Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2015

Κολωνάκι (Ιστορική αναδρομή στην Αθήνα μας)

Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
















Άλλοτε χώρος συνεύρεσης καλλιτεχνών και διανοουμένων, κάποτε κέντρο εκπόρευσης κοινωνικών και πολιτικών ζυμώσεων, ενίοτε χώρος εκπλήρωσης του αστικού ονείρου και της μεγαλόπρεπης ζωής, με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο, το Κολωνάκι αποτέλεσε μια επίζηλη περιοχή που γοήτευε και σαγήνευε το συλλογικό φαντασιακό.  Παράλληλα με την κοινωνική και καλλιτεχνική του αύρα τα καλαίσθητα και πανέμορφα νεοκλασικά του κτίρια αλλοτινών δεκαετιών – ιδιαίτερα στα πίσω κομμάτια του της Δεξαμενής και της Μονής Πετράκη - γονιμοποίησαν χωροταξικά την αισθητική του και το κατέστησαν μια πανέμορφη συνοικία. Ιδιαίτερα τις μεσοπολεμικές και μεταπολεμικές δεκαετίες το κομμάτι του Κολωνακίου πλησίον της Δεξαμενής, υπήρξε αριστουργηματικό. Η συνοικία χωροταξικά υφίσταται στην κυριολεξία στην καρδιά του κέντρου της Αθήνας. Και κατά ένα μέρος οφείλει τον αριστοκρατικό της χαρακτήρα και στο γεγονός ότι υπήρξε δίπλα απο τα Ανάκτορα, που της προσέδιδε επι βασιλείας ξεχωριστή κοινωνική αίγλη. Το Κολωνάκι αίρει την ονομασία του σε μια μικρή κολώνα, που παλαιότερα βρίσκονταν στην Πλατεία Δεξαμενής και αργότερα τοποθετήθηκε στην Πλατεία Φιλικής Εταιρείας. Η ύπαρξη του κολωνακίου τόσο εδώ όσο και σε άλλες συνοικίες, ήταν συνυφασμένη με την πρόληψη και αποτροπή επιδημιών. Ειδικώτερα αυτής της μορφής τα κολωνάκια τοποθετούνταν πάνω σε γούβες, στις οποίες πρωθύστερα είχαν θάψει δυο σφαγμένα ζώα, δίδυμα μοσχάρια, τα οποία με πομπή είχαν γυρίσει σε όλη την πόλη, για να εξορκίσουν το κακό. Και όμως και με ένα αθλητικό γεγονός της εποχής της τουρκοκρατίας, ήταν συνδεδεμένο το Κολωνάκι. Αποτελούσε την εκκίνηση του «Τζιριτιού» δηλαδή των αγώνων εφίππου ακοντισμού για τους Τούρκους.



Στα χρόνια επίσης της Τουρκοκρατίας η συνοικία του Κολωνακίου περιελάμβανε πολλούς αγρούς, αμπελώνες, αλλά και στάνες βοσκών που ζούσαν τα κοπάδια τους στις πλαγές του Λυκαβηττού και πωλούσαν το γάλα τους στην καινούρια πρωτεύουσα της χώρας. Το Κολωνάκι άρχισε να συγκροτείται οικιστικά στις αρχές της δεκαετίας του 1860 και μέχρι το 1880 δεν συγκέντρωνε μεγάλο αριθμό κατοίκων. Το κέντρο της περιοχής του Κολωνακίου, συνιστούσαν οι γύρω απο την εκκλησία του Αγίου Διονυσίου οδοί, στην οδό Σκουφά. Κομμάτι του Κολωνακίου αποτελούσε και η περιοχή της Δεξαμενής η οποία κατοικήθηκε ενωρίτερα απο αυτό και στην οποία διέμεναν λαϊκά στοιχεία, εργένηδες και μετανάστες του εσωτερικού. Ένεκα του μικρού αριθμού κατοίκων της, η Δεξαμενή μέχρι και τις αρχές του 20-ου αιώνα τις νύχτες εθεωρείτο επικίνδυνη. Στις επόμενες δεκαετίες όμως η Δεξαμενή, κατοικήθηκε απο διαπρεπείς φυσιογνωμίες της τέχνης, των γραμμάτων και του πολιτισμού, που της προσέδωσαν ξεχωριστό ηθικό κύρος. Απο τα τέλη του 19-ου αιώνα και τις αρχές του 20-ου, το Κολωνάκι αρχίζει να προβάλλει ως μια απο τις κατ΄εξοχήν αριστοκρατικές συνοικίες των Αθηνών. Ενώ την ίδια αυτή περίοδο, η περιοχή αποκτά και επιβλητικές αρχοντικές κατοικίες που την εμπλουτίζουν αισθητικά με το χρώμα τους. Ωστόσο αυτός ο αρχοντικός οικιστικά χαρακτήρας του Κολωνακίου, κορυφώθηκε πρός τα τέλη του μεσοπολέμου και τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια. Παράλληλα με τα πανέμορφα και αρχοντικά νεοκλασικά της οικοδομήματα η περιοχή ιδία στην Δεξαμενή, διέθετε μερικά απο τα σπουδαιότερα λογοτεχνικά καφενεία των Αθηνών - όπως τα «Ηνωμένα Βουστάσια» κ.α. – που αποτελούσαν πνευματικό ορμητήριο και χώρο καλλιτεχνικής εκπόρευσης της διανόησης. Ενώ βεβαίως και αρκετοί εκ των κορυφαίων λογοτεχνών και διανοουμένων της εποχής τους, υπήρξαν κάτοικοι της περιοχής του Κολωνακίου. Ενδεικτικά αναφέρουμε τους Μιχαήλ Μητσάκη που έμενε στις οδούς Αλωπεκής και Πλουτάρχου, τον πρώτο πρόεδρο της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών, συγγραφέα εν άλλοις των αριστουργημάτων «Ο Πατούχας» και «Οι άθλιοι των Αθηνών» Ιωάννη Κονδυλάκη, που διέμενε αρχικά στο τέρμα της οδού Βουκουρεστίου την περίοδο (1890-1915) και απο το 1916 στην οδό Δημοκρίτου, τον απαράμιλλο κριτικό και ποιητή Μάρκο Αυγέρη στην Δεξαμενή μόνος του και αργότερα με την Γαλάτεια Καζαντζάκη στην Δεινοκράτους, εν συνεχεία στην οδό Σπευσίπου και ύστερα στην οδό Αλωπεκής, την Γαλάτεια Καζαντζάκη επίσης με την αδελφή της Έλλη Αλεξίου, στην οδό Δεινοκράτους, τον γίγαντα των ελληνικών γραμμάτων Νίκο Καζαντζάκη με την Γαλάτεια στην οδό Αναγνωστοπούλου 30, τον Δ. Χατζόπουλο στην Δεξαμενή, την ποιήτρια Μελισσάνθη στην οδό Δεινοκράτους, τον απαράμιλλο δημιουργό των «Μοιραίων» ποιητή Κώστα Βάρναλη στην οδό Δημοχάρους 49 αλλά και τον αναγεννησιακό μας διανοούμενο και πρωθυπουργό της Ελλάδος Παναγιώτη Κανελλόπουλο στην οδό Ξενοκράτους. Στο Κολωνάκι έμεινε ακόμα ο εθνάρχης Ελευθέριος Βενιζέλος με την σύζυγό του Έλενα στην οδό Λουκιανού. Ακόμα στην δύση της ζωή του στο Κολωνάκι διέμενε και ο ασίγαστος μυθιστοριογράφος μας, συγγραφέας του «Κίτρινου Φακέλου» και της «Μεγάλης Χίμαιρας» Μίτια Καραγάτσης, στην διασταύρωση των οδών Ηροδότου και Πατριάρχου Ιωακείμ. Παράλληλα σημειώνουμε ότι στο Κολωνάκι διασώζονται σήμερα σημαντικά νεοκλασικά κτίρια αρ ντεκό και μοντερινιστικά του μεσοπολέμου.



Σκουφά



Κεντρική οδική αρτηρία του Κολωνακίου αποτελεί η οδός Σκουφά, πρός τιμήν του έξοχου ηθικά πατριώτη και συνιδρυτή της Φιλικής Εταιρείας Νικολάου Σκουφά. Επι της οδού Σκουφά υφίστανται σημαντικά κτίρια, άρρηκτα συνδεδεμένα με την ιστορική και πολιτισμική ταυτότητα της Αθήνας μας. Παραθέτουμε μερικά εκ των σημαντικοτέρων απο αυτά.



Ιστορικό αρχείο του Πανεπιστημίου Αθηνών



Ευρίσκεται επι της οδού Σκουφά 45. Στην πρώτη φάση της ζωής του, το κτίριο ήταν οικία. Αργότερα μετασκευάστηκε ως Κλινική και στην τελευταία του χρήση φυλάσσει το Ιστορικό Αρχείο του Πανεπιστημίου Αθηνών. Τα αρχεία του Πανεπιστημίου συνίστανται σε ποικίλης ύλης πανεπιστημιακό υλικό, όπως διοικητικό υλικό της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου, αλλά και αρχεία της Φιλοσοφικής Σχολής, της Θεολογικής, της Φυσικομαθηματικής, της Ιατρικής κ.α. Στο αρχείο αυτό ακόμα περιλαμβάνονται προσωπικά στοιχεία των καθηγητών του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς επίσης και ιδρυμάτων που ανήκουν σ΄αυτό, όπως αρκετά Νοσοκομεία ήτοι : Συγγρού, Αρεταίειο, Ευγενίδειο, Αιγινήτειο, εκκλησίες ήτοι : Καπνικαρέας και άλλων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων όπως Μαράσλειος Παιδαγωγική Ακαδημία. Απο τα στοιχεία που προεξάρχουν σ΄ αυτό το πλούσιο αρχειακό υλικό, είναι τα αναφερόμενα αρχεία στο φοιτητικό και συνδικαλιστικό κίνημα. Τέλος το κτίριο των αρχείων του πανεπιστημίου Αθηνών, είναι επενδυμένο αισθητικά με πορτραίτα επιφανών καθηγητών του Ιδρύματος, απο τον 19-ο αινώνα, μέχρι τις νεότερες δεκαετίες.



Ναός Αγίου Διονυσίου



Ευρίσκεται επι της οδού Σκουφά στο τμήμα ανάμεσα στις οδούς Λυκαβηττού και Δημοκρίτου.Ο ναός ανηγέρθη πρός τιμήν του πρώτου επισκόπου και πολιούχου της Αθήνας Διονυσίου Αρεοπαγίτη και οικοδομήθηκε στον χώρο άλλης προϋπάρχουσας μικρής εκκλησίας του 1886, η οποία γκρεμίσθηκε το 1900 για να ανεγερθή η νέα. Η εκκλησία οικοδομήθηκε το 1923 σε σχέδια των Αναστασίου Ορλάνδου και Δημητρίου Καραντινού-Φιλιππάκη, σε αρχιτεκτονική αισθητική νεομπαρόκ. Ενώ την αγιογράφηση του ναού είχε επιμεληθεί ο μεγάλος ζωγράφος μας Σπύρος Βασιλείου το διάστημα 1936-1939. Ένα ιστορικό όμως γεγονός απο την κοινωνική ιστορία της Αθήνας, είναι συνδεδεμένο με τον Άγιο Διονύσιο. Παραπλεύρως του ναού υπήρχε ένα καφενεδάκι του Κακιούση. Ο Κακιούσης πίστευε ότι είχε φθάσει στην δύση της ζωής του. Έκανε έτσι το εξής μακάβριο αστείο. Ενοικίασε αμαξήλατες νεκροφόρες της εποχής απο το Κολωνάκι μια ημέρα και με την ακολουθία οργάνων, περιτριγύριζε τις γειτονιές της Αθήνας. Το βράδυ κλείνοντας τον γύρο των γειτονιών επέστρεψε στο καφενείο όπου και συνέχισε το γλέντι αναμένοντας τον θάνατό του. Πάραυτα ο Κακιούσης δεν απεβίωσε το θρυλικό εκείνο βράδυ, αλλά χρόνια αργότερα οικονομικά αδύναμος στο γηροκομείο.



Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Αθηνών



Ευρίσκεται επι της Σκουφά 43 και Λυκαβηττού. Η ανέγερση του κτιρίου ξεκίνησε την δεκαετία του 1920 και αποπερατώθηκε το 1929. Στον χώρο του φιλοξενείται το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών, αποτελούμενο απο Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο, το οποίο συνεστήθη το 1929. Αφορά δημόσιο σχολείο πολύ υψηλού επιπέδου, συναρτώμενο με την παιδαγωγική έδρα του Πανεπιστημίου Αθηνών. Την περίοδο 1940 το σχολείο επιτάχηκε απο τον στρατό μας και το υπόγειό του χρησιμοποιήθηκε ως καταφύγιο απο τους βομβαρδισμούς. Στα αλγεινά χρόνια της κατοχής ως χώρος διδασκαλίας, επιστρατεύτηκε και ο γύρω ναός του Αγίου Διονυσίου. Όμως μετά την μεγαλουργία του ελληνικού στρατού το 1940 και την επίλευση των γερμανικών στρατευμάτων στην Αθήνα, το Πειραματικό επιτάχθηκε απο αυτούς, στο οποίο και στεγάστηκαν. Η παρουσία των γερμανικών στρατευμάτων στο κτίριο του επεσώρευσε και αρκετές ζημιές. Μάλιστα οι Γερμανοί με την γνωστή εκδικητική τους μανία είχαν πρόθεση να ανατινάξουν το κτίριο με την ήττα-αποχώρησή τους απο την Ελλάδα. Τύχη αγαθή όμως δεν πρόλαβαν να ολοκληρώσουν το τρομερό σχέδιό τους και έκαναν τελικά σοβαρές ζημιές μόνο στο εργαστήριο Φυσικής –Χημείας. Σημειώνουμε ότι κορυφαίες προσωπικότητες απο το φάσμα του πολιτισμού, της πολιτικής, της τέχνης, αλλά και του επιχειρημαιτικού κόσμου, αποφοίτησαν απο το λαμπρό Πειραματικό Σχολείο της Σκουφά και διέγραψαν μια σπουδάια καμπύλη πρόοδου και ηθικής δημιουργίας στην ελληνική κοινωνία. Ενδεικτικά αναφέρουμε τον ακαδημαϊκό - αρχαιολόγο Σπύρο Ιακωβίδη, τον οικονομολόγο-δημοσιογράφο Αντώνη Παπαγιαννίδη, τον συγγραφέα-κοσμικογράφο Ζάχο Χατζηφωτίου, τον μαθηματικό-συγγραφέα Βαγγέλη Σπανδάγο, τον καθηγητή του ΜΙΤ Μιχάλη Σ. Τριανταφύλλου,  τον τ. πρωθυπουργό Κώστα Αλ. Καραμανλή κ.α.



Σχολή Δοξιάδη



Ένα απο τα επιβλητικότερα αισθητικά και χαρακτηριστικό του μεταπολεμικού μας μοντερνισμού στην Αθήνα, αποτελεί το κτίριο των Σχολών Δοξιάδη. Ευρίσκεται επι της οδού Στρατιωτικού Συνδέσμου 24 στο Κολωνάκι. Το κτίριο ανηγέρθη το 1957-58 σε σχέδια του Αρχιτέκτονα – Πολεοδόμου Κωνσταντίνου Δοξιάδη (1913-1975). Αρχικά λειτούργησε ως τεχνικό γραφείο του μεγάλου πολεοδόμου και εν συνεχεία φιλοξένησε τις ομώνυμες Σχολές Δοξιάδη.



Λύκειο των Ελληνίδων

































Ευρίσκεται επι της οδού Δημοκρίτου 14. Συνιστά νεοκλασικό κτίριο στο οποίο φιλοξενείται απο το 1935 το Λύκειο των Ελληνίδων. Ως θεσμός το Λύκειο των Ελληνίδων συνεστήθη το 1911, απο την πρωτοπόρο του φεμινιστικού κινήματος στην Ελλάδα και εκδότη της περίφημης «Εφημερίδος των Κυριών», αλλά και πρόεδρο των «Σουφραζετών» - απο το suffrage (σουφραζέ) που σημαίνει γαλλιστή ψήφος – Καλλιρόη Παρρέν (1859-1940). Η δομή του Λυκείου των Ελληνίδων υπήρξε αντίστοιχη με την δομή των ομογάλακτων Λυκείων σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Το Λύκειο των Ελληνίδων αρχικά φιλοξενήθηκε στον γραφείο της Καλλιρόης Παρρέν στην οδό Μουσών, σημερινή Καραγιώργη Σερβίας. Ακολούθως μετεφέρθη στην οικία του μαικήνα των γραμμάτων Γιώργου Κατσίμπαλη – ο Κατσίμπαλης σημειώνουμε για την ιστορία, πως πέρα απο «πολιτιστικός τροχονόμος» της Αθήνας στην εποχή του και ενθαρρυντής στο συγγραφικό έργο τους κορυφαίων της ελληνικής γραμματολογίας, υπήρξε και ανηψιός του αναγεννησιακού μας πολιτικού άνδρα, λαμπρού υπουργού Εξωτερικών του Ελευθερίου Βενιζέλου-κατ΄ουσίαν στυλοβάτης του και πρωθυπουργού της Ελλάδος, Ανδρέα Μιχαλακόπουλου απο την Πάτρα - επι της οδού Όθωνος 4. Με την αρωγή των σπουδαίων αρχιτεκτόνων Ερν. Τσίλερ, Αρ. Ζάχου και Α. Αδαμαντίου κατασκευάστηκαν αίθουσές του «αρχαϊκου», «βυζαντινού», και «νεοελληνικού» ρυθμού. Απο το 1919 το Λύκειο μετεφέρθη στην οικία Μάκκα, Περιάνδρου 1 και Αμαλίας. Ενώ το 1931 μετακόμισε στο πρώτο δικό του κτίριο, επι της οδού Ακαδημίας 25. Το 1933 είναι η χρονιά ορόσημο για την στέγαση του Λυκείου των Ελληνίδων. Αποκτά το δικό του κτίριο επι της οδού Δημοκρίτου 14, το οποίο θα είναι απο το 1935 – 1933 έγινε η αγορά του χώρου και το 1935 η στέγαση -  πλέον μέχρι σήμερα, η κεντρική του στέγη. Στα δίσεκτα χρόνια της κατοχής το Λύκειο γλύτωσε απο την επίταξη των γερμανών και προέβη στην δημιουργία σημαντικών συσσιτίων, για τα παιδιά. Με τον βομβαρδισμό του Πειραιώς το 1944 στο ιστορικό κτίριο του Λυκείου των Ελληνίδων, στεγάστηκαν 145 βομβαρδισθέντες Πειραιώτες. Όμως ενώ το κτίριο γλύτωσε την καταστροφή απο την γερμανική κατοχή, υπέστη σοβαρές ζημιές απο τον καταστρεπιτκό σεισμό του 1999. Και την οικονομική λύση για την αναγκαία στατική αποκατάσταση του κτιρίου, έδωσε το ίδρυμα «Σταύρος  Νιάρχος». Κεντρικό μέλημα του του Λυκείου των Ελληνίδων υπήρξε η προβολή και διαφύλαξη του λαϊκού πολιτισμού. Πρός αυτή την κατεύθυνση οργάνωσε Σχολές για αναλφάβητες μητέρες, μαθήματα οικοκυρικών, εικαστικών τεχνών, ελληνικών και ευρωπαϊκών χωρών, «γυμναστικές επιδείξεις», καθώς και δραστηριότητες για την ανάδειξη της δημιουργικότητας των παιδιών. Τα «πρωτόλλειά» του ως θεσμός το Λύκειο των Ελληνίδων, δημόσια εκδήλωσε με κεντρική εκδήλωση το 1911, κατά τα «Ανθεστήρια» στο Ζάππειο. Μέχρι και σήμερα το Λύκειο συνεχίζει αδιάλειπτα αρκετές απο τις εμπνευσμένες και επιμελημένες άψογα δραστηριότητές του, ιδία στο φάσμα του λαϊκού πολιτισμού. Πάντοτε αποτέλεσε μια άξια εστία καλλιτεχνικής και πολιτισμικής δημιουργίας, με έξοχη ηθικά προσφρορά στην ελληνική κοινωνία.



Μουσείο Ιστορίας Ελληνικής Ενδυμασίας



Στεγάζεται επι της οδού Δημοκρίτου 7. Συνίσταται στην σπουδαία στο πεδίο της λαϊκής μας παράδοσης συλλογής, παραδοσιακών φορεσιών, του Λυκείου των Ελληνίδων. Αριθμεί περί τις 2.000 παραδοσιακές στολές απο όλη την Ελλάδα. Το Μουσείο ετέθη σε λειτουργία το 1988 και συνιστά ένα ακόμα σπουδαίο πολιτισμικό επίτευγμα του Λυκείου των Ελληνίδων.



Πλατεία Φιλικής Εταιρείας



Είναι η κεντρική Πλατεία του Κολωνακίου, συνδεδεμένη άρρηκτα στα μεταπολεμικά μας χρόνια ιδίως, με την εκπόρευση της κοινωνικοπολιτικής μας ελίτ. Η Πλατεία χωροταξικά σχεδιάστηκε το 1870. Φέρει το όνομά της απο το ομώνυμο κολωνάκι που μαζί με άλλα όπως πραναφέραμε, τοποθετούνταν σε διάφορα σημεία της Αθήνας, ως στοιχείο αποτροπής λοιμών, ασθενειών και θεομηνιών. Απο το κολωνάκι εξάλλου αυτό ονοματοδοτήθηκε όλη η περιοχή και στο χώρο της Πλατείας μεταφέρθηκε το 1938. Πρός το τέλος του 19-ου αιώνα η Πλατεία είχε μεγάλα πλατάνια, που αποτελούσαν όαση δροσιάς για τους κατοίκους, ενώ διέθετε και δημοτική βρύση. Το αρχικό όνομα της Πλατείας Κολωνακίου ήταν «Βασιλίσσης Όλγας», μεθύστερα έλαβε το όνομα Κολωνακίου και στα νεότερα χρόνια ονομάστηκε Πλατεία Φιλικής Εταιρείας, πρό τιμήν της πρωτοστατούσης στον αγώνα της εθνεγερσίας Φιλικής Εταιρείας. Στο λυκαυγές του 20-ου αιώνα πέριξ της Πλατείας λειτουργούσαν μερικά απο τα εκλεκτότερα γαλακτοπωλεία των Αθηνών, αλλά και οι πρώτες μπιραρίες, όπως του Φίξ, του Μπαχάουερ κ.α. Μεταπολεμικά η Πλατεία Κολωνακίου και με τους γύρω δρόμους της αποτέλεσε σύμβολο αστικής ισχύος φιλοξενώντας τις κατοικίες πρωθυπουργών, υπουργών και παραγόντων του επιχιερηματικού κόσμου. Στον χώρο της Πλατείας είναι τοποθετημένες οι προτομές των Φιλικών Παναγιώτη Αναγνωστόπουλου(1790-1854) έργο του Θεόδωρου Παπαγιάννη, του Εμμανουήλ Ξάνθου (1772-1851) έργο του γλύπτη Θωμά Θωμόπουλου (1930), όπως και των Νικολάου Σκουφά (1779-1818) και Αθανάσιου Τσακάλωφ (1788 – 1851), του οποίου το πραγματικό όνομα ήταν Τεκελής και μαζί με τις πολλές υπηρεσίες του στον αγώνα, ήταν και η δολοφονία του προδοτικού μέλους της Φιλικής Εταιρείας Γαλάτη, που εξεβίαζε και απειλούσε την αποκάλυψη των Φιλικών. Ο Τσακάλωφ παρέλαβε το Γαλάτη μαζί με τον Φιλικό Δημητρόπουλο και κατά το ταξίδι τους στην Πελοπόννησο, τον εξετελέσε στην Ερμιόνη. Είχε απαλλάξει έτσι ο μέγας έλληνας φιλικός την εταιρεία απο έναν προδότη, που θα δυναμίτιζε την προσφορά και παρουσία της στον αγώνα.



Βρετανικό Συμβούλιο



Ευρίσκεται επι της Πλατείας Φιλικής Εταιρείας 17. Συνιστά ένα μεγαλόπρεπο και  επιβλητικό κτίριο, που δεσπόζει στον γύρω χώρο της Πλατείας. Το κτίριο ανηγέρθη το 1964 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Ι. Αντωνιάδη. Φιλοξενεί το Βρετανικό Συμβούλιο, το οποίο ιδρύθηκε ως θεσμός το 1933 και στεγάζεται στην Αθήνα απο το 1939.



Καφέ Βυζάντιο



Ευρίσκετο επι της Πλατείας Κολωνακίου, εκεί που σήμερα υφίσταται η Καφετέρεια-εστιατόριο «JK», η οποία έκλεισε πρίν λίγο καιρό. Το Βυζάντιο συνιστούσε αδιαμφισβήτητα το κεντρικότερο στοιχείο της κοινωνικής ταυτότητας του Κολωνακίου. Πρωτολειτούργησε το 1910. Και μέχρι και το κλείσιμό του, αποτελούσε ένα απο τα κορυφαία κοσμικά στέκια της Αθήνας. Διανοούμενοι, καλλιτέχνες, πολιτικοί, επιχειρηματίες, πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, κ.α. υπήρξαν θαμώνες του περίφημου «Βυζαντίου». Σ΄αυτούς περιλαβάνονταν ο Σοφοκλής Βενιζέλος, ο Γ. Παπανδρέου, η εκδότης της «Καθημερινής» Ελένη Βλάχου, ο καθηγητής της νομικής Αλέξανδρος Σβώλος, ο Μάνος Χατζηδάκης κ.α. Μεταπολεμικά ο χώρος γνώρισε την υψηλότερη ακμή του, συνιστώντας την καρδιάς της μεγαλοστικής Αθήνας. Έκλεισε στις αρχές της δεκαετίας του ΄70, αφήνοντας ένα δυσαναπλήρωτο κενό στην κοινωνική και πολιτισμική ταυτότητα του Κολωνακίου.



Θεολογίτειον



Ευρίσκεται επι της οδού Καψάλη 4. Συνίσταται σε ένα τριώρφο κτίριο που οικοδομήθηκε στις αρχές του 20-ου αιώνα και φιλοξενεί στον χώρο του, την Επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων. Το κτίριο ονοματοδοτήθηκε πρός τιμήν του κληροδότη του Δημητρίου Θεολογίτη, μεγαλεμπόρου των Αθηνών. Ο Θεολογίτης υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής του Κόμματος των Φιλελευθέρων και προσωπικός συνάμα φίλος του μεγάλου Ελευθερίου Βενιζέλου. Στα δίσεκτα χρόνια της γερμανοϊταλικής κατοχής, το κτίριο επετάχθη απο τους Ιταλούς. Με το πέρας της δεκαετίας του 1940, στο Θεολογίτειο στεγάστηκε η Περιηγητική Λέσχη, παραμένοντας στον χώρο μέχρι το 1950.



Πατριάρχου Ιωακείμ 



Συνιστά έναν απο τους κεντρικούς δρόμους του Κολωνακίου. Το προηγούμενο ονομά της ήταν «Κυνοσάργους». Η Πατριάρχου Ιωακείμ φιλοξενούσε στις πολυκατοικίες της μερικά απο τα λαμπρότερα πνεύματα των Αθηνών. Ενδεικτικά αναφέρουμε τον πρωτοπόρο του κινήματος του δημοτικισμού στην Ελλάδα Μανόλη Τριανταφυλλίδη, αλλά και τον ασίγαστο συγγραφικά και θεωρούμενο Μπαλζάκ της Ελλάδας Μίτια Καραγάτση. Στην Πατριάρχου Ιωακείμ λειτουργούν δυο απο τους αγαπημένους κινηματογράφους των Αθηνών. Αφενός μεν ο χειμερινός «Έμπασυ» επι της Πατριάρχου Ιωακείμ που άνοιξε τις πύλες του για το κοινό το 1962, αφετέρου δε ο θερινός «Αθηναία» στην παρακείμενη οδό Χάρητος 50, ο οποίος ξεκίνησε να λειτουργεί το 1979.



Οικία Μ. Καραγάτση



Με την Πατριάρχου Ιωακείμ και σε πολυκατοικία στην συμβολή αυτής με την Ηροδότου, συνέδεσε την παρουσία του, όπου και διέμενε στην δύση της ζωής του, ο αξεπέραστος συγγραφέας της γενιάς του ΄30 Μίτια Καραγάτσης, κατά κόσμον Δημήτρης Ροδόπουλος (1908-1960), αδελφός του τ. προέδρου της Βουλής επι ΕΡΕ, υπουργού και κραταιού μεταπολεμικού πολιτικού μας στελέχους Κωνσταντίνου Ροδόπουλου. Και ειδικώτερα κατά το διάστημα (1956-1960). Στον πρωθύστερο βίο του ο Μίτια Καραγάτσης, διέμενε επι της οδού Σπάρτης 14 στην Πλατεία Αμερικής τότε «Αγάμων». Αργότερα μετακόμισε στο Κολωνάκι σε διαμέρισμα επι της Σκουφά και Μασσαλίας, για να καταλήξει τελικά στην Πατριάρχου Ιωακείμ.



Οδός Μαρασλή



Είναι η οδός που φιλοξενεί το μεγαλύτερο νοσοκομείο στην Ελλάδα «Ευαγγελισμός». Ονοματοδοτήθηκε πρός τιμήν του μεγάλου εθνικού ευεργέτη Γρηγορίου Μαρασλή. Με την έλευση του 20-ου αιώνα η Μαρασλή αποτέλεσε δρόμο αναψυχής για τους Αθηναίους. Μάλιστα είχε και αρκετές γράνες στις οποίες τα μικρά παιδιά αναζητούσαν βατράχια.



Μαράσλειο Διδασκαλείο



Ευρίσκεται επι της οδού Μαρασλή 4 και συνιστά ένα απο τα αρχιτεκτονικά στολίδια του Κολωνακίου. Το περικαλές νεοκλασικό κτίριο ανηγέρθη το 1905 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Δημητρίου Καλλία, για να φιλοξενήσει το «Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης». Ο χώρος στον οποίο κτίστηκε το διδασκαλείο παραχωρήθηκε απο την Μονή Πετράκη. Η οικοδόμηση του κτιρίου παρέμεινε ανολοκλήρωτη δοθέντος ότι δεν επαρκούσαν τα αρχικώς διατεθέντα κονδύλια απο το κράτος. Τελικά με γεναία χορηγία του ομογενούς επιχειρηματία Γρηγορίου Μαρασλή (1831-1907) αποπερατώθηκε το κτίριο. Επακολούθησαν προσθήκες στο αρχικό κτίριο σε σχέδια του αρχιτέκτονα Νικολάου Μητσάκη (1891-1941). Ως πρός την ιστορική του διαδρομή το Μαράσλειο, υπήρξε συνέχεια του πρώτου Δημόσιου Διδασκαλείου, το οποίο συνεστήθη το 1878. Την περίοδο των Βαλκανικών πολέμων το κτίριο μετατράπηκε σε νοσοκομείο. Πρίν την δημιουργία των Παιδαγωγικών Ακαδημιών το 1933, το «Μαράσλειο Διδασκαλείο» είχε δομή τετρατάξιου, τριτάξιου και πεντατάξιου διδασκαλείου και έκτοτε λειτούργησε ως «Μαράσλειος Παιδαγωγική Ακαδημία». Το 1989 έκλεισε ο κύκλος ζωής της. Στις μέρες μας τα Πειραματικά Δημοτικά Σχολεία Μαρασλείου, ανήκουν στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ένα μείζον ιστορικό γεγονός συνδεδεμένο με τα εκπαιδευτικά μας δρώμενα, συναρτάται με το Μαράσλειο Διδασκαλείο. Ειδικώτερα τον Μάιο του 1925 διαδραματίστηκαν τα «Μαρασλειακά», που ήταν η κάθετη αντίδραση στην συντελούμενη τότε εκπαδευτική μεταρρύθμιση. Το 1924 υπήρξε κομβικό ορόσημο στην ιστορία του «Μαρασλείου Διδασκαλείου». Πρωτολειτούργησαν λοιπόν η «Μαράσλειος Παιδαγωγική Ακαδημία», που είχε ως μέλημα την μετεκπαίδευση των πτυχιούχων, οι οποίοι θα επάνδρωναν τα διδασκαλεία. Διευθυντής της Μαρασλείου ανέλαβε τότε, ο εκ της κορυφαίας μεταρρυθμιστικής εκπαιδευτικής μας τριανδρίας Τριανταφυλλίδη, Γληνού, Δελμούζου, Δημήτριος Γληνός (1882-1943). Παράλληλα συνδιευθυντής του Μαρασλείου, έγινε ο Αλέξανδρος Δελμούζος (1880-1956). Οι σφοδρές αντιδράσεις με τα «Μαρασλειακά» είχαν να κάνουν με την οξεία αντίδραση απέναντι στην καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας, αλλά και με την διδασκαλία της ιστορίας απο την πωτοπόρο Ρόζα Ιμβριώτη (1898-1977), που ερμηνεύονταν ως αντεθνική διδασκαλία.Ο οξύς χαρακτήτας που προσέλαβαν τα γεγονότα οδήγησε στην απομάκρυνση των δημοτικιστών Γληνού και Δελμούζου απο την Μαράσλειο, όπως και των συνεργατών τους.



Γυμνάσιο Θηλέων Αριστοτέλης 



Ευρίσκεται επι των οδών Μαρασλή και Σουηδίας παραπλεύρως στο Μαράσλειο. Το κτίριο ανηγέρθη το 1927 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Ι. Αντωνιάδη (1890-1977), απο κοινού με τον αρχιτέκτονα Ν. Μητσάκη. Στις μέρες μας το κτίριο φιλοξενεί το 26-ο Γυμνάσιο-Λύκειο Αθηνών.



Βρετανική Αρχαιολογική Σχολή



Ευρίσκεται επι των οδών Σουηδίας 52 και Αλωπεκής. Πρόκειται για συστοιχία τριών κτιρίων στην οποία φιλοξενείται η Βρετανική Αρχαιολογική Σχολή, η οποία συνεστήθη το 1886. Το πρώτο κτίριο της συστοιχίας οικοδομήθηκε το 1886 σε σχέδια του Gr Penrose, εν συνεχεία ανηγέρθη το δεύτερο κτίριο σε σχέδια του Άγγλου Heaton Comyn, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως ξενώνας και μετέπειτα βιβλιοθήκη και τέλος ανηγέρθη το τρίτο κτίριο το 1974, για να χρησιμοποιηθεί ως αρχαιλογικό εργαστήριο.Πλούσια σε υλικό η βιβλιοθήκη της Σχολής, περιέχει την συλλογή «Φίνλευ», όπως και τα σημειώματα των ανασκαφών του Αρθρου Έβανς.



Αμερικάνική Σχολή Κλασικών Σπουδών



Ευρίσκεται επι της οδού Σουηδίας 54. Πρόκειται για ένα καλαίσθητο νεοκλασικό διώροφο κτίριο, που ανηγέρθη το διάστημα (1887-1889), με σκοπό να στεγάσει την Αμερικάνικη Σχολή Κλασικών Σπουδών.Ο χώρος στον οποίο κατασκευάστηκε το κτίριο, ήταν ιδιοκτησία της Μονής Πετράκη και παραχωρήθηκε με πρωτοβουλία του Χαριλάου Τρικούπη απο το Δημόσιο στους Αμερικανούς, που είχαν απευθυνθεί στον πρωθυπουργό για να εξεύρουν στέγη, για την ανέγερση της Σχολής. Η σχολή συνεστήθη το 1881και ξεκίνησε την δραστηριότητά της στην Ελλάδα το 1882. Αρχικά η Σχολή είχε στεγαστεί σε κτίριο επι της Λεωφόρου Αμαλίας (απέναντι απο την Πύλη του Αδριανού) ένθεν της Ευαγγελικής εκκλησίας. Σημαντική υπήρξε εδώ στην ευχερή λειτουργία της σχολής, η συνδρομή του πρώτου ιερέα και ιδρυτή της ευαγγελικής εκκλησίας στην Ελλάδα πατέρα Καλαποθάκη. Απο το 1887 η Σχολή φιλοξενήθηκε στο Μέγαρο Μελά, επι της Πλατείας Κοτζιά. Το κτίριο το οποίο ανηγέρθη στις 12 Μαρτίου 1887, καθοδόν επεκτάθηκε. Το 1920 οικοδομήθηκε το οικοτροφείο της σχολής (Loring Hall) σε σχέδια του Στιούαρτ Τόμπσον (St. Thompson). Πάραυτα λειτούργησε δέκα χρόνια αργότερα το 1930. Το οικοτροφείο αίρει το όνομά του στον δικαστή Loring  ο οποίος χρημάτισε πρόεδρος του Συμβουλίου των Επιτρόπων της Σχολής. Το 1959 έλαβε χώρα επέκταση με μια νέα πτέρυγα, ενώ το 1991 επακολούθησε προσθήκη και μιας ακόμα πτέρυγας. Απο τις μείζονες προσφορές της Σχολής στην Ελλάδα, υπήρξαν οι ανασκαφές στην αρχαία αγορά την δεκαετία του 1930, οπότε και επωμίστηκε το κόστος των απαλλοτριωμένων ιδιοκτησιών της περιοχής.



Γεννάδειος Βιβλιοθήκη



Ευρίσκεται επι της οδού Σουηδίας 61. Συνιστά ένα ωραίο νεοκλασικό κτίριο σε σχέδια των αμερικανών αρχιτεκτόνων Βάν Πόλτ (Van Pelt) και Στ. Τόμπσον, το οποίο ανηγέρθη το 1923, προκειμένου να φιλοξενήσει την βιβλιοθήκη των Γεωργίου (1786-1854) και Ιωάννου (1844-1932) Γενναδίου, την οποία παραχώρησε ο Ιωάννης Γεννάδιος το 1922 στην Αμερικάνικη Σχολή Κλασικών Σπουδών.Ο χώρος ανήκε στην Μονή Πετράκη. Το δημόσιο τον απαλλοτρίωσε και τον παραχώρησε δωρεάν στην Γεννάδειο. Το κόστος της ανέγερσης του κτιρίου καλύφθηκε απο αμερικάνικους φορείς. Απο τις ατυχείς στιγμές στην ιστορία της Σχολής η περίοδος της κατοχής, κατά την οποία εκλάπησαν συλλογές της. Η Γεννάδειος βιβλιοθήκη με το πολυπεπίπεδο ιστορικό της αρχείο, συνιστά μια ατίμητη πηγή μελέτης της ελληνικής ιστορίας της περιόδου (15-ος- αρχές 20-ου αιώνος) για τους μελετητές. Στο πλούσιο και σπάνιο υλικό της περιέχονται βιβλία, χάρτες και έγγραφα ανεκτίμητης αξίας. Η πρωτογενής συλλογή που ανήκε στον Ιωάννη Γεννάδιο και δωρήθηκε στην Αμερικάνικη Σχολή, περιελάμβανε 20.000 τόμους, εμπλουτίζονταν διαρκώς απο τον ίδιο τον Γεννάδιο, μέχρι και το  θάνατό του. Παράλλληλα με το σπουδαίο ιστορικό της υλικό, η Γεννάδειος απέκτησε σταδιακά και υπερπολύτιμα αρχεία, ιδιωτικά. Ενδεικτικά είναι αυτά του Ιωάννη Γενναδίου, του Ερρ. Σλήμαν, της οικογένειας Δραγούμη, του Γ. Σεφέρη, του Οδυσ. Ελύτη. Το κόστος λειτουργίας της Γεναδείου Βιβλιοθήκης, καλύπτεται απο την Αμερικάνικη Σχολή Κλασικών Σπουδών.



Μονή Πετράκη



Ευρίσκεται επι της οδού Γενναδίου 14. Συνιστά βυζαντινό ναό αφιερωμένο στους Αγ. Ασώματους Ταξιάρχες. Αποτελεί απο τους αρχαιότερους στην πόλη (εκτιμάται στο τέλος του 10-ου αιώνα) με μετέπειτα τρούλο και είναι το καθολικό της Μονής Πετράκη. Πρόκειται για τεχνοτροπία σύνθετου τετρακιόνιου σταυροειδούς εγγεγραμμένου με τρούλο. Εσωτερικά ο ναός διακοσμείται με αγιογραφίες του 18-ου αιώνα. Τον  17-ο αιώνα αφίχθη στην Αθήνα απο την Δημητσάνα ο γιατρός Πέτρος Παπασταμάτης, που μόνασε στην Μονή του Αγίου Ιωάννου Καρέα, λαμβάνοντας το όνομα Παρθένιος που έμεινε γνωστός ως ο Παρθένιος Πετράκης.Το 1673 ο Πετράκης προέβη στην επισκευή της Μονής που τιμητικά πήρε το όνομά του «Μονή Πετράκη». Πρωθύστερα η Μονή ονομάζονταν, Μονή Ασωμάτων του Κουκουπούλη. Για ένα μεγάλο διάστημα 18-ος αιώνας – μέχρι και το 1840, όλοι οι καλόγηροι της Μονής κατάγονταν απο την οικογένεια Πετράκη. Εξαίρεση στην παράδοση ο γιατρός Ανδρέας Πετράκης, που απέκλινε απο τον προορισμό της οικογένειας και διετέλεσε επι βασιλέως Όθωνος Δήμαρχος της Αθήνας, αλλά και υπουργός του Γεωργίου του Α΄. Στο διάβα του χρόνου και με την ιερή παρουσία της, η Μονής Πετράκη δημιούργησε με τις δωρεές και τα κληροδοτήματα μεγάλη περιουσία. Την περίοδο της Οθωμανικής δουλείας, η Μονή προσέτρεξε ηθικά και οικονομικά τους αδυνάτους και τους αναξιοπαθούντες της Αθήνας. Στην απελεύθερη απο τους Τούρκους Ελλάδα, η Μονή συνεχίζοντας την πελώρια εθνοφελή προσφορά της, παραχώρησε μαγάλο τμήμα της κτηματικής περιουσίας της προκειμένου να ανεγερθούν ευαγή ιδρύματα. Αφότου έκσπασε η Μικρασιατική τραγωδία, η Μονή Πετράκη πρόσφερε αρχικά στέγη στα κελιά της, σε πολλούς ξεριζωμένους έλληνες, που εισέρρεαν κατά κύμματα στην Ελλάδα. Ενώ στα αλγεινά χρόνια της γερμανικής κατοχής, η Μονή παράσχε στον αθηναϊκό λαό πολυεπίπεδη ανθρωπιστική προσφορά. Τέλος σημειώνουμε ότι στον αύλειο χώρο του ναού, ευρίσκεται ο τάφος του Διδασκάλου του Γένους Κωνσταντίνου Οικονόμου, του εξ Οικονόμων (1780-1857). Κεντρική Βιβλιογραφία «Αθήνα» των Θ. Γιοχάλα, Τ. Καφετζάκη, εκδόσεις «Εστία» 2013. Στην 1-η φωτογραφία η Πλατεία Κολωνακίου μεταπολεμικά, στην 2-η η οδός Πατριάρχου Ιωκείμ την ίδια περίοδο, στην 3-η η οδός Πλουτάρχου χωματόδρομος το 1908 !!! και στην 4-η η Πλατεία Κολωνακίου το 1926.

Το παρόν κείμενο είναι απόσπασμα απο το υπο έκδοση σε λίγες μέρες βιβλίο μου "ΑΘΗΝΑ, ζαφειρόπετρα....", όπου επιχειρεί μια πανοραμική κάτοψη στην πολιτισμική-αρχιτεκτονική-κοινωνική ταυτότητα της Αθήνας μας, ενώ παρουσιάζει στο πρώτο μέρος του, όλους τους διατελέσαντες Δημάρχους της Αθήνας, απο το 1830 μέχρι σήμερα.



















*Ο συγγραφέας, M.Sc Δ/χος Μηχανικός Ε.Μ.Π., Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Αθηναίων, με τον κ-ο Άρη Σπηλιωτόπουλο, "ΑΘΗΝΑ ΜΠΟΡΕΙΣ".

"O Πύργος της Oινόης, νέα νίκη στον Mαραθώνα"

"O Πύργος της Oινόης, νέα νίκη στον Mαραθώνα και νέα ζωή, δίπλα στο αρχαίο 

μονοπάτι – χάρις στην εκστρατεία της Eλληνικής Eταιρείας", ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 5/2/2014




H διάσωση ενός σημαντικού μνημείου, όπως είναι ο Πύργος της Oινόης –βυζαντινό μνημείο του 12ου μ.X. αιώνα– που αναδεικνύει την πλούσια ιστορική κληρονομιά του Mαραθώνα, αποδεικνύει πως τίποτε δεν είναι αδύνατο όταν υπάρχει θέληση, γνώση και επιμονή. Kαι αυτά τα τρία χαρακτηριστικά τα συγκεντρώνει η Eλληνική Eταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, που σηματοδότησε τον Πύργο της Oινόης στο πλαίσιο του προγράμματός της «Mονοπάτια Πολιτισμού». O Πύργος της Oινόης βρίσκεται στην αρχή μονοπατιού –αρχαίο σε σημαντικό μέρος του– που οδηγεί στο φαράγγι της Oινόης. 


Eιδικοί μελετητές και κάτοικοι ενημέρωσαν την Eταιρεία πως «το μνημείο έχει υποστεί σοβαρές ζημιές από τις βροχοπτώσεις και χρειάζεται επειγόντως παρέμβαση γιατί υπάρχει κίνδυνος κατάρρευσής του. Aπό την άνοιξη του 2013 η EΛΛET ξεκίνησε μια εκστρατεία ευαισθητοποίησης, για την άμεση στήριξη του Πύργου, με στόχο την άρση της ετοιμορροπίας του. Hρθε σε επαφή με την Europa Nostra – Πανευρωπαϊκή Oμοσπονδία Πολιτιστικών Oργανώσεων, και πέτυχε τα έσοδα ύψους πάνω από 5.000 ευρώ από την τελετή απονομής των Bραβείων Eυρωπαϊκής Πολιτισμικής Kληρονομιάς 2013 στο Hρώδειο (αξέχαστη βραδιά, παρουσία του προέδρου της Europa Nostra Placido Domingo σε μουσικοθεατρικό πρόγραμμα υψηλής ποιότητας με τη συμμετοχή του Σαββόπουλου, της Mαρίας Φαραντούρη, των ηθοποιών Λυδίας Kονιόρδου, Xρίστου Λούλη, Γ. Γάλλου, Δημήτρη Hμελλου, A. Mουτούση) να διατεθούν για αυτό τον σκοπό.


Tον Nοέμβριο 2013 σε συνεργασία με τον ΣEΓAΣ, στο πλαίσιο του 31ου Kλασικού Mαραθωνίου Aθηνών, η EΛΛET με τη βοήθεια του «Σημειωματαρίου» ζήτησε την ευρεία συμμετοχή των θεατών και του κοινού, να δώσουν δηλαδή τον οβολό τους για να σωθεί ο Πύργος που έγερνε πλέον επικίνδυνα. Tα παιδιά του Γυμνασίου Mαραθώνα συμμετείχαν ενεργά στη δράση με ένα μοντέλο του Πύργου, φτιαγμένο από τους μαθητές, με ξύλα, κόλλες και χαρτόνια και, το κυριότερο, αγάπη για τον Πύργο-Mνημείο της ιστορίας του Mαραθώνα. Kοσμοσυρροή και αθρόες προσφορές από ό,τι μπορούσε να προσφέρει ο καθένας, έδωσαν ένα στρογγυλό ποσόν, αλλά εκείνο που είχε μεγαλύτερη σημασία είναι ότι προσμετρήθηκε το ενδιαφέρον του κόσμου, κάτι που το πρόσεξαν οι αρμόδιοι.




Πραγματικά, άμεση και καθοριστική ήταν η παρέμβαση του υπουργείου Πολιτισμού και της 1ης Eφορείας Bυζαντινών Aρχαιοτήτων. H γενική γραμματέας Πολιτισμού, αρχαιολόγος κ. Λίνα Mενδώνη και η προϊσταμένη 1ης EBA κ. B. Παπαγεωργίου αγκάλιασαν το ζήτημα, πρόσεξαν το θέμα του επείγοντος και επέδειξαν πνεύμα συνεργασίας. H Πολιτεία δεσμεύθηκε για την έναρξη των εργασιών στήριξης, ώστε να αποφευχθεί άλλη ζημιά και τήρησε την υπόσχεσή της. Mε χρηματοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού και Aθλητισμού από το πρόγραμμα Δημοσίων Eπενδύσεων 2013, ολοκληρώθηκε πρόσφατα από την EBA η πρώτη φάση των επεμβάσεων στον Πύργο Oινόης Mαραθώνα. Mπαίνουμε τώρα σε τεχνικές λεπτομέρειες, όπως μας τις έστειλε η EΛΛET με την ιδρύτρια κ. Λυδία Kαρρά που παρακολούθησε στενά το θέμα της στήριξης και διάσωσης του μνημείου: Για να εξασφαλισθεί ο Πύργος από τα όμβρια ύδατα: α) τοποθετήθηκε επικάλυψη από γαλβανισμένη λαμαρίνα στην ανώτερη στάθμη του πύργου, β) έγιναν άμεσες στερεωτικές επεμβάσεις στο νότιο τοίχωμα (συρροή ρωγμών και βαθύ αρμολόγημα) και στον ανατολικό τοίχο (πλήρωση οπής για αποκατάσταση συνοχής τοιχοποιίας), γ) τοποθετήθηκε ξυλότυπος του θόλου του ισογείου και ικριώματα έως το επίπεδο των επάλξεων, τα οποία είναι απαραίτητα για τη συλλογή στοιχείων που απαιτούνται για τη σύνταξη της τελικής αποκατάστασης την οποία θα εκπονήσει η 1η EBA σε συνεργασία με την κ. Mαρία Λαμπρινού, επίτιμη αρχιτέκτονα, τέως διευθύντρια υπηρεσίας Nεωτέρων Mνημείων Iονίων Nήσων. H μελέτη, κατά την EΛΛET πάντα, πρέπει να ολοκληρωθεί εντός του Φεβρουαρίου 2014, οπότε θα ξεκινήσει η δρομολόγηση της β΄ φάσεως των επεμβάσεων, για να ολοκληρωθεί η αποκατάσταση του Πύργου.



Αποτέλεσμα εικόνας για Ο Πύργος της Οινόης

Συμπέρασμα αισιόδοξον: το πρώτο βήμα για τη διάσωση του Πύργου έγινε και είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας Πολιτείας και κοινωνίας πολιτών! H EΛΛET πιστεύει ότι με τη συνέχιση της συνεργασίας σύντομα θα προχωρήσει η β΄ φάση των εργασιών αναστήλωσης. Στόχος όλων –και ευχή και της στήλης που παρακολουθεί από την αρχή το ζωτικό ενδιαφέρον της EΛΛET για τη στήριξη και ανάπλαση του βυζαντινού μνημείου– να ξεκινήσουν σύντομα οι εργασίες αναστήλωσης και διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου, έργου ύψους 30.000 ευρώ, για το οποίο πρέπει να πούμε πως η EΛΛET συγκέντρωσε ήδη 5.730 ευρώ και συνεχίζει την προσπάθεια για το τελικό αποτέλεσμα, αυτό που θα δώσει χαρά στους κατοίκους αλλά και στους επισκέπτες του ιστορικού τόπου του Mαραθώνα– να δουν τον Πύργο της Oινόης ολόρθο και στητό να εποπτεύει, χάρις στη νέα ζωή που δόθηκε στο μνημείο από τη συνεργασία Πολιτείας, EΛΛET και κόσμου που βλέπει μακριά... Aπό τη στήλη, συγχαρητήρια στους παράγοντες που επιτρέπουν όχι μόνο αισιοδοξία αλλά και εορταστικό πρόγραμμα, ακολουθώντας το μονοπάτι της πολιτιστικής συνεργασίας, αυτό που ακολουθεί η Eλληνική Eταιρεία και ευαισθητοποιεί και εμάς! 



Δείτε και Το Φαράγγι της Οινόης

Τα Άσεμνα της Αποκριάς – Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2015



Την Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου στις 20.00 σας προσκαλούμε σε μια βραδιά αφήγησης θε θέμα τα Άσεμνα της Αποκριάς, λαϊκά παραμύθια της νύχτας που η μέρα ντροπιάζεται να τα πει. Αφηγητής θα είναι ο Δημήτρης Β. Προύσαλης. Στον χώρο πολιτικής και πολιτισμού Ρήγας Βελεστινλής, Ξενοφώντος 4, 6ος όροφος. Είσοδος Ελεύθερη.

Παράσταση φόρος τιμής στον Ιάκωβο Καμπανέλλη στο Νιου Τζέρσεϊ


Παράσταση φόρος τιμής στον Ιάκωβο Καμπανέλλη στο Νιου Τζέρσεϊ

Από τις 18 έως τις 22 Φεβρουαρίου


Φόρο τιμής στον Ιάκωβο Καμπανέλλη αποτίει το Richard Stockton College στο Νιου Τζέρσεϊ, παρουσιάζοντας το εμβληματικό στην ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου έργο του, «Η Αυλή των θαυμάτων».
Η παράσταση θα παρουσιαστεί από τους σπουδαστές του τμήματος θεάτρου του κολλεγίου σε σκηνοθεσία τηςΜάρθας Φριντζήλα, ενώ αξίζει να σημειώσουμε πως το έργο του σπουδαίου Έλληνα θεατρικού συγγραφέα θα παρασταθεί στη νέα μετάφραση στα αγγλικά του Δημήτρη Τρυφωνόπουλου.
Η παράσταση της «Αυλής των θαυμάτων» αποτελεί τον κορμό του πενθήμερου αφιερώματος στο έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, που θα διαρκέσει συνολικά από τις 18 μέχρι τις 22 Φεβρουαρίου και εκτός από την παράσταση περιλαμβάνει μία έκθεση στη βιβλιοθήκη του Κολλεγίου, εισήγηση του Καθηγητή Θεατρολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Βάλτερ Πούχνερ καθώς και σεμιναριακά μαθήματα στους σπουδαστές, από τον Καθηγητή και πρόεδρο του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, κ. Πλάτωνα Μαυρομούστακο.
Στο Νιου Τζέρσεϊ  θα βρεθεί για την παρακολούθηση του αφιερώματος, καλεσμένη του Richard Stockton College, η κόρη του μεγάλου Έλληνα συγγραφέα, Κατερίνα Καμπανέλλη.
 Το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη αποτελεί ορόσημο όχι μόνο για το ελληνικό θέατρο αλλά και για το παγκόσμιο δραματολόγιο.
Εξέχουσα προσωπικότητα των γραμμάτων, ο Καμπανέλλης μετέφερε στο έργο του την ιδιαιτερότητα του ελληνικού λαϊκού στοιχείου, δοσμένου μέσα από το ιστορικό και κοινωνιολογικό πλαίσιο αλλά μέσω μιας θεατρικής γλώσσας διεθνώς αναγνωρίσιμης.  
Γι’ αυτό και το έργο του δεν χαρακτηρίζεται από τοπικιστικούς τόνους, αλλά αντίθετα εξέφραζε και εκφράζει τον άνθρωπο που αναζητά και αποζητά το θαύμα του ανεξάρτητα από τη χώρα του και την εποχή του.

Πληροφορίες
Experimental Theatre of Richard Stockton College, Νιου Τζέρσεϊ, Η.Π.Α., 18-22 Φεβρουαρίου, Τετάρτη – Σάββατο στις 19.30 και Κυριακή στις 14.00.

«Ε. Κριαράς 2015: Λεξικό, Πολιτισμός, Ιστορία και Ποίηση»




Το «Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη» και το «Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας» διοργανώνουν εκδήλωση για τον Εμμανουήλ Κριαρά με την ευκαιρία της πρόσφατης έκδοσης του 19ου τόμου του Λεξικού της Μεσαιωνικής Ελληνικής Δημώδους Γραμματείας (1100-1669), (ραβιόλι – σιργουλιστά).

Στην εκδήλωση θα προβληθεί οπτικοακουστικό υλικό, ενώ θα γίνουν σύντομες εισηγήσεις από τους:

Ιωάννη Ν. Καζάζη, Ομότιμο Καθηγητή Α.Π.Θ., Πρόεδρο του ΚΕΓ: «Ε. Κριαράς – Φ. Κουκουλές: Λέξεις και πράγματα, callida iunctura»

Χριστόφορο Χαραλαμπάκη, Καθηγητή Γλωσσολογίας Ε.Κ.Π.Α.: «Το Μεσαιωνικό Λεξικό Κριαρά και το Χρηστικό Λεξικό της Ακαδημίας Αθηνών»

Ράνια Βοσκάκη, Δρ Γλωσσολογίας, ΚΕΓ: «Ηλεκτρονική αξιοποίηση της λεξικογραφικής παρα(κατα)θήκης Κριαρά»

Θεοδόση Πυλαρινό, Καθηγητή Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Ιονίου Πανεπιστημίου: «Ο ποιητής και διηγηματογράφος Κριαράς»

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2015 και ώρα 19:00 μ.μ., στο Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη, στο κτήριο επί των οδών 2ας Μεραρχίας 36 & Ακτής Μουτσοπούλου, στον Πειραιά

Είσοδος ελεύθερη

«ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΑΙ ΗΠΕΙΡΩΤΕΣ ΦΙΛΙΚΟΙ»



Διάλεξη της Πανεπιστημιακού κ. Ελένης Κουρμαντζή

Εκδήλωση της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδος για τα ''200 χρόνια από την ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας'' , την Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2015, ώρα 19.00', στο Ζάππειο Μέγαρο.

Η Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδος, από κοινού με την Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων (και τη σύμπραξη της Ομοσπονδίας Δωδεκανησίων και Σωματείων της διασποράς, όπως Κομποταίων Άρτας, Πάτμου και άλλων), με αφορμή την επέτειο 200 χρόνων από την ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας (1814-2014), η οποία κήρυξε την εθνεγερσία και την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 που οδήγησε στην ίδρυση της σύγχρονης Ελλάδας, διοργανώνει στις 18 Φεβρουαρίου 2015, ημέρα Τετάρτη και ώρα 19.00' στο Ζάππειο Μέγαρο, εκδήλωση τιμής και μνήμης στους τρεις ιδρυτές της, Δ. Σκουφά, Α. Τσακάλωφ και Ε. Ξάνθο, αλλά και σε όλους τους επώνυμους και ανώνυμους Φιλικούς και αγωνιστές.

Για την Π.Σ.Ε. με αυτή την εκδήλωση επιδιώκεται, πέρα από την αυτονόητη ανάγκη απότισης φόρου τιμής, το επίκαιρο αίτημα να συνειδητοποιηθεί ιστορικά και να τονιστεί διαχρονικά η μεγάλη σημασία των οργανωμένων αγώνων και της ένωσης ολόκληρων λαών για τη διεκδίκηση κοινών και δίκαιων στόχων.

Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται:

Ελένη Κουρμαντζή

-Η βαρύνουσας σημασίας για την εκδήλωση Διάλεξη της Πανεπιστημιακού κ. Ελένης Κουρμαντζή με θέμα «ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΑΙ ΗΠΕΙΡΩΤΕΣ ΦΙΛΙΚΟΙ» καθώς και σύντομες συμπληρωματικές εισηγήσεις ή χαιρετισμοί της Π.Σ.Ε, της Ομοσπονδίας Δωδεκανησίων και των συνεργασθέντων φορέων.

-Λιτές και ταιριαστές μουσικές γέφυρες με την απόδοση τριών ιστορικών ηπειρώτικων τραγουδιών από την Παραδοσιακή χορωδία της Π.Σ.Ε. και ενός έως δύο τραγουδιών ή σκοπών αντίστοιχων από τα Δωδεκάνησα.

-Έκθεση έντυπου υλικού, προσωπογραφιών και αφισών, φωτογραφικών αποτυπώσεων και αρχειακών στοιχείων με παράλληλη προβολή οπτικοαουστικού υλικού. Επίσης απαγγελίες ή δόκιμες αναγνώσεις επίκαιρων αποσπασμάτων κειμένων που επισφραγίζουν την όλη εκδήλωση με τη βαρύτητα του πρωτογενούς Λόγου.

Στο χώρο του ΖΑΠΠΕΙΟΥ, όπου επιβεβαιώνεται η Ηπειρωτική Ευεργετική ευποιίας, πολύ αρμόζει να επιχειρηθεί ο δημόσιος έπαινος προς τους Φιλικούς και την Εταιρεία ενώπιον όλων των Ηπειρωτών, των Δωδεκανησίων φίλων και μελών αλλά και όλων των κατοίκων της πόλης μας.

Αυτονόητες οι ευχαριστίες στην υπεύθυνη της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων και στους ανθρώπους των φορέων όλων για την προσφορά υλικού και αρωγής καθώς και στη βασική ομιλήτρια, την αναγνώστρια των κειμένων και τους ενορχηστρωτές .