Τρίτη 10 Μαρτίου 2015

Η Θόλος της Επιδαύρου



«Απέναντι από τον ναό (του Ασκληπιού) είναι ο τόπος που κοιμούνται οι προσκυνητές του Θεού. Ένα κυκλικό οικοδόμημα, κτισμένο εκεί κοντά, από μάρμαρο, η λεγόμενη θόλος, είναι άξιο θέας.. Μέσα στην Θόλο υπάρχει ζωγραφική παράσταση του Παυσίου, που παριστά τον Έρωτα να έχει παρατημένα τα βέλη και το τόξο και να έχει πάρει και να κρατεί την λύρα. Είναι επίσης ζωγραφισμένη η Μέθη εδώ να πίνει από γυάλινη κούπα, έργο και τούτο του Παυσίου. Η κούπα φαίνεται σαν αληθινή γυάλινη και μπορεί κανείς να ιδεί διά μέσου αυτής το πρόσωπο της γυναίκας».

Παυσανίου Κορινθιακά 27, 3

Η περιγραφή της Θόλου από τον Παυσανία είναι εξαιρετικά συνοπτική και δεν δίνει καμία πληροφορία σχετικά με την μορφή του οικοδομήματος καθώς και την χρήση του. Η ανέγερση της Θόλου άρχισε το μείον 360 και επερατώθη το 350 περίπου.





Η Αγλαϊα Αρχοντίδου Αργύρη, Αρχαιολόγος, στο βιβλίο της Επίδαυρος (σ. 22-26) δίδει την εξής περιγραφή:


«Κοντά στο ναό του Ασκληπιού βρίσκονται τα λείψανα ενός περίκεντρου οικοδομήματος, της Θόλου. Είχε κυκλικό σηκό, πτερό και εσωτερική κιονοστοιχία. Στην είσοδο που ήταν στα ανατολικά όπως στους ναούς, οδηγούσε μια ράμπα. Την εξωτερική δωρική κιονοστοιχία αποτελούσαν 26 κίονες, που στήριζαν ένα δωρικό θριγκό, στολισμένο με μετόπες ανάγλυφες με ρόδακα. Η εσωτερική κιονοστοιχία είχε 14 Κορινθιακούς κίονες. Μεταξύ των δύο κιονοστοιχιών παρεμβάλλετο ο τοίχος του σηκού, από άσπρο μάρμαρο, που είχε παράθυρο, για να μπαίνει το φως. Την πόρτα του σηκού στόλιζαν πολλά ανάγλυφα κοσμήματα, κυμάτια και ωά. Το δάπεδο ήταν στρωμένο με άσπρες και μαύρες πλάκες από ασβεστόλιθο. Στο κέντρο σχηματιζόταν ένας πλατύς κύκλος, από μαύρη πέτρα. Στο κέντρο του ήταν μια κυκλική άσπρη πέτρα, κινητή, ώστε να αφαιρείται εύκολα από εκείνον, που θα ήθελε να κατέβει στο υπόγειο, με τους τρεις ομόκεντρους διαδρόμους. Στην αρχή θεωρήθηκε από τον ανασκαφέα αποθήκη πολύτιμων αντικειμένων. Η οικοδομική επιγραφή των δαπανών του ιερού, ονομάζει την Θόλο «ΘΥΜΕΛΑ» γι' αυτό υποστηρίχτηκε πως η θόλος ήταν τόπος εστιάσεως των ιερέων».



Το κυκλικό οικοδόμημα της Θόλου της Επιδαύρου ήταν ένα άρτιο αστρονομικό Μνημείο. Το παράδοξο είναι ότι βρισκόταν στο κατ' εξοχήν θεραπευτικό κέντρο του αρχαίου Ελληνικού κόσμου. Ίσως κάποια μέρα κατανοήσουμε τους λόγους που αστρονομικό μνημείο λειτουργούσε σε χώρο ιάσεων, σε χώρο ασχολούμενο με την υγεία. Και ίσως αυτός είναι ο λόγος που κανείς μέχρι σήμερα δεν σκέφθηκε να συνδυάσει αρχιτεκτονικά και γλυπτά στοιχεία, εσωτερικά και εξωτερικά, δαπέδου, οροφής και τοιχογραφίας, προκειμένου να συνθέσει την αστρονομική ταυτότητα του Μνημείου.

Εκτός του υπογείου της Λαβυρίνθου, το υπόλοιπο Μνημείο φέρει την σφραγίδα του πατέρα του Ασκληπιού, του Απόλλωνος, θεού του πνευματικού Φωτός. Εκπρόσωπος του Απόλλωνος στο φυσικό σύμπαν είναι ο Ήλιος. (Πλούτ., «Περί του ΕΙ του εν Δελφοίς», 4 και 21).

Σήμερα σώζονται μόνο τα λείψανα του Λαβυρίνθου της. Στο Λαβύρινθο εφυλάσσοντο τα καστανόξανθα ιερά φίδια του Ασκληπιού, οι λεγόμενοι Παρείες. Τα φίδια είχαν θεραπευτική δράση και κατά τον Παυσανία ανήκαν στα ακινδυνώτερα είδη.


Η επιλογή του κυκλικού σχήματος του Μνημείου δεν ήταν τυχαία. Επέτρεπε την αναπαράσταση του ουρανίου στερεώματος και προσδιόριζε τις δύο αστρονομικές θεωρείες περί Ηλίου, την Γεωκεντρική άποψη της φαινομενικής πορείας του και την Ηλιοκεντρική. Η φαινομενική πορεία διεγράφετο στο εξωτερικό του Μνημείου και την έβλεπαν όλοι οι επισκέπτες. Η Ηλιοκεντρική είχε χαραχθεί μέσα στο Μνημείο προφυλαγμένη από τα μάτια των πολλών.

πηγή: Άρρητοι λόγοι: Επίδαυρος. Θόλου αποκάλυψις. 




Η Θόλος του Ασκληπιείου της Επιδαύρου ή Θυμέλη σύμφωνα με τη σχετική οικοδομική επιγραφή, οικοδομήθηκε μεταξύ των ετών 365 και του 335 π.Χ., στο πλαίσιο του μεγάλου οικοδομικού προγράμματος του Ιερού, αμέσως μετά την ολοκλήρωση κατασκευής του ναού του Ασκληπιού. Ο Παυσανίας, περιηγητής του 2ου αιώνα μ.Χ., αναφέρει ότι αρχιτέκτονας της Θόλου ήταν ο Πολύκλειτος από το Άργος. 


Η Θόλος της Επιδαύρου έχει έως σήμερα τη φήμη του τελειότερου κυκλικού οικοδομήματος της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής. Το κτίριο χαρακτηρίζεται από διατάξεις αρχιτεκτονικών στοιχείων σε τριμερή οργάνωση. Η ανωδομή του αποτελείτο από τρεις ομόκεντρους κυκλικούς δακτυλίους. Εξωτερικά υπήρχε πώρινη περίσταση από 26 δωρικούς κίονες, η οποία περιέβαλε έναν πώρινο σηκό. Μια δεύτερη κυκλική κιονοστοιχία από 14 μαρμάρινους κίονες με κορινθιακό κιονόκρανο διακοσμούσε το εσωτερικό του σηκού. Το δάπεδο στο εσωτερικό της κορινθιακής κιονοστοιχίας διαμορφωνόταν από λευκές και μαύρες ρομβοειδείς πλάκες σε ένα μοναδικής σύλληψης γεωμετρικό σχέδιο. Σύμφωνα με τον Παυσανία, στο εσωτερικό του σηκού υπήρχαν ζωγραφικές παραστάσεις του ζωγράφου Παυσία. Τόσο το δωρικό πτερό όσο και το κορινθιακό περιστύλιο στήριζαν οροφή με μαρμάρινα φατνώματα φυτικής διακόσμησης. Το κτίριο στεγαζόταν από κωνική ξύλινη στέγη καλυμμένη με ένα πολύπλοκο σύστημα μαρμάρινων κεραμίδων ενώ στην κορυφή της στέγης είχε τοποθετηθεί ένα περίτεχνο κεντρικό φυτικό ακρωτήριο.

Κάτω από το περίπλοκο δάπεδο υπήρχε ένας τριμερής υπόγειος χώρος. Οι κυκλικοί διάδρομοι που τον αποτελούσαν επικοινωνούσαν μεταξύ τους με ανοίγματα ενώ φράγματα στις κατάλληλες θέσεις ανάγκαζαν τον εισερχόμενο να ακολουθήσει μαιανδροειδή πορεία. Το κυκλικό σχήμα του κτιρίου, που συνήθως χαρακτηρίζει ταφικά οικοδομήματα, καθώς και η λαβυρινθώδης μορφή του υπογείου με τους σκοτεινούς διαδρόμους παραπέμπει στο χθόνιο χαρακτήρα του Ασκληπιού, επιτρέποντας την ερμηνεία της Θόλου ως κτίριο που στέγαζε την υπόγεια κατοικία του Θεού. Εξάλλου, σύμφωνα με το μύθο, ο Θεός θεράπευε τους πιστούς του μέσα από τη γη.

Η Θόλος, σημαντικό οικοδόμημα στη μυστηριακή λατρεία του Ασκληπιού και σε άμεση γειτνίαση με το ναό του Ασκληπιού και τη στοά του Αβάτου, ενσωματώθηκε στα κτίρια που περιέβαλε η στοά των υστερορωμαϊκών χρόνων. Καταστράφηκε για πρώτη φορά από το μεγάλο σεισμό του 6ου μ. Χ. ενώ γύρω στο 18ο αιώνα άρχισε η διαρπαγή των πώρινων μελών, η ασβεστοποίηση των μαρμάρων και η αφαίρεση των μεταλλικών στοιχείων της. Υλικό από τη Θόλο βρέθηκε επίσης εντοιχισμένο σε βυζαντινά μνημεία της ευρύτερης περιοχής.

Μετά τις ανασκαφές του τέλους του 19ου αιώνα, από το μνημείο σώζονταν μόνο οι τρεις στερεοβάτες της ανωδομής και η υπόγεια τριμερής κατασκευή του λαβυρίνθου. Σημαντικό μέρος των διάσπαρτων αρχιτεκτονικών μελών της ανωδομής χρησιμοποιήθηκε σε συνεπτυγμένες αποκαταστάσεις των αρχών του 20ου αιώνα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Επιδαύρου. Η Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Επιδαύρου εκτελεί από το 1994 πρόγραμμα μερικής αποκατάστασης του κτιρίου, στα πλαίσια του οποίου διαλύθηκαν οι παραπάνω αποκαταστάσεις. Σήμερα στο μουσείο εκτίθεται μόνο το κορινθιακό κιονόκρανο - παράδειγμα, που βρέθηκε προσεκτικά θαμμένο κοντά στο μνημείο.






Η φαινομενική πορεία του Ηλίου στο εξωτερικό της Θόλου


α) Το πρώτο πράγμα που αντιλαμβάνετο ο επισκέπτης βλέποντας το Μνημείο ήταν οι κίονες του περιστυλίου. Εάν τους μετρούσε, και κατείχε ήδη την υπάρχουσα γνώση, ελάμβανε μία αστρονομική πληροφορία. Οι 26 κίονες αναπαριστούν την Μετάπτωση των Ισημεριών ή τον Μέγα Ενιαυτό.

Είναι η φαινομενική ανάδρομος κίνηση του Ηλίου από τις 0 μοίρες του Κριού προς τους Ιχθείς και όχι από τον Κριό προς τον Ταύρο. Ο κωδικοποιημένος αριθμός 26 των Δωρικών κιόνων είναι οι 26 χιλιετίες ή για την ακρίβεια είναι τα 25.796 ηλιακά έτη που απαιτούνται προκειμένου ο Ήλιος να επιστρέψει στο σημείο εκκινήσεώς του στις 0 μοίρες του Κριού την εαρινή ισημερία (21η Μαρτίου).

Οι 26 κίονες στο εξωτερικό του Μνημείου ένωναν το δάπεδο με την οροφή.


β) Στην οροφή στεφάνι με ακτίνες περιέγραφε την φαινομενική πορεία του Ηλίου. Έμοιαζε με τεράστιο τροχό άρματος (το μυθικό «τέθριππον» άρμα του Ηλίου με 4 άλογα = 4 εποχές), που διέτρεχε καθημερινά τον Ζωδιακό Κύκλο δημιουργώντας το ημερονύκτιο της Γης. Προχωρώντας μία μοίρα κάθε μέρα επάνω στον κυκλικό Ζωδιακό γεννά το ηλιακό έτος των 4 εποχών.



Ηλιοκεντρισμός στο εσωτερικό της Θόλου


Στο εσωτερικό της Θόλου ο Ήλιος πρωταγωνιστούσε στο δάπεδο, στην τοιχογραφία και στην οροφή με διαφορετικές εκφράσεις της πολυσχιδούς του δράσεως.

α. Τοιχογραφία

Και πάλι το πρώτο πράγμα που θα αντίκρυζε ο επισκέπτης, εάν του επετρέπετο η είσοδος στο εσωτερικό του Μνημείου, ήταν αναμφίβολα η θαυμάσια τοιχογραφία του Παυσίου.

Η Λ ύ ρ α μαζί με το τόξο και τα βέλη είναι τα τρία κυριότερα σύμβολα του Ηλίου/Απόλλωνος και δι' αυτών αλληγορείται η σύνδεση του φυσικού σώματος του Ηλίου με την πνευματική οντότητα του Απόλλωνος. Όμως στα χέρια του Έρωτος και όχι του Απόλλωνος, η επτάχορδη Λ ύ ρ α εναρμόνιζε με "έ ρ ω τ α" τις 7 τροχιές των πλανητών, που περιγράφονται στο δάπεδο του εσωτερικού της Θόλου.

Τα βέλη με το τόξο της τοιχογραφίας είναι η εκ-τόξ-ευση (τόξο) των ακτίνων (βέλη) του Ηλίου κατά την ημερήσια πορεία του. Είναι το καθημερινά σχηματιζόμενο ηλιακό τόξο στον ουράνιο θόλο. Με την αποχώρηση του σκοτάδι σκεπάζει την Γη.

«δεξιέ μεν γενέτωρ ηούς, ευώνυμε νυκτός»
(και είσαι ο δεξιός μεν γεννήτωρ της αυγής, ο αριστερός δε της νυκτός).
Ορφικός Ύμνος Ηλίου, στ. 4

Ο Ήλιος ζωογοννεί την πλανητική οικογένεια με φως και θερμότητα, καθώς ο Απόλλων μετουσιώνει το φως του Ηλίου σε γνώση και την θερμότητα σε "έρωτα". Ήλιος είναι φως και αιωνία θερμότης στο φυσικό σύμπαν, Απόλλων είναι γνώση και σφοδρός "έρως" στον πνευματικό ορίζοντα των όντων.




β. Αστρονομικό πρότυπο Ηλιοκεντρισμού στο σχέδιο δαπέδου Θόλου

   
Ευτυχώς τουλάχιστον το δάπεδο της Θόλου διεσώθη μέχρι σήμερα και εικόνα του βρίσκεται ανηρτημένη στο Μουσείο της Επιδαύρου. Το διακοσμητικό αυτό σχέδιο δεν είναι μια καλλιτεχνική φαντασίωση, όπως πίστευαν μέχρι σήμερα. Είναι η ακριβής αναπαράσταση του Ηλιοκεντρικού Συστήματος.

Σαράντα χρόνια πριν την γέννηση του Αρίσταρχου του Σαμίου, που ιστορικώς αναφέρεται ότι ανεκάλυψε πρώτος το Ηλιοκεντρικό Σύστημα, η Θόλος είχε ήδη αποτυπώσει στο δάπεδο την πλήρη και λεπτομερή αναπαράσταση του Ηλιοκεντρικού Συστήματος. Η ανέγερση της Θόλου άρχισε το μείον 360. Ο Αρίσταρχος ο Σάμιος εγεννήθη το 320.

Πριν όμως από την ανέγερση της Θόλου, πρώτοι οι Πυθαγόρειοι έλεγαν ότι στο μέσον βρίσκεται ο ήλιος, η δε γη είναι ένα από τα άστρα (πλανήτες), που περιστρέφεται γύρω από τον ήλιο και έχει ημέρα και νύκτα.

Προκειμένου να γίνει οποιαδήποτε αναγνώριση παραστάσεως, σχεδίου, εννοίας, ιδέας ή διανοήματος, είναι ανάγκη αυτή να προϋπάρχει καταγεγραμμένη στην μνήμη του παρατηρητού ή του στοχαστού (Πλάτωνος, Θεαίτ. 192). 

Αλλά και αν ακόμη προϋπάρχει, απαιτείται πολλές φορές αναλυτική προσέγγιση και εκ νέου σύνθεση, προκειμένου με την «ειδοποιό διαφορά» (Θεαίτ. 208e) να γίνει η διαπίστωση των ενδεχομένων ομοιοτήτων και διαφορών μεταξύ προτύπου και εικόνας. Μόνο με σύγκριση μπορεί ο παρατηρητής ή ο στοχαστής να αξιολογήσει το αντι+κείμενον της παρατηρήσεώς του. Μόνο τότε θα έχει την αντικειμενική γνώση, που θα του επιτρέψει ή να το απορρίψει, διότι από τα συγκριτικά στοιχεία δεν θα έχουν προκύψει οι απαραίτητες ομοιότητες, ή να το αποδεχθεί εφ' όσον οι ομοιότητες είναι ουσιαστικότερες των διαφορών.

Τα δύο σχέδια που ακολουθούν, το πρότυπο αστρονομικό σχέδιο και το αντίγραφο, κάτοψη του δαπέδου της Θόλου, θα συγκριθούν προκειμένου να διαπιστωθούν οι ομοιότητες και οι διαφορές των δύο σχεδίων. Από την αντικειμενική αυτή σύγκριση θα προκύψει εάν υπάρχει ή όχι σχέση μεταξύ των.



γ. Η «ειδοποιός διαφορά»


Ομοιότητες

α) Ο Ήλιος βρίσκεται στο κέντρο των δύο προηγουμένων σχεδίων. Στην Θόλο αναπαρίσταται με την λευκή, στρογγυλή πέτρα. Το λευκό, η φωτεινότης είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα του Ηλίου.

β) Οι τροχιές των πλανητών δεν είναι κυκλικές, είναι ελλειπτικές. Στο δάπεδο της Θόλου το ελλειπτικό σχήμα των τροχιών του Πλανητικού Συστήματος είναι ρομβοειδές, διότι το σχήμα του ρόμβου είναι εκείνο που καθορίζει την ελλειπτική τροχιά.

γ) Οι δύο «εσωτερικοί» πλανήτες, όπως αποκαλούνται ο Ερμής και η Αφροδίτη, έχουν την ίδια ζωγραφική απεικόνιση, διαφορετική των άλλων τεσσάρων πλανητών (Γης, Άρεως, Διός και Κρόνου).

Στην Επινομίδα του Πλάτωνος αναφέρονται όλες οι ονομασίες των πλανητών, καθώς και η σχέση Ερμού- Αφροδίτης.

Με την διαφορετική απεικόνιση των δύο ( Ερμού - Αφροδίτης) οι Ιεροφάντες, που έδωσαν τις οδηγίες για την κατασκευή της Θόλου, φαίνεται ότι εγνώριζαν την ιδιαιτερότητα της κινήσεως των, όπως αυτή φαίνεται στον παρατηρητή του πλανήτου Γη.

Διότι από τον πλανήτη Γη η φαινομενική κίνηση του Ερμού είναι τόξο 28ο και της Αφροδίτης 48ο ίσης αποστάσεως το κάθε τόξο εκατέρωθεν του Ηλίου. Η διαφορά αυτή επισημαίνεται με τις εσωτερικές γραμμώσεις των 4 άλλων τροχιών. Επί πλέον Ερμής και Αφροδίτη δεν έχουν σχήμα ρόμβου. Αστρονομικώς όμως οι τροχιές των είναι και αυτές περιστρεφόμενες γύρω από τον Ήλιο, όπως περιγράφονται και στα δύο σχέδια, το πρότυπο αστρονομικό και του δαπέδου.

δ) Στο πρότυπο αστρονομικό σχέδιο μέχρι του πλανήτου Κρόνου και μέχρι του σηκού του δαπέδου της Θόλου, καταμετρώνται 6 τροχιές, διότι ο Ήλιος μένει ακίνητος στην θέση του σαν 7ο ουράνιο σώμα.

Η αλληγορία της επτάχορδης Λ ύ ρ α ς του Απόλλωνος, που εναρμονίζει τα επτά ουράνια πλανητικά σώματα, προφανώς αναφέρεται είτε στην 7η επί πλέον φαινομενική κίνηση της τροχιάς του Ηλίου, είτε στην τροχιά του δορυφόρου της Γης, την Σελήνη. Στον Ορφικό Ύμνο των Άστρων περιγράφονται οι 7 τροχιές των πλανητών. 

«επταφαείς ζώνας εφορώμενοι»


Ο Πλάτων στην Πολιτεία (616c-617c) κάνει την περιγραφή του ουρανού με τους αστέρες και το πλανητικό σύστημα ( ο μύθος της περιστροφής των ουρανίων σωμάτων γύρω από το Αδράχτι της Ανάγκης). Στον Τίμαιο (36c) περιγράφει την δημιουργία του κόσμου σύμφωνα με τους δύο κύκλους: του «ταυτού» και του «ετέρου», των αστέρων (26 κίονες) και των τροχιών των 7 πλανητών.

Η κατασκευή της Θόλου (360 μείον) συμπίπτει με την συγγραφή του Τιμαίου, ενώ η Πολιτεία είναι προγενεστέρα (μεταξύ του 380 και 370).

Η καταχώρηση των ονομάτων των πλανητών επάνω στο σχέδιο της Θόλου έγινε βάσει των Ορφικών Ύμνων, στους οποίους αναφέρεται η θέση της Σελήνης, της Γης και του Άρεως.

Η μελέτη του αστρονόμου Κωνστ. Χασάπη σχετική με το Πλανητικό σύστημα και τους Ορφικούς Ύμνους διευρύνει τον πνευματικό ορίζοντα και ευαισθητοποιεί τον αναγνώστη ως προς την αρχαιότητα των αστρονομικών Ορφικών γνώσεων (ΤΑ ΟΡΦΙΚΑ, Ιωαν.Πασσά, Εκδ. ΗΛΙΟΣ).

Διαφορές

1. Στο δάπεδο της Θόλου η Σελήνη δεν βρίσκεται κοντά στην Γη, αν και δορυφόρος της, όπως αναπαρίσταται στο πρότυπο σχέδιο. Βρίσκεται μετά την τελευταία τροχιά, την τροχιά του Κρόνου και η παρουσία της με τους 14 Κορινθιακούς κίονες κλείνει το πλανητικό σύστημα. Ο σηκός υπογραμμίζει τα όρια του Ηλιοκεντρικού Συστήματος, απομονώνοντας την πλανητική οικογένεια.

2. Στο Ηλιοκεντρικό Σχέδιο μετά τον Κρόνο ακολουθούν οι τρεις νεοανακαλυφθέντες πλανήτες, ο Ουρανός, ο Ποσειδών και ο Πλούτων. Αυτοί δεν εμφανίζονται στο σχέδιο της Θόλου, διότι ο αρχαίος κόσμος εγνώριζε μόνον τους 7 πλανήτες, τους οποίους διέκρινε με γυμνό μάτι. Είναι λοιπόν φυσικό να μην παρουσιάζονται στο δάπεδο της Θόλου, αν και ήταν γνωστοί στους Πυθαγορείους.

3. Στο δάπεδο της Θόλου μετά τον τοίχο του σηκού, έξω από το Μνημείο ορθώνεται το περιστύλιο με τους 26 Δωρικούς κίονες. Όπως ανεφέρθη, ο συμβολικός αυτός αριθμός αφορά στην Μετάπτωση των Ισημεριών ή τον Μέγα Ενιαυτό. Όμως ο επισκέπτης τώρα γνωρίζει ότι δεν είναι ο Ήλιος που σημειοδοτεί τους αστερισμούς κατά την φαινομενική του πορεία γύρω από την ακίνητη Γη, αλλά σημειοδότης είναι ο πόλος της Γης, που περιστρεφόμενος σε ανάδρομο φορά σχηματίζει τον μέγα κύκλο, τον Μέγα Ενιαυτό ή την Μετάπτωση των Ισημεριών. Στο πρότυπο αστρονομικό σχέδιο ή Μετάπτωση των Ισημεριών δεν εμφανίζεται.



Χρόνος και πλανήτης Γη


οι κωδικοποιημένοι αριθμοί:

α. ο αριθμός 7 των επτά πλανητικών τροχιών σε σχέση με την επτάχορδη λύρα του Απόλλωνος,

β. ο αριθμός 14 της Πανσελήνου και

γ. ο αριθμός 26 της Μεταπτώσεως των Ισημεριών είναι φανερό ότι έχουν αποδέκτη τον πλανήτη Γη.

Οι κύκλοι του χρόνου που επηρρεάζουν άμεσα την Γη είναι κυρίως τέσσερεις, (Πλατ. Τίμαιος 37e και 39c-d) εκ των οποίων οι τρεις οφείλονται στην κίνηση της Γης και ο τέταρτος στην κίνηση της Σελήνης. Δεν είναι ο Ήλιος αιτία καθορισμού χρονικού κύκλου, που οριοθετεί καθορίζοντας οποιαδήποτε νέα έναρξη εξωτερικής δραστηριότητας (γεωργικής, κτηνοτροφικής, ναυσιπλοϊας κλπ.) ή εσωτερικής (ιεροπραξίες Πανσελήνου ή Ισημεριών και Ηλιοστασίων).

Η παρατήρηση της εκκινήσεως και επιστροφής στο ίδιο σημείο μετά πάντοτε το ίδιο χρονικό διάστημα, που πραγματοποιείται στην φύση, επιτρέπει στην διάνοια να διακρίνει τις απαραίτητες λεπτομέρειες, που θα την βοηθήσουν να ζήσει μία πιο συντονισμένη με την φύση ζωή. Εάν μάλιστα βιώσει και τις αντίστοιχες εσωτερικές διεργασίες της φύσεως με σεβασμό και θαυμασμό, τότε γίνεται συμμέτοχος στο έργο της και αισθάνεται την αρμονία της ροής, την οποία ακολουθεί.

Η αρμονία που προκύπτει από την επίγνωση της επιρροής των κύκλων της φύσεως, που κατά κύριο λόγο εκπορεύονται από την κίνηση των ουρανίων σωμάτων (Γης - Σελήνης και όχι μόνο), πρέπει να είναι και η αιτία, που το αστρονομικό Μνημείο της Θόλου έχει την έδρα του σε θεραπευτικό χώρο και όχι σε αστεροσκοπείο.

Οι τέσσερεις σημαντικότεροι κύκλοι, σύμφωνα με τον Πλατωνικό Τίμαιο (39c), είναι οι εξής:

α. Ο Ημερονύκτιος Κύκλος της Γης (αλλά και των υπολοίπων πλανητών), περιγράφεται στο δάπεδο της Θόλου με την εναλλαγή των λευκών και γραμμωτών ρόμβων. Ημέρα και νύκτα πραγματοποιείται από τα σκοτεινά πλανητικά σώματα, που περιστρέφονται γύρω από την λευκή πέτρα στις ρομβοειδείς, ελλειπτικές των τροχιές. Η Γη κινείται μαζί με τους υπόλοιπους πλανήτες. Εξομοιώνεται δηλαδή με αυτούς, ούτως ώστε να υποδεικνύει ότι δεν βρίσκεται αυτή ακίνητη στο κέντρο του δαπέδου, αλλά ο Ήλιος. Η λευκή στρογγυλή πέτρα με την λευκότητα της αλληγορεί το μοναδικό σώμα, τον Ήλιο, πηγή φωτός ολόκληρου του Πλανητικού Συστήματος, δημιουργώντας την εναλλαγή ημερονυκτίου στα άλλα σκοτεινά σώματα, που την περιβάλλουν. Η λευκή πέτρα του κέντρου δεν μπορεί να εκπροσωπήσει τον πλανήτη Γη, διότι ο πλανήτης μας είναι σκοτεινό σώμα, εφ’ όσον διέπεται από την νόμο της εναλλαγής φωτός / σκότους ή ημέρας / νυκτός.

β. Ο Μηνιαίος Κύκλος της Σελήνης καταγράφεται με τον συμβολικό αριθμό 14, των ημερών της Πανσελήνου. Ο συνοδικός μήνας της Σελήνης είναι 29 ημέρες, 12 ώρες, 44 λεπτά και 2,9 δεύτερα, ενώ ο αστρικός είναι 27 ημερών, 7 ωρών, 43 λεπτών και 11,5 δευτερολέπτων. Ο αριθμός 14 των κιόνων συν τον αριθμό των 14 διαστημάτων = 28 συνολικού αριθμού, είναι μία κατά προσέγγισις αλληγορική έκφρασις των δύο, του συνοδικού και του αστρικού μηνός της Σελήνης.

Ο Κύκλος της Σελήνης με τους 14 Κορινθιακούς κίονες στην περιφέρεια, σημειώνει τον διαχωρισμό φωτός σε ότι αφορά τον Πλανήτη Γη: Ο Ήλιος είναι ο φωτοδότης της ημέρας και βρίσκεται ακίνητος στο κέντρο, ενώ η Σελήνη είναι η φωτοδότις της νύκτας και κινείται στην περιφέρεια. Στο σχέδιο του δαπέδου η Σελήνη κλείνει το Πλανητικό Σύστημα για λόγους των οποίων η εξήγηση θα μακρυγορούσε υπερβολικά. (Λεπτομέρειες στο βιβλίο Άρρητοι Λόγοι).

γ. Το Ηλιακό έτος των 365 ημερών, 6 ωρών, 9 λεπτών και 9,5 δευτερολέπτων, έχει μία πολύπλοκη και αξιοθαύμαστη περιγραφή που ανιχνεύεται μόνο με την καταμέτρηση όλων των στοιχείων του δαπέδου. Πρέπει να αναφερθεί ότι γενικώς οι αρχαίοι λαοί καθόριζαν το Ηλιακό Έτος σε 360 ημέρες και όχι σε 365. Πλην όμως για να μην διαταράσσεται η εναλλαγή των εποχών ο κάθε λαός προσέθετε τις 5 και ένα τέταρτο περίπου ημέρες επί πλέον κάθε 4 ή 5 έτη αναλόγως των τελετών και εορτών που ήθελε να καθιερώσει.

δ. Του Μεγάλου Ενιαυτού των 26 χιλιετηρίδων, 26 κιόνων.
Ο Κύκλος της Μεταπτώσεως των Ισημεριών ή του Μεγάλου Ενιαυτού εμφανίζεται στο εξωτερικό περιστύλιο της Θόλου με τους 26 Δωρικούς κίονες. Ο συμβολικός αυτός αριθμός είναι ο τέταρτος κύκλος που ιχνογραφεί με ανάδρομη κίνηση την διαδρομή του Πόλου της Γης ή την Μετάπτωση των Ισημεριών.

πηγή: Άρρητοι λόγοι: Επίδαυρος. Θόλου αποκάλυψις.



ΠΛΑΝΗΤΙΚΑΙ ΤΡΟΧΙΑΙ


Κέντρον Πλανητικού Συστήματος, λευκή πέτρα, Ήλιος                   1
1η   τροχιά Ερμού    14 γραμμ. ρόμβοι   +   14 λευκοί   =   28     
2η   τροχιά Αφροδίτης 14 γραμμ. ρόμβοι   +   14 λευκοί   =   28     
3η   τροχιά Γης    28 γραμμ. ρόμβοι   +   28 λευκοί   =    56     
4η   τροχιά Άρεως    28 γραμμ. ρόμβοι   +   28 λευκοί   =    56     
5η   τροχιά Διός    28 γραμμ. ρόμβοι   +   28 λευκοί   =    56     
6η   τροχιά Κρόνου    28 γραμμ. ρόμβοι   +   28 λευκοί   =    56   280
   
τροχιά Σελήνης   14 κίονες   +   14 διαστήματα   =   28     
μετάπτωση Ισημεριών   26 κίονες   +   26 διαστήματα   =   52       80
                                                                                     360   +1

Η Μονάς - Ήλιος, ο ετήσιος Ηλιακός Κύκλος, διαχωρίζει τις πλανητικές τροχιές σε 280 ρόμβους πλανητών και 80 συνολικώς κιόνων και διαστημάτων. Το «κατά φύσιν διαιρέειν έκαστον», όπως λέγει ο Ηράκλειτος στο 1ο απόσπασμα, οδήγησε στην «κατά φύσιν» λογική, τριαδική διαίρεση του δαπέδου: της Μονάδος, των πλανητικών τροχιών και των 2 περιστυλίων. Με τους διαχωρισμούς αυτούς φαίνεται επακριβώς η λειτουργία των 4 κύκλων του χρόνου του πλανήτου Γη.


Ο αριθμός 360+1, που προκύπτει από το άθροισμα των στοιχείων, είναι ένας πολύπλοκος συνδυασμός, που καταλαμβάνει εσωτερικό και εξωτερικό των στοιχείων του δαπέδου. Όχι μόνον με την Μονάδα Ήλιος, λευκή πέτρα, αλλά και με όλα τα στοιχεία του δαπέδου, τονίζεται ακόμη μια φορά η σημασία του Ηλιοκεντρισμού του Πλανητικού Συστήματος. Ταυτοχρόνως καταγράφεται ο αριθμός των 360 ημερών του Ηλιακού έτους της Γης, προστιθέμενης της μίας επί πλέον ημέρας, αρχής του νέου ηλιακού έτους για τον πλανήτη μας.

Με την πιο πάνω περιγραφή των 4 κύκλων του χρόνου εμφανίζεται η φυσική προοδευτική αύξηση από τον μικρό κύκλο (ημερονύκτιο) στον μέγα (Μετάπτωση των Ισημεριών) και παραδίδεται καταγεγραμμένη με ακρίβεια η σοφία του Ιερατείου. Ποιες μεγαλοφυείς διάνοιες συνέλαβαν ένα τόσο πολύπλοκο συνδυασμό μαθηματικής και αστρονομικής παρατηρήσεως με τόσο απλά και οφθαλμοφανή μέσα;

Στην Θόλο της Επιδαύρου δεν έχει απλώς καταγραφεί η διπλή γνώση της φαινομενικής πορείας του Ηλίου και της Ηλιοκεντρικής του θέσεως, αλλά τοποθετείται η Μετάπτωση των Ισημεριών στο εξωτερικό της Θόλου, όπως και λογικά θα πρέπει να είναι τοποθετημένη. Για να αποκρυσταλλωθεί παρόμοια γνώση πρέπει να είχαν καταγραφεί πολλοί κύκλοι των 26 χιλιάδων ετών πριν γίνει αντιληπτό το φαινόμενο και δεσπόσει η κιονοστοιχία των 26 κιόνων στο εξωτερικό της Θόλου.


πηγή: Άρρητοι λόγοι: Επίδαυρος. Θόλου αποκάλυψις.




Το ιερό του Ασκληπιού στην Επίδαυρο και η θεραπεία των ασθενών

[Καββαδίας, Παναγιώτης]     
ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Κάκτος - 2003 


Ο αναγνώστης της ανά χείρας πραγματείας όχι μόνο θα μάθει την ιστορία του ιερού και θα διευρύνει τις γνώσεις του για τη ζωή και τη θρησκεία των αρχαίων, αλλά επιπλέον θα μάθει για ποιό σκοπό πραγματοποιούνται οι ανασκαφικές εργασίες, ποιά μπορεί να είναι τα αποτελέσματά τους και κατά πόσον αυτές συμβάλλουν στο να εξάρουν την αρχαιολογική επιστήμη και να την καταστήσουν περίβλεπτη. Εν μέσω παντελούς ελλείψεως φιλολογικών αναφορών στο ιερό της Επιδαύρου, μπορούμε να σχηματίσουμε πλήρη εικόνα βασιζόμενοι στους λίθους που βρέθηκαν στις ανασκαφές, αψευδείς μαρτυρίες του παρελθόντος, και με τον τρόπο αυτό να γράψουμε ιστορία, η οποία λόγω της σπουδαιότητας του ιερού, των ιδιοτήτων του θεού που λατρευόταν σε αυτό και της λατρείας του, κυρίως όμως λόγω των σχέσεων του θεού αυτού με την ιατρική τέχνη και του τρόπου θεραπείας των ασθενών, αποτελεί συγχρόνως σπουδαιότατο, κατεξοχήν ενδιαφέρον και διδακτικότατο κεφάλαιο της ιστορίας του πολιτισμού των αρχαίων Ελλήνων. (Από τα προλεγόμενα του συγγραφέα)



Η διάμετρος της ήταν 21,80 μέτρα.

Το εσωτερικό της οροφής ήταν ζωγραφισμένο από τον Παυσία της Σικυώνος


Δευτέρα 9 Μαρτίου 2015

ΠΡΟΣΩΠΑ - ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΛΟΥΡΗ


Η Μαρία Κουλούρη είναι μία νέα ποιήτρια η οποία με την πρώτη της ποιητική συλλογή "Μουσείο Άδειο"  έκανε τόση εντύπωση ώστε βραβεύτηκε από την Εταιρεία Ελλήνων Συγγραφέων με το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενης ποιήτριας στην μνήμη του Γιάννη Βαρβέρη. Είναι υποψήφια για το Κρατικό Βραβείο Ποίησης πράγμα καθόλου τυχαίο καθώς θα διαπιστώσετε τόσο με την ανάγνωση των ποιημάτων της όσο και στην συνέντευξη που παραχώρησε στο cantus firmus.


Eπί την καρδίαν

Τα δάχτυλα που σκάλιζαν τ΄ αγάλματα
Κι η σκόνη  που δάκρυζε  το βλέμμα
Η επιμονή σου να δεις τι έχει από κάτω
Τίποτα δεν έχει από κάτω
Όλα είναι στην όχθη αυτή
Στα λουλούδια που ξαπλώναμε
Στον ήλιο
Στο ποτάμι το μικρό και τη δροσιά του
Κοινά τα λόγια της θλίψης
Τίποτα πρωτότυπο στο πένθος
Σάρκες σκίζονται
Έντερα τραβιούνται
Φωνές μες στο μυαλό
Δεν έχω άλλο να πω
Δεν ξέρω πώς είσαι πια
Πού  είναι το σπίτι σου
Έκοψες τα μαλλιά σου
Πώς σε φωνάζουν τώρα
Αγάπη μου
Αντίθετο της ήττας θα σε λέω
Κι ας είσαι της ποίησης μου αμοιβή
Των φωνηέντων μου το πάχος
Και των συμφώνων μου ο συριγμός
Ας είσαι εσύ της κάθε μέρας εκκρεμότητα
Ούτε και σήμερα κατάφερα τη λήθη






Στου Κάφκα

Αν αποφάσισες να μεταμορφωθείς, γίνε χώρος
 Δώσε μου καρέκλα και  κρεβάτι
 Άσε με να ξαπλώσω
Τόσες δίκες
Να τελειώσουν κάποτε
Σε γνώρισα παράθυρο
 Έγινες σκοτάδι
Σε είδα βροχή 
Πέρασε κι αυτό
Οι πόνοι της γέννας
Σε κάνανε  μητέρα
Διάβασα τα έργα σου
Τα έφαγες
 Όπως εκείνος ο πατέρας τα παιδιά του
Να μια όμορφη  μέρα, είχα πει
Ήθελα να σκαρφαλώσω στα δέντρα
Ντράπηκα
Αν αποφάσισες  να μεταμορφωθείς, γίνε χώρος
Υπάρχει ακόμα ένας ήχος
Ήσυχος
Περιμένει να τον αφήσεις  να κοιμηθεί
Ζήσε αργά
Περιττό να το πούμε
Όλοι θα υποκύψουμε
Αυτός  είναι ο τελευταίος αφορισμός





Κτερίσματα


Μυστήριο -
Ακουμπισμένος στα γόνατα
Μ’ ένα φακό στο βλέμμα
Εμένα σημαδεύει
Τo  ακίνητο  γλυπτό
Παρέμβαση στο πέρασμα του κόσμου
Πανάρχαιας προέλευσης ομοίωμα
Κόσμημα  βιτρίνας  μελλοντολιθικής εποχής
Αυτός
Σκάβει το σώμα μου
Αιώνες  κατοικούνε
Χώματος ληστής
Κάπηλος
Εγώ είμαι η χώρα
Στην κορυφή της πόλης μου
Κάτοικοι
Τους  κίονες κρατούνε
Δεν έχει εδώ άλλη ταυτότητα
Ερείπια και ίαμβοι
Αυτά
Ταιριάζουν στο κορμί μου





Θυσία


Κι ύστερα απ΄όλα αυτά
Βρήκε τόπο για την οργή του
Την έπλυνε
Τη στόλισε
Έπραξε τα δέοντα
Ευχήθηκε μακάρια ανάπαυση
Άδραξε το κέρατο ενός ζωντανού
Χάθηκε προς άγνωστη κατεύθυνση
Καβαλάρης χωρίς νώτα 
Διαπέρασε σύννεφα, ουρανούς, στρατόσφαιρες
Συνέτριψε φράγματα φωτός και ήχου
Αγκιστρώθηκε κάποτε στην έλλειψη του χρόνου
Έκτοτε νέα του δεν είχαμε
Παρ’ εκτός κάτι όνειρα βραδινά
Και φυσικά δυο τρεις αυταπάτες
Χαρτζιλίκι στη χούφτα για τις εκδρομές μας
Παρακαλώ, μετά την αναχώρησή μου
Ας αφεθεί το άνωθεν
Εις μνημείον πεσόντα αγέρωχα επί το έργον της ζωής του
Ως κατάθεση έναντι στεφάνου







Ηττηθήκαμε, όπως πάντα


Απόγευμα
Ώρα αναχώρησης
Το φως δεν κάνει αστεία
Δεν απειλεί
Φεύγει
Σηκώσαμε τα βήματα αργά
Άλλοι πέταξαν χαλίκια
Άλλοι κόκκους ψωμιού
Όλοι ήλπιζαν μιαν επιστροφή
Μόνον εγώ
Γέρος           
Φροντίδα καμιά για τα σημάδια
Τί να τα κάνω άλλωστε
Σάμπως αυτά με πάνε
Οι δρόμοι έχουν μνήμη
Με θέλγουν όταν θέλουν
Ποιος είμαι εγώ που δε θα τους πατήσω
Άφησα δυο ρώγες
Εγώ
Σταφύλι ή κορμί
Τί σημασία έχει
Άλλον τώρα μεθούνε
Άφησα μια χώρα
Εγώ
Ξανά 
Πάλι





Σπίτια

Είναι γεγονός
Οι τοίχοι  έπεσαν
Σπίτια  δεν τα λες πια
Πέτρες στοιβαγμένες
Συμπλέγματα
Αλήθειες
Ύπνοι
Κάποιος να καθαρίσει τους δρόμους
Κάποιος που άντεξε
Αυτός που κουβάλησε τόνους επιθυμίας
Στις πλάτες μιας όμορφης Κυριακής
Κάποτε μετρήσαμε το χρόνο με χαμόγελα
Τώρα σκυμμένοι ζητάμε  λεπτά πάνω στο χώμα
Η σκιά του ήλιου πάντα πρόθυμη να δείξει άλλη μια τελειωμένη ιστορία
Και το ρολόι παραμένει παλιό
Ο μόνος τρόπος για την ύπαρξη
Ένα κλαδί καρφωμένο στο χώμα
Ρουφά  φως
Οι πέτρες ακόμα εκεί
Μπορεί και να ανθίσουν στην επόμενη βροχή
Μπορεί και όχι
Μάλλον όχι



Τέσσερα ανέκδοτα ποιήματα της ποιήτριας Μαρίας Κουλούρη


Αντιρρησίες  συνείδησης

Ήταν μια γνώριμη κατάσταση
Σκίζαμε τα σεντόνια
Ξηλώναμε τα λούστρα
O ρυθμός της ανάσας σήκωνε τα χώματα
Ντυμένοι ρίζες  αλλάζαμε νερό στις ανθοστήλες
Έπειτα βγαίναμε στους δρόμους
Αρνητές του χρόνου
Οι αποξηραμένοι
Έτσι  μας φώναζαν
Τόσο στεγνοί από ελπίδα
Τόσο σκληροί
Άπειροι αριθμοί
Και όλα αυτά υπό το φως του ήλιου
Εκείνες οι μέρες άντεχαν τη διαστολή





Δημοτικό


Δε  θυμάμαι αρκούμαι  στην  οσμή
Στα σπίτια·  
Η  υγρασία  τους  πλούτισε  εργολάβους
Επίπεδη  θλίψη  οι  δρόμοι
Στη  χάση  τους κάποια  άνοιξη
Νεραντζιές  γέννησαν  Παρθενώνες
Μυρίζω   με  την  σπλήνα  με τη  χολή
Μυρίζω  με  τα  μάτια
Όμως  ψυχή μόνο  σκιές
Φιγούρες  λαϊκού  μπερντέ







Εύφημος  Μνεία

Με προθυμία αφέθηκαν στα χέρια φωτογράφου
Κόσμημα τοίχου ετοιμόρροπης εστίας
Ζεύγος και τέκνα
Πίσω από τζάμι σπασμένο
Με χείλη κλειστά
Εγκλωβισμένα υπολείμματα ιστορίας
Είναι και οι λέξεις σαν τους προγόνους
Κάποτε στέκουν έτοιμες προς διαιώνιση
Με αίσθημα αυτοδιάθεσης
Ρυτιδιασμένοι  συνοριοφύλακες
Πολύτιμο φορτίο η μνήμη






Βαλεριάνες

Αφετηρίες περισυλλογής
Τα δέντρα του φθινοπώρου κάποτε
Κλαδιά για τον υπαινιγμό μιας πτήσης
Κλείνουν  τώρα οι δρόμοι
Σφάζουν  την άσφαλτο κόκαλα και λουλούδια
Και οι φτερούγες των πουλιών
Πανάκριβο προκάλυμμα  του ύπνου
Ας κοιμόμαστε τουλάχιστον καλά
Αντιπερισπασμός στα όνειρα οι νύχτες
Αντιστέκονται τον τελευταίο καιρό
Να μην ξυπνήσουμε
Να αφεθούμε στη σιωπή
Στη σιωπή του σκότους










Ο τίτλος της πρώτης σας ποιητικής συλλογής «Μουσείο Άδειο» θα μπορούσε να είναι μια ανοικτή συζήτηση μιας νέας ποιήτριας με τον Σεφέρη  και την Κίχλη « Τα αγάλματα είναι στο μουσείο»;

Η αλήθεια είναι ότι δεν είχα σκεφτεί έναν τέτοιο διάλογο με τον Σεφέρη. Ο τίτλος της συλλογής, δόθηκε από τον τελευταίο στίχο  του ποιήματος  «Νυχτερινό». Στην πρώτη μου αυτή ποιητική συλλογή, γίνεται κατάθεση των μέχρι τώρα ερεθισμάτων μου. Ουσιαστικά  το  μουσείο που αδειάζει είναι η μνήμη μου. Η μνήμη ως φορέας συγκράτησης κατακερματισμένων  εμπειριών, που αναδύονται και με ακολουθούν. Έτσι  λοιπόν, τα δικά μου «αγάλματα» τοποθετήθηκαν σε μια ποιητική συλλογή και έφυγαν από το μουσείο. Ας πούμε, ότι ήθελα να σταματήσουν να με «κυνηγούν, (…) με τα σπασμένα μέλη τους,
με την αλλοτινὴ μορφή τους», όπως αναφέρει η γυναίκα στον Ελπήνωρα.


Με ποιούς ποιητές και συγγραφείς “συνομιλείτε” στα ποιήματά σας;
    Το  «Μουσείο Άδειο» είναι αφιερωμένο στους ποιητές και αυτό γιατί, όντως, υπήρξε σε μεγάλο βαθμό επικοινωνία με το έργο τους. Είναι εμφανής η διαλογική σχέση με τη Σύλβια Πλαθ, τον Καβάφη, τον Κάφκα, τον Μπέκετ, τον Λειβαδίτη. Υπήρξαν όμως και διάλογοι πιο εσωτερικοί και όχι άμεσα αντιληπτοί, όπως με τον Σαραντάρη και τον Σαχτούρη.

   Στο ποίημά σας «Στου Κάφκα» γράφετε «Αν αποφάσισες να μεταμορφωθείς γίνε χώρος». Τι σημαίνει ο χώρος για  μία νέα δημιουργό;
     Μια κόλλα χαρτί που ένας συγγραφέας έχει γράψει κάτι, είναι ένα σώμα.  Ένα σώμα που υφίσταται το διττό της γέννησης και του ταυτόχρονου θανάτου. Ένα κείμενο είναι η απόρροια της συνεχούς  γέννησης κάθε λέξης και του ακαριαίου θανάτου της.  Ό,τι γράφεται πεθαίνει εκείνη την στιγμή και αποκτά τη θέση του στο διηνεκές. Ό,τι καταλαμβάνει χώρο πάνω στο χαρτί, σταματάει τη ροή του χρόνου. Θα λέγαμε, ότι ο χώρος στη συγγραφή έχει να κάνει με το οριστικό, με την απώλεια.
Τι «θυσίες» καλείτε να κάνει ο δημιουργός ώστε να μπορέσει να βρει τον προσωπικό του χώρο στην ποίηση και γενικότερα στην τέχνη;
Δεν το βλέπω έτσι. Δεν μπορώ να δω ως θυσία, την επιλογή ενός δημιουργού να υπηρετήσει το ιδανικό του. Σίγουρα, στη δημιουργική του πορεία θα αναμετρηθεί με τάσεις ή επιθυμίες και κάποιες θα πρέπει να τις αφήσει, αλλά αυτό δεν γίνεται, έτσι κι αλλιώς, με όλους τους ανθρώπους;  Έρχεται η στιγμή που πρέπει να αποφασίσουμε από πια πλευρά θα πάμε. Αναγκαστικά, θα επιλέξουμε την μια από τις διάφορες άλλες κατευθύνσεις.
Ένας ποιητής δεν είναι δημιουργός μόνο τη στιγμή που γράφει το ποίημα. Γενικότερα, πιστεύω στην «εν πνεύματι τέχνης» ζωή του δημιουργού. Αυτό δεν αισθάνομαι ότι είναι επιλογή. Είναι κάτι που σε περισώζει και πορεύεσαι  μαζί του.

Τί είναι για εσάς η μνήμη;
Η μνήμη είναι ένας μετατροπέας. Είναι το μέσο για να πάρει υπόσταση και να αποκτήσει έννοια ένα ερέθισμα. Είναι μια βασικότατη μηχανή σηματοδότησης, που μας επιτρέπει να βρίσκουμε το δρόμο. Για παράδειγμα, όταν δω ένα πορτοκάλι, θα κάνω διάφορες κωδικοποιήσεις, αναγωγές και συσχετίσεις και η αρχική αίσθηση της όρασης, μέσω του μετατροπέα της μνήμης, θα γίνει η γνώση ότι αυτό είναι πορτοκαλί, στρογγυλό, είναι φρούτο και λέγεται πορτοκάλι. Εν κατακλείδι, η μνήμη είναι ο φορέας της γνώσης.

 To 2013 βραβευτήκατε με το βραβείο «Γιάννη Βαρβέρη» και είσθε υποψήφια για το Κρατικό βραβείο ποίησης. Τι αντιπροσωπεύει ένα βραβείο για μία νέα δημιουργό;
Ένα βραβείο είναι πάντα μια ανταμοιβή, μια αναγνώριση. Σε αυτή τη βάση, είναι σίγουρα κάτι πολύ θετικό και ενθαρρυντικό. Ειδικά, στην περίπτωση ενός νέου δημιουργού, που ίσως και να μην είναι κατασταλαγμένη η αίσθηση που έχει για το δημιούργημά του, μια βράβευση δίνει κάποιες απαντήσεις στις πρώτες αμφιβολίες. Βέβαια, οι επιφυλάξεις δεν σταματούν ποτέ, ίσως μάλιστα, ένα βραβείο να τις εντείνει. Όμως, έτσι κι αλλιώς, δεν μπορώ να δω τη δημιουργική διαδικασία μέσα σε ένα πλαίσιο βεβαιότητας.

   Έχετε γράψει θεατρικά μονόπρακτα και σενάρια ταινιών. Πόσο διαφορετική ή πόσο όμοια είναι η γραφή αυτών των ειδών με την ποίηση;
Υπάρχει κοινή ρίζα στη θεατρική και την ποιητική γραφή και αυτό γιατί και στις δύο περιπτώσεις κύριο χαρακτηριστικό είναι η δράση και όχι η περιγραφή. Στο θέατρο η περιγραφή γίνεται μέσω της σκηνογραφίας και στη συγγραφή  τη συναντάμε στην πεζογραφία. Τόσο στο θέατρο όσο και στην ποίηση, βασικότατο ρόλο παίζει η οικονομία.

Γράφετε στο ποίημά σας «Αντιρρησίες συνείδησης» «αρνητές του χρόνου». Πώς φθάνει ένας άνθρωπος να αρνηθεί τον χρόνο συνειδητά;
Αυτό δεν μπορεί να γίνει στην πραγματικότητα. Υπάρχουμε γιατί υπάρχει ο χρόνος. Είναι η μονάδα μέτρησης της ζωής. Στο συγκεκριμένο ποίημα, « οι αρνητές τους χρόνου»  βγαίνουν από τη γη. Έχει γίνει μια ρήξη με το χρόνο, είναι νεκροί.

   Ο χρόνος είναι φίλος και σύμμαχος ή αντίπαλος κατά την διαδικασία της δημιουργίας;
Προσωπικά, δεν ένοιωσα ποτέ φιλικά το χρόνο. Δεν μου φτάνει ποτέ, όταν γράφω. Εργάζομαι πολλές ώρες την ημέρα για να εξασφαλίσω το βιοπορισμό μου. Γράφω κυνηγώντας  το ρολόι. Έχω ξεχάσει την έννοια του «ελεύθερου χρόνου» και έτσι δεν ξέρω πως είναι να δημιουργεί κανείς, έχοντας άπλετη ώρα μπροστά του. Πάντως, με κάποιον τρόπο, παρά το γεγονός ότι ο χρόνος δεν είναι σύμμαχος, προσπαθώ να μην γίνεται τουλάχιστον εχθρός. Για εμένα είναι βοηθητικό να ξέρω ότι έχω μια ώρα για να τελειώσω κάτι που γράφω. Μου βάζει όριο και με προστατεύει από άσκοπες αναμασήσεις.

 Ποια είναι η σχέση σας με την παράδοση; Λογοτεχνική αλλά και ως βίωμα;
Αισθάνομαι τυχερή που έχω γεννηθεί και μεγαλώσει στη Χαλκίδα. Όσο ακόμα υπήρχαν αλάνες και γειτονιές και οι άνθρωποι μεταξύ τους είχαν δεσμούς ουσιαστικούς. Στους γονείς μου άρεσε να τηρούν τα έθιμα της ελληνικής  παράδοσης και χάρη σε αυτό έχω βιώματα πολύτιμης συναισθηματικής αξίας. Ζώντας είκοσι χρόνια πια στην Αθήνα, σίγουρα έχει αλλοτριωθεί η επαφή μου με τα στοιχεία αυτά  της παιδικής μου ηλικίας, όμως προσπαθώ όσο μπορώ να τα κρατάω ζεστά και να τα προσαρμόζω στο παρόν.
Στη σχέση μου με την παράδοση στη λογοτεχνία, σημαντικό ρόλο έχει παίξει η φοίτησή μου στη δραματική σχολή και η μελέτη στα πλαίσια των σπουδών μου εκεί, της δημοτικής ποίησης αλλά και των αρχαίων τραγικών ποιητών, καθώς επίσης και του Βιζυηνού, του Ροΐδη και του Παπαδιαμάντη, μια που και αυτούς τους εντάσσω στην ίδια κατηγορία.

  Πόσο δυνατή μπορεί να είναι η λέξη σε σχέση με την μνήμη;
Η λέξη είναι ο φορέας της μνήμης. Οι λέξεις έχουν μνήμη. Κουβαλάνε κώδικες  του ασυνειδήτου. Φέρουν νοήματα που σχηματίστηκαν πριν από εμάς. Είναι αυτόνομες. Υπάρχουν ερήμην μας. Εμείς τις έχουμε ανάγκη, όχι αυτές εμάς.

 Μπορεί η ποίηση να “θεραπεύσει” τον κόσμο μας;
Αν μπορεί να υπάρξει κάποια πιθανότητα να «θεραπευτεί» ο κόσμος, αυτό θα γίνει από εμάς τους ίδιους. Δεν είναι δουλειά της ποίησης αυτό. Η ποίηση είναι εκεί για να μπορούν να ειπωθούν τα υπονοούμενα. Όσα δε γίνεται να ειπωθούν ευθέως.
Κατά καιρούς, της έχουν δοθεί  διάφοροι ρόλοι και αυτό μου φαίνεται άστοχο. Η ποίηση υπάρχει πριν από εμάς. Ερχόμαστε και την συναντάμε. Ο πρώτος  λόγος μας είναι συμβολικός, ασαφής. Είναι ποιητικός και σταδιακά τον χάνουμε. Πώς να στρατολογηθεί  κάτι που δεν μας ανήκει;









Η Μαρία Κουλούρη γεννήθηκε στη Χαλκίδα το 1975. Ζει στην Αθήνα. Έχει σπουδάσει Λογοθεραπεία, Ψυχοθεραπεία και Υποκριτική. Εργάζεται ως  Λογοθεραπεύτρια, Ψυχοθεραπεύτρια και εμψυχώτρια  θεατρικής ομάδας ενηλίκων με αυτισμό και νοητική υστέρηση.
Το «Μουσείο Άδειο»  είναι η πρώτη της ποιητική συλλογή και κυκλοφόρησε το 2013 από τις εκδόσεις Μελάνι. Για τη συλλογή αυτή, βραβεύτηκε από την Εταιρεία Ελλήνων Συγγραφέων με το βραβείο  πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή, στη μνήμη του Γιάννη Βαρβέρη.  Είναι υποψήφια για το Κρατικό Βραβείο Ποίησης. Επίσης, ήταν υποψήφια στην κατηγορία πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή, στα λογοτεχνικά βραβεία του περιοδικού «Ο Αναγνώστης».
Ποιήματα και κείμενά της έχουν δημοσιευτεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά λογοτεχνικά περιοδικά.
Θεατρικά της μονόπρακτα, έχουν παρουσιαστεί σε μορφή θεατρικού αναλογίου, από το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου της Αθήνας .
Έχει γράψει το σενάριο της ταινίας μικρού μήκους με τίτλο «Possibly strangers», σε σκηνοθεσία Γιώργου  Πατεράκη, όπου έχει παρουσιαστεί σε εγχώρια και διεθνή φεστιβάλ. 

ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΤΡΙΤΕΣ στο ΤΡΙΑΝΟΝ


32nd Athens International Publishers Exhibition (28-29/3) Διαβάστε περισσότερα:


Blue-IP-Logo




32nd Athens International Publishers Exhibition
 Saturday/Sunday, 28/29 March 2015
 Divani Caravel Hotel 
Vas. Alexandrou Ave. 2, Athens 
Exhibition 
Saturday, 28 March 2015 
Olympia Room
 10:00 – 18:00 
Sunday, 29 March 2015 Olympia Room 10:00 – 18:00

Διαβάστε περισσότερα:
32nd Athens International Publishers Exhibition Saturday/Sunday, 28/29 March 2015 Divani Caravel Hotel Vas. Alexandrou Ave. 2, Athens Exhibition Saturday, 28 March 2015 Olympia Room 10:00 – 18:00 Sunday, 29 March 2015 Olympia Room 10:00 – 18:00