Κυριακή 5 Μαρτίου 2017

ΣΤΑΘΗ ΚΟΜΝΗΝΟΥ "ΚΟΛΑΣΕΩΣ ΛΟΓΟΣ"


Τέσσερα ποιήματα από ανέκδοτη (once again…, as always…, ) ομώνυμη ποιητική «συλλογή». Of course οι… εκδόται έχουν σπουδαιότερα  έργα να εκδώσουν και με τόνους καθημερινού πολτού ν’ ασχοληθούν διαφημιστικά, εξαγγελτικά και φωταγωγικά τόσο, ώστε, υποθερμαντικά ασφαλώς και επιμόνως,  να …ψυχαγωγήσουν. Όσο για τους αναγνώστες, ακολουθούν κατά πόδας και αγεληδόν τα εκτυφλωτικά βήματα των εκδοτικών συρμών, πιστοί πιστών εκτυφλωτικής και διαλαλητικής φωταγωγίας…
Έξ ερήμου βοώντας χαιρετώ, έρρωσθε άπαντες ! 
ΣΤΑΘΗΣ ΚΟΜΝΗΝΟΣ



       Ι
Μες στο τετράγωνο μια αυλακιά
Κάτι κυρτό στο τρίγωνο
Στον κύκλο μια ρυτίδα
Βαθιά
Σαν ορεσίβια Μοίρα
Αμετανόητη του αναγραμματισμού
Άσπρα μαλλιά στο ρόμβο
Τ’ άθρυπτα μπαϊράκια τους να μπήγουν στις ελιές
Ο κόμπος στην ευθεία
Γωνίες ιδρωμένες πανικό
Κυλινδρικοί σταυροί κατρακυλούν ισόβια
(νόμιμα δήθεν ημερονύκτια
φιλήσυχα, που βράζουν λάχανα
με μια μπουκιά μπομπότα,
ένα σπυρί λαδάκι
κι ένα κλωνί ελίτσες,
να χύνονται σαν κωφάλαλος καταρράκτης
στο πορνείο της φυσικής Ειρήνης)

Γεωμετρία να δείχνει μονάχα κύρτωση
Αφού με τις πανάρχαιες ρυτίδες της
κυκλοφορεί η πάντοτε εικοσάρα
Αφού το σχήμα δίκοπο από καταβολής του.
      ΙΙ
Φυλλομαντούσε η Μέρα
Κι αλυσωμένο χέρι έδινε στη Νύχτα
Που μύριζε γαζία και νυχτολούλουδο και αλμυρό φεγγάρι
Κήρυκες με μάτια γουρλωτά
ασθμαίνοντας κραυγάζανε
« Δεν δίνεται στο Σχήμα μονοφόρι ! »
« Δεν δίνεται στο Σχήμα μονοφόρι ! »
« Ακούστε ακούστε χωριανοί και στήστε μιαν απόσταση
στο πλάτος ενός μέρμηγκα για να φανεί ο Κόσμος »
« Δεν δίνεται στο Σχήμα μονοφόρι ! »
« Προσέξτε τα αμφίπλευρα ! »
« Δεν έχουνε τα Σχήματα Θεό, αλλά μυριάδες »
«Καραδοκεί ο Θάνατος σε φώτα κήπων
και στης βραδινής  εστίας το μειλίχιο»
« Δεν είν’ το Σχήμα βράχος, μόνο νερό αμφίρρυτο
και συνουσία δίκοπη »
Με μόνο μια πατημασιά στης μέλισσας το πλάτος
Πίσω βηματάκι ένα
Αρκούσε ο Κόσμος να φανεί
Και τρύπες αρχαγγελικές το Χώμα να γεμίσει
Όπου των σπλάγχνων μας ο ελευθέριος Κούρος
Θα ’κανε πατινάζ
Σκορπώντας δώρα έλκηθρα
Ρολάροντας μαϊστρους
Μα ήδη στο κεφαλόσκαλο λεωφορεία-λεωφορεία οι χωριανοί
Σημάδευαν τον ύπνο
Γιομάτοι από μανταρινιές και σύκα στα φύλλα της καρδιάς
Ίδιοι ομηρικά νησιά χαιρέταγαν
Κασσάνδρες που γκαρίζανε λευκά

Και δυο-τρεις άλλοι δημοπλόκοι
Από τη μήτρα ορκισμένοι ακόλουθοί τους  ( ! )
Σαν καμικάζι των Χωμάτων σημαιοφόροι
Τους αμνήστευαν !  

Μα οι μονόγλωσσοι αυτοί των καϊκιών
Νοθεύαν τα χορτάρια
Και των αμνάδων τα μαστάρια μονοχόρδιζαν
Καθώς δεν παραδέχονταν του Σχήματος το δικέφαλο

Απλώνεται σα φύλλο η Κόλαση
Κι όπως το κλήμα τρώγεται

      ΙΙΙ

Ζούνε αθόρυβα τα Σχήματα.
Προϊστορικές αμεριμνησίες.
Μαγνητίζει την κατηφοριά της η Λήθη
Πάντα αθωωμένη
Ολόσαρκη  
Μαντιλοφορεμένη

Κουδουνίζει γλυκά του κουταλιού
Σιροπιάζοντας καλοκαίρια τη Σκέψη

Φωτιά ίσον κλειδί
Άλεσμα ίσον Κατακλυσμός
Ζύμωμα ίσον χωριάτικος Μεγάκοσμος

Σαν βόας σφίγγεται το Σχήμα τόσο
Που σκάει τον εαυτό του
 ’πομένοντας αχνός
Και ίνα
Ήχος
Λέξη
Και καβαλίνα έγκριτη
Που σε ΣΥΝΕΧΕΙ !
Ανεπίστρεπτα

Πάντα από χώμα η κόλαση


      ΙV
Κι ως έβλεπα σκεφτόμουν
«Κι αν άπλωσες την Κόλαση σαν λεωφόρο
Ξέρω
Μέσ’ απ’ τα μπλε και τα σταχτιά
του Παραδείσου κονιάματα
Γεννήθηκε
Γεννιέται
Ίδιο γαλάκτωμα
Κι αυτό είναι η Νίκη
Μια που οι θύρες μένουν ανοιχτές
Στα δίκοπα σπαθιά του Ατείχιστου».

Είν’ οι Κυκλάδες πάντα όψεως διπλής
Και των γραμμών τους
η πυρηνική Σαρακοστή
η πασχάλια
ο ίδιος πάντα Κύκλος
Έν ’ αεράγημα διατοπικό
Που αντηχεί στο Βίκο
Αφού ιδού !
Πομπηίες βροντούν στον ασβέστη
Που την κοιλιά σημαδεύουν των δελφινιών
Και στην ποδιά τής γιαγιάς μάγματα αυτισμών
Που ζυμωτό ψωμί μοσχομυρίζουν
Και τόσο γλυκόπιοτο κρασί
Που να μυρίζει κάγκελα κι αχνιστά στρατόπεδα
Κι είν’ η μπόλια της με στήλες πυροκλαστικές ξομπλιασμένη
Και κουδουνιστούς Βεζούβιους που σκαν
Όταν εσένα τον κουφό αγκαλιάζει
Μια που τα Σχήματα μυρίζουν θειάφι
Απ’ την πλευρά του χώματος και των νεροσυρμών
Κι η Δήλος πάντα Μ[ή]λο να δηλώνει
Και φτερωτές πειρατικές
Κι η Τήνος είναι πάντα για να τείνεται
Τεντώνεται
Και να γεννά Διονύσους
Μέσα
στην
ΑΠΟΛΗΣΜΟΝΙΑ

Μα όλα αυτά γιατί ρωτάς ;
Γιατί ;
Ω αρχάριε της Κόλασης
Δεν ένιωσες ποτέ πως
Όταν το Σχήμα παίρνεις των Στοιχειων
Αμφίπλευρο σε αποκαθιστούν Παράδεισο
Κι έτσι
…Στοιχειώνεσαι ;

Πάντα από χώμα η κόλαση
© ΣΤΑΘΗΣ ΚΟΜΝΗΝΟΣ




    

Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2017

ΠΙΝΑΚΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ


γράφει η Μαριλένα Κασιμάτη*



Σπάνιο το φαινόμενο στην νεοελληνική ζωγραφική. Εδώ σας έχω λάδι του Παύλου Μαθιόπουλου, με τον γερ-Νικηφόρο Λύτρα, τρία χρόνια πριν πεθάνει (1897). 
Στέκει καμαρωτός μπροστά στο δικό του έργο: "Το Ψαριανό μοιρολόι", με θέμα τον θρήνο από τον χαμό του πατέρα/γιου ναυτικού (π. 1888). 
Ένα έργο που όταν πρωτοεκτέθηκε θεωρήθηκε ημιτελές, τυλιγμένο σε μια ατμόσφαιρα χωρίς λάμψη,με κρυμμένο το δραματικό του μυστικό, χωρίς την λεπτομερή ακαδημαϊκή ολοκλήρωση. 
Κανένας στόμφος, μόνο θλίψη χωρίς συναισθηματισμό. Πόσο το παρεξήγησε όμως ο άξιος μεν, του "σαλονιού" δε Παύλος Μαθιόπουλος με τον δικό του στόμφο, την υπερβολή στη λεπτομέρεια, χωρίς το ψυχολογικό βάθος που έδωσε ο Λύτρας υπερβαίνοντας το γνωστό ζήτημα της ηθογραφίας. Πώς βρέθηκε στην επίδραση του γαλλικού ρεαλισμού του Κουρμπέ και του Μιλέ ο Λύτρας! Ένα θαύμα αυτό το "Ψαριανό μοιρολόι" μαζί με δύο κόσμους που έκτοτε συγκρούονται.

*Της Εθνικής Πινακοθήκης φυσικά.




*Η Μαριλένα Κασιμάτη είναι ιστορικός τέχνης

"Μην έρθεις απόψε" Θεατρικός μονόλογος Της Νιόβης Ιωάννου




Στοιχεία του έργου
Η Ζανέτ μια γυναίκα 45 ετών με ψυχωτική συμπεριφορά βρίσκεται κλεισμένη σε μία μικρή σοφίτα στη Μονμάρτη μέσα μια αφόρητη και ακραία μοναξιά.
Όλος ο κόσμος της αυτό το μικρό διαμέρισμα.
Ζει μόνη ζωντανεύοντας σταθμούς της ζωής της με όσα δύσκολα γεγονότα βίωσε από τις βίαιες, ατυχείς και προδοτικές συμπεριφορές των ανθρώπων που αγάπησε. Οικογένεια, τραυματικές εμπειρίες της παιδικής ηλικίας, έρωτες παράφοροι, λάθη και πάθη ζωντανεύουν μέσα από ένα ψυχολογικό δράμα που καταδεικνύει τη συμπεριφορά ανθρώπων που βιώνουν την απόλυτη ψυχική αποξένωση.
Αναπολήσεις και φαντασιώσεις ενός παρελθόντα χρόνου  όμως παρόντα στα υπαρξιακά ζητήματα, ξεσπούν μέσα από ένα κείμενο με αφοπλιστικό ρεαλισμό
 
Νιόβη Ιωάννου
Με τη Ζανέτ συναντηθήκαμε σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία της ζωής μου. Νομίζω πως εκείνη με αναζήτησε γιατί είχε να μου πει πράγματα για μένα που κι εγώ η ίδια αγνοούσα. Δεν είχα σκοπό ν’ ασχοληθώ με πεζό κείμενο, ειδικά εκείνη η χρονική περίοδος ήταν τόσο ευάλωτη και ρευστή για μένα που δεν άφηνε περιθώρια για πειραματισμούς.
Ωστόσο κάποτε στη ζωή μας έρχονται άνθρωποι κι επεμβαίνουν χωρίς κι οι ίδιοι να γνωρίζουν το λόγο. Μια μέρα λοιπόν, ένας δικός μου άνθρωπος έφερε στο καινούριο μου σπίτι που ακόμα δεν είχε ούτε τ’ απαραίτητα έπιπλα, έναν παλιό υπολογιστή. Τον άνοιξε… έγραψε πέντε σειρές και μου είπε: «συνέχισε»… Έτσι γεννήθηκε η Ζανέτ. Σαν ανάγκη αυθόρμητη που λειτούργησε για μένα λυτρωτικά εκείνη τη δύσκολη εποχή.
Μου άπλωσε το χέρι και μαζί πορευτήκαμε στις αλήθειες της, στις αλήθειες μου.
Την κατανόησα και με κατανόησε βαθιά. Λάτρεψα την αξιοπρέπεια και γενναιοδωρία της.
Με εμπιστεύτηκε και την εμπιστεύτηκα. Μοιραστήκαμε την ίδια εχέμυθη μοναξιά και μαζί αναζητήσαμε διεξόδους στο φως. Γιατί η Ζανέτ, έγκλειστη στο δικό της ραγισμένο κόσμο,
 ήξερε πώς ν’ αφουγκράζεται την ομορφιά στα μικρά, ασήμαντα , καθημερινά πράγματα. Ήξερε να εξευτελίζει τους φόβους της ενδίδοντας σ’ εκείνους, μόνο από οίκτο.
Όλος ο μονόλογος είναι μια άγρια κραυγή, μια απελπισμένη έκκληση για βοήθεια από μια γυναίκα που ζητάει απεγνωσμένα να την αγαπήσουν. Μια εξομολόγηση σοκαριστική, ανυπόκριτη που φτάνει ως τα μύχια της ανθρώπινης ύπαρξης στηλιτεύοντας κάθε τι «ευπρεπώς τακτοποιημένο», για κείνους που μπορούν να το αντέξουν.
 
Βιογραφικό
Νιόβη Ιωάννου
Η Νιόβη Ιωάννου πέρασε τα παιδικά κι εφηβικά της χρόνια στο Ναύπλιο. Ασχολήθηκε με το παιδικό θέατρο και τη διδασκαλία γαλλικών.
Η πρώτη της ποιητική συλλογή «ΦΩΣ-2» εκδόθηκε το 2013 από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη.
Η δεύτερη «Σε στΗχο πλάγιο και μόνο» τo 2014 από τις εκδόσεις "οσελότος".
Έχει συμμετάσχει σε ποιητικές ανθολογίες.
Ποιήματα και πεζά κείμενα της έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικά και εφημερίδες.
 




Μαρίνα Τσβετάγιεβα "Τρεις βάλτοι" του Δημήτρη Βαρβαρήγου



Μαρίνα Τσβετάγιεβα
"Τρεις βάλτοι"
του Δημήτρη Βαρβαρήγου

Γιάννης Διαμαντόπουλος, Σκηνοθεσία
Μαρία Συμεών, στο Ρόλο της Μαρίνας Τσβετάγιεβα
Χάρης Ν. Σεπεντζής, Σκηνογραφία-Ενδυματολογία
Μαρία Συμεών, Μουσική Σύνθεση και στο πιάνο
Φωτογραφίες Παράστασης- Αφίσα Γεωργία Σιέττου, Στέλιος Δανιηλ
Gerogia Georgia Siettou Stelios Danihl Γεωργία Σιεττου Στέλιος Δανιήλ

ΘΕΑΤΡΟ L.A (LIFE AND ART THEATER)
Λ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ 82, ΓΚΑΖΙ
(ΣΤΑΣΗ ΜΕΤΡΟ ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ)
19 Φεβρουαρίου 2017, κάθε Κυριακή στις 9:00 μμ.
Διάρκεια παράστασης: 70΄
Κρατήσεις 210 5789337
Γενική Είσοδος: 10€, Άνεργοι-Φοιτητές: 8€

Για το έργο
Η ζωή, ο πολυτάραχος βίος και τα πάθη μιας εμβληματικής ασυμβίβαστης φυσιογνωμίας. Μια μεγάλη Ρωσίδα ποιήτρια του 20ου αιώνα, που βρέθηκε σε μια ταραγμένη εποχή, στη σύγχρονη ιστορία της Ρωσίας, κατά την Οκτωβριανή Επανάσταση. Εξορία στο Βερολίνο, στην Πράγα και το Παρίσι.
Μια κόρη νεκρή από την πείνα και μια άλλη στο Γκουλάγκ.Παθιασμένη με τη ζωή και τον έρωτα με την Άννα Αχμάτοβα και αρκετούς άλλους περιστασιακούς έρωτες.Φίλη των Πάστερνακ,Ρίλκε, θαυμάστρια του Μαγικόφσκι.Επιστροφή στη Σοβιετική Ένωση, Εξορία στη Γελαμπούγκα, η αυτοκτονία.

Πλεονεκτήματα του έργου.

Για τα ιστορικά συμβάντα που περνούν σαν υπομνήσεις, μέσα από τη δράση του έργου, όπως τα βίωσαν οι ήρωες, παράλληλα με τις δικές τους προσωπικές αναζητήσεις. Ένα ταξίδι μέσα στο χρόνο, γεμάτο μυρωδιάς περασμένων. Όμορφων ημερών και παράφορων ερώτων. Ατμοσφαιρικό, γεμάτο συναισθηματικές περιγραφές, γοητευτικούς ήρωες, που αγγίζουν τις ψυχές των θεατών, με τα σπουδαία μεγέθη της αλήθειας τους, ζωντανεύοντας εικόνες, μιας άλλοτε, ταραχώδους, όσο και ρομαντικής εποχής.Έργο βασισμένο σε αληθινούς χαρακτήρες και γεγονότα, που εξασφαλίζει το ενδιαφέρον, τονώνει την αγωνία για την τύχη των ηρώων και γεννά την προσδοκία για το μέλλον.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
Η Μαρίνα Ιβάνοβνα Τσβετάγεβα ή Τσβετάγιεβα (Мари́на Ива́новна Цвета́ева) (Μόσχα, 8 Οκτωβρίου 1892 - Γελαμπούγκα, Ταταρστάν, 31 Αυγούστου 1941) ήταν Ρωσίδα συγγραφέας. Γεννήθηκε στη Μόσχα το 1892. Ο πατέρας της ήταν καθηγητής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Μόσχας. Από το 1902 μέχρι το 1906 έζησε στη Γένοβα. Το 1906 πήγε σχολείο στη Λωζάνη και το 1908 πήγε στο Παρίσι για να σπουδάσει ιστορία της φιλολογίας. Το 1910 τύπωσε την πρώτη της ποιητική συλλογή. Παντρεύτηκε το 1912. Το 1917 έζησε τη Ρώσικη επανάσταση, ενώ ο άντρας της πολεμούσε ενάντια στους Μπολσεβίκους. Το 1920 έχασε τη μια της κόρη. Το 1922 έφυγε για το Βερολίνο και την Πράγα και το 1925 πήγε με την οικογένειά της στο Παρίσι, όπου έμεινε για 14 χρόνια. Το 1939 γύρισε στη Ρωσία, όπου το περιβάλλον ήταν ιδιαίτερα εχθρικό. Το 1941 οδηγήθηκε στη Γελαμπούγκα, όπου και αυτοκτόνησε.Τα ποιήματά της ήταν επηρεασμένα από την περίπλοκη προσωπικότητά της, τις σχέσεις της και τα συναισθήματά της.

Λίγα λόγια για το έργο

Τελικά τίποτα δεν γίνεται τυχαία. Πάντα υπάρχει μια ανάγκη μέσα μου να με σπρώχνει στα δύσκολα. Είναι η τάση μου να βρίσκω ήρωίδες με εμβληματικές φυσιογνωμίες.
Αυτή η δύσκολη ενασχόληση μου με σημαντικές γυναικείες μορφές που στο πέρασμα τους στάθηκαν πρωτοπόρες, άνοιξαν νέους δρόμους, άφησαν το δικό τους στίγμα, γράφοντας ιστορία, όπως η φιλόσοφος Υπατία, οι Λιπεσάνορες, οι τραγικές φιγούρες της Τροίας και τώρα η Μαρίνα Τσβετάγιεβα, είναι το στοίχημα που βάζω κάθε φορά για να καταφέρω ένα έργο με μια σχετικά μεγάλη (σε ποσοστό αναφοράς) πρωτόλεια αξία.
Καθώς τίποτα δεν είναι πρωτόλειο, ψάχνω και βρίσκω τις απούσες ή τις λιγότερες αναφορές σε κάποιους ανθρώπους. Έχω άλλωστε την άποψη, πως αν δεν έχει χρησιμότητα και σημασία μια ιδέα, δεν με ενδιαφέρει να ασχοληθώ μαζί της και ως επακόλουθο, γιατί να ασχοληθούν και οι θεατές ή οι αναγνώστες.
Με ρομαντική διάθεση αναμείχθηκα συγγραφικά στην ιστορία της Μαρίνας Τσβετάγιεβα. Μαζί της έκανα ένα ταξίδι ανεπανάληπτα μαγικό καθώς την ακολουθούσα βήμα βήμα μπαίνοντας βαθύτερα στη ψυχή της κι ένιωθα όσα όμορφα σκληρά και δύσκολα βίωνε.
Ένιωσα την προσπάθεια της να αντισταθεί στη ρώσικη μπουρζουαζία. Να επιβιώσει σε ένα καθεστώς διωγμών και συλλήψεων από τους Μπολσεβίκους. Να πασχίσει με την ποίηση της να αντισταθεί και να κερδίσει δόξα κι εκτίμηση. Να γευτεί έρωτες ομόφυλους κι ετερόφυλους. Να στηρίξει τα παιδιά της μέσα έναν σκληρό κι ανελέητο πόλεμο που σκόρπισε την οικογένεια της με οικτρά αποτελέσματα, να πεθάνει η μικρή της κόρη, να φυλακιστεί η μεγάλη της, να σκοτωθεί ό άντρας της και η ίδια να σταλεί εξορία.
Η πρωτοπορία, πάντα πληρώνεται με ακριβό αντίτιμο. Είναι η κατάρα που σέρνει το ανοιχτό μυαλό, να μην γίνονται αποδεκτές οι ιδέες του από μια κοινωνία που χρειάζεται χρόνο για να εξελιχθεί και να αφομοιώσει το καινούριο που της προσφέρεται.
Η Μαρίνα Τσβετάγιεβα, βρέθηκε στο μεταίχμιο μιας δύσκολης εποχής, σε μια μεταβατική περίοδος στην πολιτική και κοινωνική κατάσταση μιας Ρωσίας που άλλαζε δέρμα.Πέρασαν αρκετά χρόνια για να γίνει αποδεκτή η δυναμική της γραφής της, και η σθεναρή της προσωπικότητα, γιατί ήθελε χρόνο η κοινωνία να εξελιχθεί μέχρι να φτάσει τη δική της νόηση και να παραδεχτεί αυτήν και το έργο της.

Δημήτρης Βαρβαρήγος

Μίλτος Πασχαλίδης – Κώστας Παρίσσης "Ο παλιός μου εαυτός"





Μίλτος Πασχαλίδης  –  Κώστας Παρίσσης
Ο παλιός μου εαυτός
Mουσική: Γιώργος Σταυριανός – Στίχοι: Μάκης Τσίτας


Στο στούντιο βρίσκεται ο Γιώργος Σταυριανός ετοιμάζοντας το νέο του άλμπουμ που πρόκειται να κυκλοφορήσει από τον Μετρονόμο.
Ακούστε το νέο του τραγούδι «Ο παλιός μου εαυτός» σε στίχους Μάκη Τσίτα που ερμηνεύουν ο Μίλτος Πασχαλίδης με τον Κώστα Παρίσση.



Ο παλιός μου εαυτός

Περπατάει σκυφτός
ο παλιός μου εαυτός
τον βαραίνουν τα μη και τα πρέπει.
Τον κοιτάω τρυφερά
του μιλάω αλλά
δεν με ακούει κι ούτε με βλέπει.

Δεν περνάει καλά
κι ονειρεύεται να
δραπετεύσει σε άγνωστους τόπους.
Του 'χουν τύχει πολλά
κι έχει μία καρδιά
που αγαπάει τους λάθος ανθρώπους.

Ο παλιός μου εαυτός
προσπαθεί συνεχώς
τις σωστές αποφάσεις να πάρει.
Όμως κάθε φορά
κάτι πάει στραβά
κι η ζωή του μπλεγμένο κουβάρι.


Ηχοληψία, μίξη: Κώστας Παρίσσης, Studio Praxis



Τρία ποιήματα της Μυρσίνης Γκανά

[image: Χρήστος Μποκόρος]

Εγώ ήθελα να 'σαι
μια προσευχή
σαν του Προσκυνητή,
αυτή που συντονίζεται
με τους χτύπους της καρδιάς
και κυλάει στην ανάσα
χωρίς σκέψη καμιά.
Αλλά εσύ είσαι μια ξένη γλώσσα
γεμάτη εξαιρέσεις
και λέξεις αμφίσημες
πολύπλοκο συντακτικό.
"Απταίστως" δεν θα γράψω ποτέ
στο βιογραφικό μου
δίπλα στο όνομά σου.
(μ. γκ.)


[photo: Masao Yamamoto]

Δεν είναι γιατρός ο χρόνος
Έρχεται αθόρυβα 
με τα λαστιχένια του παπούτσια
τα γάντια του
τη μάσκα του
τη γομολάστιχά του
σβήνει λίγο από 'δω
λίγο από κει, φλουτάρει
για να μην ξεχωρίζεις
ακριβώς τα όρια του πόνου
σου κλέβει τη νύχτα
απ' τα συρτάρια τα πιο πολύτιμα αντικείμενα
μετά κάνει τον ξαφνιασμένο
σε βγάζει βόλτα στο διάδρομο
διεστραμμένος νοσοκόμος.
(μ. γκ.)





Ανοίγω, κλείνω
συρτάρια, ντουλάπια
βυθίζω τα χέρια μου
το πρόσωπο
στο μετάξι
στο βαμβάκι
στο κουρεμένο προβατάκι
που με έντυνε
προτού φορέσω κατάσαρκα
τη μυρωδιά του λύκου
και την πείνα του.
(μ. γκ.)


Η Μυρσίνη Γκανά είναι μεταφράστρια.