Τετάρτη 31 Μαρτίου 2021

Αριστοτέλης Βαλαωρίτης "Η δάφνη και το αηδόνι"

 

                    Piero del Pollaiolo (attr.) Apollo and Daphne

Ύμνος εις τον θάνατον του Έλληνος ποιητού
Διονυσίου Κόμητος Σολωμού

Μαύρισε, κύμα τον αφρό,και σεις βουνά το χιόνι.Γιατ’ ήλθε βαρυχειμωνιάκαι δε λαλεί τ’ αηδόνι,5τ’ αηδόνι που τραγούδησεεις του βουνού τη ράχη.Κλάψτε βουνά και βράχοι,τ’ αηδόνι δεν λαλεί…

Και συ, δαφνούλα ελληνική,10φυλλόχλωρη δαφνούλα,εσύ, που τ’ άνθη σου έλουζεςτη νύχτα στη δροσούλα,για να σε βλέπει όμορφηκαι να σε καμαρώνει15πες μου, γιατί τ’ αηδόνιδαφνούλα, δε λαλεί…

Του μύρισεν η άνοιξηπου πλάκων’ αποπέρακαι λαίμαργο θα σὄφυγε20ψηλά μες στον αιθέρα,πρώτο να πάγει να την βρεικαι να την απαντήσει,γλυκά να τη φιλήσει,και να ’λθουνε μαζί.

25Αχ! Πότε νά ’λθ’ η άνοιξη,να ιδείς αν θα γυρίσει!Αχ! Πότε το τριαντάφυλλο,δαφνούλα μου, ν’ ανθίσει,να πας να βρεις τα φύλλα του30να νιώσεις την οσμή του!…Ποιός ξεύρει την πνοή τουμην εύρεις μέσα εκεί;

Αχ! Πότε νά ’λθ’ η άνοιξη,να λιώσουνε τα χιόνια,35να πάψουν τ’ αστραπόβροντα,να ’λθούν τα χελιδόνια,για να τους πεις, δαφνούλα μου,την άσπλαχνή σου μοίρα;Ποιός ξεύρει, μαύρη χήρα,40κι εκείνα τί θα πουν.

Παρηγορήσου, δάφνη μου,γιατί δεν είσαι μόνηπου καρτερείς το φίλο σου,που καρτερείς τ’ αηδόνι.45Να ’ξευρες πόσα κόκαλακαι σπλάχν’ ανδρειωμέναστο μνήμα ξαπλωμέναμε σε το καρτερούν.

Το λάλημά σου τ’ άκουσαν50στην πρώτη παρουσίασαν του πολέμου σάλπιγγα,σαν άλλη τρικυμία,κι ευθύς επάνω στ’ Άγραφαβροντούν αστροπελέκια,55ανάφτουν τα τουφέκια,και λάμπουν τα σπαθιά.

Κι εκεί που πολεμούσανεοι μαύρ’ οι πεθαμένοι,τ’ αηδόνι με το λάλημα60το αίμα τους ζεσταίνει,και σαν εμοιρολόγαε,και σαν ετραγουδούσεη δάφνη πάντ’ ανθούσε,ανθούσε κι η μυρτιά.

65Ο φοβερός του αντίλαλοςστο Μισολόγγι φθάνειτην ώρα που του κλούσανετα μάτια να πεθάνει,την ώρα που ο δεσπότης του70φλόγα, καπνό ντυμένος,ανέβαινε καμένοςστον ουρανό ψηλά.

Ω! τί γλυκό νανάρισμα!Ανήκουστη αρμονία!75Του αηδονιού το λάλημαγια κείνα τα θηρία,σαν εψυχομαχούσανεκι απλώνανε το σώμαστα αίματα, στο χώμα80να κοιμηθούν βαθιά.

Επέρασε το λάλημαλόγγους, βουνά, λιβάδια,και το νεράκι, πὄτρεχεκρυφά μες στα λαγκάδια,85χαρούμενο σαν τ’ άκουσεμες στον αφρό το παίρνεικαι τρέχοντας το φέρνειστο κύμα του γιαλού.

Κι ευθύς το κύμα φούσκωσε,90εμάνιωσε, θεριεύει,βλέπει τη γη ελεύθερηκαι βράζει και ζηλεύει.Βογκάει και ανδρειεύεται,αφρίζει, μεγαλώνει95και την κορφή ψηλώνεισαν την κορφή βουνού.

Αχ! Τότε πόσα βλέμματα,π’ αστράφταν σαν αστέρια,εκοίταξαν τη θάλασσα!100Και πόσα, πόσα χέρια,σα να ’ταν από μάρμαροβαριά κι ανδρειωμέναεδείχναν τεντωμένατο κύμα στο γιαλό!

105Γιατί κρυφός χτυπόκαρδοςτους είπε πως θα ιδούνεμια μέρα ν’ ανεμίζουνε,στ’ αγέρι να πετούνε,φλάμπουρα γαλανόλευκα,110σαν κύματ’ αφρισμέναπερήφαν’ απλωμένασε πέλαγο εθνικό.

Ωστόσο πάντα η θάλασσαγρούζει, βογκά, μουγκρίζει,115πάντα σπαράζει, δέρνεται,βράχους, βουνά κλονίζει…Κρύψου βαθιά στα σύγνεφακαι μη φανείς, φεγγάρι,δε βλέπεις τον Κανάρη120που στη βοή ξυπνά;

Εξύπνησε σα βάρυπνος,πετιέτ’ από το μνήμακαι τρέχει κι αγκαλιάζεταιμε τ’ άγριο το κύμα,125και δένουνε αχώριστηκαι τρομερή φιλίαδυο άσπονδα στοιχεία,το κύμα κι η φωτιά.

Και σαν ανταμωθήκανε130κι εβγήκαν ν’ αρμενίσουν,πλακώνει μαύρος θάνατοςεκείνους π’ απαντήσουν.Είναι πλατύ κι ευρύχωροτο μνήμα της θαλάσσης…135Κανάρη, μη δειλιάσεις,θυμήσου τα Ψαρά.

Γιατί, γιατί δεν ήμουνατου κεραυνού σου αχτίδα,γιατί κι εγώ της θάλασσας140δεν ήμουν μια ρανίδα,νά ’λθω μ’ εσένα συντροφιάΚανάρη κειο το βράδυ,σαν άνοιξες τον Άδηκι έφαγες την Τουρκιά,

145για να σου λέγω πάντοτε:Κανάρη, μη δειλιάζειςνα καις, να πνίγεις, να χαλάς,τους άπιστους να σφάζεις,κι ανάμεσα στα γαίματα150ν’ ανάφτω την οργή σουφωνάζοντας, «θυμήσουτα λόγια τ’ αηδονιού;»

Τα λόγια που σου ελάλησεγλυκά στο περιβόλι,155τότε σαν ήλθε σκούζονταςτο έρμο από την Πόλη,και σου ’πε πως απάντησεάγιο κορμί πνιμένοστην άκρη πεταμένο160του έρημου γιαλού·

και σου ’πε πως εσίμωσεγια να το ψηλαφήσει,και βλέπει… κι ανατρίχιασε…και πέφτει να φιλήσει·165κι εκεί που επλησίασεστο μάρτυρα τα χείλη,σχοινί για πετραχήλιτου βλέπει στο λαιμό.

Και τόσο άσπλαχν’ η θηλιά170τον Πατριάρχη σφίγγει,τόσο τού χώνεψε βαθιά,πὄκοψε το λαρύγγι,κι άνοιξε στόμα δεύτερο,που μέρα νύχτα κράζει175και πάντα σάς φωνάζει:«Εκδίκηση ζητώ».

Το φοβερό το μήνυμασαν έφερε τ’ αηδόνι,τραβιέτ’ επάνω στα βουνά180και τα φτερά διπλώνει *κι αναγαλλιάζει βλέπονταςτη δάφνη του ν’ ανθίζεικι άνοιξη να μυρίζειστα μαύρα τα ορφανά.

185Τριάντα χρόνοι επέρασανσα να ’τανε μια μέρα!Και πάντα παραμόνευεκι ερώτα τον αγέρα,που φύσαγε απ’ τον Όλυμπο,190τί μήνυμα του φέρεικι αν έλαμψε τ’ αστέριστου Πίνδου τα βουνά.

Ω! τί χαρά που το ’πιασετο έρημο τ’ αηδόνι!195Αμέσως αναφτέρωσε,πετά και ξανανιώνει,σαν έμαθε, σαν άκουσεψηλά στη Θεσσαλίαν’ ανοίγει τα μνημεία200του Πέτρου το σπαθί.

Θυμήθηκε τα νιότα του,την πρώτη τη λαλιά του,κι αρχίνησε το λάλημακρυφά στην ερημιά του…205Δαφνούλα μου, τί σὄμελλε·εκείνα του τα λόγιανα γένουν μοιρολόγιακι η έσχατη πνοή. *

Τώρα τα κρύα κόκαλα210ποιός θά ’λθει να τα κράξει;Ποιός άγγελος ανάστασηθα ’λθεί να τους φωνάξει,και ποιό πουλί θα να ’ρχεταιχαρούμενο το βράδυ215ελπίδες μες στον Άδηνα φέρνει και χαρά;

Ας σφραγισθούν τα μνήματακαι πάλ’ ας χορταριάσουν,οι πεθαμένοι ας απλωθούν,220στο μνήμ’ ας ησυχάσουν.Ποιός ξεύρει πόσες άνοιξεςθα να διαβούν και χρόνοιπου δε θα ιδούν τ’ αηδόνικαι την πρωτομαγιά!

[1857;]
[Σημείωση του ποιητή] Ο ύμνος αυτός αυτοσχεδιάσθη τη 16η Φεβρουαρίου του 1857 έτους, ημέρα καθ’ ήν και ο ποιητής παρέδωκε το πνεύμα. Περί τούτου δύνανται να μαρτυρήσωσι πολλοί των φίλων μου. Ανεβλήθη δε η δημοσίευσις αυτού μέχριν σήμερον, ίνα ως άλλος επιτύμβιος λίθος σφραγίση τα Μνημόσυνά μου. *

Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021

"ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΨΥΧΟΣΑΒΒΑΤΟ" ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΜΑΡΚΟΡΑΣ

 


                                                                                     Καὶ σὰν πρῶτα ἀντρειωμένη
                                                                                        χαῖρε, ὢ χαῖρε, Ἐλευθεριά!
                                                                                                                  ΣΟΛΩΜΟΣ

Αὐτός, Θεά, 'ποὺ σ' ἔκραξε,
Μ' ἀρμονικὴ γλυκάδα,
Νὰ κλάψῃς 'ς ἕνα λείψανο, (α)
Μία 'μέρα, 'ς τὴν Ἑλλάδα,
Κ' ἕνα σου δάκρυ ἀκόμα
Τώρα 'ς τοῦ χάρου κείτεται Τὸ παγωμένο στρῶμα,
Τῆς νειότης φαντασία,
Ἀποζητάει κ' ἐκεῖ. Αὐτὸς, μὲ τὴν ὁλόθερμη Ὀχ τῶν Ἡρώων τὰ κόκκαλα
Τ' Ἀγαρινοῦ τ' ἀστέρι,
Σ' εἶδε νὰ βγῇς, ὦ! Θεία! Μὲ τὸ σπαθὶ, ποῦ 'τρόμαξε Μὲ τὸ σταυρὸ 'ς τὸ χέρι
'Σὰν ἡ λαμπρὴ 'κυμάτισε
Σ' εἴδε νά βγῇς μ' ὁρμή. Θυμᾶσαι πῶς 'χαιρέτησε Τῆς νίκης τὴν ἡμέρα, Σημαία σου 'ς τὸν ἀέρα;
Ἔλα, Θεά! — δὲν πρέπουνε
Ἀλοιά! τὸν ἀγροικήσαμε Καὶ πρὶν νὰ ξεψυχήσῃ, Γλυκὰ νὰ τραγουδήσῃ Τὸ θεῖο χαιρετισμό! (β)
Στεφάνι τιμημένο,
Τῆς δάφνης τὰ κλανάρια Μόνον ἐκεῖ 'ποῦ 'πέσανε Τ' ἀνδρεῖα σου παλληκάρια — Νὰ πλέξῃς ὁλοπράσινο
Τὸ μέτωπο βαστάει·
Μὲ δάκρυα ποτισμένο, Ἔλα γοργὰ κ' ἐδῶ! Ἰδὲς, ἰδὲς περίλυπη Κι' ἄλλη Θεὰ περνάει, Καὶ 'ς τὴν ἀχνὴ παλάμη της
Κ' ᾑ δύο 'ς αὐτὸ τὸ Σῶμα,
Λύρα κρατεῖ μ' ὁλόμαυρο Μαγνάδι σκεπασμένη, 'Σ τὸ ξόδι ποῦ θὰ γένῃ Παγένοντας κι' αὐτή. Ἀγκαλλιασθεῖτε, κλάψετε
Ἐκεῖνο τὸ κορμί!
'Ποῦ λὲς κι' ἀπὸ τὴ φλόγα Σας Εἶν' ἀναμμένο ἀκόμα· Χαρὰ 'ς τὴ γῆ, 'π' ἀνοίγοντας, Θὰ 'χῃ παρόμοια χάρι 'Σ τὰ σπλάγχνά της νὰ πάρῃ
Ἡ γῆ λουλούδια πλῆθος,
Ὦ! πέστε, Σεῖς Ἀθάναταις, Τὶ θησαυρὸ θὰ κλείσῃ Κι' ὁ λάκκος ὀχ τὰ βάθη του Μὲ μιᾶς νὰ λαχταρίσῃ; Τ' ἄστρα δροσιὰ νὰ ῥίξουνε, 'Σ τὸ παγωμένο στῆθος,
Θὲ νὰ 'βγη τραγουδῶντας,
'Σ τὴν ἄσπρη κεφαλή. Πέστε, ν' ἀκούσουν Ἕλληνες, Φίλοι κ' ἐχθροί μας ξένοι, 'Ποῦ μὲ τὸν Ὕμνο ἡ Τέχνη του Δὲν εἶναι ἀπεθαμμένη· Ὁποῦ 'ς τὸν κόσμο 'γλίγορα
Μ' ἀναλαμπὴ μεγάλη,
Πατόκορφα φορῶντας Λαμπρότατη στολή. Καὶ ζῇ — καθάρια, ξάστερη Ἡ θεία ψυχὴ μᾶς μένει 'Σ τὸ στίχο τὸν ἀθάνατο Πιστὰ ζωγραφισμένη· Ἐκεῖ τὸ Πνεῦμα δείχνεται
Ὀποῦ 'χε 'ς τὴ θωριά.
Φέγγουν ἐκεῖ τὰ κάλλη

                                                                                         ΓΕΡΑΣΙΜΟΥ ΜΑΡΚΟΡΑ

(α) Λευτεριὰ γιὰ 'λίγο πᾶψε — Νὰ χτυπᾷς μὲ τὸ σπαθὶ — Τώρα σίμωσε καὶ κλᾶψε — εἰς τοῦ Μπάϊρον τὸ κορμί. — Στροφὴ α΄. Ὕμνος εἰς τὸν θάνατο Λόρδ Μπάϊρον.
(β) Λίγαις στιγμαῖς προτοῦ ὁ Ποιητὴς ἀπεθάνῃ, ἐτραγουδοῦσε τὸν Ὕμνον τῆς Ἐλευθερίας

Τὸ ἔντυπο φύλλο, ὅπου τυπώθηκε τὸ «Πρῶτο Ψυχοσάββατο», ἔχει καὶ τὶς μικρὲς αὐτὲς ἐπεξηγηματικὲς σημειώσεις τοῦ ἴδιου τοῦ ποιητῆ. Ἀπὸ τὸν τίτλο του, φαίνεται καθαρὰ ὅτι εἶναι τὸ πρῶτο γράψιμο τοῦ γνωστοῦ ποιήματος ἀπὸ τὰ «Ἅπαντα» τοῦ Μαρκορᾶ (σελ. 179), ποὺ ἔχει κ' ἐκεῖ τὸν τίτλο «Τὸ πρῶτο Ψυχοσάββατο», στροφὲς 10, ἀλλὰ μὲ σημαντικὲς διαφορές. Ὁ Μαρκορᾶς, δηλαδή, στὰ «Ἅπαντά» του, ἔκαμε ἀπὸ τὴν ἀρχὴ μία νέα ἀνάπλαση τοῦ ποιήματος. Ἡ «Νέα Ἑστία», σύμφωνη μὲ τὴ γνώμη τοῦ κ. Βλαχογιάννη, ἐνόμισε ὅτι ἔπρεπε νὰ διασωθῇ καὶ ἡ πρώτη «ἔκδοση» τοῦ ποιήματος, ποὺ δείχνει τὴν πρώτη αἰσθηματικὴ ἐντύπωση τοῦ θανάτου τοῦ Σολωμοῦ στὴ φαντασία τοῦ μαθητῆ του καὶ πιστοῦ φίλου του.


Πηγή: «Νέα Ἑστία» τχ. 224, 1936
Φωτογραφία: «Νέα Ἑστία» τχ. 413-414, 1944

Ἑλληνων Φῶς

Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

Η αλληλογραφία του Κοραή με τον αμερικανό πρόεδρο Τζέφερσον




 Monticello, 31η Οκτωβρίου 1823

Προσφάτως έλαβα την επιστολή Σας της 10ης Ιουλίου.

Ενθυμούμαι με ευχαρίστηση την ευκαιρία που μου δόθηκε στο Παρίσι, χάρη στην καλοσύνη του κ. Paradise, να κάνω τη σύντομη γνωριμία Σας.

Και οι ωραίες εκδόσεις των κλασσικών συγγραφέων της Ελλάδος, που κατά διάφορα διαστήματα έχουν αναγγελθεί από Εσάς, ουδέποτε με άφησαν να ξεχάσω την ανάμνηση της γνωριμίας αυτής.

Μέχρι τη στιγμή που έλαβα τα «Ηθικά» του Αριστοτέλους και τον «Στρατηγικό» του Ονησάνδρου, που είχατε την ευγένεια να μου αποστείλετε και για τα οποία Σας παρακαλώ να δεχθείτε τις ευχαριστίες μου, είχα δει μόνον την έκδοσή Σας των «Βίων» του Πλουτάρχου.

Τους ανέγνωσα και ωφελήθηκα πολύ από τα αξιόλογα «Σχόλιά» Σας, πιστεύω δε ότι με τη βοήθεια μερικών λέξεων από ένα λεξικό της Νεοελληνικής θα μπορούσα να διαβάσω και τους πατριωτικούς Σας λόγους προς τους συμπατριώτες Σας.

Ασφαλώς, έχετε αρχίσει από την ορθή πλευρά την προσπάθειά Σας να τους προετοιμάσετε για τον μεγάλο σκοπό για τον οποίο αγωνίζονται τώρα, εξυψώνοντας δηλαδή το μορφωτικό τους επίπεδο και καθιστώντας τους ικανούς για να αυτοδιοικηθούν.

Γι’ αυτή Σας την προσπάθεια θα Σας οφείλουν αιώνιες τιμές.

Τίποτε δεν παρέχει περισσότερες πιθανότητες για την προαγωγή του αντικειμενικού αυτού σκοπού από μία μελέτη των λαμπρών προτύπων της επιστήμης, που άφησαν ως κληρονομιά οι πρόγονοί Σας.

Σε αυτούς όλοι εμείς οφείλουμε τα φώτα, που αρχικώς μας οδήγησαν για να βγούμε από το γοτθικό σκοτάδι.

Κανένας λαός δεν αισθάνεται ζωηρότερη συμπάθεια από Εμάς για τα δεινά, από τα οποία υποφέρουν οι συμπατριώτες Σας.

Κανένας δεν απευθύνει στον Θεό πιο θερμές και πιο ειλικρινείς παρακλήσεις για την επιτυχία των σκοπών τους.

Και πραγματικά, τίποτε δεν θα μπορούσε να σταματήσει τη φιλελεύθερη νεολαία μας από το να συμμετάσχει με κάποιο τρόπο στον ιερό αυτόν αγώνα εκτός από την κεφαλαιώδη αρχή της κυβερνήσεώς μας περί αποχής από τις έριδες της Ευρώπης.

Εμείς, που κατέχουμε τα συνδυασμένα αγαθά της ελευθερίας και της τάξεως, επιθυμούμε το ίδιο και για τις άλλες χώρες και ιδιαιτέρως για τη δική Σας, η οποία πρώτη από τα πολιτισμένα έθνη του κόσμου παρουσίασε παραδείγματα του πώς πρέπει να είναι ο άνθρωπος.

Βεβαίως, δεν θέλω να ισχυριστώ με αυτό, ότι οι μορφές του πολιτεύματος που ήταν κατάλληλες για την εποχή και τον τόπο των προγόνων Σας θα μπορούσαν να εφαρμοστούν ή έστω να αντιγραφούν σήμερα, αν και θα ήταν αρκετά φυσικό να είναι οι συμπατριώτες Σας ευμενώς διατεθειμένοι προς αυτές.

Σήμερα, το παγκόσμιο γίγνεσθαι έχει αλλάξει σε τέτοιον βαθμό ώστε να είναι πρακτικώς ανεφάρμοστα τα συστήματα των προγόνων Σας.

Το πολίτευμα των Αθηνών, παραδείγματος χάριν, ήταν μία μορφή διακυβερνήσεως του λαού μίας πόλεως, που νομοθετούσε για όλη την επικράτεια που είχε υπό τον έλεγχό της.

Το πολίτευμα της Λακεδαίμωνος ήταν ένα πολίτευμα στρατοκρατών καλογήρων, που εξουσίαζαν τη χαμηλή τάξη, η οποία ήταν το αντικείμενο της πιο ακατονόμαστης δουλείας.

Στη σημερινή εποχή, επικρατούν άλλες αρχές. Η ισότητα μεταξύ των ανθρώπων και η ατομική ευδαιμονία αναγνωρίζονται τώρα ως οι μόνοι νόμιμοι αντικειμενικοί σκοποί μίας κυβερνήσεως.

Επιπλέον, οι σύγχρονοι καιροί παρέχουν το αξιόλογο πλεονέκτημα ότι έχουν ανακαλύψει τη μόνη μέθοδο, χάρη στην οποία τα δικαιώματα αυτά μπορούν να διασφαλισθούν, με άλλα λόγια την κυβέρνηση από το λαό, που ενεργεί όχι αυτοπροσώπως, αλλά μέσω εκλεγμένων (από τον ίδιο) αντιπροσώπων, δηλαδή από κάθε άνδρα ενήλικο και διανοητικώς υγιή, που συμβάλλει είτε με το πορτοφόλι του είτε αυτοπροσώπως στην αντιμετώπιση των αναγκών της χώρας του.

Το μικρό και ατελές μείγμα της αντιπροσωπευτικής διακυβερνήσεως στην Αγγλία, μολονότι παρεμποδίζεται στη λειτουργία του από άλλους τομείς της διοικήσεως, αριστοκρατικούς και κληρονομικούς, δείχνει εντούτοις τη δύναμη που έχει το αντιπροσωπευτικό σύστημα για τη βελτίωση της θέσεως του ανθρώπου.

Στη δική μας χώρα, ο λαός είναι εκείνος που εκλέγει τους λειτουργούς για όλους τους κλάδους της διοικήσεως, εκτός από το δικαστικό Σώμα, για του οποίου τον επιστημονικό καταρτισμό και τα προσόντα ο λαός δεν είναι ο κατάλληλος κριτής.

Εν τούτοις, ακόμη και σε αυτόν τον τομέα, ζητούμε από ένα ορκωτό δικαστήριο, αποτελούμενο από αντιπροσώπους του λαού, να αποφασίσει σχετικώς με αμφισβητούμενα γεγονότα, γιατί οι ένορκοι που προέρχονται από τον λαό είναι αρμόδιοι για την εξακρίβωση των γεγονότων, αφήνοντας έτσι όσο το δυνατόν λιγότερα σημεία, δηλαδή μονάχα τις τεχνικές λεπτομέρειες του νόμου, στην κρίση των δικαστών.

Και είναι αλήθεια ότι ο λαός, ιδίως όταν τυγχάνει κάποιας μορφώσεως, αποτελεί τον μόνον ασφαλή και τίμιο θεματοφύλακα των δικαιωμάτων του συνόλου και γι’ αυτό πρέπει να αντιπροσωπεύεται στη διοίκηση των κοινών και σε κάθε λειτουργία για την οποία έχει τα απαιτούμενα προσόντα.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, ο λαός τυχαίως θα σφάλλει, ουδέποτε, όμως, θα διαπράξει ένα λάθος εκ προθέσεως και με τον συστηματικό και επίμονο σκοπό να ανατρέψει τους ελεύθερους θεσμούς της κυβερνήσεως.

Αντιθέτως, τα κληρονομικά σώματα, που είναι μόνιμα καθώς η σύνθεσή τους δεν μεταβάλλεται, πάντα φροντίζουν για τα δικά τους ιδιαίτερα συμφέροντα και επωφελούνται κάθε ευκαιρίας να προάγουν το προνόμια της τάξεώς τους και να καταπατήσουν τα ατομικά δικαιώματα.

Μαθαίνουμε από τις εφημερίδες ότι κάποια μορφή διακυβερνήσεως έχει εγκαθιδρυθεί στη χώρα Σας, δίχως, όμως, να πληροφορηθούμε ποίας ακριβώς φύσεως είναι.

Αυτό ασφαλώς είναι αναγκαίο για τον χειρισμό των πολιτικών υποθέσεων.

Φαντάζομαι, όμως, ότι η κυβέρνηση αυτή θα έχει προσωρινό χαρακτήρα, γιατί ένα μόνιμο Σύνταγμα πρέπει να είναι αποτέλεσμα ωρίμου και κατασταλαγμένης σκέψεως, διαρκούς ερεύνης και μακρών συζητήσεων.

Η έκταση της δικής μας χώρας είναι τόσο μεγάλη και η προηγουμένη διαίρεσή της σε ξεχωριστές πολιτείες είχε γίνει κατά τέτοιον τρόπο, ώστε σκεφθήκαμε ότι θα ήταν καλύτερο να γίνουμε συνομοσπονδία μόνον εις ό,τι αφορά τις εξωτερικές υποθέσεις.

Κάθε πολιτεία διετήρησε την αυτονομία της στα εσωτερικά ζητήματα, γιατί εκρίθη ότι είναι πιο κατάλληλη να τα διαχειρισθεί προς το συμφέρον των πολιτών της, από μία κεντρική κυβέρνηση, της οποίας η  έδρα θα ήταν σε μεγάλη απόσταση από ορισμένους πολίτες της και η οποία ελάχιστα θα μπορούσε να γνωρίζει τα ιδιαίτερα τοπικά ζητήματα των διαφόρων τμημάτων της χώρας.

Φρονώ, όμως, ότι η έκταση της δικής Σας χώρας, που ενδέχεται να ελευθερωθεί από τους Τούρκους, δεν θα είναι τόσο μεγάλη ώστε να μη μπορεί να υπαχθεί υπό μία και μόνη κυβέρνηση και ότι συνεπώς μάλλον τα Συντάγματα των διαφόρων πολιτειών παρά το Σύνταγμα της ομοσπονδιακής μας κυβερνήσεως θα έπρεπε να αποτελέσουν τη βάση που θα ταίριαζε καλύτερα στην περίπτωσή Σας.

Σήμερα, υπάρχουν στη χώρα μας συνολικά είκοσι τέσσερις ξεχωριστές πολιτείες, εκ των οποίων ουδεμία καταλαμβάνει έκταση μικρότερη από τον δικό Σας Μωρηά και που πολλές τους είναι μεγαλύτερες από ολόκληρη την Ελλάδα.

Κάθε μία από τις πολιτείες αυτές έχει Σύνταγμα που το συνέταξαν οι κάτοικοί της αποκλειστικώς γι’ αυτήν, χωρίς, όμως, σε κανένα σημείο του το Σύνταγμα αυτό να αντιστρατεύεται την αρμοδιότητα της κεντρικής ομοσπονδιακής κυβερνήσεως εις ό,τι αφορά τους τομείς Στρατιωτικών και Εξωτερικών.

Τα συνταγματικά αυτά κείμενα είναι τυπωμένα και κυκλοφορούν ελεύθερα.

Γι’ αυτό θα προβώ σε μερικές σύντομες παρατηρήσεις κυρίως σε σχέση με όσες από τις διατάξεις δεν έχουν ανταποκριθεί στις προσδοκίες μας ή με όσες διαφέρουν από πολιτεία σε πολιτεία, με αποτέλεσμα να εναπόκειται στην κρίση του καθενός να εκτιμήσει ποιες είναι οι καλύτερες.

Θα βρείτε πολλά θετικά στοιχεία σε όλα τα Συντάγματα, κανένα τους, όμως, δεν θα Σας ικανοποιήσει απόλυτα.

Πράγματι, είναι τόσο διαφορετικές οι συνθήκες, οι προκαταλήψεις, οι προτιμήσεις και οι συνήθειες των διαφόρων εθνών του κόσμου, ώστε κανενός το Σύνταγμα να μην μπορεί να εφαρμοσθεί σε όλα του τα σημεία σε οιαδήποτε άλλη χώρα.

Μία σώφρων επιλογή των άρθρων εκείνων κάθε Συντάγματος, που είναι κατάλληλα για να εφαρμοστούν σε άλλη χώρα, είναι το μόνο που θα έπρεπε να αποπειραθεί όποιος σκέπτεται με σύνεση.

Αυτό θα καταδειχθεί από μία εξέταση μερικών μερών των διαφόρων μας Συνταγμάτων.

Οι εκτελεστικοί μας άρχοντες εκλέγονται από τον λαό για περίοδο ενός, δύο, τριών ή τεσσάρων ετών και καλούνται Κυβερνήτες ή Πρόεδροι.

Έχουν δε το δικαίωμα επανεκλογής για δεύτερη φορά ή ύστερα από ορισμένη περίοδο υπηρεσίας, εάν τύχουν της λαϊκής επιδοκιμασίας.

Θα μπορούσε και ο δικός σας ηγέτης να είναι αιρετός; Ή μήπως η θέση σας μεταξύ των εμπολέμων κρατών της Ευρώπης απαιτεί έναν μόνιμο αρχηγό (σ.σ. βασιλέα);

Ασφαλώς θα έχετε έναν μόνον Ανώτατο Άρχοντα. Γιατί, αν η πείρα έχει διδάξει ποτέ μία αλήθεια, αυτή είναι ότι εκεί όπου η ανώτατη εξουσία ασκείται από περισσότερα του ενός άτομα, δημιουργούνται αντιμαχόμενες φατρίες, που διασπούν το έθνος, μειώνουν την ενεργητικότητα του και το υποχρεώνουν να συσπειρωθεί υπό μία ηγεσία, που συνήθως εκμεταλλεύεται την εξουσία.

Νομίζω ότι εμείς, στην Αμερική, έχουμε βρει τον ευτυχέστερο από κάθε άλλον τρόπο για την ανάδειξη της εκτελεστικής μας εξουσίας.

Ο τρόπος αυτός διευκολύνει και βοηθάει τον Πρόεδρό μας, επιτρέποντάς του να επιλέγει ο ίδιος τους υπουργούς των Εξωτερικών, των Οικονομικών, των Στρατιωτικών και των Ναυτικών, με τους οποίους μπορεί να συσκέπτεται, είτε ξεχωριστά, είτε με όλους ταυτοχρόνως, να θεραπεύει και να εξομαλύνει τις διαφορές που ενδέχεται να έχουν, υιοθετώντας ή ελέγχοντας τις γνώμες τους, κατά τη βούλησή του.

Έτσι, το έθνος απαλλάσσεται από τα δεινά μίας διχασμένης βουλήσεως και εξασφαλίζεται μία σταθερά πρόοδος στη συστηματική πορεία που ο Πρόεδρος μπορεί να έχει χαράξει για τη διοίκηση της χώρας.

Τα νομοθετικά μας σώματα αποτελούνται από τη Γερουσία και τη Βουλή των Αντιπροσώπων, τα μέλη των οποίων εκλέγονται κατά διαφορετικούς τρόπους και για διαφορετικές χρονικές περιόδους.

Σε ορισμένες δε πολιτείες, υπάγονται στην αρνησικυρία του ανώτατου εκτελεστικού άρχοντος.

Μολαταύτα, προς αποφυγή κάθε περισπασμού για την προβολή αξιώσεων υπεροχής του ενός νομοθετικού σώματος έναντι του άλλου καθώς και προς αποτροπή της πιθανότητος εξελίξεως οιουδήποτε εκ των δύο σωμάτων σε μία προνομιούχο τάξη, θα ήταν ίσως καλύτερο να εκλέγεται ταυτοχρόνως και με τον ίδιο τρόπο, ένα σώμα με επαρκή αριθμό μελών, που να διαιρείται με κλήρο σε δύο ξεχωριστά κοινοβούλια.

Τα τελευταία θα λειτουργούν τόσο ανεξάρτητα όσο λειτουργούν τα δύο νομοθετικά σώματα στην Αγγλία ή όπως στις δικές μας (πολιτειακές) κυβερνήσεις.

Τα μέλη τους θα εναλλάσσονται και (οι θέσεις) θα ανακατανέμονται με κλήρο, μία φορά την εβδομάδα ή το δεκαπενθήμερο.

Αυτή η μέθοδος θα παρείχε το πλεονέκτημα του χρόνου και της ξεχωριστής συζητήσεως των διαφόρων ζητημάτων, θα αποσοβούσε την ψήφιση νόμων δια βοής, θα κατέρριπτε τις σκευωρίες και τις μηχανορραφίες, θα περιόριζε την επιρροή που ένας λαοφιλής δημαγωγός θα μπορούσε να εξασκήσει, ανά πάσα στιγμή, σε ένα από τα δύο νομοθετικά σώματα και θα καθιστούσε αδύνατες τις διαμάχες μεταξύ των δύο νομοθετικών σωμάτων, οι οποίες συχνά παρεμποδίζουν σε μεγάλο βαθμό την ομαλή τους λειτουργία.

Οι διάφορες πολιτείες έχουν καθορίσει με δικό τους τρόπο η καθεμιά τα ζητήματα της θητείας των δικαστικών λειτουργών.

Μερικές διορίζουν τους δικαστές για ορισμένη χρονική περίοδο. Άλλες τους διατηρούν στις θέσεις τους για όσο διάστημα αυτοί ασκούν με ικανοποιητικό τρόπο τα καθήκοντά τους.

Αυτό καθορίζεται από την καταφατική ψήφο των δύο τρίτων των μελών των δύο νομοθετικών σωμάτων.

Στην Αγγλία, αρκεί η πλειοψηφία σε ένα μόνον νομοθετικό σώμα για να απαλλαγεί των καθηκόντων του ένας δικαστικός λειτουργός.

Η πρώτη μέθοδος αποτελεί πρακτική και εφαρμόσιμη θεραπεία. Η δεύτερη όχι.

Με τη συνδρομή των φίλων και όσων συνδέονται με τον υπό κατηγορία λειτουργό, με την επίδραση προσωπικών και κομματικών παθών και με τις ανθρώπινες συμπάθειες είναι πάντοτε δυνατόν να βρεθούν τα μέσα εκείνα χάρις στα όποια θα επηρεασθεί το ένα τρίτο των μελών του ενός ή του άλλου νομοθετικού σώματος, προκειμένου να εξασφαλισθεί η ατιμωρησία των υπό κατηγορία λειτουργών.

Ως εκ τούτου, αυτοί θα παραμείνουν στη θέση τους εφ’ όρου ζωής.

Ο πρώτος τρόπος είναι ο καλύτερος, δηλαδή ο διορισμός των δικαστών για συγκεκριμένη θητεία, με τη δυνατότητα επαναδιορισμού, εάν η διαγωγή τους τύχει της εγκρίσεως των νομοθετικών σωμάτων.

Όταν τέθηκαν σε ισχύ τα Συντάγματά μας, τα δικαστικά μας σώματα υπετίθετο ότι ήταν οι πιο αδύνατες και οι πιο ακίνδυνες υπηρεσίες της διοικήσεως της χώρας μας.

Σύντομα, όμως, η πείρα απέδειξε πως τα σώματα αυτά επρόκειτο να καταστούν τα πλέον επικίνδυνα, επειδή η ανεπάρκεια των προβλεπομένων μέσων για την απομάκρυνση των δικαστικών λειτουργών τους καθιστούσε ανεύθυνους στην άσκηση των καθηκόντων τους.

Επιπλέον, οι αποφάσεις τους, που φαινομενικώς αφορούν μόνο μεμονωμένους διαδίκους, ισχύουν σιωπηρώς και χωρίς να τις αντιληφθεί μάλλον η κοινή γνώμη.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, δημιουργείται δεδικασμένο και κωδικοποιούνται σε μόνιμους νόμους, που υπονομεύουν σιγά – σιγά τα θεμέλια του Συντάγματος και επιφέρουν εμπράκτως αλλαγές χωρίς να έχει γίνει αντιληπτό ότι το αόρατο αυτό σκουλήκι έχει εργαστεί τόσο δραστήρια για να καταφάει την ουσία.

Η αλήθεια είναι ότι από τη φύση του ο άνθρωπος δεν είναι φτιαγμένος ούτως ώστε να μπορεί κανείς να τον εμπιστευθεί εσαεί, πολλώ δε μάλλον όταν είναι βέβαιος ότι δεν θα λογοδοτήσει για τις πράξεις του.

Τα Συντάγματα μερικών πολιτειών επιβάλλουν στις τοπικές κυβερνήσεις να λαμβάνουν την κατάλληλη πρόνοια για τη δημόσια εκπαίδευση, η οποία διαιρείται σε τρεις βαθμίδες:

1. στην πρωτοβάθμια, στην οποία κάθε παιδί (αγόρι και κορίτσι) διδάσκεται ανάγνωση, γραφή και στοιχειώδη αριθμητική.

2. στη δευτεροβάθμια (σχολαρχεία), στην οποία παρέχεται τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση για τα παιδιά των μελών της μεσαίας τάξεως.

Αυτά διδάσκονται, παραδείγματος χάριν, γραμματική, γενική ιστορία, λογάριθμους, επίπεδη τριγωνομετρία, καταμέτρηση, χειρισμό της υδρογείου σφαίρας (σ.σ. γεωγραφία), στοιχεία ναυσιπλοΐας, αρχές των μηχανικών επιστημών, στοιχεία φυσικής, φιλοσοφίας και, ως προετοιμασία για το Πανεπιστήμιο, (αρχαία) ελληνικά και λατινικά.

3. σε Πανεπιστημιακή, όπου οι προαναφερθείσες και όλες οι άλλες χρήσιμες επιστήμες διδάσκονται στον ανώτατο βαθμό. Οι δαπάνες των ιδρυμάτων αυτών καταβάλλονται εν μέρει από το Δημόσιο και εν μέρει από τα άτομα που ωφελούνται από αυτά.

Αλλά οποιοδήποτε κι αν είναι το Σύνταγμα, πρέπει να λαμβάνεται μεγάλη φροντίδα ώστε να προβλέπεται η τροποποίηση ή η αναθεώρησή του όταν η πείρα ή η αλλαγή των συνθηκών θα έχουν αποδείξει ότι οιοδήποτε τμήμα του δεν αποβλέπει στο καλό του έθνους.

Σε μερικές από τις πολιτείες μας απαιτείται μία νέα εξουσιοδότηση από ολόκληρο τον λαό, που θα πρέπει να εκφρασθεί μέσω αντιπροσώπων του, εκλεγμένων αποκλειστικά για τον σκοπό αυτό και συνερχομένων σε ειδική συνέλευση.

Αυτός ο τρόπος θεωρείται πολύ δύσκολος για τη θεραπεία των ατελειών, που η πείρα αποδεικνύει ότι αναπτύσσονται με τον καιρό σε έναν οργανισμό τέτοιας σπουδαιότητος.

Ασφαλώς, απαιτείται μεγαλύτερη ευχέρεια για την τροποποίηση των διατάξεων του Συντάγματος, ώστε να είναι δυνατή η εφαρμογή του σύμφωνα με τις εκάστοτε  υφιστάμενες συνθήκες και αναλόγως των αλλαγών, οι οποίες συνεχώς εισάγονται.

Στην Αγγλία, το Σύνταγμα μπορεί να τροποποιηθεί με μία απλή πράξη του νομοθετικού σώματος και αυτό επιφέρει την ουσιαστική ανυπαρξία του Συντάγματος.

Σε μερικές από τις δικές μας πολιτείες, μία πράξη που έχει ψηφισθεί από δύο νομοθετικά σώματα, εκλεγμένα από τον λαό, σε διαφορετικές και αλληλοδιάδοχες εκλογές, είναι αρκετή για να μεταβάλει μία διάταξη του Συντάγματος.

Εφ’ όσον ο τρόπος αυτός μπορεί να γίνει περισσότερο ή λιγότερο εύκολος με τη διάταξη, η οποία προβλέπει ότι η έγκριση της τροποποιήσεως θα προέρχεται από περισσότερα νομοθετικά σώματα (με την πρόβλεψη της ύπαρξης επαρκούς και ασφαλούς βαθμού δυσκολίας), είναι φανερό ότι αποτελεί την καλύτερη αρχή  για την εφαρμογή των συνταγματικών μεταρρυθμίσεων.

Όπως προανέφερα, τα Συντάγματα των διαφόρων πολιτειών μας έχουν μεγαλύτερες ή μικρότερες διαφορές σε ορισμένα τους σημεία. Εντούτοις, όλα διέπονται από κάποιες γενικές αρχές, οι οποίες θεωρούνται απαραίτητες για την προστασία της ζωής, της ελευθερίας, της ιδιοκτησίας και της ασφαλείας του πολίτη, δηλαδή:

1. Ανεξιθρησκία, περιοριζόμενη μόνον εις ό,τι αφορά πράξεις που καταπατούν τις θρησκευτικές πεποιθήσεις των άλλων.

2. Προσωπική ελευθερία, που εξασφαλίζει κάθε πρόσωπο από φυλάκιση ή άλλο σωματικό περιορισμό, πέραν των προβλεπομένων από τους νόμους του κράτους. Αυτό πραγματοποιείται με τον γνωστό νόμο του Habeas και Corpus.

3. Εκδίκαση των υποθέσεων από μεικτά ορκωτά δικαστήρια για την καλύτερη δυνατή εξασφάλιση της προσωπικότητος, της ιδιοκτησίας και της φήμης κάθε ατόμου.

4. Διασφάλιση του αποκλειστικού δικαιώματος των αντιπροσώπων του λαού να νομοθετούν και να ρυθμίζουν τα ζητήματα φορολογίας.

5. Ελευθερία του Τύπου, που υπόκειται σε υποχρέωση αποζημιώσεως μόνον σε περίπτωση προσβολής της προσωπικότητος. (Ο Τύπος) αποτελεί τον φοβερό επικριτή των δημοσίων λειτουργών, τους οποίους εγκαλεί ενώπιον του «δικαστηρίου» της κοινής γνώμης. Επιφέρει δε μεταρρυθμίσεις με ειρηνικά μέσα, οι οποίες σε διαφορετική περίπτωση θα μπορούσαν να συντελεστούν μόνον με επανάσταση. Επίσης, είναι το καλύτερο όργανο για την πνευματική εξύψωση του ατόμου και για την πρόοδό του ως λογικού, ηθικού και κοινωνικού όντος.

Αγαπητέ Κύριε, κατά τον τρόπο αυτόν (νομίζω ότι) ικανοποίησα την παράκλησή Σας και Σας κατέστησα κοινωνό ορισμένων σκέψεών μου σχετικώς με το ζήτημα της διακυβερνήσεως ενός έθνους.

Οι σκέψεις αυτές είναι το απαύγασμα των παρατηρήσεων και των στοχασμών ενός ανθρώπου ογδόντα ετών, που έχει περάσει πενήντα χρόνια δοκιμασίας και δυσκολιών, υπηρετώντας τη χώρα του από διάφορες θέσεις.

Μολαταύτα, οι σκέψεις αυτές δεν αποτελούν παρά τα σχέδια που θα συμπληρώσετε Εσείς και που θα τα προσαρμόσετε στις συνήθειες και τις συνθήκες των συμπατριωτών Σας.

Σε περίπτωση κατά την οποία θα Σας παράσχουν έστω και μία μόνον ιδέα που θα μπορεί να τους χρησιμεύσει, θα το θεωρήσω απότιση φόρου τιμής στα πνεύματα του Ομήρου, του Δημοσθένους και του λαμπρού αστερισμού των σοφών και ηρώων, που το αίμα τους ακόμη εξακολουθεί να τρέχει στις φλέβες Σας και που οι αρετές τους παραμένουν ακόμη, σαν ένα βαρύ χρέος, πάνω στους ώμους των σημερινών και των μελλοντικών φυλών της ανθρωπότητας.

Κι ενώ απευθύνω στον ουρανό τις θερμότερες ικεσίες για να επανακτήσουν οι συμπατριώτες Σας την ελευθερία και την επιστήμη των προγόνων τους, επιτρέψατέ μου να Σας προσφέρω τη διαβεβαίωση της εγκαρδίου εκτιμήσεως και του υψηλού σεβασμού που τρέφω για Εσάς προσωπικώς.

(Υπογραφή) Τ. ΤΖΕΦΕΡΣΟΝ


https://infognomonpolitics.gr/2020/05/adamantios-korais-ke-tomas-tzeferson-i-allilografia-tou-ellina-patrioti-me-tous-epanastates-ton-i-p-a/

Σάββατο 20 Μαρτίου 2021

Η έπαυλη της οικογένειας Σολωμού στο Ακρωτήρι

 Αναδημοσίευση: https://www.facebook.com/kalogeroszantehistorical/posts/1593489067472479/






Στοιχεία από προσωπική εμπειρία καθώς και από πηγές του διαδικτύου και της Εφημερίδας Ημέρα, Ζάκυνθος.
Αξιόλογο αρχιτεκτονικό μνημείο της περασμένης Ζακύνθου ήταν και η περίφημη έπαυλη του Νικολού Σολωμού – Ταμπακιέρη, στο μετόχι του της περιοχής του Ακρωτηριού. Χτίστηκε σε δεσπόζουσα τοποθεσία του Ακρωτηριού, μετά το 1765, σε σχέδια του γάλλου αρχιτέκτονα Bocher.
Ο πατέρας του Εθνικού Ποιητή Διονυσίου Σολωμού, Νικόλαος, κληροδότησε την έπαυλη στον πρωτότοκο γιο του Ροβέρτο. Από το γάμο του Ροβέρτου Σολωμού και της Στέλλας Μακρή γεννήθηκε η Μπετίνα, η οποία παντρεύτηκε το Νικόλαο Κυβετό.
Έτσι, η έπαυλη περιήλθε στην ιδιοκτησία του τελευταίου, που τη νοίκιασε στο δημόσιο, ως κατοικία του Άγγλου Αρμοστή της Επτανήσου, όταν επισκεπτόταν ο τελευταίος τη Ζάκυνθο. Οι επισκέψεις αυτές ήταν τακτικές και η έπαυλη του Ακρωτηριού απέκτησε τη φήμη ενός από τα σημαντικότερα κοσμικά κέντρα της κοινωνικής ζωής των αρχόντων, επί Αγγλοκρατίας.
Εδώ φιλοξενήθηκε, από τον Άγγλο αρμοστή Lord Nugent, ο πρώτος βασιλιάς της Ελλάδας, Όθωνας, όταν επισκέφθηκε τη Ζάκυνθο, στις 10 Οκτωβρίου 1833.
Μετά την ένωση της Επτανήσου με την Ελλάδα, η έπαυλη αγοράστηκε από το Νικόλαο Αναστασίου Λούντζη. Ο γιος του τελευταίου, Δημήτρης, την πούλησε αργότερα στην οικογένεια Χρονόπουλου.
Τότε, το περίφημο τριώροφο αρχοντικό είχε πάθει σημαντικές καταστροφές από τους σεισμούς του 1893.
Παρ’ όλα αυτά, διατηρούσε και στα προσεισμικά χρόνια όλη του την παράδοση, με την ωραία παρουσία του ζεύγους Χρονόπουλου.
Μετά τους σεισμούς του 1953, η έπαυλη αναστηλώθηκε και στεγάζει αξιόλογα έργα τέχνης, οικογενειακά κειμήλια και αρχεία της οικογένειας Χρονόπουλου.
Στη νότια όψη της, υπήρχε ωραία στοά που κρατούσε τον εξώστη του πρώτου ορόφου.
Η κύρια (δυτική) όψη της βίλλας είχε τρεις στοές, βεράντες και την εξαίσια κάθετη «σκαλουνάδα», στον ακρόποδα της οποίας υπήρχε κήπος με οπωροφόρα και πυκνό πάρκο.
Στο υπερυψωμένο υπόγειο υπήρχε το «πιάνο νόμπιλε», δηλαδή οι χώροι υποδοχής, στους δύο ορόφους οι χώροι διαμονής της οικογένειας και ύπνου και στο υπόγειο οι βοηθητικοί χώροι.
Σημειωτέον ότι ο Διονύσιος Σολωμός δεν διέμεινε ποτέ στην έπαυλη αυτή.
Είχα την τύχη να επισκεφτώ και να γνωρίσω την έπαυλη αυτή καθ' ότι έμενα εκεί κοντά αλλά και διότι ο συγχωρεμένος ο πατέρας μου ο Ιπποκράτης είχε αναλάβει την συντήρηση της υδραυλικής εγκατάστασης και την εγκατάσταση καλοριφέρ στο κτίριο αυτό.
Πράγματι το κτίριο αυτό αποπνέει μια αριστοκρατική αύρα, και αποτελεί ένα αληθινό ιστορικό κειμήλιο πέρα από την αρχιτεκτονική της παρουσία. Οι εσωτερικοί χώροι της παραπέμπουν σε βασιλική κατοικία, χωρίς εκείνη την αποπνικτική χλίδα παρόμοιων κτισμάτων. Αυτό που ένιωθα όταν βρισκόμουν μέσα στο κτίριο ήταν μια περίεργη ηρεμία ανακατεμένη με τον συνεπαρμό που νοιώθει κανείς όταν βρίσκεται μέσα σε ένα παλαιό υψηλοτάβανο σπίτι, με υπερ-άνετους χώρους που σε ταξιδεύουν σε μεγαλεία παρελθόντος χρόνου.
Η μεγάλη κτιστή σκάλα της βορινής πλευράς, από την οποία γίνεται η προσέγγιση στο κτίριο, σε συνδιασμό με τον βασιλικού τύπου κήπο της στην νότια πλευρά, που βλέπει στην βορειοανατολική ακτή, παραπέμπουν σε βασιλική εξοχική κατοικία.
Απλετοι χώροι και δεσπόζουσα θέση γεωγραφικά, δημιουργούν ένα οίκημα στολίδι για το νησί, που αξίζει να συντηρηθεί και να προστατευθεί με κάθε κόστος.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


H έπαυλη του Νικολάου Σολωμού

Αξιόλογο αρχιτεκτονικό μνημείο της περασμένης Ζακύνθου ήταν και η περίφημη έπαυλη του Νικολού Σολωμού – Ταμπακιέρη, στο μετόχι του της περιοχής του Ακρωτηριού. Χτίστηκε σε δεσπόζουσα τοποθεσία του Ακρωτηριού, μετά το 1765, σε σχέδια του γάλλου αρχιτέκτονα Bocher.
Ο πατέρας του Εθνικού Ποιητή Διονυσίου Σολωμού, Νικόλαος, κληροδότησε την έπαυλη στον πρωτότοκο γιο του Ροβέρτο. Από το γάμο του Ροβέρτου Σολωμού και της Στέλλας Μακρή γεννήθηκε η Μπετίνα, η οποία παντρεύτηκε το Νικόλαο Κυβετό.
Έτσι, η έπαυλη περιήλθε στην ιδιοκτησία του τελευταίου, που τη νοίκιασε στο δημόσιο, ως κατοικία του Άγγλου Αρμοστή της Επτανήσου, όταν επισκεπτόταν ο τελευταίος τη Ζάκυνθο. Οι επισκέψεις αυτές ήταν τακτικές και η έπαυλη του Ακρωτηριού απέκτησε τη φήμη ενός από τα σημαντικότερα κοσμικά κέντρα της κοινωνικής ζωής των αρχόντων, επί Αγγλοκρατίας.
Εδώ φιλοξενήθηκε, από τον Άγγλο αρμοστή Lord Nugent, ο πρώτος βασιλιάς της Ελλάδας, Όθωνας, όταν επισκέφθηκε τη Ζάκυνθο, στις 10 Οκτωβρίου 1833.
Μετά την ένωση της Επτανήσου με την Ελλάδα, η έπαυλη αγοράστηκε από το Νικόλαο Αναστασίου Λούντζη. Ο γιος του τελευταίου, Δημήτρης, την πούλησε αργότερα στην οικογένεια Χρονόπουλου.
Τότε, το περίφημο τριώροφο αρχοντικό είχε πάθει σημαντικές καταστροφές από τους σεισμούς του 1893.
Παρ’ όλα αυτά, διατηρούσε και στα προσεισμικά χρόνια όλη του την παράδοση, με την ωραία παρουσία του ζεύγους Χρονόπουλου.
Μετά τους σεισμούς του 1953, η έπαυλη αναστηλώθηκε και στεγάζει αξιόλογα έργα τέχνης, οικογενειακά κειμήλια και αρχεία της οικογένειας Χρονόπουλου.
Η έπαυλη χτίστηκε σε δεσπόζουσα του Ακρωτηριού, μετά το 1765, σε σχέδια του γάλλου αρχιτέκτονα Ιωακείμ Bocher.
Στη νότια όψη της, υπήρχε ωραία στοά που κρατούσε τον εξώστη του πρώτου ορόφου.
Η κύρια (δυτική) όψη της βίλλας είχε τρεις στοές, βεράντες και την εξαίσια κάθετη «σκαλουνάδα», στον ακρόποδα της οποίας υπήρχε κήπος με οπωροφόρα και πυκνό πάρκο.
Στο υπερυψωμένο υπόγειο υπήρχε το «πιάνο νόμπιλε», δηλαδή οι χώροι υποδοχής, στους δύο ορόφους οι χώροι διαμονής της οικογένειας και ύπνου και στο υπόγειο οι βοηθητικοί χώροι.
Σημειωτέον ότι ο Διονύσιος Σολωμός δεν διέμεινε ποτέ στην έπαυλη αυτή, αλλά στο σπίτι του πατέρα του, το οποίο βρισκόταν πλησίον της πλατείας Αγίου Μάρκου.