της Βενετίας Φραντσέσκο Μοροζίνι, Πιέτρο Ορσέολο και Ενρίκο Ντάντολο, ο αρχιτέκτονας της Ιταλικής Αναγέννησης Αντρέα Παλάντιο, ο συνθέτης Μπενεντέτο Μαρτσέλλο, ο λόγιος και θρησκευτικός μεταρρυθμιστής Πάολο Σάρπι και ο ναύαρχος Βετόρε Πιζάνι.
Caffè Florian is a coffee house situated in the Procuratie Nuove of Piazza San Marco, The Sala degli Uomini Illustri (Hall of the Illustrious Men) was decorated by Giulio Carlini with paintings of ten notable Venetians: Goldoni, Marco Polo, Titian, Francesco Morosini, Pietro Orseolo, Andrea Palladio, Benedetto Marcello, Paolo Sarpi, Vettor Pisani and Enrico Dandolo.
Το 2003, η Ιρένε Άντερσνερ (Irene Anderssner), Αυστριακή ζωγράφος από το Σάλτσμπουργκ, φιλοτέχνησε και τα δέκα πορτρέτα των «Διάσημων Γυναικών» (Le Donne Illustri) της Βενετίας, μεταξύ των οποίων τη διάσημη τραγουδίστρια και συνθέτρια Μπαρμπάρα Στρότσι (Barbara Strozzi, 1619 - 1677), τη ροκοκό ζωγράφο Ροζάλμπα Καριέρα (Rosalba Carriera, 1675 - 1757), την ποιήτρια και διάσημη εταίρα Βερόνικα Φράνκο (Veronica Franco, 1546 - 1591), τη μαθηματικό Έλενα Κορνάρο Πισκόπια (Elena Cornaro Piscopia, 1646 - 1684) και τη συγγραφέα Μοντεράτα Φόντε (Moderata Fonte, 1555 - 1592).
Plafond de la Salle du Sénat, décoré par Giacomo Casa
Δια μέσου των αιώνων, το Καφέ Φλοριάν υπήρξε τόπος συνάντησης για την αφρόκρεμα όλων των τεχνών. Ο Ιταλός θεατρικός συγγραφέας Κάρλο Γκολντόνι (Carlo Goldoni, 1707 - 1793) ήταν τακτικός θαμώνας, όπως και ο διάσημος νεοκλασικός γλύπτης Αντόνιο Κανόβα (Antonio Canova, 1757 -1822). Ο Σταντάλ (Stendhal) εδώ πληροφορήθηκε την ήττα του Ναπολέοντα στο Βατερλώ. Ο Ριχάρδος Βάγκνερ (Wagner) συνήθιζε να κάθεται στον επάνω όροφο, ακούγοντας τη μουσική του να παίζεται στο ισόγειο του καφέ.
Η Μαντάμ Ρεκαμιέ (Madame Recamier), ο Σατωμπριάν (Chateaubriandt), ο Αλφρέ ντε Μυσσέ (Alfred de Musset), η Γεωργία Σάνδη (George Sand) και οι αδελφοί Γκονκούρ (Goncourt) ήταν επισκέπτες από τη Γαλλία. Ο Κάρολος Ντίκενς (Charles Dickens), ο Τζων Ράσκιν (John Ruskin) και ο ποιητής της Βικτωριανής εποχής Ρόμπερτ Μπράουνινγκ (Robert Browning) από την Αγγλία.
Το Καφέ Φλοριάν περιγράφεται και σε πολλά λογοτεχνήματα, όπως στο μυθιστόρημα Ρόντερικ Χάντσον (Roderick Hudson, 1875) και τη νουβέλα Τα χαρτιά του Άσπερν (The Aspern Papers) του Αμερικανού συγγραφέα Χένρι Τζέιμς (Henry James, 1843 - 1916), όπως και στο "Κι άλλες Αναμνήσεις" (Further Reminiscences, 1889) του Άγγλου μυθιστοριογράφου Άντονυ Τρόλοπ (Anthony Trollope, 1815 - 1882).
Επίσης, πολλοί καλλιτέχνες, όπως ο Καναλέτο (Il Canaletto, 1697 - 1768) και ο Τζουζέπε Μπερτίνι (Giuseppe Bertini, 1825 - 1898), ζωγράφισαν το Καφέ Φλοριάν. Οι τοίχοι του κοσμούνται με πίνακες που απεικονίζουν πλήθη Βενετών συγκεντρωμένα κάτω από τις στοές του και στην Πλατεία του Αγίου Μάρκου απέναντι από το καφενείο.



Σάββατο 6 Απριλίου 2019

Σχόλιο στο "Πάρτι γενεθλίων" Χάρολντ Πίντερ

           φωτο: Πάρτι Γενεθλίων (Birthday Party) Χάρολντ Πίντερ
                      Απλό Θέατρο - Κεντρική Σκηνή - 2005/2006

Παρακολουθώντας το έργο του Πίντερ "Πάρτι γενεθλίων" ένιωσα να "ανακατεύομαι" και να τρομάζω. Η γλώσσα της μη επικοινωνίας, εύγλωττη και κενή, όπως σήμερα, χειμαρρώδης έκφραση της επιτυχίας μιας κοινωνίας "φούσκας", αποτυχημένης και μυωπικής, άτομα ανατριχιαστικά απόντα και σώματα κινούμενες βόμβες.
Η απειλή στο παρόν δεν είναι η πιθανή έκρηξη της πυρηνικής βόμβα αλλά η έκρηξη ενός αποσυναρμολογημένου εαυτού. Είμαστε έρμαια της γλώσσας που κραυγάζει αυτά τα τερατώδη συναισθήματα που έμειναν ανεκπλήρωτα εφιαλτικά όνειρα στον πάτο ενός εξευγενισμένου ζώου που είναι ο άνθρωπος.

Ιδρύεται «Οργανισμός Βιβλίου & Πολιτισμού»

Αναδημοσίευση κειμένου από: https://inkomotini.news/idrietai-organismos-vivliou-politismou/
          Φωτογραφία από το χρονολόγιο της κυρίας Μυρσίνης Ζορμπά
Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνη Ζορμπά καλεί κάθε κοινωνικό εταίρο και ενδιαφερόμενο να συμμετάσχει στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Ίδρυση Οργανισμού Βιβλίου και Πολιτισμού», μέχρι τις 12 Απριλίου 2019, ημέρα Παρασκευή και ώρα 15:00 http://www.opengov.gr/cultureathl/?p=7280
Το ζητούμενο είναι ένας σύγχρονος Οργανισμός που θα εφαρμόζει εθνική πολιτική για την προώθηση του βιβλίου και της ανάγνωσης και θα βασίζεται στις σημαντικές εξελίξεις των τελευταίων χρόνων τόσο στον τομέα της εκδοτικής παραγωγής, όσο και στις νέες πρακτικές των αναγνωστών μέσω των ψηφιακών εφαρμογών.
«Ο κόσμος του βιβλίου δικαιούται έναν νέο Οργανισμό Βιβλίου, όχι μόνο γιατί το ΕΚΕΒΙ έκλεισε άδικα και βίαια, αλλά και γιατί το αξίζει», σημειώνει η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού και προσθέτει: «Ο κόσμος του βιβλίου παρέμεινε ζωντανός μέσα στην κρίση και ήρθε η στιγμή να υποστηριχθεί ώστε να βρει αναπτυξιακή τροχιά και μεγαλύτερη επιρροή στην ελληνική κοινωνία. Οφείλουμε να προσφέρουμε στους συγγραφείς, μεταφραστές, εκδότες, εικονογράφους και όλους όσοι εργάζονται στον χώρο του βιβλίου σύγχρονες δυνατότητες και προοπτική».
Πρόκειται για την υλοποίηση ενός από τους στρατηγικούς στόχους του ΥΠΠΟΑ για το βιβλίο, που αποτελεί ένα από τα πιο ουσιαστικά πολιτισμικά, μορφωτικά και εκπαιδευτικά εργαλεία αλλά κι ένα κύτταρο που συντηρεί και μεταφέρει τον πολιτισμό και τη συλλογική μνήμη.
Οι προτάσεις στη δημόσια διαβούλευση μπορούν να δημιουργήσουν ένα γόνιμο διάλογο μεταξύ του ΥΠΠΟΑ, των φορέων που σχετίζονται με τον χώρο του βιβλίου, της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και όλων των πολιτών που ενδιαφέρονται για το βιβλίο.
Ο νέος Οργανισμός Βιβλίου και Πολιτισμού θα έχει στις προτεραιότητές του  θεσμικές παρεμβάσεις και ειδικά προγράμματα που θα δημιουργούν ευνοϊκό κλίμα για τους συντελεστές του, θα υποστηρίζουν την καινοτομία και την προσβασιμότητα στην ανάγνωση, θα συμπεριλαμβάνουν ειδικά σχεδιασμένα προγράμματα για τις πιο ευάλωτες κοινωνικά ομάδες και θα προωθούν το ελληνικό βιβλίο στο εξωτερικό.
Με την υιοθέτηση και την εφαρμογή ενός βιβλιολογικού μοντέλου, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας, θα καταστεί εφικτή η διάσωση και η ανανέωση των παραδοσιακών δομών του βιβλίου ενώ, ταυτόχρονα θα δοθεί νέα ώθηση που θα αγγίζει ευρύτερους κοινωνικούς και πολιτιστικούς στόχους.